Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Men Explorer och top-bars fortsätter vara vita...? Lönlöst isf. Många av MUI apparna har man ändå kunnat forcea till dark-mode sen release.

Skickades från m.sweclockers.com

Det sägs ju vara på gång med ett nytt UI för filutforskaren så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Frågan är om det hjälper i just den här frågan. Gemensamt för många av microsofts "nya" gui:n (office, visual studio, wpf/windows store-applikationer, m.fl.) är väl att de inte riktigt smälter in bland alla andra (och typiskt inte bryr sig om systemets färger och liknande)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du gör det ganska krångligt för dig här. Enklast måste väl vara att bara högerklicka på filen, välja Öppna med > Välj annan app och där bocka i rutan för att alltid öppna med detta och välja Windows fotovisare, som är det gamla programmet, på samma sätt som man alltid gjort om man velat ändra vilket program en filtyp är associerad med. Vill man bara öppna en fil med programmet så ligger det redan i listan under Öppna med.

Skrivet av boibo:

@snajk: Precis, eller så öppnar du "standardprogram" i kontrollpanelen, leterar upp windows fotovisaren och ange standard för detta program. Ungefär som man gjort sen vad, Vista?

Skrivet av snajk:

@boibo: Precis. Fotovisaren är ett program som alla andra så det finns ingen anledning att krångla till det.

Det fungerar inte att göra så, eftersom Fotovisaren har ersatt av nya Foton appen. Om det gjorde det skulle man inte behöva den här lösningen. Notera att det här gäller för Windows 10.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Det fungerar inte att göra så, eftersom Fotovisaren har ersatt av nya Foton appen. Om det gjorde det skulle man inte behöva den här lösningen. Notera att det här gäller för Windows 10.

Jodå, båda programmen finns. Eller vad går fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så dom fortsätter vara vita. Det är alltid nåt nytt på horisonten med MS. Ytterligare ett år efter Anniversary Update kanske vi får ett propert Dark Theme. Skulle kunna gissa att denna nya filutforskare även den släpps halvbakad med avsaknade features som fanns i vanliga Explorer som sedan ska patchas in under flertalet år. Det är detta som är det mest tröttsamma med hela Microsofts Metro/Modern-projekt, ända sen WP7 har man skrotat, gjort om och lovat att himmelen är runt hörnet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av pålis:

ända sen WP7 har man skrotat, gjort om och lovat att himmelen är runt hörnet.

Jag förstår om Microsoft är lite vilsna och förmodligen även rätt desperata - att få se sig väldigt akterseglade av både Android och iOS - inte undra på att man börjar leta efter annat, t.ex. samarbetet med Canonical.

Men lixom, hur vrånga och envisa kan man vara med det sunkiga UI't, telemetrin och kb3035583. Implar de gamla AERO på 10'an kommer de förmodligen trippla antalet installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag förstår om Microsoft är lite vilsna och förmodligen även rätt desperata - att få se sig väldigt akterseglade av både Android och iOS - inte undra på att man börjar leta efter annat, t.ex. samarbetet med Canonical.

Men lixom, hur vrånga och envisa kan man vara med det sunkiga UI't, telemetrin och kb3035583. Implar de gamla AERO på 10'an kommer de förmodligen trippla antalet installationer.

Jag tycker inte det är ett sunkigt UI, gillar det starkt och har inga problem som jag hade på Windows 7 med Aero aktiverat.

"Implar de gamla AERO på 10'an kommer de förmodligen trippla antalet installationer."

Fortsätt drömma, tror du seriöst folk bryr sig om gamla Aero?

Skrivet av pålis:

Så dom fortsätter vara vita. Det är alltid nåt nytt på horisonten med MS. Ytterligare ett år efter Anniversary Update kanske vi får ett propert Dark Theme. Skulle kunna gissa att denna nya filutforskare även den släpps halvbakad med avsaknade features som fanns i vanliga Explorer som sedan ska patchas in under flertalet år. Det är detta som är det mest tröttsamma med hela Microsofts Metro/Modern-projekt, ända sen WP7 har man skrotat, gjort om och lovat att himmelen är runt hörnet.

http://www.neowin.net/news/dark-theme-may-be-coming-in-window...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av LeVvE:

tror du seriöst folk bryr sig om gamla Aero?

Om jag tillhör kategorin "folk" så är svaret - ja, minst en. Inställningen Microsoft verkar anammat, som även tyvärr avspeglar sig i vissa deltagares kommentarer i forat - gillar du det inte, gilla något annat - kom inte här och kritisera windows 10, installera något annat. Vilket folk gör. Både android/linux och iOS/OSX är större. Man skulle kunna locka till sig nya installationer med enkla medel, men gör det inte. Beats me.

Fast Microsoft är ju inte ensamma om att få kritik iom Windows 10, även Intels uteblivna support av WiDi i 10'an för några år gamla proppar (Sandy Bridge, dvs bara 3-1/2 år gamla) retar många.

Lixom, bara det att man släppt version 19 av KB2976978 för W8, desperation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om jag tillhör kategorin "folk" så är svaret - ja, minst en. Inställningen Microsoft verkar anammat, som även tyvärr avspeglar sig i vissa deltagares kommentarer i forat - gillar du det inte, gilla något annat - kom inte här och kritisera windows 10, installera något annat. Vilket folk gör. Både android/linux och iOS/OSX är större. Man skulle kunna locka till sig nya installationer med enkla medel, men gör det inte. Beats me.

Fast Microsoft är ju inte ensamma om att få kritik iom Windows 10, även Intels uteblivna support av WiDi i 10'an för några år gamla proppar (Sandy Bridge, dvs bara 3-1/2 år gamla) retar många.

Lixom, bara det att man släppt version 19 av KB2976978 för W8, desperation!

Tycker du fortfarande överskattar hur mycket folk bryr sig om Aero. Visst får du kritisera Windows 10 men du får väl lov att vara realistisk, att tro 3 gånger fler skulle installera Windows 10 endast för Aero är inte realistiskt.

"Man skulle kunna locka till sig nya installationer med enkla medel, men gör det inte. Beats me."

Som vad? Du får operativsystemet gratis, vad mer vill du ha?

"Lixom, bara det att man släppt version 19 av KB2976978 för W8, desperation!"

De vill att alla uppdaterar till Windows 10, om alla flyttar över från gamla Windows versioner så behöver de inte lägga arbetstimmar på ett gammalt operativsystem. Alla skriker efter nyaste Android/iOS versionen men vill inte ha nyaste Windows. Beats me.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Har du mer information om detta? Jag lyckas inte få WiDi att fungera på 10'an, kan det vara därför?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker du fortfarande överskattar hur mycket folk bryr sig om Aero. Visst får du kritisera Windows 10 men du får väl lov att vara realistisk, att tro 3 gånger fler skulle installera Windows 10 endast för Aero är inte realistiskt.

"Man skulle kunna locka till sig nya installationer med enkla medel, men gör det inte. Beats me."

Som vad? Du får operativsystemet gratis, vad mer vill du ha?

"Lixom, bara det att man släppt version 19 av KB2976978 för W8, desperation!"

De vill att alla uppdaterar till Windows 10, om alla flyttar över från gamla Windows versioner så behöver de inte lägga arbetstimmar på ett gammalt operativsystem. Alla skriker efter nyaste Android/iOS versionen men vill inte ha nyaste Windows. Beats me.

Ett snyggt och välfungerande interface samt möjligheten att slipa spioneri och omstarter är ju det som alla väntar på, när det är löst så kan 10an säkert bli populär, att fixa en startmeny och Aero kulle lösa en del av de problemen..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hasenfrasen:

Vänta här: finns det folk som tycker Aero är en bra idé? Varför vill man köra grafiska effekter i fönsterramarna som leder till att det som står där blir totalt oläsbart när "fel" sak ligger under fönstret?

Visst gjorde Microsoft en rad misstag i Win8, men ett av de absolut största fallen framåt var den grafiska designen i UI. Win8 har en långt mer funktionellt design än Vista/Win7, tycker just att den punkten är ett steg bakåt även i Win10 (fast fortfarande klart bättre där än Win7) och det är en stor anledning till varför jag inte uppdaterat min arbetsmaskin till Win10 än.

Det lite ironiska är att Microsoft var nog ändå först med designspråket man lanserad med Win8, men tycker att både iOS/OSX och framförallt Andriod (material design) är de som idag lyckats klart bäst med konceptet, så här långt i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jodå, båda programmen finns. Eller vad går fel?

"How to Make Windows Photo Viewer Your Default Image Viewer on Windows 10:
http://www.howtogeek.com/225844/how-to-make-windows-photo-vie...
Windows 10 uses the new Photos app as your default image viewer, but it still includes Windows Photo Viewer — kind of. Microsoft has hidden Windows Photo Viewer on new Windows 10 systems.

Upgrade a Windows 7 or 8.1 computer to Windows 10 and it’ll have Windows Photo Viewer available as an option. On a fresh Windows 10 install, Windows Photo Viewer isn’t even presented as an option"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det lite ironiska är att Microsoft var nog ändå först med designspråket man lanserad med Win8, men tycker att både iOS/OSX och framförallt Andriod (material design) är de som idag lyckats klart bäst med konceptet, så här långt i alla fall.

Windows 10 blir lite mer likt "material design" framöver om man har följt med på vad som annonserades på Build 2016. Transparenta bakgrunder, aero-liknande effekter m.m.

https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/B842

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 10 är grymt och har aldrig haft några problem med uppgraderingar eller drivrutiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett snyggt och välfungerande interface samt möjligheten att slipa spioneri och omstarter är ju det som alla väntar på, när det är löst så kan 10an säkert bli populär, att fixa en startmeny och Aero kulle lösa en del av de problemen..

Det finns ju redan

Dold text

Nej men seriöst fattar jag inte varför MS har dummat ner sitt OS så mycket. Förr kunde man ju ändra alla färger och göra egna teman(precis som KDE). Kan ju inte vara en nackdel att ha funktionen kvar kan ju jag tycka iaf? Men verkar ju vara en trend att man inte ska kunna anpassa efter egen smak...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bardbard:

Det finns ju redan

Nej men seriöst fattar jag inte varför MS har dummat ner sitt OS så mycket. Förr kunde man ju ändra alla färger och göra egna teman(precis som KDE). Kan ju inte vara en nackdel att ha funktionen kvar kan ju jag tycka iaf? Men verkar ju vara en trend att man inte ska kunna anpassa efter egen smak...

Ja det finns men win 10 saknar det och det är synd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var väl i alla fall Lego som var först med Duplo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spioneriproblemet finns en temporär lösning på, iallafall i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hade dom faktiskt hållt fast och planerat framåt hade dom nog haft en bättre chans att konkurrera. Btw, är personligen inte särskilt nostalgisk för Aero och tycker inte det är något man bör ta tillbaka. Däremot Metro-designspråket som sedermera slaktats ihop till MUI "a.k.a standard burgermenu-design" gör mig lite ledsen i ögat.

Jotack, det var det nya Dark Theme som diskuterades och troligheten i att endast MUI-appar kommer bli dark medan Explorer och topbars förtsätter vara vita. Halvdan och lönlös "lösning". Som även nämns i din länkade artikel så har man kunnat applicera Dark Theme på dessa appar via register sen W10-release ändå.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av strejf:

Har du mer information om detta? Jag lyckas inte få WiDi att fungera på 10'an, kan det vara därför?

http://www.askwoody.com/2016/intel-widi-win10-drivers-for-1st...
https://communities.intel.com/thread/76830?start=0&tstart=0

Permalänk
Avstängd

Det är Intels fel alltså. Det kunde man ge sig fan på. Tur att jag ska få en ny Skylake laptop snart som jag kan testa med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Hade de haft kvar möjligheten att växla till klassiskt tema som man varit van vid från 1995 till 2014 då jag bytte från w7 till 8.1, så hade en massa gamla rävar och traditionalister som mig gladeligen gått över till 10:an

Man kan tycka att det ser tråkigt ut och som gamla DDR, men lättnavigerat, tydligt och lättdrivet är det. Dessutom har många vant sig vid detta i nästan 20 år.

Permalänk
Avstängd

Många trevliga nyheter i det senaste bygget. Linux integrerat bland annat.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/04/06/announ...

Testa det @yoshman

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Testa det @yoshman

Vi väntar på att det ska gå att stänga av windows 10 delen också, en del av oss kommer ihåg det enda kommando man använde på en C 128, GO64, det var tider det och där MS en bit kvar för de saknar GOlinux och GO7 kommandona i win 10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Testa det @yoshman

Microsoft är väl så rädda att folk flyr, så de börjar integrera andra OS i sitt... Snart dyker väl OSX upp som en nyhet också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare

@strejf: Tackar! Såg en notis om det hos ArsTechnica, väntar själv till officiell release då jag inte riktigt har någon maskin att avvara för en preview just nu.

Tydligen innehåller även denna preview ett mörk tema (angående diskussionen tidigare i denna tråd)

"There are also some interface changes: there's a new dark theme for the operating system (that matches the Windows 10 Mobile dark theme)"

När ändå ArsTechnica är på tapeten, de hade även en artikel som spekulerar kring varför Microsoft lägger till stöd för Ubuntu. Tror artikelförfattaren är ganska rätt ute, även om det kan te sig lite udda om man är utvecklare här i Sverige. Men då ska man komma ihåg att vi är extremt Microsoft-centrerade (specifikt .NET centrerade) med våra IT-system. När man åker runt bland företag i silicon valley slås man av vilket brutal dominans OSX har bland utvecklare där (jobbar själv med inbyggda system, routers och numera även med Internet-of-things).

Ändå inte att man känner lite skadeglädje mot Windows, backar man tio år fanns otroligt mycket som var helt designat med Windows som utgångspunkt, att få den programkoden att fungera bra på *NIX var allt annat än lätt (är inte helt oskyldig själv, började min karriär som Windows-systemprogrammerare och hatade att behöva porta saker till Solaris...). Nu är rollerna ombytta, i alla fall i vissa områden, ramverk och utvecklingsverktyg är designade helt med *NIX (då främst Linux) som utgångspunkt och fungerar inte alls lika bra på Windows om alls.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@strejf: Tackar! Såg en notis om det hos ArsTechnica, väntar själv till officiell release då jag inte riktigt har någon maskin att avvara för en preview just nu.

Tydligen innehåller även denna preview ett mörk tema (angående diskussionen tidigare i denna tråd)

"There are also some interface changes: there's a new dark theme for the operating system (that matches the Windows 10 Mobile dark theme)"

När ändå ArsTechnica är på tapeten, de hade även en artikel som spekulerar kring varför Microsoft lägger till stöd för Ubuntu. Tror artikelförfattaren är ganska rätt ute, även om det kan te sig lite udda om man är utvecklare här i Sverige. Men då ska man komma ihåg att vi är extremt Microsoft-centrerade (specifikt .NET centrerade) med våra IT-system. När man åker runt bland företag i silicon valley slås man av vilket brutal dominans OSX har bland utvecklare där (jobbar själv med inbyggda system, routers och numera även med Internet-of-things).

Ändå inte att man känner lite skadeglädje mot Windows, backar man tio år fanns otroligt mycket som var helt designat med Windows som utgångspunkt, att få den programkoden att fungera bra på *NIX var allt annat än lätt (är inte helt oskyldig själv, började min karriär som Windows-systemprogrammerare och hatade att behöva porta saker till Solaris...). Nu är rollerna ombytta, i alla fall i vissa områden, ramverk och utvecklingsverktyg är designade helt med *NIX (då främst Linux) som utgångspunkt och fungerar inte alls lika bra på Windows om alls.

Det är ganska smidigt att uppdatera till preview och sen backa tillbaka till RTM faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@strejf:

Jo det här trodde man aldrig man skulle få se...

http://imgur.com/6DUF8YC

Seg nedladdning från WS.

EDIT
Snabbtest mot min router via cmd och ssh..

http://imgur.com/cq1GklY

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

"How to Make Windows Photo Viewer Your Default Image Viewer on Windows 10:
http://www.howtogeek.com/225844/how-to-make-windows-photo-vie...
Windows 10 uses the new Photos app as your default image viewer, but it still includes Windows Photo Viewer — kind of. Microsoft has hidden Windows Photo Viewer on new Windows 10 systems.

Upgrade a Windows 7 or 8.1 computer to Windows 10 and it’ll have Windows Photo Viewer available as an option. On a fresh Windows 10 install, Windows Photo Viewer isn’t even presented as an option"

Det stämmer inte, inte för mig i alla fall. Jag har installerat W10 från scratch och fotovisaren finns som alternativ i Öppna med och dylikt och är bara att välja. Konstigt att det inte är standard för alla om det inte är det. Å andra sidan så är väl den nya appen bättre på de flesta sätt.