Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Inaktiv

På en större bank är domen klar i februari rapporten, Sverige har i år "Ingen gångbar målsättning".

Går att tolka på många sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det roliga är ju att dessa människor kommer stå där om ett par år och fråga sig "Hur blev det så här?". Hur ekonomin som helhet kommer påverkas är dock svårt att sia om.

Borgarna verkar tro att problemen de skapat genom massiv migration från extremt bakåtsträvande kulturer ska lösas genom "sänkta trösklar". Dvs låga löner och kassa anställningsvillkor. Reinfeldts dröm om ett mini-USA i Sverige är snart förverkligad! Problemet är att de inte hängt med i utvecklingen. De lågkvalificerade jobben har eroderats bort i övergången till det högteknologiska samhälle vi lever i idag och utvecklingen accelererar allt snabbar iom ny, billig teknik som kan ersätta människan i alltfler enkla arbetsuppgifter. Verkningsgraden på lönesänkningar kommer därför bli extremt låg. Och vid vilken lönenivå blir en analfabet som inte kan svenska, grundläggande matematik och som vägrar a order från en kvinna attraktiv för ex ett industriföretag?

Skrivet av MrAdde:

Vi kommer garanterat få problem med ett etniskt klassamhälle, men medelklassen och uppåt kommer nog ha det relativt bra oavsett.

Sverige kommer inte klara omställningen till "lilla USA" på ett bra sätt. Vi är för små och en sådan omdaning kommer bli smärtsam och det kommer även "medelklassen" känna av.

Skrivet av MrAdde:

Även om de såklart också märker av förändringarna, till slut. Nästan alla jag känner är beredda att lämna Sverige om det fortsätter så här, dock. Ingen uppskattar höga skatter om de inte ens går till folket.

Ja det är lustigt. Själv har jag varnat för den här utvecklingen i 20 års tid. Nu när konsekvenserna blir synliga i svenssons egen vardag så börjar de direkt tala om att lämna landet. Men inte innan det gick åt skogen. Då kunde man inget säga för då var man ju rasist enligt samma människor.

Skrivet av MrAdde:

Konstigt nog skulle alla dessa, inklusive jag själv, nog rankas som nationalister (rasister), eftersom vi är stolta över Sverige på grund av vad vi som nation åstadkommit.

Jag vet inte om jag någonsin varit stolt över Sverige. Men jag har varit tacksam att det har rått välstånd och för att det funnits möjligheter och friheter för mig.

Skrivet av MrAdde:

Däremot har vi ingen lojalitet mot en plätt med land, och om denna generation med sådan emfas ska fortsätta att trasa sönder allt hårt arbete som lett till landet vi lever i idag, så finns det inget som håller oss kvar.

Ja det är nog ingen högoddsare att de som kan kommer lämna landet. Som ekonomiska migranter precis som de som nu kommer hit från MÖ och Afrika.

Skrivet av MrAdde:

Kanada/Australien, kanske USA om Bernie blir president och får igenom sin politik - är det som gäller då.

Min egen backup är Australien då min fästmö bor där nu. Vi hade planerat bo här då hon inte har någon stark anknytning till Aus men efter 2014-2015 års vansinne med DÖ och migrationsmassakern vill varken hon eller jag bo i Sverige. Synd bara att det är så in i helvete varmt i Aus. 39 grader igår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att lägga bidragsmodellen på en procentsats baserat på vad de själva har betalat in i skatt via lönesedeln. Har de betalat in 0 kronor via lön == 0 kronor i bidrag. Resultat == problemet löser sig själv inom det närmaste. Inga övriga ingrepp krävs.
Hade jag haft problem med jobb så hade jag sökt jobb någon annanstans i världen. I första hand i Skandinavien(exkl. Finland, klarar inte av språket), därefter Storbritannien, Polen samt Tyskland. Jag hade sökt inom närområdet.

Det blir kul med alla bidragslösa ungdomar, sjukpensionärer och övrigt svårintegrerat folk. Nej bättre lösningar kan vi få till.

Skrivet av MrAdde:

Du verkar ju gilla att pula igenom mycket statistik: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...
Detta är ju åldrarna 20-64, där många svenskar studerar eller skaffar barn, ändå ligger förvärvsfrekvensen för etniska svenskar på cirka 85%, och cirka 50% för utomeuropeiska invandrare. Jag skulle hålla med dig om att jag misstolkar statistiken, om det inte vore för att utomeuropeiska invandrare i princip alltid legat på denna nivå. Detta innebär alltså att svenska arbetare står för kalaset istället för att deras skattepengar går tillbaka till dem själva, som det är tänkt.
Men visst, invandrarna kan ju lalla runt på SFI och AMS i 10 år (eller 25) och räknas som "sysselsatta", och nästan "arbetandes" enligt sjuklövern som i min mening mäter arbetslöshet på ett väldigt konstigt sätt. Människor som inte förvärvsarbetar har inte ett riktigt jobb och är en belastning för samhället. Fas 3 eller dylikt är bara att sopa allt under mattan med i praktiken verkningslösa skattemedel. Läs: Bortslösade, vill marknaden inte ha "jobben" har de heller ingen plats där.
Visst kan förvärvsfrekvensen betyda att man utbildar sig på exempelvis universitet för att sedan börja arbeta och betala skatt, vilket ju gäller för svenskar, men inte för utomeuropeiska invandrare i någon större utsträckning. De är ju redan läkare och ingenjörer sedan barnsben har jag fått höra.

Ja man mäter arbetslösheten på ett väldigt konstigt sätt, en studerande som aktivt söker jobb är arbetslös enligt statistiken emedan en arbetslös som inte söker jobb är inte arbetslös. Oavsett hur dålig den är så hör det till faktahanteringen att inte dra slutsatser från materialet som materialet inte ger stöd till. Gillar man inte hur statistiken är framtagen så använder man den inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Som @Valiumballong skrev så är Sverige knappast någon föregångsland i denna fråga. Snarare ser man på Sverige som ett misslyckande. Andra länder kommer inte följa efter, utan de kommer peka på Sverige när de hämtar argument till varför asylinvandringen är negativ, både för ekonomin och ett lands sociala förhållanden. Det är ju enkelt att göra inrikes, de kommuner som tar emot många flyktingar går dåligt, och bekostas av kommuner som inte gör det.

Med din retorik och "flest invandrare per capita"-dravlet, så kommer alla kommuner snart vara så, och vem ska då stå för kalaset? Okej okej, sätt åt alla skattesmitare, beskatta de smutsiga höginkomsttagarna hårdare etc. Förklara sedan för skattebetalarna varför de inte förtjänar att få tillbaka sin skatt i form av tjänster från staten, och hur andra länders medborgare som inte ens betalar skatt här förtjänar det så mycket mer.

Det finns ett samhällskontrakt, som man inte bara bryter hipp som happ. Jag förstår inte heller ditt vurmande för "högst invandrare per capita" som ett självändamål? Varför är det bra? Gäller det typiska argumentet att "mångfalden sitter i hudfärgen"?

På kort sikt är invandring alltid dåligt då det blir en cost. Men ser man historiskt så ser man att de civilisationer som lyckats bäst är det som haft en jävla blandning på folk från alla möjliga ställen.

Sedan så skiter jag i om "andra länder" ser oss som ett föregångsland eller inte.. De verkar ju se Tyskland på 30-talet som ett gott föredöme och sånna länder vill inte jag ha beröm av.

Att enskilda kommuner går back spelar ingen roll i Sverige då vi har "Robin Hood"-skatt. Så de fattiga kommunerna får pengar av de rika.

Mitt resonemang i allmänhet går ut på att Sverige är ett av de rikaste länderna i världen och vi kan gott kosta på oss att hjälpa folk. Sålänge vi håller oss på övre halvan av länder med välbestånd så finns inte mycket att klaga på enligt mig. De på övre halvan ska hjälpa de på undre halvan. Det är fördelningspolitik när den är som finast. Jag skulle skämmas oerhört om Sverige var ett rikt land där alla "godkännda" invånare hade det bra, eftersom ända sättet att nå dit tydligen är att skita i att hjälpa folk. Och jag tycker att alla skall tvingas hjälpa till. Man skall inte ha möjlighet att låta bli att hjälpa folk. Den "friheten" är ett svepskäl för snålhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt bra att ni som ser "sanningen" och försöker sprida denna, ni har all rätt att kritisera hur samhället fungerar!

Jag förmodar också att ni med öppna armar tar emot invandrarna på arbetsmarknaden och hjälper dom lära sig det svenska språket och integrera i samhället.
Förstår att ni blir entusiastiska när dom skaffat sig svenska flickvänner/pojkvänner och hjälper dom att utöva sin religion då vi har religionsfrihet.

Med all rätt kritiserar ni media och jag hoppas ni utövar samma kritik till alternativ media och politiker som är främlingsfientliga!

Historien har gång på gång visat människans grymhet antingen genom att gå på dom svaga eller i nationalismens anda.
Det är såna som ni som måste finnas för att demokrati skall fungera och ni måste stå upp emot dom som inte kan reflektera över vem dom stödjer och hur dessa människor skadar samhället genom att slå ned på invandrarna som redan har det svårt!

Det är också viktigt att invandrarna får rätt utbildning och lär sig det svenska språket och alla oskrivna regler så dom visas Sveriges rätta sida d v s den toleranta som hjälper människor i nöd det skall ni ha eloge för!

För vem vet, försvinner invandrarna så kommer dessa "alternativ" media gå på andra utsatta/svaga människor i samhället! Titta bara på (Inte rasist men) https://www.interasistmen.se/ dom kritiserar hårt svenska medborgare som använder sina demokratiska rättigheter till att sprida hat!
Det finns dom som enbart letar efter misstag i media för det är endast det dom vill se! Länkar till hur några har utfört brott och vill att alla skall kollektivbestraffas och utvisas.

Tack för att ni finns "Sverigevänner" som hjälper dom nyanlända att försörja sig och skapa ett bättre liv i Sverige!
Detta inte enbart för dom utan också för oss då dessa nyanlända kommer bidra till mer diversitet och färre människor med rasistiska åsikter som kommer flytta utomlands!
Vi kommer ha fler människor som följer våra lagar och mer blandade familjer och får nyanlända fler jobb fortare kommer det också gå bättre för Sveriges ekonomi.

Ja vi alla människor har samma grundläggande rättigheter och detta är inte nått vi måste påpeka för dom som kallar sig S(demokrat) och vill att vissa inte får rösta,detta är inte demokrati!

Permalänk
Medlem

Är inte säker på att det hjälper ens med stapeldiagram och tydliga siffror. Det pågår någon form av masspsykos om att Sverige står på ruinens brant och att domedagen är nära oavsett vad man än visar för dessa människor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Sedan vet vi ju hur det fungerar, när det blir dåliga tider är det alltid de nyanlända som befolkningen hoppar på. Vi kan ju hoppas på att vi klarar situationen, annars sitter vi på en krutdurk i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att enskilda kommuner går back spelar ingen roll i Sverige då vi har "Robin Hood"-skatt. Så de fattiga kommunerna får pengar av de rika.

Och när alla kommuner är som Malmö, Södertälje och Botkyrka då? Ska kommunerna med minst underskott skjuta till pengar till de som har störst underskott tills alla är lika mycket under ytan? Det verkar onekligen vara vad du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ja vi alla människor har samma rättigheter och detta är inte nått vi måste påpeka för dom som kallar sig S(demokrat) och vill att vissa inte får rösta,detta är inte demokrati!

Nej, alla människor har inte samma rättigheter, vem är det som har lurat i dig det?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Och när alla kommuner är som Malmö, Södertälje och Botkyrka då? Ska kommunerna med minst underskott skjuta till pengar till de som har störst underskott tills alla är lika mycket under ytan? Det verkar onekligen vara vad du vill.

Vilka siffror är det du stödjer dig på när du menar att alla kommuner kommer att ha ekonomiska underskott?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilka siffror är det du stödjer dig på när du menar att alla kommuner kommer att ha ekonomiska underskott?

Det är ett resultat av fortsatt oreglerad invandring samtidigt som alla kommuner tvingas att ta emot nyanlända. Ozzed verkar inte se någon övre gräns så länge Sverige inte börjar tillhöra världens sämsta länder att leva i.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mitt resonemang i allmänhet går ut på att Sverige är ett av de rikaste länderna i världen och vi kan gott kosta på oss att hjälpa folk. Sålänge vi håller oss på övre halvan av länder med välbestånd så finns inte mycket att klaga på enligt mig. De på övre halvan ska hjälpa de på undre halvan. Det är fördelningspolitik när den är som finast. Jag skulle skämmas oerhört om Sverige var ett rikt land där alla "godkännda" invånare hade det bra, eftersom ända sättet att nå dit tydligen är att skita i att hjälpa folk. Och jag tycker att alla skall tvingas hjälpa till. Man skall inte ha möjlighet att låta bli att hjälpa folk. Den "friheten" är ett svepskäl för snålhet.

Självklart! Det är samtidigt vår plikt att när vi hjälper se till att varje krona används på rätt sätt och att lejonparten av hjälpen hamnar hos de som behöver den mest. Vi ska samtidigt säkra vår egen framtid och därigenom se till att vi kommer vara ett land som kan hjälpa andra under lång tid framöver.
Jag tror inte att unga män är de som behöver våra pengar och vår hjälp allra mest. Jag tror inte att det er effektivt att använda resurser till ge dessa unga män en levnadsstandard långt över genomsnittet. Jag tror inte det är bra för framtiden att skapa ett enormt överskott av män utan möjlighet att bilda familj. jag tror inte alla dessa svårintegrerade grupper kommer hjälpa oss och förbättra våra möjligheter att hjälp andra i framtiden.
Ett välmånende och väl fungerande Sverige utan intern splittring har möjlighet att hjälpa enormt många fler. En säck ris till svältande är enormt mycket viktigare än godispengar till en ung man på någon av Bert Karlssons anläggningar.

Permalänk
Entusiast

@IceFrontier

Den stora skiljelinjen är väl att om jag skulle emigrera till säg Kanada, så kommer jag inte förvänta mig bostad och bidrag från staten. Jag kommer bekosta min resa och mitt uppehälle själv, jag kan redan språket flytande sedan innan, jag kommer jobba och betala skatt tack vare hög utbildning sedan innan, jag kommer respektera deras lagar och seder etc.

Precis som invandring bör vara, med andra ord. Önskar bara att den såg ut så i Sverige.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är ett resultat av fortsatt oreglerad invandring samtidigt som alla kommuner tvingas att ta emot nyanlända. Ozzed verkar inte se någon övre gräns så länge Sverige inte börjar tillhöra världens sämsta länder att leva i.

Oreglerad invandring skulle jag inte vilja kalla det. Trots allt är det säkert i runda slängar hälften av dem som kommit det senaste året som kommer att få åka tillbaka igen.

Finns fin statistik att hämta härifrån:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik....

Så var är siffrorna? Borde inte vara så svåra att leta fram om vi nu står inför ruinens brant i alla Sveriges kommuner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

@IceFrontier

Den stora skiljelinjen är väl att om jag skulle emigrera till säg Kanada, så kommer jag inte förvänta mig bostad och bidrag från staten. Jag kommer bekosta min resa och mitt uppehälle själv, jag kan redan språket flytande sedan innan, jag kommer jobba och betala skatt tack vare hög utbildning sedan innan, jag kommer respektera deras lagar och seder etc.

Precis som invandring bör vara, med andra ord. Önskar bara att den såg ut så i Sverige.

Den stora skiljelinjen är väl att du är född i ett rikt land med skyddsnät. De flesta som kommer hit är födda i länder med betydligt sämre levnadsförhållanden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oreglerad invandring skulle jag inte vilja kalla det. Trots allt är det säkert i runda slängar hälften av dem som kommit det senaste året som kommer att få åka tillbaka igen.

Finns fin statistik att hämta härifrån:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik....

Så var är siffrorna? Borde inte vara så svåra att leta fram om vi nu står inför ruinens brant i alla Sveriges kommuner.

Att få avslag är inte detsamma som att man lämnar landet. Oreglerat i den mån att vi [tidigare] inte haft koll på hur många som tar sig över gränsen, vilka de är och hur många som stannat efter avslag.

Vilka siffror vill du ha? Malmös budget för de senaste 20 åren?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Att få avslag är inte detsamma som att man lämnar landet. Oreglerat i den mån att vi [tidigare] inte haft koll på hur många som tar sig över gränsen, vilka de är och hur många som stannat efter avslag.

Vilka siffror vill du ha? Malmös budget för de senaste 20 åren?

Skulle vilja ha siffror som backar upp ditt påstående om att alla Sveriges kommuner kommer att ha ett underskott. Går vi en sådan total kollaps till mötes borde där redan finnas tydliga ekonomiska tecken att vissa upp som stödjer din tes.

Det är lite den här domedagssnacket som förgiftar den här debatten eftersom siffrorna gällande Sveriges ekonomi faktiskt pekar åt motsatt håll. Så jag hade mer än gärna velat förstå var detta kommer ifrån.

Sedan kan jag hålla med om att vi behöver bli bättre på att se till att de som får avslag ska lämna landet samt bättre lösningar gällande de som kommer in också. Så att de som behöver hjälpen mest får den.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den stora skiljelinjen är väl att du är född i ett rikt land med skyddsnät. De flesta som kommer hit är födda i länder med betydligt sämre levnadsförhållanden.

Oj, stort av dig att erkänna det. Annars brukar man ju höra vilka ekonomiska tillgångar alla läkare och doktorer som flödar in är.

Men jag håller med dig, du har helt rätt. Problemet är; vad spelar det för roll för värdlandet? De vill i regel ha ut något av invandringen, annars kan det vara liksom.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skulle vilja ha siffror som backar upp ditt påstående om att alla Sveriges kommuner kommer att ha ett underskott. Går vi en sådan total kollaps till mötes borde där redan finnas tydliga ekonomiska tecken att vissa upp som stödjer din tes.

Det är lite den här domedagssnacket som förgiftar den här debatten eftersom siffrorna gällande Sveriges ekonomi faktiskt pekar åt motsatt håll. Så jag hade mer än gärna velat förstå var detta kommer ifrån.

Sedan kan jag hålla med om att vi behöver bli bättre på att se till att de som får avslag ska lämna landet samt bättre lösningar gällande de som kommer in också. Så att de som behöver hjälpen mest får den.

Eftersom du inte vill läsa vad jag skriver så ser jag vår diskussion som avslutad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Oj, stort av dig att erkänna det. Annars brukar man ju höra vilka ekonomiska tillgångar alla läkare och doktorer som flödar in är.

Men jag håller med dig, du har helt rätt. Problemet är; vad spelar det för roll för värdlandet? De vill i regel ha ut något av invandringen, annars kan det vara liksom.

Tror att man måste ha någon form av balanserad syn på saker och ting. Myntet har oftast två sidor brukar det ju heta.

Det är helt riktigt inte en superdeal att människor som flyr krig ska tas om hand om. Men jag tycker personligen att det är rätt intentioner för att försöka göra vår bit av att skapa en bättre värld.

Gällande diskussionen i sin helhet ligger säkert den absolut bästa lösningen någonstans i mitten av alla ytterligheter. Inget blir bättre av 100% ja-sägare och detsamma gäller 100% nej-sägare. Vi behöver dynamik och diskussioner för att bli smartare, alla har något att lära. Även i denna diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vill läsa vad jag skriver så ser jag vår diskussion som avslutad.

Jag läser och jag vill förstå var du får dina åsikter ifrån. Vill du inte förklara med hjälp av verklig fakta eller källor kan jag inte göra så mycket mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Grejen som jag tror de flesta stör sig på är att invandringen kostar väldigt mycket pengar och att det som det ser ut nu inte är frivilligt att hjälpa till. För mig vore det rimligt att varje individ kan göra ett val i deklarationen om man vill hjälpa till extra utöver den del av invandringen som Sverige "måste" ta emot. Som att vara med i Svenska kyrkan, som också bidrar med en hel del välgörenhet. Jag tror inte man behöver vara orolig att Sveriges ekonomi kommer köras helt i botten, det är många som redan har börjat tröttna (kolla SD's stöd) och politikerna vill så klart fortsätta vinna val.

Forskning uppskattar att invandringen kostar kring 40-100 miljarder per år (ca. 4200-10500kr per invånare) och det är otvivelaktigt kännbart mycket pengar. Vi har i Sverige en sysselsättningsgrad på ca. 70% vilket innebär en kostnad per sysselsatt om ca. 6000-15000kr per år eller 12000-30000kr per år för en familj med två personer som arbetar heltid.

Kontrollera gärna stadsbidrag och utjämningssystemet mellan kommuner: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/...

Sen en sista grej som många har tagit upp (att Sveriges ekonomi har god tillväxt och att den växer), ja, det är inte så konstigt att invandringen bidrar till att Sveriges ekonomi växer. Men det som är intressant är tillväxt per capita, annars måste ju Kina och Indien vara rikast av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Grejen som jag tror de flesta stör sig på är att invandringen kostar väldigt mycket pengar och att det som det ser ut nu inte är frivilligt att hjälpa till. För mig vore det rimligt att varje individ kan göra ett val i deklarationen om man vill hjälpa till extra utöver den del av invandringen som Sverige "måste" ta emot. Som att vara med i Svenska kyrkan, som också bidrar med en hel del välgörenhet. Jag tror inte man behöver vara orolig att Sveriges ekonomi kommer köras helt i botten, det är många som redan har börjat tröttna (kolla SD's stöd) och politikerna vill så klart fortsätta vinna val.

Forskning uppskattar att invandringen kostar kring 40-100 miljarder per år (ca. 4200-10500kr per invånare) och det är otvivelaktigt kännbart mycket pengar. Vi har i Sverige en sysselsättningsgrad på ca. 70% vilket innebär en kostnad per sysselsatt om ca. 6000-15000kr per år eller 12000-30000kr per år för en familj med två personer som arbetar heltid.

Kontrollera gärna stadsbidrag och utjämningssystemet mellan kommuner: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/...

Sen en sista grej som många har tagit upp (att Sveriges ekonomi har god tillväxt och att den växer), ja, det är inte så konstigt att invandringen bidrar till att Sveriges ekonomi växer. Men det som är intressant är tillväxt per capita, annars måste ju Kina och Indien vara rikast av alla.

Japp per capita brukar vara ett bättre mått och där ser det också bra ut för Sverige, se gärna tidigare inlägg i tråden. Finns diagram samt ett antal länkar.

Jag respekterar att en del kan känna sig oroliga över utvecklingen. Givetvis hade det inte fungerat att tusentals människor kommer till Sverige varje dag. Nu har man också vidtagit åtgärder som gör att resten av EU också får ta sitt ansvar, vilket i grunden är bra.

Det största misslyckandet i den här situationen är från EU:s sida, där man ej har klarat av att förbereda sig för den här typen av händelser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

@IceFrontier

Borde inte sådana här personer stanna i sitt land och hjälpa sitt land att bli bättre?

Vad ska man göra med alla dem som faktiskt behöver invandra DVS flyktingar? Skicka dem till turkiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp per capita brukar vara ett bättre mått och där ser det också bra ut för Sverige, se gärna tidigare inlägg i tråden. Finns diagram samt ett antal länkar.

Jag respekterar att en del kan känna sig oroliga över utvecklingen. Givetvis hade det inte fungerat att tusentals människor kommer till Sverige varje dag. Nu har man också vidtagit åtgärder som gör att resten av EU också får ta sitt ansvar, vilket i grunden är bra.

Det största misslyckandet i den här situationen är från EU:s sida, där man ej har klarat av att förbereda sig för den här typen av händelser.

Absolut, men att titta på hur den totala ekonomin går är ett otroligt dåligt sätt att utreda hur en enskild sak påverkar denna. Det är som att titta på hur Ica som helhet går för att utreda om deras nya pizza säljer bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror att man måste ha någon form av balanserad syn på saker och ting. Myntet har oftast två sidor brukar det ju heta.

Det är helt riktigt inte en superdeal att människor som flyr krig ska tas om hand om. Men jag tycker personligen att det är rätt intentioner för att försöka göra vår bit av att skapa en bättre värld.

Gällande diskussionen i sin helhet ligger säkert den absolut bästa lösningen någonstans i mitten av alla ytterligheter. Inget blir bättre av 100% ja-sägare och detsamma gäller 100% nej-sägare. Vi behöver dynamik och diskussioner för att bli smartare, alla har något att lära. Även i denna diskussion.

Ja, oftast är det extremister på varsin sida som sätter agendan, och då blir bilden väldigt ensidig från båda hållen.
Nej, det är det ju så klart inte om de inte hade kommit ifrån ett välutvecklat land, vilket också det kan hända. Avsikten borde vara att hjälpa så många som möjligt, samtidigt som man bevarar det egna landets ekonomiska välstånd. Sedan vet vi ju att en majoritet av människorna som kommer hit är män som inte ens flyr från krig.

Absolut, men den mittenpunkten är enligt mig att stoppa asylinvandring och lägga en del av pengarna på bistånd istället. En extremare åsikt hade varit att stoppa välgörenhet med skattemedel helt, eller att öppna gränserna som exempelvis MP vill. Detta anser jag vara den gyllene medelvägen som leder till att flest människor får en något drägligare tillvaro, samtidigt som det garanterar Sveriges fortsatta ekonomiska utveckling och status som en humanistisk stat. I motsats till en verklighetsfrånvänd hippiestat som medvetet urholkar statens och således välfärdens finanser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut, men att titta på hur den totala ekonomin går är ett otroligt dåligt sätt att utreda hur en enskild sak påverkar denna. Det är som att titta på hur Ica som helhet går för att utreda om deras nya pizza säljer bra.

Självklart finns där ingen enskild statistik som ger en precis bild av alla samhällets delar. Dock finns där siffror som kan ge oss en indikation på om vi är på väg mot ruinens brant eller om det går hyfsat bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ja, oftast är det extremister på varsin sida som sätter agendan, och då blir bilden väldigt ensidig från båda hållen.
Nej, det är det ju så klart inte om de inte hade kommit ifrån ett välutvecklat land, vilket också det kan hända. Avsikten borde vara att hjälpa så många som möjligt, samtidigt som man bevarar det egna landets ekonomiska välstånd. Sedan vet vi ju att en majoritet av människorna som kommer hit är män som inte ens flyr från krig.

Absolut, men den mittenpunkten är enligt mig att stoppa asylinvandring och lägga en del av pengarna på bistånd istället. En extremare åsikt hade varit att stoppa välgörenhet med skattemedel helt, eller att öppna gränserna som exempelvis MP vill. Detta anser jag vara den gyllene medelvägen som leder till att flest människor får en något drägligare tillvaro, samtidigt som det garanterar Sveriges fortsatta ekonomiska utveckling och status som en humanistisk stat. I motsats till en verklighetsfrånvänd hippiestat som medvetet urholkar statens och således välfärdens finanser.

Då fick vi till en bra, trevlig och saklig diskussion till slut. Jättebra tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På kort sikt är invandring alltid dåligt då det blir en cost. Men ser man historiskt så ser man att de civilisationer som lyckats bäst är det som haft en jävla blandning på folk från alla möjliga ställen.

Är dessa civilisationer jämförbara med 2000-talets Sverige? Och vilka är de länder du nämner och hur vet du att de lyckats för att de "haft en jävla blandning" och inte av andra anledningar?

Kan du ge något exempel på när en modern, tung välfärdsstat som Sverige lyckats kombinera stor invandring från tredje världen?

Och hur länge ska Sverige och svenskarna behöva vänta på att det ska löna sig?

Saxat från "Integration – En beskrivning av läget i Sverige”: från SCB

"År 2011 förvärvsarbetade 82 procent av de inrikes födda och 57 procent av de utrikes födda i åldrarna 20-64 år."

Detta inkluderar således både italienare, indier och jugoslaver. De har varit här i över 30 år i vissa fall. 82% = en Svensk stat. 57% = sämre än Grekland. Så på vilken sikt lönar det sig menar du? Talar vi om flera generationer?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...