Permalänk
Medlem

Dator startar inte helt plötsligt

Hej!
Köpte ett nytt grafikkort av en polare för att höja fpsen i spel. Skulle kolla om jag hade alla kablar till att köra crossfire så drog ur strömmen ur datorn och tog ur kablar till hårddiskar och fläktar. Det visade sig att jag inte hade allt som behövdes så jag satte ihop datorn precis som den var innan och när jag skulle starta datorn igen kommer den inte till POST. Datorn startar och alt snurrar och är igång men tangentbord och mus lyser inte upp och skärmen förblir svart.

Någon som har någon tanke om vad felet kan vara? Jag är helt förbluffad eftersom jag bara kopplade in och ur hårddiskar och fläktar och inget annat.

Mvh Rasmus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Plushed:

Hej!
Köpte ett nytt grafikkort av en polare för att höja fpsen i spel. Skulle kolla om jag hade alla kablar till att köra crossfire så drog ur strömmen ur datorn och tog ur kablar till hårddiskar och fläktar. Det visade sig att jag inte hade allt som behövdes så jag satte ihop datorn precis som den var innan och när jag skulle starta datorn igen kommer den inte till POST. Datorn startar och alt snurrar och är igång men tangentbord och mus lyser inte upp och skärmen förblir svart.

Någon som har någon tanke om vad felet kan vara? Jag är helt förbluffad eftersom jag bara kopplade in och ur hårddiskar och fläktar och inget annat.

Mvh Rasmus

Första gissning : CPU sladden som inte sitter i eller inte sitter i ordentligt. Då brukar man få den reaktionen från datorn

Permalänk
Medlem

Och igen...vad är det för grejor du har i datorn?
Du måste lista specs. annars kan vi inte hjälpa dig, det blir iallafall himla mycket svårare.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Och igen...vad är det för grejor du har i datorn?
Du måste lista specs. annars kan vi inte hjälpa dig, det blir iallafall himla mycket svårare.

Sorry, vara bara så himla arg så glömde posta specs haha!
CPU: AMD FX-4170
Mobo: Asus M5A97
GPU: AMD Radeon HD6870
PSU: OCZ ModXstream 700w semi-modulärt
Ram: G.Skill Ripjaws 8Gb 1600mhz
SSD: Samsung 850pro 120gb
HDD: Western Digital 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Första gissning : CPU sladden som inte sitter i eller inte sitter i ordentligt. Då brukar man få den reaktionen från datorn

Ska kolla cpu-sladden direkt och återkomma med resultat!

Permalänk
Medlem

Kopplade in och ur 24-pinn och 8-pin till cpu och det är fortfarande samma problem. Kan även tillägga att om jag håller inne knappen för att stänga av datorn och sen försöker starta igen så händer det ingenting, vet inte om det hjälper men nu vet ni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plushed:

Kopplade in och ur 24-pinn och 8-pin till cpu och det är fortfarande samma problem. Kan även tillägga att om jag håller inne knappen för att stänga av datorn och sen försöker starta igen så händer det ingenting, vet inte om det hjälper men nu vet ni

Har du testat att återställa cmos (Clear CMOS)? Tryck på knappen eller om du måste switcha jumpern eller ta ur batteriet.

Edit: Vilken Windows version kör du?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv

Felsökning med uteslutningsmetoden:

- Se till att koppla skärmen till moderkortets uttag för integrerad grafik.
- Koppla ur ALLT förutom CPU / CPUkylare / Systemdisk / RAM och skärm.

Vad händer när du sätter på den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Har du testat att återställa cmos (Clear CMOS)? Tryck på knappen eller om du måste switcha jumpern eller ta ur batteriet.

Edit: Vilken Windows version kör du?

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Felsökning med uteslutningsmetoden:

- Se till att koppla skärmen till moderkortets uttag för integrerad grafik.
- Koppla ur ALLT förutom CPU / CPUkylare / Systemdisk / RAM och skärm.

Vad händer när du sätter på den då?

Jag har testat att återställa CMOS, har tagit ut batteriet och switchat jumpern. Gav inget resultat. Kör windows 10 pro.

Har ingen integrerad grafik i processorn så tyvärr går inte det.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra med så lite som möjligt ändå?
Och kolla verkligen att alla kablar sitter i som de ska!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Har du testat att köra med så lite som möjligt ändå?
Och kolla verkligen att alla kablar sitter i som de ska!

Jag har testat att köra med Gpu, Cpu, en minnessticka en hårddisk och inga fläktar.
Har dubbelkollat alla kablar.

Permalänk
Inaktiv

Börjar fläktarna röra sig varje gång du trycker på knappen, eller händer det att *inget* händer?

Pröva att byta ditt grafikkort med det nya du köpte av din kompis. Annars låter det som ett djupare fel på typ moderkortsnivå eller att PSU'n kanske har gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Börjar fläktarna röra sig varje gång du trycker på knappen, eller händer det att *inget* händer?
Låter som felet är rätt djupt som typ moderkortet eller ev. nätaggregatet.

Sista jag kan tänka mig är att det är böjd CPU pinn men du hade inte rört processorn?

Jag kan "starta" en gång och sen när jag håller inne knappen så datorn stängs av och trycker igen för att starta så händer ingenting.
Jag har inte rört cpun så det borde inte vara några böjda pinnar på cpun.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Plushed:

Jag kan "starta" en gång och sen när jag håller inne knappen så datorn stängs av och trycker igen för att starta så händer ingenting.
Jag har inte rört cpun så det borde inte vara några böjda pinnar på cpun.

Typiskt beteenden när PSU kastar in handduken. Jag rekommenderar du kopplar ur strömmen och ser dig efter en ny PSU eller en att låna och pröva med i din dator. Använd bara inte sladdarna som redan sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Börjar fläktarna röra sig varje gång du trycker på knappen, eller händer det att *inget* händer?
Låter som felet är rätt djupt som typ moderkortet eller ev. nätaggregatet.

Sista jag kan tänka mig är att det är böjd CPU pinn men du hade inte rört processorn?

Ja jag tänkte samma sak typ moderkortet som inte vill nu. Om det har och göra med statiskt fel?

TS: Använde du ESD-band eller rörde vid chassit ordentligt?

Edit: Ja då ser det ut att vara nätagget som gett med sig, prova som sagt, att testa ett annat.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Typiskt beteenden när PSU kastar in handduken. Jag rekommenderar du kopplar ur strömmen och ser dig efter en ny PSU eller en att låna och pröva med i din dator. Använd bara inte sladdarna som redan sitter.

Okej, får fråga rumskompisen om jag kan testa med hans PSU. Tack för hjälpen än så länge