Permalänk

Projekt: Vintage förstärkare!

Första chassibygget - Vintage Förstärkare

Allt började med att jag var less på mitt tråkiga gamla chassi och ville ersätta det med något spännande och snyggt. Jag googlade runt lite och kollade här på Sweclockers för att söka inspiration och ideér. Tänkte först bygga datorn i en gammal ölback eller en gammal radiomöbel men såg att några redan gjort något liknande och möbeln kändes för stor och klumpig. Efter några dagars funderingar kom jag att tänka på min brorsas gamla förstärkare som stod och skräpade. På den vägen är det.

Sen är det ju en extra morot när min sambo helt sågar min ide och inte tror att jag kommer klara det.... GAME ON!

PS. har inte möjlighet att uppgradera till några nyare komponenter så det är inget lyxbygge tyvärr... kör på mina befintliga komponenter

Här är förstärkaren!

Närbild av panelen. Hoppas kunna ersätta strömbrytaren till en likadan startknapp för datorn. Har inte hittat någon än, tips mottages gärna. Finns ingen liknande ska den iallafall vara svart så HJÄLP!

Antec p182 som jag kom över för 100 kr. Nu börjar slakten.

Delarna efter nedmontering. Högen i mitten blir nog det jag kommer använda mest. Moderkortsplåt, hållare för nätagg, hårddiskbehållare samt I/O-panel och korthållare.

Slakt av förstäkrare. Har monterat ut högtalarelementet och lyft ur panelen. Ska rensa den på innehåll (Spara ljusdiod och rattar). Sen har jag planer på att förvara hårddiskarna i panelen. Får se hur det går.

Baksida på högtalaren efter demontering. Funderar på att täcka baksidan med svart plexi. Vill även täcka igen det runda hålet samt montera en 120mm fläkt för insug av luft. Vad tror ni om det?

I helgen blir det att inhandla lite småsaker som behövs och planera vidare.

Beställde på-knapp och fläktfilter igår
Bara vänta på posten nu!

Permalänk
Vila i frid

Det är hädelse att förstöra en gitarrförstärkare. Hoppas din bror har hårda nypor!

Permalänk

@hasenfrasen: Haha det har han inte men den var gammal och sleten så jag får skylla på det

Permalänk

Håller med hasefrasen är det inte synd att förstöra en gammal amp som har ett beganatpris mellan 700-1500:- beroende på skick och den där om den inte har något allvarligt elektriskt fel eller sönderspelad högtalare ser ut att vara i riktigt bra skick.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Synd på förstärkaren, som sagt. Den verkar ha varit värd en slant! :/

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Men är det SM i klagomål? Cool idé tycker jag. Med tanke på att stärkaren bara stod där och skräpade tycker jag det var helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Men är det SM i klagomål? Cool idé tycker jag. Med tanke på att stärkaren bara stod där och skräpade tycker jag det var helt rätt.

Håller också med om detta.
Visst han hade kunnat sälja den på blocket och skaffat en trasig förstärkare, men vafan, Sålänge det inte är något superovanligt så är det bara att köra på

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Sätt ett 200mm eller 230mm fläkt i den istället, så blir inte hålet så litet så att man ändå får kvar lite av känslan hos förstärkaren i originalskick, en större fläkt bör nog se bättre ut och mer likna högtalarelementet eller vad det nu är som sätt där från första början (Kan ingenting om förstärkare).

Startknappen borde man väl kunna fixa så att du har kvar den nuvarande flip-knappen och fäster 2 korta pinnar på insidan av den och pinnarna i sin tur klickar på en powerknapp som du amputerar från nåt gammal datorchassi och sedan monterar innanför förstärkarens panel? Kanske blir lite tricky att få det så att powerknappen inte är konstant intryckt dock, och så vill man väl inte ha det direkt.
Skit i den idén, var inte så clever som jag först tänkte

Permalänk

Tack för stödet! Ja den var inte i bästa skick direkt förstärkaren....
Nu fattas bara att beställa svart akrylplast samt stor fläkt för att slutföra. Får se om jag har råd med det denna månad

Permalänk
Medlem

Aaaaaaaaarg, det där är en gammal Dean Markley övningsstärkare ju :/
Värd runt 50 000:- så du kan ju gråta hela vägen till banken.
https://www.youtube.com/watch?v=XpmB-So8tiE

Skrivet av hasenfrasen:

Det är hädelse att förstöra en gitarrförstärkare. Hoppas din bror har hårda nypor!

Ja verkligen !
Eller bygger om hans nya fina dator i en gammal spis, eller nåt.

(Nah den är inte värd 50 papp, men det är synd och skam att göra så här)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Har gjort lite mallar nu och inser att jag nog måste flytta grafikkortet en aning. Tro om en pci-e riser kabel kommer fungera. Tänkte försöka montera grafikkortet i samma vinkel som moderkortet. Forts följer.

Permalänk
Medlem

Gör om rattarna till fläkt-kontroller? Ballt bygge annars! Tyvärr verkar två av bilderna inte fungera för mig dock...
Edit: Nu fungerar de, mobilen som inte ville vara med!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av Laccy:

Gör om rattarna till fläkt-kontroller? Ballt bygge annars! Tyvärr verkar två av bilderna inte fungera för mig dock...
Edit: Nu fungerar de, mobilen som inte ville vara med!

Har faktiskt tänkt på det men inte hittat någon fläktkontroller som skulle funka. Har köpt en från tradera nu så när den kommer får jag se om det går att använda något av den.

Permalänk

Googlade på fläktkontroller och hittade denna. Funderar om denna går att slakta på något sätt. Verkar vara liknande potentiometer i den. Måste bara få tag i en.

Så här ser de gamla på förstärkaren ut. Är tydligen 10k ohm.
Får se om det går att lösa, vore väldigt kul att kunna använda dom som fläktkontroller.
Är inge duktig på ellära så måste nog skippa denna del jag googlar dock vidare efter lösningar!

Permalänk

löd loss pottarna och bara förläng benen på pottarna från fläktkontrollern så de kan sitta i frontplåten möjligen passar även rattarna från förstärkaren på kontrollerns, sen själva kretskortet kan du ju montera där det får rum sen i lådan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness:
Ja precis men har inte hittat någon fläktkontroller som passar än... Alla nyare är utan potentiometer... Den som finns ovan säljs inte längre. Verkar bara gå att beställa från eBay.

Permalänk

den som söker skall finna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=426238
eller om du vill ha ännu fler kontroller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243473

dock är ju dessa för att spänningsstyra fläktarna vill du ha en för att pwmstyra fläktar får du nog bygga något eget.
http://www.overclockers.com/pwm-fan-controller/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: y

Tackar! Har en Scythe på väg så får se om det går Tror dock ingen av dessa två har potentiometer.

Permalänk

UPDATE 1 Mars

Har troligast en Pci-e riser på väg på posten samt 2 gamla fläktkontrollrar att försöka slakta. Dessutom kom startknapparna på posten idag. De är i stort sett identiska med de på förstärkaren.

Gamla till vänster, nya till höger.

EDIT: Har lött fast start och reset knapparna nu och testat att det funkar 👍 bild kommer. Inser dock att jag troligast måste köpa förlängningssladdar till dessa om jag inte lyckas vrida på moderkortet på något sätt.

Permalänk

Update!

Fick en fläkkontroller i posten idag!

Schyte Q kaze!

Verkar ha någon slags potentiometer. Ska testa om det går att använda de äldre från förstärkaren annars får jag leta vidare.
Ska beställa lite akrylplast till baksidan samt Pci-e riser och lite förlängningssladdar snart men först blir det sportlov i en vecka.
Att jobba som lärare har sina fördelar

Ses om ett tag!

Permalänk

Hann med lite mer innan jag åker till fjällen några dagar. Lödde fast en pot och testade med en fläkt jag hade och allt funkade superbra! Nu har jag lött fast alla 4 pottar men det ser just nu förjävligt ut. Ska isolera kablarna samt fästa kretskortet när jag kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Poopilicious: Kommer bli riktigt coolt, hoppas du fullföljer och lägger ut lite bilder här

Permalänk

Hemma igen!

Hemma igen efter några dagar i fjällvärlden! Plexiglaset har kommit, 2 bitar 50x50cm. Ena biten ska gå till baksidan. Den andra blir I/O panel och kanske skivor att fästa fläktarna i (återkommer till det, notera mina fina rosar blommor på väggarna...).

Nu väntar jag på leverans från HONGKONG på mina andra delar.... kommer nog ta en vecka till iallafall...

Har även hunnit rensa lådan lite samt tagit bort framsidan där den stora fläkten ska sitta. Bilder finns nedan.
Är lite fula träspår från borttagning av limrester men tror jag ska måla insidan svart senare.

Permalänk

Fläktplatser...

Har funderat lite på fläktplatser och här är lite bilder på hur jag tänkt. Håller bara upp fläktarna där jag tänkt montera dem. Kom gärna med åsikter på riktning samt hur många fläktar jag behöver.

Vänster sida bakifrån: Fläkten till min Antec Khuler kommer sitta där, där kommer luften även kunna dras ut ur chassit. Sen kommer I/O panelen samt grafikkort sitta ovanför. Har tänkt vända moderkortet för att få I/O panelen på rätt sida chassit med tanke på min möblering i rummet där datorn ska stå, mer om det senare.

Höger sida bakifrån: Här kommer nätagget sitta med fläkten vänd uppåt och strömsladden vänd bakåt. Funderade ett tag på att ha fläkten riktad nedåt med en öppning i golvet men det funkar nog inte så bra. Sen velar jag om det ska sitta en 120mm fläkt ovanför, känns dock lite overkill...

Baksidan + Framsida: I det runda hålet ska jag köpa en 20-23cm fläkt som ska föra in luft. Baksidan ska täckas av svart Plexiglas. Där skulle en fläkt kunna sitta också. Moderkortsplåten kommer att sitta till vänster om nättagget. Ska försöka få bort den nedre träribban på något snyggt sätt för att få mer plats för moderkort samt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att placera dom resterande fläktarna beroende på hur alla komponenter kommer att vara placerade i chassit. Men en utblåsfläkt på vardera sida kanske? Mest för symmetrin liksom

Permalänk

@TheYardbird: Ska man inte ha genomströmning då? Så inluft på ena sidan samt utblås andra?

Permalänk
Medlem

@Poopilicious: Jag är ingen expert direkt, men jag tänker att om du ska ha ett stort fönster på baksidan så är det ju snyggast om du inte sätter fläktarna i den panelen. Den stora 23cm fläkten i fronten kommer utan tvekan att pumpa in tillräckligt mycket kall luft, sen om utblåsen är på sidorna eller rakt framför insuget, alltså frontfläkten, tror jag inte gör någon jätteskillnad.

Jag skulle säga att det beror på hur du ska montera moderkortet inuti datorn sen, och vad för typ av CPU kylning du ska köra med. Om du kör med en luftkylare på din CPU så vill du nog helst ha ett utblås precis bakom den kylaren så att så mycket av värmen från din CPU försvinner ut ur chassit så fort som möjligt.

Permalänk

@TheYardbird: Okej! Tack för bra info! Kör med en antec khuler på cpun så den kommer skjuta ur varmluft på ena sidan chassit

Permalänk

UPDATE

Väntar fortfarande på leverans från Hongkong... verkar vara något strul med paketet....
Det enda jag gjort sen sist är att jag kapat ut och slipat moderkortsplåten. Kommer troligtvis måla den svart när allting är färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poopilicious:

Hann med lite mer innan jag åker till fjällen några dagar. Lödde fast en pot och testade med en fläkt jag hade och allt funkade superbra! Nu har jag lött fast alla 4 pottar men det ser just nu förjävligt ut. Ska isolera kablarna samt fästa kretskortet när jag kommer tillbaka.

http://i.imgur.com/i7zVk9e.jpg

http://i.imgur.com/tsO4K5q.jpg

Måste bara fråga varför skala så långt på kablarna? man brukar skala ca 1-2mm längre än vad som ska lödas.
Då behöver man inte extra fixa massor efter.

Ska bli intressant och se det färdiga projektet sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro