Köpråd laptop för spel - Budget max 14000kr

Permalänk

Köpråd laptop för spel - Budget max 14000kr

Hej! Har tänkt köpa en laptop nu inom två veckor och behöver lite råd:) Datorn ska vara i huvudsak för spel och surf.
Ska ha en skärm kopplad till laptopen så en bra eller stor skärm är inte prioriterat. Datorn ska dessutom oftast ha ström tillkopplat, så batteriet spelar inte heller någon roll.

Datorn behöver inte vara lätt, den behöver inte vara tyst. Den behöver inte bra skärm.

Jag vill att den ska vara kraftfull, dvs klara nya spel på någorlunda hög grafik. Tex planetside 2, nya Battlefield. Civ V etc.
Det behöver inte vara något speciellt märke! Och ej heller se bra ut.

För att sammanfatta så vill jag ha en prisvärd dator för under 14000 kr (flexibelt) där storlek, design, tysthet och batteri inte spelar någon roll. Prisvärdhet och prestanda.

Vad jag har förstått så ska man satsa på minst 970m då hoppet mellan 960m och 970m är stort!

Kollade runt i forumet och såg att någon tipsade om denna där budgeten var runt 12k.
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/a...

Problemet här är att jag hört att Asus ROG serien är onödigt dyra. Som att köpa en mac för spel. Dessutom tror jag en 17tums skärm är onödigt dyrt, höjer prislappen med några tusen. Vad tycker ni? Har kollat lite på PCkonsultens/ivypc, är de prisvärda?
Gillar iden att det är en märkeslös dator, antar att de är billigare då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte alls om detta är intressant för dig men jag slänger in en länk till en annons jag har uppe på en Asus ROG just nu.

http://www.sweclockers.com/marknad/124213-asus-g750js-t4133h

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

PC konsultens 14tum ser oerhört prisvärd ut, den landar dock på runt 12500 kr med ram och SSD, OS kan man ju fixa på egen hand.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

PC konsultens 14tum ser oerhört prisvärd ut, den landar dock på runt 12500 kr med ram och SSD, OS kan man ju fixa på egen hand.

Får verkligen hålla med. Har någon denna modell än? Hur är kvalitén?

Annars så kan man få ivy 152an med 980m för 14850 med 8gb ram. Det är dock utan hårddiskar. Men ett bra pris och värt enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

@Stealther Ska du flytta daton mycket?

Permalänk

Härligt med svar!

@Piao24 Datorn kommer flyttas lite ibland men inget värt att tänka på. Hög vikt stör mig inte så mycket, finns väskor och bilar:)
Vad tänkte du på?

@gujukal @we_man1 Ivys 14 tum såg bra ut! Ser ni att man kan byta processor ? i7 6700HQ eller 6820HK.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-6820HK-vs-Intel-Core-i7... Blev tyvärr inte klokare av dessa scores.

Lutar åt att jag tar den billigare då den mer än väl klarar det jag vill:)
Tycker ni att ivy 152an är värd de extra pengarna? Antar att om jag tar 980m så lär man ta den dyrare cpun också för att undvika att den flaskhalsar?

Har sökt runt lite och många tycker att 980 inte är värd pengarna. Ett exempel:
http://www.tomsguide.com/answers/id-2643251/980m-970m-worth.h...

Blev riktigt sugen på första förslaget, ivy 14 tums. Kommer undan billigare än jag trodde då också!

Edit: Är oinsatt i RAM också.. Köra på 1600mhz eller 1866mhz? 16 eller 32 gb?

Permalänk
Medlem

ram kan du alltid smäcka i extra efterhand

cpu & gpu är svårare att byta/uppgradera, en del går inte ens pga dom är fastlödda.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

ram kan du alltid smäcka i extra efterhand

cpu & gpu är svårare att byta/uppgradera, en del går inte ens pga dom är fastlödda.

Det är sant. Dock så blir det 3-4 tusen kronor dyrare för ett 980m, och ännu dyrare om jag väljer den dyrare processorn:/ Datorn ska bara användas 1.5-2 år, längre än så behöver den inte vara "bra".

Permalänk
Medlem

mm, svårt val där.

ska du sälja datorn sen?
Tänkte på att 980 borde väl ge mer slantar i andrahand än 970 gör?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

bygg en mitx dator med fractal node 202 annars? får du väl mkt kraft i en liten dator? blir ju som o flytta med bärbar, tänkte eftersom den skulle flyttas ibland:)

Permalänk

@Toivo83 Datorn kanske säljs, men inget jag tänker på. Andrahandsvärdet är inte så viktigt:)

@Trebrecks Såg riktigt coola ut dom där! Dock så vill jag ha en laptop då det kommer vara min enda dator så soffligg ska stödjas;) (skärm)

Permalänk
Medlem

6820hk klockar bättre då multipliern inte är låst, annars är det ingen direkt skillnad. 6700hq är en väldigt kraftig cpu så bör räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

@Stealther då vet jag läget kan inte tipsa dig om ngt eftersom ja inte kan så mkt om bärbara hoppas på att du hittar ngt bra, köp inte ailenware de är för mkt märkesdator kostar för mkt jämfört med prestanda, titta typ på asus lr lenova är ganska bra en kompis köpte en lenova för 1år sen o den kostade runt 15k tror ja det var, funkar bra dock 17tum.

Permalänk
Medlem

@Stealther Tänkte bara att om du inte ska flytta den så värst mycket kan du få extremt mycket högre prestanda med en stationär dator för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piao24:

@Stealther Tänkte bara att om du inte ska flytta den så värst mycket kan du få extremt mycket högre prestanda med en stationär dator för samma pris

Tror folk är rätt medvetna om detta, annars så hade man väl inte frågat om en laptop om man inte är ute efter just en laptop?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Blir Ivy 141! SSD, HHD och ram från tredjepart:)

Någon som har något mer att säga nu i sista stund?

http://pc-konsulten.se/produkt-kategori/barbara-konfigurator/ länk för er som vill trixa lite:)

För 500kr extra får jag en 15 tums. Annars är det riktigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealther:

Blir Ivy 141! SSD, HHD och ram från tredjepart:)

Någon som har något mer att säga nu i sista stund?

Rekommenderar denna m.2 SSD: https://www.inet.se/produkt/4305125/samsung-950-series-pro-25...
Hade nog skippat HDD och kört denna som sekundär SSD: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt få omdömen om kvaliteten pc-konsultens skärmar så hoppar in här och ber hjärtligt om ett litet omdöme när du fått din nya Ivy dator!

Permalänk

Borde jag ha G-sync? Blir 15.6 tummarn ändå, men osäker på om G-sync är värt 700 kronor eller ej.

Permalänk
Skrivet av gujukal:

Vad är det som gör 950 pro 400kr dyrare än sm951 som är snabbare? Läste att garantin är bättre, men finns det något mer än så?

Permalänk