Köpte en Sony GDM FW900 från unkle vito....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Så då är vi tillbaka på ruta ett igen då, CRT är passé så enkelt är det sen om man, som i ditt fall inte gillar tekniken bakom nya skärmar eller "tycker" att bilden är sämre på en platt skärm är tyvärr ingenting som någon kan göra någonting åt, du får tycka vad du vill men faktum kvarstår CRT tillhör det förgångna och vill du sitta med sådana skärmar så är det din ensak och dina pengar.

ja det är min ensak men någon frågade mig varför så jag förklarade varför jag hoppas oled passar för mig när 4k oled datorskärmar kommer

jag kan fortfarande ärligt talat säga att jag stör mig enormt på denna skärmen det är hur jag känner jag tycker helt enkelt inte om bilden trotts att den ändå är riktigt bra

Permalänk
Medlem

Oled och lcd är mer lika än oled och crt. Förmodligen kommer du tycka lika illa om oled som du tycker om lcd i dagsläget. Båda har fast upplösning och distinkta pixlar, till skillnad mot crt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Oled och lcd är mer lika än oled och crt. Förmodligen kommer du tycka lika illa om oled som du tycker om lcd i dagsläget. Båda har fast upplösning och distinkta pixlar, till skillnad mot crt.

fast upplösning bryr jag mig inte om använde alltid 1920 1200 på min fw900

sen pixlar 4k så kommer väl pixlar inte synas

det jag inte kan förklara med eizon är att bilden är platt hur jag ska förklara det vet jag inte men jag börjar sakteliga vänja mig LIITE men jag tycker fortfarande något är fel

jag känner ojämnt ljus kanske har med betracktningsvinkeln att göra jag vet inte

färgerna är med utsuddade kladdiga det har nog med antiglare filtret att göra

men ja jag saknar att använda min fw900 troligen dog inte min fw900 eftersom kabeln inte fungerade i eizon heller men ska ge eizon en chans i några dagar men ja jag saknar VERKLIGEN min fw900

har använt eizon i runt 3-4 dagar nu

det jag älskar är att jag slipper explosions ljudet när skärmen startar man är mindre rädd att starta den och stänga av den den känns säkrare jag slipper vara rädd helt enkelt det är mycket lugnare att starta den det känns helt enkelt skönare och bättre

Permalänk
Avstängd

30.000kr för en gammal CRT, och 1350$ för frakt ? Du är väll medveten om att du kunnat flyga själv efter den för det priset nästan ?

Läste nån din tidigare tråd där du hade typ provat alla andra skärmar "known to man" och ingen va lika bra som din kära fw900.
Ursäkta att ja frågar men handlar det här kanske mer om någon form av objectophilia ? För du kan ju inte seriöst påstå att typ en top of the line Dell, NEC, HP skärm är värdelöst jämfört med din fw900, eller ja du gör ju det...Which leads to my earlier question.

Peace

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WongFeiHung:

30.000kr för en gammal CRT, och 1350$ för frakt ? Du är väll medveten om att du kunnat flyga själv efter den för det priset nästan ?

Läste nån din tidigare tråd där du hade typ provat alla andra skärmar "known to man" och ingen va lika bra som din kära fw900.
Ursäkta att ja frågar men handlar det här kanske mer om någon form av objectophilia ? För du kan ju inte seriöst påstå att typ en top of the line Dell, NEC, HP skärm är värdelöst jämfört med din fw900, eller ja du gör ju det...Which leads to my earlier question.

Peace

Ärligt talat så vet jag inte jag tycker om min fw900, jag vet inte varför jag vet inte vad det är som gör den SÅÅÅÅ mycket bättre än allt annat jag tycker om den mer än min panasonic zt60 och det är en underbart bra tv.

Trotts det så är den tvn så nära jag kunnat komma till perfektion, färgerna var underbara allt var underbart om den var i 4k upplösning samt alla problem med plasma inte fanns så hade den nog kunnat slå min fw900 i mina ögon.

Men kan också säga att jag har sett andra 21 tums trinitron skärmar som har varit skarpare och med bättre renare färger, men skillnaden var inte speciellt stor sen var det väldigt längesen också så mitt minne kan vara fel.

Jag har tänkt länge på vad jag tycker och blir påminnd väldigt mycket att denna eizon inte är en fw900 så det kan inte vara att jag är besatt av fw900'n utan en bra anledning, eftersom jag ser känner tydligt att jag inte älskar bilden i min eizo skärm.

Så ja jag vet inte vad det är som gör att jag inte kan gå till plattskärmar, jag uppfattar bilden som platt helt enkelt det är omöjligt att förklara men crtn gav en renare finare bild.

Detta känns som något annat än glas känns som jag ser bilden genom plast eller något.

tror jag måste ge en ren glas plattskärm en chans

sen var det ungefär 27 000.kr med frakt om jag kommer ihåg rätt det var ganska längesen

Permalänk
Avstängd

kan säga att eizon börjar kännas LIITE bättre

Permalänk
Avstängd

Hej!

En försiktig fråga - köpte du Sony skärmen från USA?

Och, då man har 110 - 115v i kontakten "over there" - använde du en transformator emellan, när du anslöt den till 230v som vi har här?

Har nu ej läst hela tråden, men som sagt - snäll fråga, bara....

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SWIN:

Hej!

En försiktig fråga - köpte du Sony skärmen från USA?

Och, då man har 110 - 115v i kontakten "over there" - använde du en transformator emellan, när du anslöt den till 230v som vi har här?

Har nu ej läst hela tråden, men som sagt - snäll fråga, bara....

/SWIN

ja det gjorde jag men det stod 230 v på baksidan av den alltså den strömmen vi använder i sverige

Permalänk
Avstängd

kan nu verkligen säga att jag börjar verkligen tycka om eizon svärtan är helt underbar färgerna är faktiskt fina börjar vänja mig vid bilden nu grusigheten märks fortfarande men den är mycket mindre irriterande

kan faktiskt säga att jag verkligen börjar tycka om den menkan fortfarande säga att jag saknar min fw900 otroligt mycket men friheten att inte oroa sig varje gång man startar och stänger av skärmen är helt underbar börjar verkligen tycka om den här eizo skärmen

Permalänk
Medlem

Så först nu börjar du använda Eizon? Att det tar ett tag att vänja sig ska man självklart förvänta sig, särskilt när det handlar om relativt olika prylar. Tar man inte ens ett par dagar normalt användande för att köra in och vänja sig så blir det såklart konstigt. Sen gör man alltid ett val och får vänta sig att olika egenskaper syns. Angående OLED har jag redan sagt vad jag tycker. Det är inte någon egentlig skillnad när de använder samma substrat, ofta samma polarisatorfilm osv. Antingen kommer de köra RGB-konfiguration med nackdelen att färgerna kommer slitas olika eller så kommer de köra WRGB med enbart vita dioder och samma färgfilter som en LCD-skärm, med alternativet att köra fyra pixlar per färg. Det som det kan hjälpa med är egentligen bara vissa av nackdelarna hos LCD, t.ex. molnig bild/ljus från bakgrundsbelysningen. Det blir inte en aperture-grille av det.

LCD-skärmarna håller högre kvalité fortfarande och det går inte att förvänta sig 4K OLED med blank bildyta i år. Proffsskärmar finns med matt yta, men de är LCD (när vi pratar 4K) och presterar bättre än de semi och proffsskärmar som finns i OLED.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet som smäller vid start av en crt uppstår förmodligen från avmagetiseringen.

Att du börjar gilla bilden hos en annan skärm kan bero på att du enligt tidigare trådar verkar ha haft en kraftigt förvrängd bild med de inställningar du kört med och nu helt enkelt börjar anpassa dig mot en mindre förvrängd bild, för du har väl fortfarande inte kalibrerat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ljudet som smäller vid start av en crt uppstår förmodligen från avmagetiseringen.

Att du börjar gilla bilden hos en annan skärm kan bero på att du enligt tidigare trådar verkar ha haft en kraftigt förvrängd bild med de inställningar du kört med och nu helt enkelt börjar anpassa dig mot en mindre förvrängd bild, för du har väl fortfarande inte kalibrerat ?

ja jag börjar tycka om min eizo mer nu svärtan är det jag älskar mest men jag saknar fortfarande min fw900 allt verkade som sagt mindre platt jag vet inte hur jag ska förklara den biten

men ja den här skärmen är riktigt bra faktiskt snygg också så jag börjar vänja mig vid den

som svar på frågan jag fick innan ja det är första gången jag faktiskt använder denna skärmen

Permalänk
Skrivet av zzcool:

Ärligt talat så vet jag inte jag tycker om min fw900, jag vet inte varför jag vet inte vad det är som gör den SÅÅÅÅ mycket bättre än allt annat jag tycker om den mer än min panasonic zt60 och det är en underbart bra tv.

Trotts det så är den tvn så nära jag kunnat komma till perfektion, färgerna var underbara allt var underbart om den var i 4k upplösning samt alla problem med plasma inte fanns så hade den nog kunnat slå min fw900 i mina ögon.

Men kan också säga att jag har sett andra 21 tums trinitron skärmar som har varit skarpare och med bättre renare färger, men skillnaden var inte speciellt stor sen var det väldigt längesen också så mitt minne kan vara fel.

Jag har tänkt länge på vad jag tycker och blir påminnd väldigt mycket att denna eizon inte är en fw900 så det kan inte vara att jag är besatt av fw900'n utan en bra anledning, eftersom jag ser känner tydligt att jag inte älskar bilden i min eizo skärm.

Så ja jag vet inte vad det är som gör att jag inte kan gå till plattskärmar, jag uppfattar bilden som platt helt enkelt det är omöjligt att förklara men crtn gav en renare finare bild.

Detta känns som något annat än glas känns som jag ser bilden genom plast eller något.

tror jag måste ge en ren glas plattskärm en chans

sen var det ungefär 27 000.kr med frakt om jag kommer ihåg rätt det var ganska längesen

27k för en crt... shite det är mycket

häftigt :/

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AstralDimension:

27k för en crt... shite det är mycket

häftigt :/

Ja han kunde ha köpt en riktigt bra proffs LCD-skärm för det priset.

Nej men CRT är himla bra för låga upplösningar dock och jag kan se användningen för dem där program och och speciellt spel som inte stöder höga upplösningar ser för jävligt ut på LCD-skärmar med höga upplösningar.

Permalänk
Medlem

En CRT som denna i prima skick ger ju bättre bildkvalitet än den dyraste LCD som någonsin tillverkats för rörliga bilder. Problemet för min del är avsaknad av tum snarare än upplösning. 4K i 22 tum känns lite onödigt speciellt som CRT/plasma med sina levande pixlar håller ihop bilden mycket bättre än LCDs rutnät och relativt stora avstånd mellan pixlarna.

Hade det inte vart för att jag uppskattar mer tum hade det vart frestande köra på med FW900 men nu är de alldeles för gamla och dyra pga tillgång/efterfrågan. Jag gjorde en miss som gick för en 32" hd ready sony LCD istället i lcdns begynnelse men tummen gjorde ju sitt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x