Jobbigt problem med mitt mekaniska tangentbord

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem med mitt mekaniska tangentbord

Hej!

Har ett Ducky Mini med MX Black switchar som har ett väldigt jobbigt problem. Många av tangenterna registreras antingen flera gånger eller inte alls när jag skriver. För att försöka visa er vad problemet är så skriver jag en kort text långsamt här nedan:

Sweclockerss forum är ett forum där många prattar om elekttrtonik och andra komponenter. jagg skriver denna ttext för att visa vilket problem jag har med mitt tangentbord. Kommer ttrump attt bli pressidentt eller tror ni att Hillary blir pressident i år?

Text_exempel

Som ni ser så repeteras "s", "t" och "g" ganska ofta fastän jag tryckt på tangenten en gång. Ibland fungerar inte heller Shift, som ni kanske också märker.

Vad kan problemet vara? Jag rengör tangentbordet noggrannt och ofta, det finns inget damm eller så. Har även prövat med en annan sladd och en annan dator men problemet kvarstår. Kan det vara så att tangentbordet är trasigt och det är dags att skaffa ett nytt, eller går det att laga?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har ett Ducky Mini med MX Black switchar som har ett väldigt jobbigt problem.
.
.

Googlade ditt problem, och hittade en reparationsguide för mekaniska tangentbord.

http://imgur.com/a/fyxIg

Fanns där en möjlig lösning för ditt problem.

Citat:

SYMPTOM:

Repeating Characters...like "Characterrrrsssssss".

TEST:

Look for repeating characters in text editor. Doublecheck on another computer to eliminate SW (key repeat rate) issues.

CAUSE:

Switch chattering happens with all Cherry MX switches. Cause varies: Metal fatigue, contamination (often reported after liquid spill, misalignment of the metal leaf, dust.

FIX:

1. Try Compressed air to clear out possible dust (not Elitekeyboards approved!)
2. Use Deoxit to clean contacts
3. Disassemble the switch and try cleaning contacts or even GENTLY rebending them.
4. If it continues to chatter replace the switch (see buying links in the wiki)

Annars är väl alternativet att köpa ett nytt, sen kan man ju behålla det gamla, som reservdelslager, alt sälja det för en 50lapp till någon som vill prova laga, eller plocka delar från det.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

@serpent29 Tack, ska kika på detta och försöka se om det hjälper! Annars får jag nog köpa nytt tangentbord, alternativt löda dit några nya switchar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@serpent29 Tack, ska kika på detta och försöka se om det hjälper! Annars får jag nog köpa nytt tangentbord, alternativt löda dit några nya switchar!

När jag har haft detta problem så har det hjälpt med att göra rent brytarna med sprit..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

När jag har haft detta problem så har det hjälpt med att göra rent brytarna med sprit..

Hur menar du då? Bara gnugga in sprit i dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur menar du då? Bara gnugga in sprit i dem?

Har kört med en tops + sprit så pass att det trängt in lite lite i brytaren, sen trycker man ett 10tal gånger snabbt.
låt vila en stund så överflödig sprit dunstar.
Har hjälpt på alla mekaniska tangentbord där det var någon eller några brytare som hade detta problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har kört med en tops + sprit så pass att det trängt in lite lite i brytaren, sen trycker man ett 10tal gånger snabbt.
låt vila en stund så överflödig sprit dunstar.
Har hjälpt på alla mekaniska tangentbord där det var någon eller några brytare som hade detta problem.

Tack, ska prova detta och återkommer med resultat!

Visa signatur