Permalänk

SWEDX SuperSlim 58 4K?

Har slöspanat efter en ny tv under en ganska lång tid, och råkade på denna http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=895

Är det någon som har erfarenhet av märket sen tidigare? Bli ju helt klart misstänksam när dom dunkar ut en UHD-skärm på 58 tum för under 6000 svenska riksdaler. Har kollat av specsen ganska noggrant, och den verkar fullt duglig ändå.
Noll DisplayPort, men det finns ett gäng HDMI 2.0 portar och den ska klara av 4K med 60hz, vilket få anses vara smärtgränsen.

Tankar och råd?

MvH

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att den är billig. Sen är det klart att alla har olika budget, men jag köpte själv en Samsung 55JU7005 för 10K. Svårslaget pris under fjolåret. LG har några billiga 4K-modeller runt 48-55 tum. Dessa är ok för pengen och har reats ut till 0-marginal ett par ggr av svenska återförsäljare.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

@Hattifnatten: Ja, jo, att ifrågasätta saker som verkar alldeles för bra är nyttigt. Det känns alltid tryggare att handla från mer välkända företag, men kan jag spara ett par laxar och ändå få en vettig tv så är jag nöjd.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Har ägt en tv från swedx (40 tum, lcd) som jag köpte för 2800 kr. Jag har för mig att swedx köpte in paneler från samsung som inte gick vidare till slutproduktionen av deras apparater pga döda pixlar eller ojämn bakgrundsbelysning. Min hade två döda pixlar, men jag måste säga att jag var nöjd med den för det priset. Den största nackdelen med den var att chassit till viss del var gjort i mdf vilket medförde sig att TVn blev tung men också att fotstödet började kröka sig av vikten på TVn efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

@Hattifnatten: Ja, jo, att ifrågasätta saker som verkar alldeles för bra är nyttigt. Det känns alltid tryggare att handla från mer välkända företag, men kan jag spara ett par laxar och ändå få en vettig tv så är jag nöjd.

Jag misstänker att bilden på det märket överlag är under all kritik och att säljargumenten är "4K sooo many pixels".
Har sålt ett par TVs under mina år och det är få som kan få fram magiskt bra priser i en relativt pressad bransch. Mitt råd är att köpa en lämplig 2015-modell från ett mer välkänt märke som reas ut nu när 2016-modellerna rullar in.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joabim:

Har ägt en tv från swedx (40 tum, lcd) som jag köpte för 2800 kr. Jag har för mig att swedx köpte in paneler från samsung som inte gick vidare till slutproduktionen av deras apparater pga döda pixlar eller ojämn bakgrundsbelysning. Min hade två döda pixlar, men jag måste säga att jag var nöjd med den för det priset. Den största nackdelen med den var att chassit till viss del var gjort i mdf vilket medförde sig att TVn blev tung men också att fotstödet började kröka sig av vikten på TVn efter ett par år.

Låter som liknande det märket "Andersson" gör. De köper in gamla paneler från Philips.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

@Hattifnatten: Ja, jo, att ifrågasätta saker som verkar alldeles för bra är nyttigt. Det känns alltid tryggare att handla från mer välkända företag, men kan jag spara ett par laxar och ändå få en vettig tv så är jag nöjd.

Besparing blir det inte om TV går sönder om några mån, 1-2 år. Billigt i inköp, men dyrt i längden. Spara huvudvärk, lägg till några tusen och köp en TV som håller lång tid. Bara googla efter Swedx, så kan du läsa om hur mycket problem folk har haft med det märket.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hattifnatten:

Låter som liknande det märket "Andersson" gör. De köper in gamla paneler från Philips.

Philips tillverkar inga paneler. Philips i TV-sammanhang ägs av ett bolag som heter TP Vision och gör som de flesta andra, exempelvis Sony, konstruerar produkterna och låter någon annan tillverka på uppdrag. Därför varierar paneltyperna och egenskaperna ganska ordentligt.

Andersson, SwedX mfl. är varumärken som i ännu högre grad bygger på OEM-tillverkning där en fabrik tillverkar likadana apparater och endast gör små, enkla förändringar i elektronik och utseende för att passa beställaren. Till exempel logotypen på framsidan.

Hat man tillräckligt med pengar kan vem som helst göra samma sak. Köpa en container eller två med valfri logotyp på framsidan.

Permalänk

@XPerion: Det har varit både ris och ros från deras kunder, men rent generellt verkar dom flesta nöjda. Som det tidigare påpekats i tråden så verkar det finnas viss risk för döda pixlar(vilket framgår i deras pixelpolicy) men det är inte något ovanligt när man köper från mindre leverantörer som inte har budget för att kunna täcka vettiga garantier.

Ett par döda pixlar är inte något som stör mig nämnvärt, tv'n ska i huvudsak användas för att spela vansinnigt uppskalade emulatorspel. Men som du säger, det vore jävligt trist om den skulle slänga in handduken i förtid...

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk

Jag ska ringa dom och undersöka modellen närmare, så får vi se om det blir en SWEDX eller inte. Om så är fallet kommer jag kalibrera och mäta av ljusstyrka etc och skriva en recension på forumet, så folk vet ungefär vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk

Hade en swedx 42" Bilden var skit dålig betrakningsvinkel, ljudet lät som en burk. Tv:n krånglade hela tiden.

Första gick sönder efter 2 veckor fick en ny hemskickad.

Den andra gick ett mottagarkort sönder i och fick ett nytt hemskickat.

En kompis köpte en 52" Swedx 4K efter 2 dagar hoppade TV:n in i ett läge där den skiftade färger och fanns ingen som helst sätt att hoppa ur detta läge utan den var tvungen att skickas in också vet inte hur det gick efter detta.

Aldrig hört talas om någon som är nöjd med SwedX skit rakt genom enda sättet att inte märka detta är om det är första TV:n man någonsin köper eller äger.

Ledsen att säga det men jag gjorde misstaget att falla för deras bra priser min vän också. Aldrig igen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

@Lordkiller: Ljudet är inte något som jag lägger vikt vid, men det andra lät ju inte så bra :/ När var det du köpte din/dina? Snackade med supporten för en stund sen, och uppenbarligen har dom bytt leverantör nyligen.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips tillverkar inga paneler. Philips i TV-sammanhang ägs av ett bolag som heter TP Vision och gör som de flesta andra, exempelvis Sony, konstruerar produkterna och låter någon annan tillverka på uppdrag. Därför varierar paneltyperna och egenskaperna ganska ordentligt.

Andersson, SwedX mfl. är varumärken som i ännu högre grad bygger på OEM-tillverkning där en fabrik tillverkar likadana apparater och endast gör små, enkla förändringar i elektronik och utseende för att passa beställaren. Till exempel logotypen på framsidan.

Hat man tillräckligt med pengar kan vem som helst göra samma sak. Köpa en container eller två med valfri logotyp på framsidan.

Aha där ser man. Kunde misstänka OEM, men den infon vi fick i början kring Andersson var att de köpt in äldre batch från annan tillverkare som blev över. Sen kan ju den infon varit helt felaktig med tanke på att vår områdesansvarige gärna kom på såna här saker själv. Anekdot från mitt gamla jobb haha!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

SwedX ? Får lite Diboss vibbar över namnet, dvs dålig kvalitet. Men jag ska inte döma förrän jag åtminstone sett en.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@aggrocult: Jag köpte en SS-40K15-A2-PP1 för någon månad sen, och jag har ett Boxer-abonnemang. Den kostar 3.695:- och det är ju ett bra pris för en superslimmad 4K-tv. Deras skärmar tillverkas av "Chi Mei" numera.
Grejen var att efter många försök att lägga in kanalerna, så gav jag upp. ( det gick bara att zappa 2-3 kanalbyten och fick då starta om tv:n för att komma vidare )
Kontaktade Swedx, och dom bad mig komma tillbaka med den för att kolla upp den. Efter 2 dagar ringde chefen mig och sa att jag fick hämta en ny tv, fast då med ett bättre presterande innehåll, en SS-40K16, men jag fick den för samma pris som den första.
Ett stort PLUS ska dom ha för detta.
HD-kanalerna gör sig kanonbra, men dom "vanliga" är väl sådär, kan man väl säga.
Jag har inte testat de övriga funktionerna, dataskärm, spel osv men den funkar bra som sovrums-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utterbo:

@aggrocult: Jag köpte en SS-40K15-A2-PP1 för någon månad sen, och jag har ett Boxer-abonnemang. Den kostar 3.695:- och det är ju ett bra pris för en superslimmad 4K-tv. Deras skärmar tillverkas av "Chi Mei" numera.
Grejen var att efter många försök att lägga in kanalerna, så gav jag upp. ( det gick bara att zappa 2-3 kanalbyten och fick då starta om tv:n för att komma vidare )
Kontaktade Swedx, och dom bad mig komma tillbaka med den för att kolla upp den. Efter 2 dagar ringde chefen mig och sa att jag fick hämta en ny tv, fast då med ett bättre presterande innehåll, en SS-40K16, men jag fick den för samma pris som den första.
Ett stort PLUS ska dom ha för detta.
HD-kanalerna gör sig kanonbra, men dom "vanliga" är väl sådär, kan man väl säga.
Jag har inte testat de övriga funktionerna, dataskärm, spel osv men den funkar bra som sovrums-tv.

Inte för att kritisera direkt men varför skulle man köpa en 4K sovrumsTV? Då finns det absolut ingen chans att se pixlarna över 720P, om du nu inte har tv'n typ 1m ifrån, själv sitter jag 2.5M ifrån 55" 1080P och kan absolut inte urskilja några pixlar.

I de flesta fall handlar det om bildkälla, och att kolla på HDTV som i bästa fall är 720P/1080i känns det dumt att det ska skalas hela vägen upp till 4k när det inte gör någon som helst skillnad.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Du har helt rätt där, men tanken var att jag skulle "framtidssäkra" samtidigt.
Jag hade en gammal Sony där innan som inte kunde ta in de sk HD-kanalerna. Som du kanske känner till, så kommer Boxer att förändra kanalutbudet mot allt fler HD då deras eterplats krymper mer och mer till förmån för mobilt bredband.
MVH

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Hade en swedx 42" Bilden var skit dålig betrakningsvinkel, ljudet lät som en burk. Tv:n krånglade hela tiden.

Första gick sönder efter 2 veckor fick en ny hemskickad.

Den andra gick ett mottagarkort sönder i och fick ett nytt hemskickat.

En kompis köpte en 52" Swedx 4K efter 2 dagar hoppade TV:n in i ett läge där den skiftade färger och fanns ingen som helst sätt att hoppa ur detta läge utan den var tvungen att skickas in också vet inte hur det gick efter detta.

Aldrig hört talas om någon som är nöjd med SwedX skit rakt genom enda sättet att inte märka detta är om det är första TV:n man någonsin köper eller äger.

Ledsen att säga det men jag gjorde misstaget att falla för deras bra priser min vän också. Aldrig igen.

Vet att tråden är gammal:
Hej, köpte mig en 65 tum swedx för vardagsrummet. Det är en monitor INTE tv mottagare i då jag kör tvbox ändå och apple tv 4k.
Har haft tv från 2015 också (håller därmed om att panelen dom hade då var totalt katastrof) men dagens paneler är faktiskt grymma. Min tv har inte HDR eller annat. Men är ändå supernöjd med valet. Har en xbox one x, en dator som klarar 4k gaming och bilden är super.

Jag hade inget pixelfel. Och köpte min med pixelpolicy 2 (det var bara det som gick att beställa) 7290kr såg jag nu för den. Onekligen värt pengarna. Dock aldrig testat högtalarna men vilken teve i dagens läge har bra ljud från deras högtalare? Kör med hemmabio, eller soundbar och du har en super tv för pengarna. Lite sugen på 75 tum men den fanns inte till salu då.

Min tv är ingen smart tv men vem bryr sig med apple tv 4k:)

Visa signatur

The Breath of True