Permalänk

Hackintosh Mini

Bestämde mig för att bygga en mindre dator då min förra inte matchade mina behov och tog lite för mycket plats på skrivbordet. Jag ville undvika att bygga en typisk Sweclockersdator denna gång då detta blev påpekat i mitt förra galleri. Datorn var tänkt att den skulle bli så fin som möjligt samtidigt som den klarar av programmen som jag använder mig av i skolan. Den ska vara tyst och klara av lite lättare spel. Jag ville även köra OSX på den och valde komponenter baserat på dom kraven.

Komponenterna som gör datorn är följande:

Jonsbo Cooltek UMX1 Plus
Corsair AX650
Gigabyte GA-Z97N Wifi
Intel Core I3 4360
Corsair Vengence 8 Gb
Asus GTX 760 Mini
Samsung 128GB SSD
Intel 180GB SSD

Datorn kör nu Windows 10 på en SSD och OSX El Capitan på den andra.
Kabeldragningen och att montera grafikkortet var den största utmaningen med detta bygge. Det finns inget utrymme att gömma någon kabel, den bästa lösningen var att dels fixa så korta kablar som möjligt och att dra så många som möjligt antingen under moderkortet eller över nätagget.
Grafikkortet fick inte plats eftersom det är högre än normalt, det tänkte jag inte på när jag köpte . Jag fick i stort sett skruva isär hela chassit för att kunna montera grafikkortet och sedan skruva ihop chassit "runt" grafikkortet och även köpa en lågprofils adapter för strömkontakten. Om det är någon annan som ska bygga i detta chassi så rekommenderar jag ett normalhögt grafikkort och gärna med kontakterna för strömmen bakåt.

Datorhörnan är uppbyggd av:

Lång bänkskiva från IKEA
Hutchar på varje sida och bordsben i mitten
Två kabelhållare, en på varje sida
LG 23" IPS Skärm
Qpad MK-85
Logitech MX Master
Fiio E10K
Audio Technica ATH M50
Liten Voip mikrofon från Clas Ohlson
Stor musmatta
Netgear router
Netgear NAS 2TB
Hopplock till server (Q6600, ASUS mobo osv.)
Macbook Pro (Early 2015)

Besök galleriet här

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk

Hur gjorde du för att dual boota Windows och OS X?
Jag kör just nu OS X i en VM!
Annars så var det snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi!
Vart köpte du det? hittar det inte på något av de vanliga ställena?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, blev själv intresserad av chassit men kan inte hitta det någonstans. Vart köpte du det, verkar vara slut överallt.

Visa signatur

System: i7-4690k, Asus z97-a, 16GB hyperX fury, Gigabyte 970 G1, Nepton 280L, 250GB Intel, 1TB WD Blue, Phanteks Enthoo Pro windowed, EVGA Supernova 850w G2

Permalänk
Skrivet av RavenBlue:

Hur gjorde du för att dual boota Windows och OS X?
Jag kör just nu OS X i en VM!
Annars så var det snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde mig av guiden på tonymacs hemsida. Då får man i en installerad bootloader, detta förutsatt att du har antingen två partitioner eller två HDD/SSD.

Visa signatur

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Riktigt snyggt chassi!

Skrivet av Filipo1:

Snyggt bygge, blev själv intresserad av chassit men kan inte hitta det någonstans. Vart köpte du det, verkar vara slut överallt.

Hej! Tack jag håller med. Tycker verkligen om detta chassi, men det är inte lätt att arbeta med. Jag beställde det ifrån pc-cooling.de. Men det var några månader sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oj oj oj det här ser riktigt cleant ut! Gratulerar.
Kan tänka mig att datorn går knäpptyst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Se bara till att hitta en mer tilltalande plats åt diskarna 5/5

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Ett moderkort med M.2 plats så får man ju bort SSD-diskarna och tre kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Riktigt snyggt chassi!

https://www.alternate.de/Cooltek/UMX1-Plus-Window-Tower-Geh%C...
Jag beställde mitt Cooltek W2 därifrån och funkade klockrent. Tysk sida men inga problem med att skicka till Sverige och billig frakt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
Men kanske kan vara idé att vrida cpu-kylaren 90 grader för att slippa köra in all varmluft i nätagget då det går varmt och kanske mindre tyst och du får flödet uppåt mer effektivt istället.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Ett moderkort med M.2 plats så får man ju bort SSD-diskarna och tre kablar.

Ja det hade varit det bästa! Men jag var lite osäker vid inköp om det skulle bli problem med OSX installationen. Plus att jag redan hade en SSD från tidigare bygge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

oj oj oj det här ser riktigt cleant ut! Gratulerar.
Kan tänka mig att datorn går knäpptyst?

Vid idle är den knäpptyst, men vid spel och andra GPU krävande program så låter det tyvärr lite för mycket. Inte så tyst som jag hade hoppats på. Funderar på att lägga in lite ljuddämpande matta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Riktigt snyggt! Se bara till att hitta en mer tilltalande plats åt diskarna 5/5

Tack så mycket! Sata strömmen räckte inte riktigt till, så det fick bli lite "zero fucks given" montering där. Men jag är nöjd ändå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh1ft:

Riktigt snyggt!
Men kanske kan vara idé att vrida cpu-kylaren 90 grader för att slippa köra in all varmluft i nätagget då det går varmt och kanske mindre tyst och du får flödet uppåt mer effektivt istället.

Tack så mycket! Jo det skulle nog varit lite bättre, men det är inte lika fint tycker jag. Sen är nätagget semi-passivt så det är nog ingen fara för den heller. Och en Core I3 spottar inte ut så mycket värme

Visa signatur

Permalänk

Stilrent bygge!

Permalänk
Skrivet av patricktheswede:

Stilrent bygge!

Tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Lånar lite inspiration till min framtida maskin.

Permalänk
Skrivet av hcwj:

Snyggt bygge! Lånar lite inspiration till min framtida maskin.

Tack så mycket! Vilken ära!

Visa signatur

Permalänk

Efter att ha sett ditt bygge blev jag själv inspirerad att bygga en likadan. Jag har precis fått hem chassit.
Har du några tips du vill dela med dig kring val av komponenter och själva bygget kring lådan? Är du nöjd med processorfläkten eller hade du valt ett annat alternativ? Bra med en fullstor nätagg eller ska jag satsa på en SFX variant?