Icke speldator för max 10,000kr, gärna mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Icke speldator för max 10,000kr, gärna mycket billigare.

Hej!

En kompis till mig vill köpa en ny dator och har kollat på märkes datorer, typ från HP osv.. Jag berättade att bygga dator skulle vara bättre och kanske billigare..

Han sa att han kunde tänka sig lägga ca 10,000 kr på en dator, men jag tror inte att han behöver lägga så mycket på en dator där det aldrig kommer att spelas spel på.. Det är ingen speldator han vill ha utan en "vanlig snabb dator" för surf, media osv.

Han sa att han hade sett en dator från HP som han tyckte var bra och kostade 5000 kr. Därför vill jag gärna hålla mig runt det priset istället, om jag ska vara ärlig..

Ni behöver inte skapa en full kundvagn med alla delar, utan bara tips på vilken Moderkort, CPU ni tycker är bäst.. Kanske också en GPU, ifall ni tycker det ändå behövs även om inget spel kommer spelas på den datorn.. Resten kan jag själv fixa..

TL;DR
Tips på Moderkort och CPU till en dator ej till spel. Är i7 bättre än i5 i det här läget?
Behövs en GPU? Eller kanske det bara räcker med "Intel HD Graphics", eller AMDs grej..

Vad tycker ni?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kolla på intel nuc åt din kompis.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Skrivet av RSX:

TL;DR
Tips på Moderkort och CPU till en dator ej till spel. Är i7 bättre än i5 i det här läget?
Behövs en GPU? Eller kanske det bara räcker med "Intel HD Graphics", eller AMDs grej..

Vad tycker ni?

Tack för hjälpen!

Vad ska din vän göra med datorn som kräver en såpass kraftfull CPU som en i5:a eller i7:a? Läser jag lite "mellan raderna" så tror jag din vän skulle klara sig utmärkt på en i3:a, vilken dessutom passar bättre in i budgeten på kring 5000:-.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna nu i helgen till min mormor som sitter och surfar på nätet och vill ha en snabb dator. Kan återkomma om hur det blir efter helgen när den sitter ihop
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9310078/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Vad ska din vän göra med datorn som kräver en såpass kraftfull CPU som en i5:a eller i7:a? Läser jag lite "mellan raderna" så tror jag din vän skulle klara sig utmärkt på en i3:a, vilken dessutom passar bättre in i budgeten på kring 5000:-.

Tänkte att de skulle vara mer framtidssäkra än en i3:a. Det kanske är lite overkill för honom, men hellre det än att något kanske händer i framtiden som gör att i3:an inte räcker längre..

Skrivet av A6lex:

Jag köpte denna nu i helgen till min mormor som sitter och surfar på nätet och vill ha en snabb dator. Kan återkomma om hur det blir efter helgen när den sitter ihop
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9310078/

Den ser faktiskt bra ut.. Kan tänka mig välja det CPU och moderkortet..

Permalänk

@RSX: Då tycker jag du ska du ska gå på det förslag som @A6lex lämnade.

Visa signatur

Citera för svar.