Permalänk
Hedersmedlem

Java; Vad används det till?

Tjo!

I programmering C ska det läsas Java. Jag funderar nu på vad man ska välja prog. c som behandlar Java eller kursen databaser?

Vad använder man egentligen Java till och är det bra att kunna för framtiden?

Permalänk
Medlem

Java kan man använda till nästan allt utom möjligen programmering på riktigt låg nivå, t ex skriva att skriva kärnan i ett operativsystem blir nog svårt i java. Jag skulle definitivt välja java framför databaser eftersom java är skojigt medan databaser är tråkigt.

Hur javas framtid ser ut är lite svårt att säga, språket växer hela tiden men det är väl kanske inte det som anses vara framtiden heller. Men det är bra för att lära sig objektorientering och steget är inte långt från java till C, C++ eller C# som väl kan sägas vara de vanligaste språken.

Det viktigaste inom programmering är ju att lära sig hur man programmerar och inte ett speciellt programspråk. Kan man programmera så går det snabbt att lära sig ett nytt språk.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Java kan man använda till nästan allt utom möjligen programmering på riktigt låg nivå, t ex skriva att skriva kärnan i ett operativsystem blir nog svårt i java. Jag skulle definitivt välja java framför databaser eftersom java är skojigt medan databaser är tråkigt.

Hur javas framtid ser ut är lite svårt att säga, språket växer hela tiden men det är väl kanske inte det som anses vara framtiden heller. Men det är bra för att lära sig objektorientering och steget är inte långt från java till C, C++ eller C# som väl kan sägas vara de vanligaste språken.

Det viktigaste inom programmering är ju att lära sig hur man programmerar och inte ett speciellt programspråk. Kan man programmera så går det snabbt att lära sig ett nytt språk.

Kan grunderna i PHP, funderar på om man hellre ska ta sig i kragen och försöka lära sig C++ hemma.

Tror du att du kan nämna några exempel på vad som programmerats med Java?

Är det bättre att lära sig Java eller att gå direkt till C++ tro?

Permalänk
Medlem

Tänk på något som man kan programmera och du kan göra det i java.

Jag tror det är en fördel att lära sig lite java innan C++ eftersom C++ är lite mer lågnivå och lite besvärligare. Java kan mycket förenklat (observera att jag skriver mycket förenklat här, jag vet mycket väl att det är enormt stora skillnader mellan java och c++ men för en nybörjare så räcker den här förklaringen) sägas vara en light-variant av C++.

Visa signatur

Daniel