Går det att få en SLI GTX980Ti setup att vara någorlunda tyst?

Permalänk
Medlem

Går det att få en SLI GTX980Ti setup att vara någorlunda tyst?

Går det att få en SLI GTX980Ti setup att vara någorlunda tyst under load (ihop med någon CPU av det mer kraftfulla slaget)? Om det nu inte är helt omöjligt, vad skulle det krävas i form av chassi och övriga komponenter för att få till det?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är väl det enda alternativet om man vill få det tyst och svalt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hybridkylarna från evga ska vara bra och tysta sägs det. Fast det klassas kanske som vattenkylning.

Står en del om hybrider i denna tråd #16052823

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Har inte haft vattenkylning på evigheter nu och på den tiden det begav sig minns jag att även om ljudnivån var låg så var den mer störande än en fläkt iom att ljudet var "ojämnt". Samt att man var livrädd varje gång man ville flytta datorn eller råkade stöta till den. Är det fortfarande så?

Är det kört att få till utan vattenkylning?

Hur är det förresten med SLI (och Crossfire för att göra frågan lite mer generell) på dagens kort, är det fortfarande rätt stor risk för kompabilitetsproblem och olika former av krascher eller är mjukvaran så bra idag att det blir ett "virtuellt kort" på riktigt?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag funderar på att använda denna dator då även för systemutveckling och då kan det bli lite frustrerande i längden om den låter som en hårtork även vid icke gaming

Permalänk
Avstängd

Egenbyggd vattenkylningssystem, med 2st 480 radiatorer.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Räcker verkligen detta för att få till en tyst dator med denna spec? Är det kanske så att GPUerna idag har så bra och tyst kylning att dom inte stör på samma sätt som tidigare även i kraftfulla versioner så att om man bara får tyst på CPU och PSU så är man nästan hemma? Dvs chassit måste inte dämpa lite mycket ljud som tidigare utan "bara" se till att ordna ett bra och tyst luftflöde?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Går det att få en SLI GTX980Ti setup att vara någorlunda tyst under load (ihop med någon CPU av det mer kraftfulla slaget)? Om det nu inte är helt omöjligt, vad skulle det krävas i form av chassi och övriga komponenter för att få till det?

Jag är rätt petig med ljud från dator, kör ett Fractal Design R4:a, EVGA 980 samt PWM styrda Noctua fläktar till chassi + CPU. Det låter lite när man spelar men inte alls så det stör (även om man vridit ner ljudet från högtalarna). Näst intill ljudlös vid normal drift, till och med när sidan är bortplockad. Temperaturerna har inte varit några problem, så jag kan rekommendera att skaffa en bra CPU fläkt och lägga lite krut på tysta chassi-fläktar.

ASUS har mjukvara för att ställa in fläktkurvor, gissar att andra tillverkare erbjuder liknande lösningar.

Mitt största problem som jag upplever det var en mekanisk disk som skapade vibrationer och ven, vilket lett till att jag nu bara har SSD:er i maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Egenbyggd vattenkylningssystem, med 2st 480 radiatorer.

Jag kör på en sån setup och med push/pull och med fläktarna på lägsta hastigheten(300 rpm) så ligger temperaturen på full last på ca 45 grader på mina 980TI och fläktarna hörs inte ens.

Permalänk
Medlem

Min set-up är tyst. Evga sc+ 980ti acx på ett maximus 7 hero så det finns en tom pcie mellan korten. Sen flyttade jag hela datorn till mitt gamla CM HAF932. Front och top 200 mm fläktar går ljudlöst på 350rpm. 2x120 mm nff12 i sidan på 500-700 rpm=ljudlöst. Nh-d15 på prollen toppar på ca 1000 rpm= nästan ljudlös. I detta fantastiska luftflöde är går acx-fläktarna max upp till 1650 rpm=helt ok.

Så ja det är möjligt att få till 980ti med luftkylning till och med

Edit: glömde nämna bakre utsug: nfa14 - också ljudlös upp till 850 rpm.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultracow:

Min set-up är tyst. Evga sc+ 980ti acx på ett maximus 7 hero så det finns en tom pcie mellan korten. Sen flyttade jag hela datorn till mitt gamla CM HAF932. Front och top 200 mm fläktar går ljudlöst på 350rpm. 2x120 mm nff12 i sidan på 500-700 rpm=ljudlöst. Nh-d15 på prollen toppar på ca 1000 rpm= nästan ljudlös. I detta fantastiska luftflöde är går acx-fläktarna max upp till 1650 rpm=helt ok.

Så ja det är möjligt att få till 980ti med luftkylning till och med

Edit: glömde nämna bakre utsug: nfa14 - också ljudlös upp till 850 rpm.

Klart det går att kyla 980Ti's med luft fläska bara på med 2st accelero Xtreme, klart. (Beroende på moderkortet, hur stor plats det är mellan PCI-E slotsen)

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Eller montera sluten vattenkylning på korten med adapters. Finns flera stycken att välja mellan numera, men NZXT Kraken G10 är väl den vanligaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

Min set-up är tyst. Evga sc+ 980ti acx på ett maximus 7 hero så det finns en tom pcie mellan korten. Sen flyttade jag hela datorn till mitt gamla CM HAF932. Front och top 200 mm fläktar går ljudlöst på 350rpm. 2x120 mm nff12 i sidan på 500-700 rpm=ljudlöst. Nh-d15 på prollen toppar på ca 1000 rpm= nästan ljudlös. I detta fantastiska luftflöde är går acx-fläktarna max upp till 1650 rpm=helt ok.

Så ja det är möjligt att få till 980ti med luftkylning till och med

Edit: glömde nämna bakre utsug: nfa14 - också ljudlös upp till 850 rpm.

Kör ett sådant kort o 1440p, runt 1800rpm 80c blir det i spel. Detta med ett 5st 120mm chassi fläktar, 3 ut och 2 in. Kanske ska applicera ny pasta vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70581:

Jag är rätt petig med ljud från dator, kör ett Fractal Design R4:a, EVGA 980 samt PWM styrda Noctua fläktar till chassi + CPU. Det låter lite när man spelar men inte alls så det stör (även om man vridit ner ljudet från högtalarna). Näst intill ljudlös vid normal drift, till och med när sidan är bortplockad. Temperaturerna har inte varit några problem, så jag kan rekommendera att skaffa en bra CPU fläkt och lägga lite krut på tysta chassi-fläktar.

ASUS har mjukvara för att ställa in fläktkurvor, gissar att andra tillverkare erbjuder liknande lösningar.

Mitt största problem som jag upplever det var en mekanisk disk som skapade vibrationer och ven, vilket lett till att jag nu bara har SSD:er i maskinen.

Tack för input. Men 2 GTX980Ti måste väl ställa lite högre krav på chassi osv än ett EVGA 980?

Permalänk
Medlem

@Silcan: alla tester på "pasta-byte" som jag sett ger bara vettig effekt om det var felmonterat från början. Testa att justera alla fläktkurvor, lite högre rpm på chassifläktar brukar innebära lägre rpm på gpu och cpu (så det gör större skillnad). Även möjligt att klocka ner gpu 5-10% för att få tystare dator, 980ti med eller utan SLI räcker gott till det mesta ändå.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för input. Men 2 GTX980Ti måste väl ställa lite högre krav på chassi osv än ett EVGA 980?

Om du har utblås i sidopanelen (noctua fläkt med vibrationsdämpande skruvar) och korten i pcie 1 & 3 ska de vara väldigt tyst, körde så med gtx 780 ti innan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

@Silcan: alla tester på "pasta-byte" som jag sett ger bara vettig effekt om det var felmonterat från början. Testa att justera alla fläktkurvor, lite högre rpm på chassifläktar brukar innebära lägre rpm på gpu och cpu (så det gör större skillnad). Även möjligt att klocka ner gpu 5-10% för att få tystare dator, 980ti med eller utan SLI räcker gott till det mesta ändå.

Är det dumt att satsa på 980ti SLI just nu sett till vad man får ut av det jämfört med bara ett GTX980Ti med tanke på att nya kort är på gång? Dvs mer dumt än det alltid är att köpa nya datorprylar jämfört med att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

@Silcan: alla tester på "pasta-byte" som jag sett ger bara vettig effekt om det var felmonterat från början. Testa att justera alla fläktkurvor, lite högre rpm på chassifläktar brukar innebära lägre rpm på gpu och cpu (så det gör större skillnad). Även möjligt att klocka ner gpu 5-10% för att få tystare dator, 980ti med eller utan SLI räcker gott till det mesta ändå.

Jag har provat att applicera 2 olika metoder, samt luckan av och det är fortfarande samma temperatur, antar att jag fått lite sämre ex. Dock är jag inte orolig över tempen men den avviker ju ifrån tester man sett. Något högljud tycker jag det är.

Permalänk
Medlem

@improwise: tja jag är ju skeptisk till att Pascals förträfflighet över 900-serien. Mina 980ti kommer garanterat att ge 60-100 fps i battlefield 5 i 4k så jag är nöjd.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem

Kan det gå att få in en 980Ti SLI setup i ett HTPC chassi tror ni utan att ljudnivån drar iväg, dvs typ ett Fractal Node 605 eller liknande? Skulle gärna få in datorn i mediabänken snarare än under skrivbordet men det stället lite krav lägre höjd men bredden är inget problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan det gå att få in en 980Ti SLI setup i ett HTPC chassi tror ni utan att ljudnivån drar iväg, dvs typ ett Fractal Node 605 eller liknande? Skulle gärna få in datorn i mediabänken snarare än under skrivbordet men det stället lite krav lägre höjd men bredden är inget problem...

Inga problem eftersom de stödjer ATX moderkort där de finns kort med 3x pci-e x16 platser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Inga problem eftersom de stödjer ATX moderkort där de finns kort med 3x pci-e x16 platser

Skickades från m.sweclockers.com

Fokus var på det här med låg ljudnivå, att det går betvivlar jag inte men jag vill inte har en hårtork

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fokus var på det här med låg ljudnivå, att det går betvivlar jag inte men jag vill inte har en hårtork

köp MSI's kort med Twin Frozr kylaren, de är inte hårtorkar om de går på 80% kanske på 100 otroligt bra kylare!

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

detta är ett test och enligt sweclockers är det EVGA - Asus och MSI i sin ordning som håller lägst ljudnivå, dock ska MSI's kort vara effektivare i SLI eftersom de är en smalare kylare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

köp MSI's kort med Twin Frozr kylaren, de är inte hårtorkar om de går på 80% kanske på 100 otroligt bra kylare!

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

detta är ett test och enligt sweclockers är det EVGA - Asus och MSI i sin ordning som håller lägst ljudnivå, dock ska MSI's kort vara effektivare i SLI eftersom de är en smalare kylare.

Jo. har tittat på dom men är ändå lite orolig om Node 605 lådan är för liten för att ändå klara värmeutvecklingen. Även om GPUerna i sig är tysta så måste värmen ändå ut ur lådan om det ska lira i längden.

Permalänk
Medlem

@Ultracow Jag köpte ett http://www.corsair.com/en/hydro-series-hg10-n980-gpu-liquid-c... (och en corsair h75)och nu ligger temp på max 56c i load, även cpu är ca: 6-10c svalare i spel. Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

@Silcan: Nice!

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kör ett sådant kort o 1440p, runt 1800rpm 80c blir det i spel. Detta med ett 5st 120mm chassi fläktar, 3 ut och 2 in. Kanske ska applicera ny pasta vad tror du?

Nu vet jag inte hur dina fläktar är monterade men det är inte så tokigt att sätta det så du har tre in och två ut. På detta sätt skapar du ett "litet" högre tryck i lådan vilket i sin tur leder till att dammparticklar inte kan sugas in genom sprickor i chassit. Med bara lite övertryck i lådan (och filter till fläktarna) så kan du minska drastiskt dammet i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Nu vet jag inte hur dina fläktar är monterade men det är inte så tokigt att sätta det så du har tre in och två ut. På detta sätt skapar du ett "litet" högre tryck i lådan vilket i sin tur leder till att dammparticklar inte kan sugas in genom sprickor i chassit. Med bara lite övertryck i lådan (och filter till fläktarna) så kan du minska drastiskt dammet i lådan.

Håller med! 3 in och 2 ut så man får lite övertryck = mindre damm. Det räcker med en dammsugare i hushållet

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Silcan: Precis, Linus techtips har testat att applicera kylpasta på alla möjliga sätt. Dom fick inte 1 grad i temp skillnad, eller rättare sagt dom fick skillnad om dom tog för lite. Deras test visade också på att om man tog för mycket så fick man inte heller då någon sämre temp.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w