Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Tänkte om det var någon mjukvara som krävdes eller så. Klart det drar ström, någon uppfattning om hur mycket det drar jämfört med bara hörlurar? Mer än att använda telefonens högtalare?
Vet att det är en svår fråga, men rätt intressant annars!

På sin höjd kan den nog bara leverera 0.5 A vilket då ger 2.5 W vid 5 V. Om den är klassad som Low Power device vilket den troligen är kan den bara ge 0.5 W eller 0.75 W så kanske inte ens kan driva hörlurar eller andra enheter.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av jh8001:

Linocell 10 Ampere USB-laddare med 6 portar.

Den bästa jag hittade när jag letade runt efter en sån här för ett tag sen då alla portar har möjlighet att lämna 2,4A (dock inte alla samtidigt) så man slipper hålla koll på vilka portar man använder till telefoner och vilka till paddor el. dyl. Hyfsat liten och smidig också.

299 kronor just nu, "ordinarie" pris 399. Tror den legat på 299 mest hela tiden men då det bara är Kjell som har den så går det ju inte direkt att jämföra. Väl värd sitt pris och värd ett tips tycker jag.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

PRECIS vad jag letat efter, tackar för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ser bra ut!
Vet någon om den går att använda med mobilen (Oneplus One) med typ denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/163711-d...

Ganska så säker på att det inte kommer att fungera, det gjorde inte det för mig när jag kopplade in en datormus till en Xperia via en sån adapter du länkar till.
Du behöver en OTG-kabel, har tyvärr inte hittat någon adapter.
https://www.inet.se/produkt/8906302/usb-kabel-a-ho-till-micro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

PRECIS vad jag letat efter, tackar för tipset!

Går du in på köpguiden så finns det ännu lite mer rabatt om du bor i Kista/nacka/farsta/Solna Centrum
20% på valfri vara hos Kjell Co

Nacka

https://kopguiden.nu/nacka-forum/kjell-&-company/20-procent-r...

Farsta

https://kopguiden.nu/farsta-centrum/kjell-&-company/20-procen...

Kista

https://kopguiden.nu/kista-galleria/kjell-&-company/20-procen...

Solna

https://kopguiden.nu/solna-centrum/kjell-&-company/20-procent...

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Angående Kjelles prisvärda 6-skjutare för USB laddning, så finns även IKEA's (ja ni läste rätt) variant med 3 portar för ynka 79 bagis.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00291891/

Har haft denna ett tag nu, köpte på vinst och förlust.
Har provat många USB-laddare och väldigt få kommer över 1A i faktisk laddström, mäter med GSam appen.

Ikeas ligger på mellan 850 och 1100mA, beroende på vilken USB-kabel jag använder...
Jag har LG, OnePlus, HTC och Motorolas originalladdare, alla runt 1.8A märkning och dessa ger ungefär samma ström.
Ett par Sony och SonyEricsson ger ca 300mA, någon Logitech ger 500mA...

IKEAS klarar ovan nämnda ström även då jag har en LG G pad och en iPad Air inkopplade tillsammans med den OnePlus One, som jag mäter på.

REKOMMENDERAS, särskilt om man bara behöver 3 portar, annars kan man ju köpa 3 st!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Har haft denna ett tag nu, köpte på vinst och förlust.
Har provat många USB-laddare och väldigt få kommer över 1A i faktisk laddström, mäter med GSam appen.

Ikeas ligger på mellan 850 och 1100mA, beroende på vilken USB-kabel jag använder...
Jag har LG, OnePlus, HTC och Motorolas originalladdare, alla runt 1.8A märkning och dessa ger ungefär samma ström.
Ett par Sony och SonyEricsson ger ca 300mA, någon Logitech ger 500mA...

Jag har inte haft problem med Sony-SonyEricsson, och Logitech har jag inte provat någon, men en anledning till att du inte får högre laddströmmar kan vara enheten du laddar, snarare än laddaren. Standarden för USB laddning kräver att laddarna ska identifiera sig som kapabla att ge mer än 500mA, annars drar enheten 3-500mA som max. Sen ska laddaren identifiera sig på olika sätt för att ange max laddspänning. Dataparet bryggat, dataparet bryggat över motstånd, osv. Enheter som uppför sig på ett korrekt sett, kombinerat med laddare som inte identifierar sig på ett bra sätt leder till för låg laddspänning. Min Nokia N9 är rent obstinat, och i princip alla eftermarknadsladdare anser den bara att det är riskfritt att dra 250-300mA från. Alla laddare som medföljt till telefoner eller surfplattor drar den glatt 600-700mA från. (Och mer än så är den inte villig att dra, någonsin. Jag misstänker att diffen är baserad på hur pass urladdat batteriet är. Med det i åtanke kan man ju tycka att det är lite löjligt av Nokia att ha gjort telefonen så neurotisk. Dra 500mA, alltid, och skit i vilket, typ.)

Det är nu inte säkert att det är orsaken till dina siffror, men det kan vara värt att ha i åtanke.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Precis likt B! skriver är det fler faktorer än bara laddare som avgör max laddspänning. Inte minst spelar det roll hur pass laddat ett batteri är med. Ett nästan tomt batteri laddas med betydligt kraftigare spänning, då når jag upp emot det på laddaren angivna 2.1A till min oneplus2 tex, medans då man börjar närma sig upp emot 90% och så, laddas telefonen med lägre spänning. Det är alltså inte ett statisk kurva viken spänning man får, vad jag förstått alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har problem att betala genom kort på Kompletts hemsida?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

@Rokkoko:
Nope, samma för mig. Betalningsinitiering misslyckades.

Permalänk
Medlem

Alltså, behöver nytt headset och hade tänkt mig att lägga 1500-2000 nånstans. Astro A50 som Komplett har känns inte som något klockrent alternativ då folk klagat på batteritid osv. Någon som har det och har lite erfarenhet/kunskap att jämföra det med andra hyggliga lurar?

Något annat tips? Funderar på att skaffa en lös mikrofon också så det kan vara rena hörlurar också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Kan inte ge någon rekommendation men jag har flera gånger hört att för att få bäst ljud, både in och ut, så borde man köra med "riktiga" hörlurar och separat mic som du funderade på.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Alltså, behöver nytt headset och hade tänkt mig att lägga 1500-2000 nånstans. Astro A50 som Komplett har känns inte som något klockrent alternativ då folk klagat på batteritid osv. Någon som har det och har lite erfarenhet/kunskap att jämföra det med andra hyggliga lurar?

Något annat tips? Funderar på att skaffa en lös mikrofon också så det kan vara rena hörlurar också.

Helt rätt att det är bäst att köra med separat mikrofon och hörlurar. Använder själv Samson GoMic USB som ger helt okej röst. Om du vill tajta din budget så mycket som möjligt så kommer nog Superlux HD668B göra ett väldigt bra jobb för pengarna... men om du vill ha något med punch, varför inte K7XX som går loss på Massdrop nu för 199 dollar?

https://www.massdrop.com/buy/akg-k7xx-massdrop-first-edition-...

Vet inte hur Massdrop hanterar garanti-ärenden, men Philips Fidelio X2 är annars ett utmärkt val, brukar gå för runt 1600-1900 här hemma i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Severin Caffitaly Picco kapselmaskin för 99 kr på netonnet. Vanligt pris 1490 kr.
Netonnet: https://www.netonnet.se/art/hemhushall/kaffeespresso/kapselma...
Prisjakt: https://m.prisjakt.nu/product/3548259#tabs

Någon som vet hur Löfbergs kapslar står sig jämfört med konkurrensen?

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Någon som vet hur Löfbergs kapslar står sig jämfört med konkurrensen?

Jag har en sådan där köpt för 49 kr, kaffet duger men allt beror på vad man jämför med.
Men man kan komma undan ganska billigt genom att tex köpa kapslarna på matsmart.

SÅ ja den duger skulle säga att du får en okej upplevelse. (har inte testat alla olika kapslar dock)

Permalänk
Medlem

Är det en utgående modell? Ställer mot frågande då endast NoN och en butik till som säljer den för över 1000-lappen såljer den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Bonden_88:

Får man något kaffe? Vill väldigt gärna ha en kopp/mugg, inte bara en skvätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Någon som vet hur Löfbergs kapslar står sig jämfört med konkurrensen?

Jag hade en Löfbergsmaskin, de har ofta kampanjer där man får en bunt kapslar rabatterade och en maskin på köpet. Jag tyckte att de var rätt kassa överlag, men det var några år sen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

@Bonden_88:

Får man något kaffe? Vill väldigt gärna ha en kopp/mugg, inte bara en skvätt..

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fis-Emma:

Corsair Gaming K95 Tangentbord (Bästa bordet enl mig) 949:- hos komplett https://www.komplett.se/product/877051/datorutrustning/mustan...

Näst bästa pris på prisjakt 3489:- (teknikmagasinets pris är bara bluff, har synat och rapporterat den)

Passa på nu innan de tar slut och ni står där och kan bara välja strafe innan k70 och k95 kommer ut igen (man överger bara sjunkande skepp)

är bara en 50kr rea jämfört med teknikmagasinet och har legat på 999kr under hela mars:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av farnebr1nk:

Helt rätt att det är bäst att köra med separat mikrofon och hörlurar. Använder själv Samson GoMic USB som ger helt okej röst. Om du vill tajta din budget så mycket som möjligt så kommer nog Superlux HD668B göra ett väldigt bra jobb för pengarna... men om du vill ha något med punch, varför inte K7XX som går loss på Massdrop nu för 199 dollar?

https://www.massdrop.com/buy/akg-k7xx-massdrop-first-edition-...

Vet inte hur Massdrop hanterar garanti-ärenden, men Philips Fidelio X2 är annars ett utmärkt val, brukar gå för runt 1600-1900 här hemma i Sverige.

$200 + $25 shipping + ~450 kr i skatt/tull.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alltså, behöver nytt headset och hade tänkt mig att lägga 1500-2000 nånstans. Astro A50 som Komplett har känns inte som något klockrent alternativ då folk klagat på batteritid osv. Någon som har det och har lite erfarenhet/kunskap att jämföra det med andra hyggliga lurar?

Något annat tips? Funderar på att skaffa en lös mikrofon också så det kan vara rena hörlurar också.

Håller med övriga om att riktiga lurar + mic troligtvis är den bästa lösningen (aldrig provat gamingset, men alltid läst att man offrar ljudkvalite). Kör själv ett par Q701 som jag är nöjd med, dock har jag inte spelat seriöst på länge så kombinerar inte med mic. Annars skulle jag (som nämnts ovan) kika på X2. Tror mig även ha sett AD700X ofta rekommenderade som gaminglurar.

Skrivet av Bonden_88:

Jag har en sådan där köpt för 49 kr, kaffet duger men allt beror på vad man jämför med.
Men man kan komma undan ganska billigt genom att tex köpa kapslarna på matsmart.

SÅ ja den duger skulle säga att du får en okej upplevelse. (har inte testat alla olika kapslar dock)

Skrivet av Yorg:

Jag hade en Löfbergsmaskin, de har ofta kampanjer där man får en bunt kapslar rabatterade och en maskin på köpet. Jag tyckte att de var rätt kassa överlag, men det var några år sen.

Tack för svar! Låter som att man gör bäst i att även fortsättningsvis styra bort från kapselmaskiner, iaf om man ser lite långsiktigt.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Bonden_88:

Får man något kaffe? Vill väldigt gärna ha en kopp/mugg, inte bara en skvätt..

Du har två val.
Kan fixa demo bild förresten tur jag pratar med mig själv ;P

espresso ca 0,75 dl
brygg ca 2 dl.

Färgen beror på att jag använde samma kapsel.

Mitt senaste köp då:

Tapetborttagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Färgen beror på att jag använde samma kapsel.

Var den begagnad redan till högra koppen? (Jag hoppas det, för så ska ju inte kaffe se ut... Jag dricker inte ens kaffe, men så där ska det inte se ut...)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Var den begagnad redan till högra koppen? (Jag hoppas det, för så ska ju inte kaffe se ut... Jag dricker inte ens kaffe, men så där ska det inte se ut...)

Lätt skiktat kaffe är underskattat

Nämen jag gissar att muggens form gör att det ser skiktat ut. Lagret kaffe just efter att muggen "breddar" sig gör gissningsvis att det ser konstigt ut.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är bara en 50kr rea jämfört med teknikmagasinet och har legat på 999kr under hela mars:
http://i.imgur.com/zy1lnFk.png

Jag har varit på två olika teknikmagasinet där de båda sagt att det priset gäller bara online och där har de varit slut sen åtm. 15 mars och även i de butiker som har demoex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fis-Emma:

Jag har varit på två olika teknikmagasinet där de båda sagt att det priset gäller bara online och där har de varit slut sen åtm. 15 mars och även i de butiker som har demoex.

Så kan det vara, men att kalla teknikmagasinet's pris för en bluff medan du använder Multitronic's (vem beställer därifrån?/omdömen...) ~3,5k där produkten inte ens finns känns inte helt rätt. Snittpriset verkar ha legat runt 1200-1500kr de senaste åren, samt RGB varianten vad nu skillnaderna är ligger runt 1600kr, så bra pris iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Så kan det vara, men att kalla teknikmagasinet's pris för en bluff medan du använder Multitronic's (vem beställer därifrån?/omdömen...) ~3,5k där produkten inte ens finns känns inte helt rätt. Snittpriset verkar ha legat runt 1200-1500kr de senaste åren, samt RGB varianten vad nu skillnaderna är ligger runt 1600kr, så bra pris iaf.

Jag har ingen koll på butiker jag köper från väldigt få butiker själv. Sen kan du själv se att de legat över 3k ett tag i Christleys inlägg. Då Teknikmagasinet har fysiska butiker så besökte jag dem och då fick jag det förklarat att på internet har de sålt ut fyndvaror (skadade, demo ex etc) och butikerna själva har sålt demoex för samma pris och att de två butikerna som hade ett helt nya kvar sålde dessa för 1399. Så jag tycker det är felaktig marknadsföring vilket jag ofta använder ordet bluff istället för. Jag önskade mig och fick dessutom presentkort hos teknikmagasinet just för att handla ett NYTT k95 då de såldes för bara 999.

Tycker du fortfarande jag har fel?

Edit: gjort en kortare undersökning och multronics omdömen är ju desto bättre än vad flertalet tips om och av prisjämförelser av olika butiker i fyndtråden.

svenska, Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fis-Emma:

Jag har ingen koll på butiker jag köper från väldigt få butiker själv. Sen kan du själv se att de legat över 3k ett tag i Christleys inlägg. Då Teknikmagasinet har fysiska butiker så besökte jag dem och då fick jag det förklarat att på internet har de sålt ut fyndvaror (skadade, demo ex etc) och butikerna själva har sålt demoex för samma pris och att de två butikerna som hade ett helt nya kvar sålde dessa för 1399. Så jag tycker det är felaktig marknadsföring vilket jag ofta använder ordet bluff istället för. Jag önskade mig och fick dessutom presentkort hos teknikmagasinet just för att handla ett NYTT k95 då de såldes för bara 999.

Tycker du fortfarande jag har fel?

Edit: gjort en kortare undersökning och multronics omdömen är ju desto bättre än vad flertalet tips om och av prisjämförelser av olika butiker i fyndtråden.

Nej, ta det absolut inte på fel sätt, har inget intresse av att vara någon paragrafryttare. Har inte heller någon koll på var priset på denna produkt vanligtvis ligger, men jag tror Multitronics och alla andra ÅF som bidragit till att prishistoriken delvis varit 3k+ inte ger rätt bild av dess ursprungliga standardpris (skulle gissa på att det var runt 1.5k).

Tror och tycker att det hör hemma i fyndtråden, men att det säljs ut nu för att det är en utgående modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Helt rätt att det är bäst att köra med separat mikrofon och hörlurar. Använder själv Samson GoMic USB som ger helt okej röst. Om du vill tajta din budget så mycket som möjligt så kommer nog Superlux HD668B göra ett väldigt bra jobb för pengarna... men om du vill ha något med punch, varför inte K7XX som går loss på Massdrop nu för 199 dollar?

https://www.massdrop.com/buy/akg-k7xx-massdrop-first-edition-...

Vet inte hur Massdrop hanterar garanti-ärenden, men Philips Fidelio X2 är annars ett utmärkt val, brukar gå för runt 1600-1900 här hemma i Sverige.

Är inte K7XX typ samma som de K702 jag kan köpa här i Sverige?

http://cdon.se/hemelektronik/akg-k702-p36454298

Har ögonen på X2 men är inte helt säker på att de kommer funka med min tjocka skalle och hyggligt stora öron. Ska testa dem mer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Är inte K7XX typ samma som de K702 jag kan köpa här i Sverige?

http://cdon.se/hemelektronik/akg-k702-p36454298

Har ögonen på X2 men är inte helt säker på att de kommer funka med min tjocka skalle och hyggligt stora öron. Ska testa dem mer.

Tror inte de är riktigt samma, osäker på exakt hur stor skillnaden är.

Q701 sägs normalt sett vara lite varmare och ha lite mer bas än K702: http://www.head-fi.org/t/594927/akg-q701-vs-akg-k702-comparis...

Några poster i denna tråd (inte orkat läsa hela men 1a och 3e sidan talar de lite om det) påstår att K7XX har mer bas än Q701: http://www.head-fi.org/t/755497/sennheiser-hd650-vs-akg-k7xx

Vissa drar paraleller mellan K7XX och K702 65th anniversary edition/K712 bara för att göra det än mer komplicerat. Man ska kunna göra någon "bass mod" på K702 för att göra dess ljudbild mer lik Q701, det ska även finnas olika kuddar som kan påverka. De enda av dessa jag har hört är just Q701.

Osäker på om huvudbandet på K7XX är detsamma, men en sak värd att belysa är att om du inte kommer överens med det är det ganska rejält obekväma, av någon anledning är de hårt "räfflade" på insidan. Fick själv köpa till ett stickat kina tyg skydd från ebay för att göra det bättre.