Komplett Silent Gamer Premium (eller motsvarande)

Permalänk
Medlem

Komplett Silent Gamer Premium (eller motsvarande)

Tänkte höra vad ni tycker om Komplett Silent Gamer Premium

https://www.komplett.se/komplett-silent-gamer-premium/11052

Fast då med ett MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB istället för det som är default? Vill ha något med riktigt bra prestanda som även är stilrent och framför allt så TYST som möjligt (gärna både i low-power och spelläge) och gillar överlag tanken bakom denna konfiguration.

Funderar lite på om det finns några nyare chassin som kanske är att föredra (vill inte ha en massa fönster, självlysande drakar och annat) framför de två som föreslås? Funderade lite på SLI/CrossFire för bättre prestanda men har haft det på ett par datorer nu och tycker det adderar en hel del komplexitet till den dagliga användningen samt även ökad risk för kompabilitetsproblem och liknande.

Om man skulle låta Inet bygga något motsvarande med ovanstående "kravspec", vad vore då en lämplig konfiguration? Föredrar Nvidia framför ATI utan att jag riktigt kan säga varför Vill inte bygga ihop det själv och lär knappast uppgradera något utan då blir det till att köpa en helt ny dator när denna inte håller längre. Pris är ärligt talat ingen större faktor i det hela.

Permalänk
Avstängd

@improwise: varför vill du inte bygga själv? har du någon vän som kan hjälpa dig? när du monterat en gång så kan du det resten av livet. Det är ju bättre att byta ut några komponenter än hela datorn, och det blir billigare så. Oftast är det moderkort plus cpu och gpu som behöver bytas för att kunna lira senaste spelen på hög grafik.

Permalänk
Medlem

antar att du ogillat amd sedan typ 2005-2006 eftersom företaget inte hetat ati sedan dess och att du baserar din åsikt på kort från den tiden.

imo byt ut chassit till en r5 och skaffa 16gb ram, asus pro gaming moderkort

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@improwise: varför vill du inte bygga själv? har du någon vän som kan hjälpa dig? när du monterat en gång så kan du det resten av livet. Det är ju bättre att byta ut några komponenter än hela datorn, och det blir billigare så. Oftast är det moderkort plus cpu och gpu som behöver bytas för att kunna lira senaste spelen på hög grafik.

I valet mellan att spendera tid eller pengar på detta föredrar jag det senare. Svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

antar att du ogillat amd sedan typ 2005-2006 eftersom företaget inte hetat ati sedan dess och att du baserar din åsikt på kort från den tiden.

imo byt ut chassit till en r5 och skaffa 16gb ram, asus pro gaming moderkort

Jag skrev att jag föredrar Nvidia, inte att jag ogillar ATI (Eller AMD som dom blev uppköpta av och väl numera kallas).

Motivera gärna varför det du rekommenderar är bättre. RAM tänkte jag absolut dra upp till mer än 8 GB, hoppade över vissa parametrar som jag upplever mer som personliga preferenser (svårt för er att veta t.ex. hur stor SSD jag behöver) eller kanske lämpar sig mer som separata diskussioner (t.ex. val av tangentbord).

Edit:
Det var för övrigt först sent 2010 som AMD bytte namn på sina grafikkort från ATI till AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag skrev att jag föredrar Nvidia, inte att jag ogillar ATI (Eller AMD som dom blev uppköpta av och väl numera kallas).

Motivera gärna varför det du rekommenderar är bättre. RAM tänkte jag absolut dra upp till mer än 8 GB, hoppade över vissa parametrar som jag upplever mer som personliga preferenser (svårt för er att veta t.ex. hur stor SSD jag behöver) eller kanske lämpar sig mer som separata diskussioner (t.ex. val av tangentbord).

för att jag anser att r5 är tystare än corsairs chassi. tycker pro gaming moderkortet har bättre funktioner än z170-p har bara.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för att jag anser att r5 är tystare än corsairs chassi. tycker pro gaming moderkortet har bättre funktioner än z170-p har bara.

Verkar vara lite olika bud vilket av de 2 chassina som är tystare om man kollar på nätet, vilket borde innebära att dom ligger relativt nära varandra i ljudnivå och att det är aktuell spec som avgöra vilken av dom som är tystare. En fördel med R5, förutom att man väl köper svenskt, är att den finns i flera färger om man nu inte vill ha svart (tror iaf inte att Corsairs chassi finns i fler fäger än svart).

Hur är det med trådlöst nätverk, det köper man väl numera med fördel inbyggt på moderkortet väl så man slipper extra kort och antenner för det? Vet inte ens om jag kommer köra trådlöst till den datorn men det är väl ändå något man borde inkludera på något sätt.

Edit:
Kan nämna att Komplett själva vid chat rekommenderar R5 framför Corsairen.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Skylake CPU vs "vanliga" i7? För spelande förmodar jag att det kanske inte gör så stor skillnad men för utvecklingsarbete och sånt vet jag inte om en vanlig i7 5XXX är att föredra framför en Skylake i7 6XXX?

Permalänk
Medlem

6700k är en "vanlig" i7, det är bara den sista generationen som kallas för Skylake och 6:an betyder att det är generation 6. I syftet gaming är det dock ingen fördel att gå på t.ex. processorerna med flera kärnor, spelen som körs måste ha stöd för det också nämligen och det har de nästan aldrig.

Utvecklingsarbete vad det nu innebär har antagligen fördel av fler kärnor men de processorerna som finns i Haswell-E (5820k, 5930k och 5960x) har inte riktigt samma upplägg, de jobbar på lägre hastigheter och flera kärnor istället som är fördelaktigt för andra saker än spel skrivna för 4 kärnor. De slaktar 6700k om du t.ex. ska rendera film eller arbeta i ritprogram, men för spel är 6700k antingen likvärdig eller på några benchmarks t.om. lite bättre.

Visst, du kan köpa en av de i parentesen och överklocka den till samma hastighet som 6700k går på från fabrik. Då får du bägge sidorna, men det tarvar ju också att du är intresserad av att överklocka själv. Det är förhållandevis lätt men du låter inte asintresserad av sånt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar vara lite olika bud vilket av de 2 chassina som är tystare om man kollar på nätet, vilket borde innebära att dom ligger relativt nära varandra i ljudnivå och att det är aktuell spec som avgöra vilken av dom som är tystare. En fördel med R5, förutom att man väl köper svenskt, är att den finns i flera färger om man nu inte vill ha svart (tror iaf inte att Corsairs chassi finns i fler fäger än svart).

Hur är det med trådlöst nätverk, det köper man väl numera med fördel inbyggt på moderkortet väl så man slipper extra kort och antenner för det? Vet inte ens om jag kommer köra trådlöst till den datorn men det är väl ändå något man borde inkludera på något sätt.

Edit:
Kan nämna att Komplett själva vid chat rekommenderar R5 framför Corsairen.

vet inte ens om något atx moderkort som inte kostar 1800kr+ inkluderar trådlöst nät. brukar bara vara mitx moderkort som har det.

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

6700k är en "vanlig" i7, det är bara den sista generationen som kallas för Skylake och 6:an betyder att det är generation 6. I syftet gaming är det dock ingen fördel att gå på t.ex. processorerna med flera kärnor, spelen som körs måste ha stöd för det också nämligen och det har de nästan aldrig.

Utvecklingsarbete vad det nu innebär har antagligen fördel av fler kärnor men de processorerna som finns i Haswell-E (5820k, 5930k och 5960x) har inte riktigt samma upplägg, de jobbar på lägre hastigheter och flera kärnor istället som är fördelaktigt för andra saker än spel skrivna för 4 kärnor. De slaktar 6700k om du t.ex. ska rendera film eller arbeta i ritprogram, men för spel är 6700k antingen likvärdig eller på några benchmarks t.om. lite bättre.

Visst, du kan köpa en av de i parentesen och överklocka den till samma hastighet som 6700k går på från fabrik. Då får du bägge sidorna, men det tarvar ju också att du är intresserad av att överklocka själv. Det är förhållandevis lätt men du låter inte asintresserad av sånt.

Tack för info. Ja, jag var lite otydlig där med "vanlig" i7. Det jag tänkte på var att Skylake CPUerna, om jag minns rätt, inte främst skapats för maximal prestanda utan mer fokus på effektivitet och sånt, eller gäller det bara de mobila varianterna? Kanske skulle omformulera min frågeställning här till vad det finns för skäl att inte köra på en Skylake CPU som väl ändå är nyare? Utifrån ditt svar så verkar det vettigt att köra på en Skylake CPU om jag förstod dig rätt.

Har inte alls så mkt tid som jag skulle önska ens för spelande så att hålla på och kämpa med överklockning och sånt (som väl i sig innebär ökad risk för problem) lär inte bli av. Sen är det väl ändå så att vad man än köper så kommer det snabbt något som är nyare och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet inte ens om något atx moderkort som inte kostar 1800kr+ inkluderar trådlöst nät. brukar bara vara mitx moderkort som har det.

Tack för info. Några förslag på vilka som gör det eller är det bättre köra separat dedikerat Wifi?

Permalänk
Medlem

Hur är det med möjligheten att få in detta i ett mindre chassi men ändå få det (nästan) lika tyst? Med typ en GPU och en SSD så kanske det blir väldigt mycket luft i en låda av den här storleken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för info. Några förslag på vilka som gör det eller är det bättre köra separat dedikerat Wifi?

ingen aning vilka som gör de bättre. har bara varit med om meh implementeringar. hade jag velat ha stabil wifi hade jag kört dedikerat.

Skrivet av improwise:

Hur är det med möjligheten att få in detta i ett mindre chassi men ändå få det (nästan) lika tyst? Med typ en GPU och en SSD så kanske det blir väldigt mycket luft i en låda av den här storleken?

enda riktiga chansen med ett tyst chassi är define nano s

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

enda riktiga chansen med ett tyst chassi är define nano s

Är det inte fortfarande lite väl stort med tanke på vad jag vill stoppa i den? Var inte så stor skillnad i storlek mot R5 vad jag kunde se i storleken. Dock lär väl kylförmåga gå ner och ljudnivå gå upp desto mindre chassi men vet inte riktigt var gränsen går där det börjar spela in.

Permalänk
Medlem

@improwise: Varsegod, en Silent premium gamer money no objekt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9283575/

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det inte fortfarande lite väl stort med tanke på vad jag vill stoppa i den? Var inte så stor skillnad i storlek mot R5 vad jag kunde se i storleken. Dock lär väl kylförmåga gå ner och ljudnivå gå upp desto mindre chassi men vet inte riktigt var gränsen går där det börjar spela in.

define nano s är ungefär lika stort som ett matx chassi. vilket är märkbart mindre än atx chassin.
man kan trycka in de mesta i nano s och ändå få bra kylning och hålla ljudnivån nere

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tack! Ser att det kom till en skärm också

Vad jag kan se är det rätt likt ursprungliga förslaget men med en annan GPU, vad tycker du gör det från ASUS bättre? Behövs det en PSU med 100W extra för denna konfiguration?

Är det värt med en M.2 SSD? Verkade vara lite si och så med faktiskt stöd för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

define nano s är ungefär lika stort som ett matx chassi. vilket är märkbart mindre än atx chassin.
man kan trycka in de mesta i nano s och ändå få bra kylning och hålla ljudnivån nere

Ah, ser att jag verkar ha jämfört storleken på kartongen för det chassit med R5 chassit och då blev det så klart lite fel

Tack för rättelsen. Då verkar det chassit lite mer lämpat till innehållet om det i övrigt håller samma låga ljudnivå.

Edit:
Nano S verkar rätt fokuserat på vattenkylning att döma av recension osv men vet inte om jag är helt såld på att köra med det, men det kanske lirar bra för vanlig luftkyld kylning också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ah, ser att jag verkar ha jämfört storleken på kartongen för det chassit med R5 chassit och då blev det så klart lite fel

Tack för rättelsen. Då verkar det chassit lite mer lämpat till innehållet om det i övrigt håller samma låga ljudnivå.

Edit:
Nano S verkar rätt fokuserat på vattenkylning att döma av recension osv men vet inte om jag är helt såld på att köra med det, men det kanske lirar bra för vanlig luftkyld kylning också?

nano s är ett case som är öppet för allt egentligen. utan vattenkylning får du mer plats att inte lägga någonting alls i. vilket i teorin borde hjälpa airflow.
kolla sweclockers recension om chassit. recenserades i typ onsdags

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

nano s är ett case som är öppet för allt egentligen. utan vattenkylning får du mer plats att inte lägga någonting alls i. vilket i teorin borde hjälpa airflow.
kolla sweclockers recension om chassit. recenserades i typ onsdags

Dock fick ju inte det någon utmärkelse pga att GPU kylningen var misslyckad om jag inte minns fel!

Permalänk
Medlem

Även om jag tror mig veta svaret på förhand, är det kört att försöka få in denna typ av prestanda i ett Node 304 chassi eller motsvarande och ändå får en tyst ljudnivå? Sett till att jag bara vill ha en GPU och typ en SSD så känns det lite synd att ha ett allt för stort chassi men samtidigt lär det väl vara svårt att inte få mer värme och därmed med ljud med ett mindre chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Dock fick ju inte det någon utmärkelse pga att GPU kylningen var misslyckad om jag inte minns fel!

kunde varit bättre ja, men tror inte de är någon fara. folk klarar sli med kort närmare varandra helt okej

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för info. Ja, jag var lite otydlig där med "vanlig" i7. Det jag tänkte på var att Skylake CPUerna, om jag minns rätt, inte främst skapats för maximal prestanda utan mer fokus på effektivitet och sånt, eller gäller det bara de mobila varianterna? Kanske skulle omformulera min frågeställning här till vad det finns för skäl att inte köra på en Skylake CPU som väl ändå är nyare? Utifrån ditt svar så verkar det vettigt att köra på en Skylake CPU om jag förstod dig rätt.

Har inte alls så mkt tid som jag skulle önska ens för spelande så att hålla på och kämpa med överklockning och sånt (som väl i sig innebär ökad risk för problem) lär inte bli av. Sen är det väl ändå så att vad man än köper så kommer det snabbt något som är nyare och bättre.

Ska du spela mest och inte vill fippla så är 6700k perfekt. Finns ingen orsak att nyta ner sig till generationen innan. En av grejerna som alla Skylake-chip brukar skina på är single thread-prestanda som vissa appar och program om de inte är optade för flera kärnor. Du märker nog inte skitmycket av det dock, och särskilt inte i spel.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack! Ser att det kom till en skärm också

Vad jag kan se är det rätt likt ursprungliga förslaget men med en annan GPU, vad tycker du gör det från ASUS bättre? Behövs det en PSU med 100W extra för denna konfiguration?

Är det värt med en M.2 SSD? Verkade vara lite si och så med faktiskt stöd för det?

Ja det behövs ju en ordentlig skärm till en ordentlig dator!

Jag valde 980Ti från ASUS mest för att jag har lite OCD och ville matcha moderkortet. Men valfritt från EVGA hade också fått mitt godkännande.

Nej det behövs inte 100W extra, men det kommer att krävas högre belastning innan fläkten går igång, alltså kommer den va "tystar".

Värt nej, men vill man ha det "bästa" så... ^^

Såg även att du ville ha en mindre storlek på bygget så varsegod - http://www.inet.se/kundvagn/visa/9285163/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det behövs ju en ordentlig skärm till en ordentlig dator!

Jag valde 980Ti från ASUS mest för att jag har lite OCD och ville matcha moderkortet. Men valfritt från EVGA hade också fått mitt godkännande.

Nej det behövs inte 100W extra, men det kommer att krävas högre belastning innan fläkten går igång, alltså kommer den va "tystar".

Värt nej, men vill man ha det "bästa" så... ^^

Såg även att du ville ha en mindre storlek på bygget så varsegod - http://www.inet.se/kundvagn/visa/9285163/

Tack!

Kollade GPU testerna på Sweclockers och EVGAs GTX980TI verkar vara bästa valet både sett till Temperatur och ljud:

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

Intressant synpunkt om PSUn, det hade jag faktiskt aldrig tänkt på att det kunde vara så.

Om man nu varit så dum att man läst en massa benchmarktester under dagen om GPU prestanda och då börjat fundera på om man ändå skulle köra på 2 st GTX980Ti i SLI? Går det att få till i en tyst konfiguration som i övrigt är som det vi diskuterat här innan utan att man måste till med ett Maxi tower?

Har en 40" Philipsmonitor idag, vet inte om det kommer gå att gå ner till små storlekar som börjar på 2 igen

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag tror det blir tufft att få till ett tyst bygge med två 980Ti i ett mATX om du inte ger dig på custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@improwise: Jag tror det blir tufft att få till ett tyst bygge med två 980Ti i ett mATX om du inte ger dig på custom vattenkylning.

Jo, befarade väl det. Hur stort chassi måste man upp i för att det ska fungera? Lite nervös för vattenkylning, har inte haft det på många år men minns att då hade det lite "irriterande ljudbild" och man var livrädd varje gång man skulle flytta datorn eller råkade stöta till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, befarade väl det. Hur stort chassi måste man upp i för att det ska fungera? Lite nervös för vattenkylning, har inte haft det på många år men minns att då hade det lite "irriterande ljudbild" och man var livrädd varje gång man skulle flytta datorn eller råkade stöta till den.

Du får ju avgöra om storleken eller ljudnivån är det viktigaste då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du får ju avgöra om storleken eller ljudnivån är det viktigaste då.

Ljudnivån utan tvekan, ja, iaf så länge chassit inte är ENORMT. Eg skulle jag föredra ett chassi typ Fractal Design Node 605 (klassiskt HTPC chassi) men får känslan av att den typen av chassin är lite på väg bort numera. Borde väl fungera annars då de är rätt stora, dock vet jag inte i vilken mån den lägre höjden ev ställer till problem med kylartorn och liknande?