Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man kan ju tycka att du borde veta mitt svar på den frågan vid det här laget, ja, självklart ska man släppa in folk, men inte på bekostnaden av hundratusentals, t.o.m miljoner som inte får proviant, medicin osv. Fattar inte riktigt var du vill komma genom att påstå att det är hög dödlighet i flyktingläger. Är det ett argument för att vi hellre ska ta in några hit? Låta dom dö kanske? Logiskt. Dödligheten kanske hade varit mindre om man hjälpte till mer i flyktinglägrena men nej pengarna används ju redan så effektivt när kommuner betalar 50-60 tusen för en hyreslägenhet för några flyktingar att bo i.

Att det är bättre att rikta dom största resurserna mot flyktinglägrena borde vara en självklarhet om du frågar mig. Det är omöjligt för alla dessa flyktingar att ta sig till EU-länder eller andra områden där dom kan få hjälp. Sen är det ju mycket enklare för oss att skicka hjälp än att erbjuda det här, så dom måste ta sig runt halva klotet och riskera livet. Men visst ge hellre några tusen "nytt hopp" än några hundratusens överlevnad. Hade vi kunnat ta emot hur många som helst och samtidigt hjälpt i flyktinglägrena hade man ju gjort det men uppenbarligen funkar inte det. Då får man prioritera, och just nu tycker jag verkligen inte man prioriterar rätt även om det kanske börjar ta sig mot (förhoppningsvis) rätt väg.

Jag är inte helt emot flyktingläger, jag är bara emot flyktingläger som de ser ut idag. Det hänger inte på oss i Sverige huruvida tillräckligt med medel eller inte når dessa läger, det hänger bla på EU som union samt på andra välbärgade länder som inte är speciellt intresserade av att hjälpa till.

Förstår vad du menar, och respekterar det. Givetvis ska vi också hjälpa till på plats och jag tror personligen också att vi hade kunnat hjälpa fler om vi haft bättre koll (det är dock inte lätt) på vilka som kommer hit.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

@Stoff3th3m4n: Jag måste bara skriva och applådera dig för att du orkar skriva och svara och jag håller med dig i nästan allt du har skrivit hittills.

Jag har inget emot att folk diskuterar och kritiserar invandringen för det finns verkligen saker som är fel och kan förbättras.
Men det finns så många (som inte vill ha benämningar på sig) som utan att ens känna någon med invandrarbakgrund skriver saker som "det är invandrarnas kultur att begå hedersbrott osv" och dömer ut en massa människor som kommer från många olika länder och har helt olika "kulturer". Det är oftast straffbart i deras länder att begå hedersbrott men enligt många så är det i alla invandrares kultur att begå hedersbrott.
Det är samma personer som tror att 100% av alla invandrare är kriminella för att det finns kriminella med invandrarbakgrund.
Det är samma personer som inte skulle tänka tanken att anställa en med invandrarbakgrund eftersom dessa kan inte använda "en" och "ett" på ett korrekt sätt och för att de heter Mohammed, men klagar på att dom flesta invandrare är lata och inte vill jobba.

Då tycker jag att de är inte ens värda min tid att ha en diskussion med men jag applåderar dig igen för att du orkar.

Dold text

Både och, det kommer alltid finnas rötägg av alla dess sorter oavsett färg/religion/ursprung men det ska inte förlikas och/eller förnekas vilket det ex gjordes av våran NOA med sekrettes kod vilket direkt jag hörde å som JAG anser är ett direkt hot mot demokrati över våran rättsstat.
Locket på ökar bara trycket, varför? Visst finns det dagar jag är less på jobb å väsentliga saker.
Men att inte ta itu med problemet gör mitt jobb bara än värre.
Som att lägga mössan på spaden å säga att jag såg inte spaden å behöver inte skotta bort snön medans jag plumsar runt på gården i över 1M snö.
Våga prata, våga diskutera, våga kräva sanningen. Vad är annars värt demokrati?
Visst svensson ska ska gå runt å muttra, tycka ena å de andra medans den blänger in i grannens ruta för att leta efter senaste skvallret. Är det inte detta vi vill ha bort?
Jag vågar säga vad jag tycker, vad jag känner, vad jag vill.
Men kräver det gör vi tillsammans!
Kan jag inte mötas med en värdig förklaring ser jag till att ha frågan/disskutionen uppe för vad var annars värt att ens öppna glappkontoret?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

@Stoff3th3m4n: Jag måste bara skriva och applådera dig för att du orkar skriva och svara och jag håller med dig i nästan allt du har skrivit hittills.

Jag har inget emot att folk diskuterar och kritiserar invandringen för det finns verkligen saker som är fel och kan förbättras.
Men det finns så många (som inte vill ha benämningar på sig) som utan att ens känna någon med invandrarbakgrund skriver saker som "det är invandrarnas kultur att begå hedersbrott osv" och dömer ut en massa människor som kommer från många olika länder och har helt olika "kulturer". Det är oftast straffbart i deras länder att begå hedersbrott men enligt många så är det i alla invandrares kultur att begå hedersbrott.
Det är samma personer som tror att 100% av alla invandrare är kriminella för att det finns kriminella med invandrarbakgrund.
Det är samma personer som inte skulle tänka tanken att anställa en med invandrarbakgrund eftersom dessa kan inte använda "en" och "ett" på ett korrekt sätt och för att de heter Mohammed, men klagar på att dom flesta invandrare är lata och inte vill jobba.

Då tycker jag att de är inte ens värda min tid att ha en diskussion med men jag applåderar dig igen för att du orkar.

Debatten är viktig. Ingen sitter på en universell sanning och kanske kan vi tillsammans komma fram till något bra (även om jag är tveksam)

Tack för de fina orden!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

Jag förstår inte l4nky, vi kan väl ha någon slags "ekonomisk kris" oavsett om BPN går upp eller ej. Det vore inte direkt någon paradox.

Öka på statsskulden och hushållens belåning, ge dessa pengar till invandrare som sätter sprätt på dom och du får en väldans fin BPN tillväxt. Att det sen uppstår behov av fler brandmän som släcker bilar, tolkar och väktare till boenden för ensamkommande barn ökar med BPN. Tycker då att "en oerhörd ansträngd ekonomisk kris" var ett ganska milt uttryck.

Katastrof, orättvisa och förtryck skulle jag säga för att beskriva det aktuella läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag är inte helt emot flyktingläger, jag är bara emot flyktingläger som de ser ut idag. Det hänger inte på oss i Sverige huruvida tillräckligt med medel eller inte når dessa läger, det hänger bla på EU som union samt på andra välbärgade länder som inte är speciellt intresserade av att hjälpa till.

Förstår vad du menar, och respekterar det. Givetvis ska vi också hjälpa till på plats och jag tror personligen också att vi hade kunnat hjälpa fler om vi haft bättre koll (det är dock inte lätt) på vilka som kommer hit.

Dold text

Här är en bit som vi arbetskamrater har pratas runt.
Om du blir satt i en bostad, andra städar, lagar mat, diskar, plockar efter dig.
Och du inte har ett jobb, vad ska du då göra om dagarna?
En kritiskt bit av ett fungerande socialt hem är väl ändå att du ser till dina egna behov?`
Har absolut ingen förståelse över varför servera färdig mat ex?
Personerna blir mer isolerade samtidigt som pengar kastas bort.
I temporära hem där du ska vistas nån dag så är det förklarligt av sunda skäl då struktur inte skulle finnas.
Flyktingläger i sig (tält) är ett j*vla ofog, inte är det bara rent inhumant, utan fruktansvärt opraktiskt i längden. Alla placerade i flyktingläger vid ankomst skulle få en kölapp, max vänta 1-2v för omplacering till mer tillfälligt-permanent bostad. Och nej det är inte nån villa eller annan slösaktig del, men fyra väggar å tak där du kan få privatliv medans en ev reperation av ditt liv görs där DU själv måste aktivt gå ut å söka din permanenta bostad med hjälp av DIN ekonomi, en viss % i stöd kan vara tillfogad men du ska själv gräva upp moroten.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Traditionellt så är det ju vård i livets slutskede som exploderat (vi lever längre och sjukvården har avancerat fram så saker som tidigare var dödliga är nu bara livslång medicinering).

Var är vitsen i ett ökat bostadsbidrag? Vore det inte långt enklare och bättre att avskaffa t.ex. ränteavdragen, ROT/RUT och istället sänka grundskattesatserna?

Svenska skattesystemet är ju tyvärr ett lapptäcke av avdragsmöjligheter, bättre att avskaffa alla möjligheter till avdrag och sänka skatten generellt. Eller är du av annan åsikt? Varför ska mina skattepengar "subventionera" ditt val av bil till jobbet? Eller grannens dyra villa som belånats över öronen?

Ett område som även invandrare kommer att ta sig in på.

Bostadsbidrag var ett exempel.

Skiljs på subvention och skatteavdrag och låt förhålla oss korrekt till olika saker. I alla fall - ja, det är knappast önskvärt att först betala skatt för att sedan göra avdrag, men det är den verklighet vi lever i och inget politiskt parti är intresserat av en total genomlysning av skattesystemet. Betyder det att vad som helst får kosta vad som helst? Självfallet inte. Reseavdraget är villkorat, precis som de flesta andra skatteavdrag. Ränteavdraget i sig är inte heller problemet, utan att bostadsbyggandet hamnat på efterkälken. Jag är hursomhelst för en sänkning - över lång tid - av ränteavdraget.

Skrivet av Huzzbutt:

Återigen så säger jag inte emot dig i sak utan anser att det inte är ett helt tillämpligt perspektiv. Trots att vi ser ökade välfärdsposter (visserligen starkt kopplade till åldersökningen.) så fungerar det ekonomiska bra i de allra flesta kommuner, varken kommuner eller stat har höjt skatten för att täcka upp kostnader. Integrationstiden är problematisk, men det finns inget samband mellan den totala invandring och tiden att få den enskilde invandraren i arbete.

Tvärtom så finns det idag ett gigantiskt reform utrymme: å ena sidan har vi överskottsmålet som är ansvarsmässigt tveksamt och å andra sidan så har vi alliansens skattesänkningar som ligger kvar. Problemet ligger i att den politiska viljan att antingen avskaffa jobbskatteavdragen eller att gå emot överskottsmålet inte finns idag, i kombination med att kommunalverksamhet inte får gå med överskott så kan man krasst säga att vi har skapat oss en situation där vi på grund av politiska beslut sett till att reformutrymmet inte kan växa.

SKL flaggar för stora skattehöjningar som en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Staten lånar för att täcka underskottet, som även det är en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Polisen behöver mer pengar som en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Södertälje, Botkyrka och Malmö som är tre invandrarkommuner visar vilka enorma problem det medföljer. Det funkar så länge någon annan tar upp notan, men vad händer när alla kommuner är i samma sits?

Skattesänkningarna 2006-2014 kan man säga vad man vill om, men vi har sett ökade kommunala skatteintäkter och stillastående statliga skatteintäkter, vilket man givetvis inte helt kan tillskriva sänkningarna, men inte heller helt avskriva.

Summeringen av skattesänkningarna har varit en kostnadspost på ungefär 140 miljarder kronor 2006-2014. Migrationsverkets prognos är att de behöver 300 miljarder för de kommande fyra åren. Om vi antar att vi hade fortsatt med vår "Hej kom hit, vi betalar allt!"-politik, som sossarna nu sätter stopp för, i fyra år till, vad hade inte notan blivit? Vi var och är på väg in i en enormt svår situation som inte går att beskriva i termer om "utmaningar". Vårt hopp står till att övriga EU och Turkiet sätter stopp för de illegala migranterna redan vid EUs yttre gräns.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Här är en bit som vi arbetskamrater har pratas runt.
Om du blir satt i en bostad, andra städar, lagar mat, diskar, plockar efter dig.
Och du inte har ett jobb, vad ska du då göra om dagarna?
En kritiskt bit av ett fungerande socialt hem är väl ändå att du ser till dina egna behov?`
Har absolut ingen förståelse över varför servera färdig mat ex?
Personerna blir mer isolerade samtidigt som pengar kastas bort.
I temporära hem där du ska vistas nån dag så är det förklarligt av sunda skäl då struktur inte skulle finnas.
Flyktingläger i sig (tält) är ett j*vla ofog, inte är det bara rent inhumant, utan fruktansvärt opraktiskt i längden. Alla placerade i flyktingläger vid ankomst skulle få en kölapp, max vänta 1-2v för omplacering till mer tillfälligt-permanent bostad. Och nej det är inte nån villa eller annan slösaktig del, men fyra väggar å tak där du kan få privatliv medans en ev reperation av ditt liv görs där DU själv måste aktivt gå ut å söka din permanenta bostad med hjälp av DIN ekonomi, en viss % i stöd kan vara tillfogad men du ska själv gräva upp moroten.

Tycker inte heller att läger så som de ser ut idag är en bra lösning överhuvudtaget. Dock finns det dem här i tråden som tycker att vi ska trycka ihop människor i tältläger och hålla dem vid liv med ca 900kr om året per person.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag är inte helt emot flyktingläger, jag är bara emot flyktingläger som de ser ut idag. Det hänger inte på oss i Sverige huruvida tillräckligt med medel eller inte når dessa läger, det hänger bla på EU som union samt på andra välbärgade länder som inte är speciellt intresserade av att hjälpa till.

Förstår vad du menar, och respekterar det. Givetvis ska vi också hjälpa till på plats och jag tror personligen också att vi hade kunnat hjälpa fler om vi haft bättre koll (det är dock inte lätt) på vilka som kommer hit.

Samma gäller ju att släppa in folk, andra länder inom EU borde hjälpa till mer. Men när man betalar hushåll och bidrag för några personer på bekostnaden utav tusentals överlevnad så är man helt fel ute tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte heller att läger så som de ser ut idag är en bra lösning överhuvudtaget. Dock finns det dem här i tråden som tycker att vi ska trycka ihop människor i tältläger och hålla dem vid liv med ca 900kr om året per person.

Flyktingar har rätt till skydd, inte till ett nytt liv någon annanstans i världen. Det är garanterat fruktansvärt att bo i ett tältläger i flera år, men det blir inte bättre för den stora massa som gör det bara för att någon enstaka procent finansieras i en annan världsdel för hundratals gånger mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Flyktingar har rätt till skydd, inte till ett nytt liv någon annanstans i världen. Det är garanterat fruktansvärt att bo i ett tältläger i flera år, men det blir inte bättre för den stora massa som gör det bara för att någon enstaka procent finansieras i en annan världsdel för hundratals gånger mer.

Det hade inte kostat hundratals gånger mer om vi haft ordning på lagar och regler på marknaden.

Men om jag förstår dig rätt, du vill alltså ta alla de pengar som det enligt dig "kostar" idag att ha och ta emot flyktingar i Sverige och istället donera dessa till UNHCR för upprätthållande och förbättring av gällande flyktingläger? Menar inget illa, försöker bara förstå hur du tänker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det hade inte kostat hundratals gånger mer om vi haft ordning på lagar och regler på marknaden.

Men om jag förstår dig rätt, du vill alltså ta alla de pengar som det enligt dig "kostar" idag att ha och ta emot flyktingar i Sverige och istället donera dessa till UNHCR för upprätthållande och förbättring av gällande flyktingläger? Menar inget illa, försöker bara förstå hur du tänker.

Vi har ordning på lagar och regler. Vilka lagar och regler har vi inte ordning på`

Det hade varit bättre att donera hela skiten till UNHCR och inte ta emot en enda asylant, ja
Jag hade väl helst sett att en del av det vi sparar in skulle gått till UNHCR och resten av de pengar svenska skattebetalare skjuter går tillbaka till samhället. Säg 10% av migrationsverkets kostnad, det är en bra och rund siffra. 30 miljarder över 4 år, direkt till UNHCR.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har inte läst så mycket i tråden för alltid så brukar det spåra ur när det gäller saker som detta.
Våra politiker spårar, folk generellt kan inte hålla en bra ton på det hela och på forum så kan det explodera till rejält.

Men det räcker att kolla på diverse nyheter från andra länder om Sverige så ser man hur det hela har spårat ur en hel del. Det mörkläggs inom politiken/polisen och det blir diverse koder och rapporteringar som inte får komma fram. Detta är bevis som kommit fram mer och mer som det har rapporterats om.
När inte detta kom fram så var alla rasister som påpekade om detta och alla källor var ju rasistiska också.
Samma sak med införandet av hårdare regler, "Hyckleri som satan" Sd och alla var rasister för man ville ha hårdare regler. Nu har våran regeringen infört en massa ändringar, sådant som sd sa förut och då plötsligt är man inte rasist.
Så otroligt mycket hyckleri bland våra politiker och det svenska folket så det är otroligt.

Räcker att kolla nu senaste dagarna då polisen varnade kvinnor i Östersund och vilket jävla gnäll det blev på vissa politiker m.m Som polisen sa det är enkelt för dessa att tycka/tro när folk sitter bakom ett skrivbord och inte får se och uppleva sanningen. Dagen efter så blev en till kvinna överfallen i samma område som polisen varnade om.

Ajja.

I vilket fall som helst så är jag själv ihop med en tjej från utlandet och hon går på SFI.
Och jag kan meddela att det råder stor diskriminering redan här mellan invandrare.
Första dagen var det fullt i klassrummet och läraren hade en bunt papper, här ska ni få papper som ni ska fylla i för att få pengar av regeringen.
När läraren delar ut dessa så är det endast syrier/muslimer som får detta och inga andra grupper.
jahapp, ok.
Därefter får dom gratis skolmaterial, får enormt mycket mer hjälp på lektionerna, får mycket mer hjälp av arbetsförmedlingen och alla dess åtgärder.
Ta min flickvän som får 0,kronor i stöd, noll hjälp av arbetsförmedlingen och måste betala allt material själv.
Av af menar jag då att hon inte är berättigad med praktik/arbetspraktik/språkpraktik, samt inte heller subvention till arbetsgivare mellan 65-75% eftersom hon är fel sorts invandrare.
Hon har utbildning på universitet och vill jobba och komma ut men får ingen hjälp alls.
Alla företag/butiker som vi har kollat med tar endast emot en om dom får bidrag/subvention.

Intressanta är också att det finns många tydliga exempel här på Sfi där eleverna inte vill lära sig.
Dom utnyttjar systemet rejält då dom får så mycket bidrag så dom inte vill gå klart utbildningen.
Men jag förstår dom också i vissa fall eftersom det inte finns jobb efteråt.
Jag tycker dock att lärarna borde förstå när elever gått över 1,år på samma kurs i SFI och aldrig klarar av provet som andra gjort på 1,månad. "Dom förstår nog men bryr sig inte ett skit"
Det verkar vara såhär överallt i landet så man fått en mycket större insyn hur systemet fungerar nu och hur det blir segregation redan på sfi mellan olika grupper. Detta skapar sedan ilska/hat mellan dom.
Men det är stor skillnad på grupperna på sfi också, Syrier verkar vara generellt rika och Somalier verkar vara fattig. Det märks i klassrummen då dom flesta Syrier m.m går runt med smycken/ringar och sitter med sina Iphone 6 på lektionerna och i kafeterian på rasterna.
Samtidigt hamstrar dom fulla bidrag som dom pratar så bra om.
Vi ska inte ens börja prata om hur många det som har bilar redan i början på Sfi, en hel del har fina bilar kan jag meddela medans andra inte. Och det är väldigt många som kör utan körkort för den delen också.
Sedan har vi den andra skaran som pratar om hur många barn dom ska skaffa för dom får såhär mycket pengar då. Och om dom får såhär mycket pengar så behöver dom aldrig jobba utan kan leva på bidragen. Vissa svenskar verkar inte tro att sådant här händer men jag lovar att det är såhär, dom hjälper varandra och diskuterar hur man får mest bidrag och hur man ska göra som.

Som tur är så finns det även flitiga elever som vill lära sig fort och komma ut i arbetslivet och kämpar för det också. Jag känner några stycken nu och vi brukar ha intressanta diskussioner där dom gärna påpekar hur blåögda svenskar är som tror och går på allting.

Jag är glad för dom som studerar hårt och visar att dom vill och kan, men tyvärr så är den delen överväldigande liten.
Jag har själv varit arbetsledare för utländska personer där man träffat på villiga och ej villiga medmänniskor. Men den större delen vill inte lära sig språket verkar det som och även om mannen lärt sig en del svenska så har inte frun gjort det. Många gånger så har dom varit i sverige 4-5,år och ja damen kan bara säga hej och hejdå och mannen får prata på svenska/engelska och teckna.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vi har ordning på lagar och regler. Vilka lagar och regler har vi inte ordning på`

Det hade varit bättre att donera hela skiten till UNHCR och inte ta emot en enda asylant, ja
Jag hade väl helst sett att en del av det vi sparar in skulle gått till UNHCR och resten av de pengar svenska skattebetalare skjuter går tillbaka till samhället. Säg 10% av migrationsverkets kostnad, det är en bra och rund siffra. 30 miljarder över 4 år, direkt till UNHCR.

Vi har inte ordning och reda gällande regler kring skatter, räntesnurror och huruvida man gömmer oskattade pengar utomlands.

Tack för att du berättar hur du vill ha det. Problemet är väl främst att jag inte riktigt förstår logiken i ditt svar. Om vi donerar alla pengar till UNHCR då är ju fortfarande välfärdssamhället i Sverige i fara (enligt dig) och om vi enbart donerar nästa siffra du tar fram kommer ju massor av människor att dö (precis som det har tagits upp i tråden av vissa) eftersom vi inte ger tillräckligt i närområdena. Det blir lite problematiskt när nuvarande lösning kritiseras av olika anledning och att dina egna lösningar innebär en liknande problematik.

Eftersom det så ofta pratas pengar och värde i de här diskussionerna så borde man väl från det lägret vara mån om att pengarna stannar i Sverige? Det blir liksom lite motsägelsefullt.

Missförstod jag dig så får du gärna förklara igen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag är andra generationens invandrare. Både morföräldrar och mina föräldrar flyttade till sverige och är/var invandrare. Jag förstår inte vad folk gapar om, vi är väl som folk är mest.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Som i min lilla by Mariefred.
Folk stod på gatorna och skrek rasister till folk som var emot dagens flyktingpolitik och skrek öppna era hjärtan.
Sen kom det fram att vi skulle få ett boende för ensamkommande barn hit.Vilka tror ni protesterade högst och skrek nej det kommer inte fungera i våran stad .Barnen skulle aldrig kunna passa in osv...

Jo våran så kallade kulturelit gick ut i tidningar och protesterade och hotade med att flytta från byn..Mariefred har en väldigt hög medel inkomst..Många rika i staden..Vad tror ni hände med boendet..Jo det las ner så nu står lokalen tom..
Summan av detta är det är så bra med asylboenden så länge det inte är utanför din dörr

Dom jagade bort alla tiggare utan en stackare som trotsade dom..Han går hem med några kronor idag i sin mugg..I somras fick han mat,pengar och nya kläder av kultureliten men inte idag inte..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Invandringen kommer inte att bli en stor ekonomisk börda.

Okej, intressant synpunkt! Min uppfattning är att det kostar, och kommer kosta, staten massor med pengar. Jag är dock inte expert på området.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu blandar du ihop korten lite. Flyktingar i sig kostar inte alls mycket pengar: http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-penga...

Problemet är alla Bert Karlsson typer i Sverige som lurar samhället på oerhörda belopp. Där får vi också erkänna att vi inte förberett oss speciellt bra, speciellt med tanke på hur stor brist det är på bostäder idag rent generellt i vårt samhälle.

Märkligt resonemang. Då borde man även kunna säga "sjuka människor kostar inte mycket, det är sjukhusen som kostar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Okej, intressant synpunkt! Min uppfattning är att det kostar, och kommer kosta, staten massor med pengar. Jag är dock inte expert på området.
Märkligt resonemang. Då borde man även kunna säga "sjuka människor kostar inte mycket, det är sjukhusen som kostar!"

Ingen vidare liknelse. Sjukhus är en nödvändighet, det är inte Bert Karlsson eller riskkapitalbolag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Att invandrare skulle sno jobb är lågutbildat skitsnack. Dock visar ingen forskning på att de tillför Sverige ngt hittills ekonomiskt sett.

Vilket då skulle automatiskt betyda att du har rätt? Ursäkta om jag tycker DET låter som outbildat skitsnack, eller har du någon källa på forskning som visar på att invandring inte "på något sätt tillför Sverige något ekonomiskt?" Jag menar, invandring har ju varit en naturlig del av det som numera kallas Sverige sedan sista istiden?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Som i min lilla by Mariefred.
Folk stod på gatorna och skrek rasister till folk som var emot dagens flyktingpolitik och skrek öppna era hjärtan.
Sen kom det fram att vi skulle få ett boende för ensamkommande barn hit.Vilka tror ni protesterade högst och skrek nej det kommer inte fungera i våran stad .Barnen skulle aldrig kunna passa in osv...

Jo våran så kallade kulturelit gick ut i tidningar och protesterade och hotade med att flytta från byn..Mariefred har en väldigt hög medel inkomst..Många rika i staden..Vad tror ni hände med boendet..Jo det las ner så nu står lokalen tom..
Summan av detta är det är så bra med asylboenden så länge det inte är utanför din dörr

Dom jagade bort alla tiggare utan en stackare som trotsade dom..Han går hem med några kronor idag i sin mugg..I somras fick han mat,pengar och nya kläder av kultureliten men inte idag inte..

Du har ju en poäng där, i det att nyanlända förutom kurs i svenska borde få en gedigen kurs i Dubbelmoral. Jag menar, är det inte det som kännetecknar en "äkta svenskhet".

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Eller 34% efter 15år. (SCB diarienummer 2016:37)
Hållbart Sverige vi lever i.
Vi ser ökad oro och ökade tryck på alla instanser.

Men enligt politikerna så är invandring räddning för vårat framtida problem ex pension å brist på arbetskraft.
Talar man om invandring blir man raskt stämplad med rasist-kort eller att man bara läser höger media och/eller bara negativ.

Merparten av EU backar idag, ekonomi/arbetskraft/skulder.
Men EU ska vara tillgod för alla så därför har dom nu gjort upp med Turkiet att ha det landet som nån soptipp med kompensation värt en spottstyver.
Den summan det landet får för att ta hand om dessa är % knappt mätbart gentemot vad det kostar oss i Sverige.

Är så in i h-vete less på all nonchalans å glans lögner som läggs åt höger å vänster.
När i självaste glödröda helvete ska vi få sanningen samt politiker som verkligen jobbar för hållbart Sverige?!

Ena dagen läser man i svensk media vi ska göra "positiva" saker.
Andra dagen ser man på annan media (svensk/utländsk/blogg/forskning m.fl) nåt som går tvärtimot.
Pratar/skriver nån nåt så spårar det alltid ut för väldigt få har fakta å därav går man mest på känsla.
Men är det inte det vi betalar skattemedel för? Är det inte det vi abonnerar på för att få in direkt insyn i div system?

Ekonomiska sidor är mycket konkreta utan massa lögner.
Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris.

Vi ger snabbspår åt ena å andra hållet, nu senast ska det ges samhälls/socialistisk utbildning.
Men samtidigt ska arbetsgivaravgift höjas för unga f.o.m Juni 2016.
Skattemedel är till för ALLA svenskar. Detta ska inte vridas snett å inte användas torftigt för ej svenska invånare.
Annars ges det rätt att alla oavsett ges rättighet till gratis utbildning.
Eller som att vissa kommuner ger busskort för skattemedel till invandrare för att dessa ska ges ekonomisk möjlighet att ta sig ut, men inte till dom som FAKTISKT betalar skatt.

Vars är sanning å jämlikhet samt mest kontroversiella Sverige´s bästa?

Å ge f.a.n i att skriva rasistiska saker, man har rätt till synpunkter enligt svensk lag, men detta kan göras utan att använda "under bältet" metoder.
Edit: och ja jag är mycket kritisk till hur hela systemet går å haltar samt driver å ljuger om allt från litet till stort!

Hej

Ja vi går en riktigt osäker framtid till mötes, no doubt!

Jag tror faktiskt folk börjar tina vad gäller rasist-stämpeln. (Utöver våra vänner i MP, C, Fi och V)

* Helt klart är att Sverige har tagit emot alldeles för många invandrare, alldeles för många ensamkommande "flyktingbarn".
* Har en del erfarenhet av detta genom jobbet.
* Det kommer bli extremt svårt att integrera invandrare med islamisk-bakgrund / kultur.

Men men, vi hoppas på att vi får en arbetsexplosion ala 60 tal och kanske en paus i mottagandet av flera, så kanske det löser sig.

Permalänk
Medlem

haha asså den här tråden e ju löjlig.. Måste hålla med några utav de tidigare kommentarerna här.. Först säger Ni "De jobbar inte, de tar bara bidrag"... Sen när invandrarna faktiskt jobbar så gnäller Ni om att de tar era jobb.. Vafan ska de göra då? Nu får Ni allt ta och bestämma er.

Filip & Fredrik demonstrerar det galant

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte heller att läger så som de ser ut idag är en bra lösning överhuvudtaget. Dock finns det dem här i tråden som tycker att vi ska trycka ihop människor i tältläger och hålla dem vid liv med ca 900kr om året per person.

Även här är det tvetydigt då det finns vetskap om att vi 2 grupper här, dom som är i behov och dom som ... ja tänker fel om livet.
Att hjälpa dom som inte är i behov, ja tyvärr era pengar för att söka bättre gräs är tyvärr i förgäves.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vad hände med ams nya website som skulle kosta 100 mil som gick upp i rök ? vad var det med denna nya site som skulle vara så unik att fler arbetslösa skulle få jobb ? tror inte allt hänger på en site

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ett område som även invandrare kommer att ta sig in på.

Bostadsbidrag var ett exempel.

Skiljs på subvention och skatteavdrag och låt förhålla oss korrekt till olika saker. I alla fall - ja, det är knappast önskvärt att först betala skatt för att sedan göra avdrag, men det är den verklighet vi lever i och inget politiskt parti är intresserat av en total genomlysning av skattesystemet. Betyder det att vad som helst får kosta vad som helst? Självfallet inte. Reseavdraget är villkorat, precis som de flesta andra skatteavdrag. Ränteavdraget i sig är inte heller problemet, utan att bostadsbyggandet hamnat på efterkälken. Jag är hursomhelst för en sänkning - över lång tid - av ränteavdraget.

Jo, visst är det ett område även dessa kommer in i, men knappast idag och knappast om 10 år heller.

Du menar att det är någon som helst skillnad på subvention och skatteavdrag? Staten (och i slutänden de av oss som inte har lån, inte har "långa" bilresor till jobbet) osv. har ju inget generellt intresse utav detta? Eller ligger det i statens intresse att ha ett av världens mest fragmenterade skattesystem och möjligheter till otaliga avdrag istället för en lägre generell skattesats?

Tyvärr så är det väl inget parti som är intresserade utav detta, även om det vore otroligt önskvärt av flera anledningar. Reseavdraget är förvisso villkorat men ger ju inte på något sätt ett stöd till en omställning från bil till andra transportmedel. Kollektivtrafik är avdragsgillt, om kostnaden överstiger 10tkr, cykel medges avdrag på 250 kronor (om kriterierna för grundavdraget, 10tkr) är uppfyllt. Det är ju (faktiskt) få som har möjligheterna till reseavdrag om SKV skulle titta på de krav som ställs, inte minst angående restider.

Avdrag för privata utgifter är ju inget som skattesystemet ska ta hänsyn till. Tyvärr så innebär bolånemarknaden att det parti som försöker sig på att avskaffa ränteavdragen skjuter sig själv i foten. Det bör plockas bort snarast möjligt, inte minst då effekterna utav det är som minst när räntorna är lägst. Privata utgifter = privata, och ska inte in i skattesystemet.

Att bostadsbyggandet hamnat på efterkälken beror ju till stor del på att detaljplaner och bygglov kan överklagas in absurdum, samt att vi har en oligopolmarknad bland de stora bostadsbyggarna. Stora (offentliga) upphandlingar ska ju annonseras inom EU, vilket bör verka för att utländska aktörer kommer in (precis som skett på entreprenadsidan inom infra). Vi (ska) ha fri rörlighet för varor och tjänster inom EU, vilket knappast är fallet.

Skrivet av Valiumballong:

SKL flaggar för stora skattehöjningar som en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Staten lånar för att täcka underskottet, som även det är en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Polisen behöver mer pengar som en direkt effekt av förd migrationspolitik.
Södertälje, Botkyrka och Malmö som är tre invandrarkommuner visar vilka enorma problem det medföljer. Det funkar så länge någon annan tar upp notan, men vad händer när alla kommuner är i samma sits?

Skattesänkningarna 2006-2014 kan man säga vad man vill om, men vi har sett ökade kommunala skatteintäkter och stillastående statliga skatteintäkter, vilket man givetvis inte helt kan tillskriva sänkningarna, men inte heller helt avskriva.

Summeringen av skattesänkningarna har varit en kostnadspost på ungefär 140 miljarder kronor 2006-2014. Migrationsverkets prognos är att de behöver 300 miljarder för de kommande fyra åren. Om vi antar att vi hade fortsatt med vår "Hej kom hit, vi betalar allt!"-politik, som sossarna nu sätter stopp för, i fyra år till, vad hade inte notan blivit? Vi var och är på väg in i en enormt svår situation som inte går att beskriva i termer om "utmaningar". Vårt hopp står till att övriga EU och Turkiet sätter stopp för de illegala migranterna redan vid EUs yttre gräns.

SKL har ju å andra sidan flaggat för stora skattehöjningar även innan, detta map åldrande befolkning och högre ställda krav. Staten väljer å andra sidan att lägga 21 miljarder på en helt onödig tunnel som sägs avlasta Essingeleden. Men dessa pengar kan man inte lägga på att t.ex. förbättra kollektivtrafiken och skapa nyttighet av. Förbifart Stockholm är ju endast "samhällsekonomiskt lönsam" om stora exploateringsvinster kan göras på Ekerö (vilket knappast kommer ske). Men att klippa band till motorvägar är ju kul för politiker.

Det finns mängder med myndigheter som säger "vi behöver XX miljarder". Frågeställningen är intressant, men du snuddar ju bara vid den. EU och Schengen har ju inte fungerat på det sätt som är tänkt.

Skrivet av breakwin:

haha asså den här tråden e ju löjlig.. Måste hålla med några utav de tidigare kommentarerna här.. Först säger Ni "De jobbar inte, de tar bara bidrag"... Sen när invandrarna faktiskt jobbar så gnäller Ni om att de tar era jobb.. Vafan ska de göra då? Nu får Ni allt ta och bestämma er.

Filip & Fredrik demonstrerar det galant
https://www.youtube.com/watch?v=B5_WLYQSYJI

Jo, och blir man utkonkurrerad av en person som inte har språk eller utbildning, då är det kanske dags att kolla i spegeln istället för att (som vanligt) skylla allt på alla andra.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem

Detta inlägg är inte menat som en del av diskussionen annat än att jag kastar in lite torr information. Hur ni väljer att tolka det, använda eller missbruka, är upp till er.

  • Sveriges befolkningstillväxt var i modern tid som störst i mitten av 60-talet och då främst ifrån Finland. Den verkliga befolkningsökningen, även under år av stora flyktingströmmar, har aldrig varit särskilt hög, utan ligger på ca 0,5%.

  • Pensionsåldern beror både på vilken avkastning som pensionssparande ger och medellivslängden. Medellivslängden i Sverige har sedan 1965 ökad med ca 8 år eller 10%. Befolkningsökningen har under motsvarande tid varit ca 20%. Den ökade medellivslängden betyder dock att dubbelt kapital behövs byggas upp för att täcka pensionerna.

  • För att bibehålla en konstant befolkningsmängd krävs att varje kvinna föder 2,1 barn. Trots förändrade familjemönster till följd av invandring kommer Sverige endast upp i 1.9.

  • Det västerländska moderna samhället är i sin nuvarande uppbyggnad sådan att barnafödandet går ner, då karriär och bra ekonomi prioriteras, samt att livsstilar som inte "främjar" oplanerade familjetillskott ökar. Födelseöverskottet kommer de kommande åren att sjunka kraftigt och kanske t o m bli negativt om ca 15 år.

  • Medellivslängden förväntas öka i stadig takt. När födelseöverskottet når noll kan om prognoserna slår medellivslängden ökat med ytterligare 5 år. 5 år innebär ytterligare ett dramatiskt ökat behov av kapital.

  • Invandring från nordiska länder är knappast att förvänta. Tidigare sådan invandring har berott på krig och fortgående effekter av krig (Finland). Om detta skulle ske krävs en aggressiv konkurrens mellan de nordiska länderna.

Summering: utmaningarna att bibehålla den nuvarande ekonomiska standarden även i pensionsålder är många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

Ökad befolkning på ett år: 150 000.
Ökad BNP: 4,5 %

Hela siffran är inte överskottet från prognosen, man räknade med en ökning redan från början.

Vi kan börja med att räkna BNP per capita, för att inte ta hänsyn till befolkningsmängd är helt jävla efterblivet (för inte kan väl någon på allvar tro att Nigeria har en bättre ekonomi än Sverige?). Sen kan det vara lämpligt att ta de 150 000 nya människor som inte räknas in i statistiken. Dessa konsumerar och omsätter nämligen enorma summor genom både sjukvård, boende och annan konsumtion men räknas inte in per capita statistiken då de inte är medborgare.

Man kan se dessa på samma sätt som om vi hade haft 150 000 extra turister här, HELA ÅRET. Men istället för att de tar med sig sina pengar från utlandet och omsätter här så omsätter vi våra egna skattepengar.

Problemet med BNP som mått på hur välmående en ekonomi är, är att jag kan slå ihjäl en busskur med rutor för 100 000 kr och vips så är BNP 100 lakan högre i år. På samma sätt kan ett företag omsätta 40 miljarder och gå med förlust medan Kalles färg och golv i *insert random håla här* går plus varje år trots att Kalle bara omsätter en halv miljon årligen.

Det är inte så jävla svårt att förstå och det blir bara pinsamt när folk som inte har någon koll uttalar sig. Jag är inte heller kvalificerad men jag har i alla fall förmågan att tänka åtminstone lite kritiskt och låta någon som faktiskt kan det här till skillnad från *insert vilsen agandasättande svensk dagstidning här* styra och ställa.

"Men, men men...statsministern tyckte det var bra också". Ja, han har inte heller någon koll och även om han har det så kan han inte gå ut och erkänna att BNP ökningen inte nödvändigtvis är bra. Han "cherry-pickar" så klart den delen av sagan han kan ta politiska poäng på och går ut med ett glädjande besked.

Skrivet av breakwin:

haha asså den här tråden e ju löjlig.. Måste hålla med några utav de tidigare kommentarerna här.. Först säger Ni "De jobbar inte, de tar bara bidrag"... Sen när invandrarna faktiskt jobbar så gnäller Ni om att de tar era jobb.. Vafan ska de göra då? Nu får Ni allt ta och bestämma er.

Filip & Fredrik demonstrerar det galant
https://www.youtube.com/watch?v=B5_WLYQSYJI

Problemet är att jobben kommer långsammare än befolkningsökningen och att det tar alldeles för lång tid för invandrarna att komma in på arbetsmarknaden. Så invandrarna som kommer hit får gladeligen jobba men så länge jobben kommer långsammare än befolkningsökningen kommer arbetslösheten gå upp vare sig Muhammed eller pursvenska Lisa är den som får jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ingen vidare liknelse. Sjukhus är en nödvändighet, det är inte Bert Karlsson eller riskkapitalbolag.

När myndigheterna inte kan tillgodose boende och service till flyktingar anlitar de privata aktörer. Flyktingarna ska ju ha någonstans att bo när de kommer hit så jo, i nuläget är privata aktörer en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Massor med text

Jag skulle gärna svara, men jag tänkte att den här tråden skulle få vara öppen ett tag till (inget OT alltså), hoppas det är okej.

Skrivet av KimTjik:

Summering: utmaningarna att bibehålla den nuvarande ekonomiska standarden även i pensionsålder är många.

Vi kan bli färre i Sverige, det är okej. Om vi antar att vi stoppar invandringen totalt imorgon, hur många år kommer det inte att dröja innan vi är nere på 9 miljoner invånare igen?

Invandring löser inte demografiska problem om gruppen i stort inte kommer i arbete, som är fallet med asyl- och anhöriginvandringen. Vi kommer säkerligen att behöva arbetskraft i morgon - precis som vi behöver idag - men för det behöver man inte ta emot hundratusentals människor med slumpmässiga meriter och utbildningar.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi har inte ordning och reda gällande regler kring skatter, räntesnurror och huruvida man gömmer oskattade pengar utomlands.

Tack för att du berättar hur du vill ha det. Problemet är väl främst att jag inte riktigt förstår logiken i ditt svar. Om vi donerar alla pengar till UNHCR då är ju fortfarande välfärdssamhället i Sverige i fara (enligt dig) och om vi enbart donerar nästa siffra du tar fram kommer ju massor av människor att dö (precis som det har tagits upp i tråden av vissa) eftersom vi inte ger tillräckligt i närområdena. Det blir lite problematiskt när nuvarande lösning kritiseras av olika anledning och att dina egna lösningar innebär en liknande problematik.

Eftersom det så ofta pratas pengar och värde i de här diskussionerna så borde man väl från det lägret vara mån om att pengarna stannar i Sverige? Det blir liksom lite motsägelsefullt.

Missförstod jag dig så får du gärna förklara igen.

Det är väldigt svårt att få tillbaka pengar som göms utomlands och inget som man bara gör. Det är dessutom knappast summor som kan finansiera migrationen på sikt.

Logiken? Som jag skrev så skulle jag hellre se att vi donerade allt istället för att ta emot asylanter här. Då skulle vi inte behöva anpassa oss och vårat samhälle efter människor vars kulturer vi varken förstår eller vill ha. Vi skulle kunna skriva ner brottsligheten, förbättra oss vad gäller skola och få ett samhälle med mindre klyftor och mindre utanförskap.

Att det vi skulle ge inte räcker för att rädda alla, det förstår jag, men det skulle komma avsevärt fler till nytta än det gör idag. Det är kris i flyktinglägren idag och de behöver mer pengar där nu. Då bidrar Sverige väldigt lite på att försörja en asylsökande i över ett år innan vi ens har tid att pröva ärendet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ämne, men SATAN vad dåliga folk är med källhänvisningar! Siffror hit, siffror det! Inget av det spelar någon roll om man dragit dem ur arslet...

Skrivet av orginallinus:

Du har ju en poäng där, i det att nyanlända förutom kurs i svenska borde få en gedigen kurs i Dubbelmoral. Jag menar, är det inte det som kännetecknar en "äkta svenskhet".

Nja, det som kännetecknar en "äkta svenskhet" är självhat, har jag hört.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Vi har hur mycket statligt ägd skog som helst och ö-b, biltema har massvis med tält. Flyktingar som kommer hit ska behöver ju inte bo i lyx de ska bara undan katastrof situationen där hemma. Om det ska ta 8-15 år för de att få jobb i Sverige och kriget kanske är över vid de laget och de väljer att flytta tillbaka till sitt hemland.

Romerna som kommer hit och tältar klarar ju sig bra när de uppehåller sig i Sverige finns inget som säger att bara för att de kommer från krigs drabbade länder att det ska ha optimal-lyxig levnads standard speciellt inte om de är turkar eller greker som ljuger om sin identitet då man inte behöver visum eller papper, när de kanske inte ens är berättiga till asyl här i Sverige.

Polacker har ju inga problem att kunna hitta jobb i Sverige under perioder de är här. Finns ju möjlighet för invandrare att ta jobb som byggarbetare bärplockare och städning medans de utvecklar sina språkkunskaper eller väntar på asyl.

Kommer ju antagligen få mycket hat för de jag skrivit och själv tycker jag kanske inte att de ska drabbas så hårt som jag skrivit men många av de som kommer hit blir ju praktiskt taget bortskämda och har ingen motivation att bli integrerade i samhället alls.