Uppgradera ifrån gtx 970 till ex r9 390,r9 390x,mm

Permalänk
Medlem

Uppgradera ifrån gtx 970 till ex r9 390,r9 390x,mm

Hej jag spelar i 2560x1440 så tycker jag minnet inte räcker till. Tycker ni att det skulle vara värt att byta till ett r9 390, mm. sEller är det värt att vänta? Har även möjligtvis en köpare för kortet.
Specs:
i7 4790k
16gb Ram
250gb SSD
Gtx 970

Upplösning: 2560x1440p

MvH Erik

Visa signatur

;)

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om du egentligen har så mycket att hämta.
Vanligtvis har det kortet inga problem med att minnesmängden inte räcker till så det skulle väl vara några ovanliga omständigheter i just ditt fall som skulle motivera att byta till ett likvärdigt kort.
Har du sett tydliga dippar som garanterat beror på minnesproblem? I vilka spel?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck Dippar har jag sett, i t.ex. Shadow of Mordor, Gta V och Vermintide men i övrigt inte speciellt mycket.

Visa signatur

;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik Wagman:

@Söderbäck Dippar har jag sett, i t.ex. Shadow of Mordor, Gta V och Vermintide men i övrigt inte speciellt mycket.

Och de är garanterat knutna till minnesbrist? Eller kan det helt enkelt vara dippar som beror på att det händer saker i spelet även om man har tillräckligt med minne?

Det jag tänker på är när man tittar på sweclockers tester. Exempelvis här: http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x/1#co...
Där går visserligen prestandan ned något för gtx 970 jämfört med R9 390 när man testar högre upplösningar. Men det gäller inte bara det kortet utan alla nvidiakort tappar lite i prestanda på högre upplösningar mot AMD i flertalet titlar även om de har mer minne än GTX 970 har. Och GTX 970 visar inte några dramatiska förändringar i minimum FPS i testerna även när upplösningen ökas. Så jag tror inte det är några större bekymmer med det kortet generellt när det kommer till höga upplösningar jämfört med R9 390.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Vermintide kan det nog dippa pågrund utav hur spelet är, men speciellt i shadow of mordor dippar det troligtvis pågrund av minnes brist, för att det är väldigt minnes krävande. Eller så är det kanske jag som pushar kortet för hårt.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Lägg ut en bytesannons här på marknaden och kolla runt lite, har själv sett flera 390 bytes mot 970 annonser på senaste tiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik Wagman:

@Söderbäck: Vermintide kan det nog dippa pågrund utav hur spelet är, men speciellt i shadow of mordor dippar det troligtvis pågrund av minnes brist, för att det är väldigt minnes krävande. Eller så är det kanske jag som pushar kortet för hårt.

Aha. Ja det spelet hade rätt stora minneskrav. Jag har inte sett så mycket tester av det spelet specifikt så där kanske det gör skillnad.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@RealPower: Kanske

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Troligtvis, men det är nog ingen idé att uppgradera för att kunna köra ett spel bättre

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

jag skulle absolute byta. på långt sikt har det alltid visat sig att AMD's kort har "besägrat" sin Nvidia motsats. och vid jämt spelplan så gör AMD kortet det redan nu i en stora delen av spel. speziellt högre upplösningar.
390 är direkta motsatsen till 970 men om du har över pengarna skulle ett 390x inte var fel heller som rör sig upp mot 980 icke TI hållet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik Wagman:

@Söderbäck: Troligtvis, men det är nog ingen idé att uppgradera för att kunna köra ett spel bättre

Näe, i dina skor hade jag inte gjort det heller. Bättre att spara slantarna och vänta till nästa generation grafikkort kommer ut i så fall. Trillar in nytt senare i år ;).
Eller ja, ett byte som realpower föreslog skulle ju kunna funka om man nu vill testa andra laget.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Jag skulle ställa ner inställningarna så att max 3.5 GB grafikminne används i respektive spel. Går lätt att kontrollera grafikminnesanvändningen med t.ex. MSI Afterburner. Sen skulle jag vänta på Pascal/Polaris. Är inte alls övertygad om att ett 390 skulle ge mer fps i DX11 spel eftersom det skulle belasta CPU mer än ditt 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Inte säkert alls att det är minnet då enligt tester jag har sett så har det bara varit GTA V och Shadow of Mordor i 4K ultra som kräver så mycket minne. Tycker det är mycket bättre att vänta nu till nästa generation grafikkort, kan vara värt en uppgradering då dom säkerligen har mycket bättre DX12 stöd samt HBM2/GDDR5X som skulle vara sjukt mycket större fördel än bara mer minne. Men att uppgradera redan nu när du ändå sitter på ett 970 känns inte som en speciellt bra idé.