Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säkraste sättet att frakta en stationär dator?

Permalänk

Säkraste sättet att frakta en stationär dator?

Tjenare gubbar och gummor!

Ska emigrera till Nederländerna i ett par år och min stationära dator får följa med i bilfärden till Sverige -> Danmark -> Tyskland -> Nederländerna. Hur ska jag effektivast och säkrast packa datorn? Finns det någonting extra man bör tänka på?

Kanonstora hälsningar,
Robin

Permalänk
Medlem

Plocka ner CPU-kylaren om du har en variant större och plocka bort grafikkortet. Det bör vara tillräckligt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kör du med vattenkylning så skulle jag även ha tömt loopen och reservoaren på vätska, utifall att det skakar/vibrerar mycket under frakten så att någon gänga runt en slang kanske glappar och börjar läcka, kan aldrig vara för säker.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Kanske lista specen på datorn?

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag alltid sparar kartongen chassit levererades i.
Öppna och inspektera innan du startar upp datorn igen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hm? Den ska fraktas i en vanlig personbil? Ställ in den där den får plats bara så är saken biff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att svaret du söker är: Väldigt försiktigt

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Lägg den ner om du har stort tung grafikkort eller cpukylare.
Alternativt plocka bort de delarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.