Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Backa upp hlela c-hårdisken först, det finns en del vars installationer kraschat och de har förlorat den gamla installationen och enda utvägen har varit att nyinstallera allt igen. Det är inget scenario du vill råka ut för.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M3Johan:

Är det helt säkert att jag kan uppgradera till tian igen om jag nedgraderar min autouppgraderade dator?
Finns det hundraprocentiga källor på det?

Än så länge finns det inga oberoende bevis så du får lita på MS ord men med tanke på hur desperata de är med att pressa ut 10an till alla oavsett om man vill eller inte eller om den fungerar så vore det ju underligt om de luras med just det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Så har man varit otroligt dum och gått från en bergstabil och välfungerande Win 8.1 till 10:an bara för att se hur det fungerade.

Ren installation och Windows update vill installera Radeon drivrutiner. Kommer halvvägs och svartnar med hård omstart som följd. Detta pågår 4 omstarter innan jag rycker nätverkssladden och försöker installera Amd:s egna senaste drivisar.

De lyckas ta sig till 2% och står still där i en halvtimme innan jag ruttnar och letar upp äldre drivrutiner som lyckas installeras med något kryptiskt felmeddelande ungefär halvvägs, men allt verkar fungera.

När jag slår igång Mpc-hc så märker jag att hårdvaruaccelerationen är ur funktion (dxva). Cpu:n belastas hårt. Letar på nätet efter lösning och stöter på ett gäng trådar där folk har samma problem både med Nvida, Amd och Intels hårdvara. Flertalet säger att felet uppkom vid novemberuppdateringen till 10:an, alltså ett Microsoft-fuckup p.g.a otillräckligt testad uppdatering.

Skickar jag över bilden via Hdmi till tv:n så blir alla personliga inställningar i gränssnittet helt annorlunda mot pc-monitorn med olika färger på fönsterkanter och dylikt. Dessutom blir det inget ljud i Mpc-hc, utan det måste manuellt skickas ut via hdmi. Precis detta som hände när jag körde Linux av olika sorter. Detta har alltid fungerat problemfritt i både Xp, 7 och 8.1

Ni som tycker 10:an är bra får gärna tycka det. Ni har kanske haft tur med rätt hårdvara och användningsområden, men för egen del kommer det dröja rätt länge innan jag testar detta os igen.

Behövs verkligen ett konkurrenskraftigt alternativ till Microsoft. Hoppas det finns den dagen jag måste överge 8.1

DXVA2 funkar bra för mig med LAV Filters i MPC-HC. Du har säkert problem med det bara för AMD drivrutinerna krånglade vid installation, DXVA2 funkar för mig på andra datorn med AMD grafikkort. Prova köra DDU och installera om.

Jag har heller inga problem alls med HPC-HC på TVn genom HDMI.

Skrivet av M3Johan:

Ja då kan jag säga att den påtvingade uppgraderingen händer även om man inte tackat ja.
Jag har haft datorn påslagen men ej använt den på ett bra tag eftersom jag kör Linux som primärt OS.
Idag tittade jag till den och då var det en ljusblå skärm som välkomnade mig till win 10.
Då jag redan har en dator med win 10 (insider preview) så hade jag tänkt spara min sjua eftersom jag inte har något behov av win 10 och det är ju dessutom inte är helt klart än.

Men nu har jag en fråga.
Hur får jag svenska? Det står "SWE" nere till höger så det ska ju vara svenska, men icke... Den säger att den söker på windows store efter svenska men det verkar inte hända något.

Upptäckte även att färgade aktiva fönsterramar inte verkar ha hittat till skarpa versionen än så jag får väl vänta med att få svar på min tidigare fråga antar jag.

SWE nere i hörnet visar ju bara att du har svensk layout på tangentbordet, du får gå in i språk inställningar och lägga till svenska sen sätta det till default och efter det kan du ta bort engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

SWE nere i hörnet visar ju bara att du har svensk layout på tangentbordet, du får gå in i språk inställningar och lägga till svenska sen sätta det till default och efter det kan du ta bort engelska.

Jo det är det jag gjort. Men när jag tryckte på download så blev alla knappar skuggade och svenska går varken att lägga till eller ta bort och så har den varit i över ett dygn. Men jag har inte kollat till datorn idag så jag vet inte om det har hänt nåt. Men annars är det en förfärlig leveranstid på den språkfilen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

DXVA2 funkar bra för mig med LAV Filters i MPC-HC. Du har säkert problem med det bara för AMD drivrutinerna krånglade vid installation, DXVA2 funkar för mig på andra datorn med AMD grafikkort. Prova köra DDU och installera om.

Jag har heller inga problem alls med HPC-HC på TVn genom HDMI.

Jo, kan ju vara Amd:s dåliga drivrutiner som är del av problemet. Har haft problem lite ibland genom åren med deras drivrutiner. Undrar därför ifall Intels hårdvara är stabilare med drivrutiner under Windows? Har inga planer på att spela på pc:n.

Verkar finnas väldigt lite information om Intels uppkommande Apollo lake. Kan vara intressant då den verkar stödja 4k fullt ut.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt för mig att tycka om Windows 10 när jag inte får den att fungera. Jag testade en gång när den släpptes och det gick inget vidare, så jag tänkte att jag väntar ett tag. Nu har jag testat igen och det blev inte bättre. Jag passade på och uppdaterade alla drivers innan jag började. När installationen var klar, så efter ett par minuter så kommer blue screen, med att något är fel och datorn startar om. Sen händer samma sak igen om och om igen. (jag tyckte att jag såg en gång nåt i stil med SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED) Efter 3-4 loop så kommer det förslag på att reparera(avancerad meny) och där finns det lite olika alternativ där det sista är att återgå till tidigare version, så nu är jag tillbaka på 7:an igen. På lite olika sidor föreslår man att man ska installera WINDOWSs på USB-sticka och köra ren installation. Varför det undrar jag? Det ska inte behövas. Om jag gör så, så måste jag installera om alla program igen. Fatta hur mycket jobb det är. Borde man inte gjort om installationsfilen, så att det funkar som det ska. Jag kan köpa att det finns små skavanker här och där, men såna här fel ska inte uppstå när man väljer att uppdatera. Ska man helt enkelt ge upp och köra med 7:an så länge det går?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv

@Quorthon:

Förstår hur du känner Gjorde själv ren installation från usb just för att slippa problem som kan uppstå vid uppgradering från tidigare version. Verkar vara den mest ofärdiga och ostabila versionen sedan w95 (hade mindre bekymmer med win Me till och med...)

Gick själv tillbaks till 8.1 och lär stanna där tills man byter dator eller hör mindre felrapporter från w10 användare. Mjukvaruutvecklare verkar satsa mer på utseende och att få fram nyheter så fort att det inte är färdigutvecklat snarare än att få till stabilitet och kompatibilitet nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Det är väldigt svårt för mig att tycka om Windows 10 när jag inte får den att fungera. Jag testade en gång när den släpptes och det gick inget vidare, så jag tänkte att jag väntar ett tag. Nu har jag testat igen och det blev inte bättre. Jag passade på och uppdaterade alla drivers innan jag började. När installationen var klar, så efter ett par minuter så kommer blue screen, med att något är fel och datorn startar om. Sen händer samma sak igen om och om igen. (jag tyckte att jag såg en gång nåt i stil med SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED) Efter 3-4 loop så kommer det förslag på att reparera(avancerad meny) och där finns det lite olika alternativ där det sista är att återgå till tidigare version, så nu är jag tillbaka på 7:an igen. På lite olika sidor föreslår man att man ska installera WINDOWSs på USB-sticka och köra ren installation. Varför det undrar jag? Det ska inte behövas. Om jag gör så, så måste jag installera om alla program igen. Fatta hur mycket jobb det är. Borde man inte gjort om installationsfilen, så att det funkar som det ska. Jag kan köpa att det finns små skavanker här och där, men såna här fel ska inte uppstå när man väljer att uppdatera. Ska man helt enkelt ge upp och köra med 7:an så länge det går?

Det betyder att din win 7 installation inte är helt kry eller hårdvaruproblem.

Sen vid uppgradering är det ingen garanti att programmen stannar kvar (hände mig att win vägrade installera dessa, utan gav bara en lista på vilka program jag installerat).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Nej, min Windows 7 Ultimate köpte jag retail, när jag byggde datorn. Så att jag har original skivan och W7 funkar klockrent. Alla andra program är också äkta. Skulle jag köra en ren installation, så hade jag fått damma av och ta fram alla skivorna igen. Det måste finnas ett enklare sätt. Hårdvaruproblem tvivlar jag på, då det är grejerna i min signatur. De är inte de senaste, men inte så gamla heller.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

@Broken-arrow:

Nej, min Windows 7 Ultimate köpte jag retail, när jag byggde datorn. Så att jag har original skivan och W7 funkar klockrent. Alla andra program är också äkta. Skulle jag köra en ren installation, så hade jag fått damma av och ta fram alla skivorna igen. Det måste finnas ett enklare sätt. Hårdvaruproblem tvivlar jag på, då det är grejerna i min signatur. De är inte de senaste, men inte så gamla heller.

Dom allra flesta program finns online idag, så även om du har dem på skiva finns det förmodligen uppdaterade versioner på nätet att ladda hem. Jag säger inte att det inte är jobbigt, men en ren installation inklusive alla program jag använder tar < 2 timmar att installera.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jo det har du rätt i, men är det verkligen det ända sättet att få det att fungera? Ska jag använda min W7 nyckel för att aktivera den?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jo det har du rätt i, men är det verkligen det ända sättet att få det att fungera? Ska jag använda min W7 nyckel för att aktivera den?

Det kan jag inte svara på, det verkar ju som att en del personer får problem när dom uppgraderar från ett tidigare OS, men att det fungerar med en "ren" installation.

Har du redan haft Windows 10 installerat och aktiverat, så bör du inte behöva aktivera det igen. Bara hoppa över att skriva in någon nyckel så blir det automatiskt aktiverat. Så har det fungerat för mig i alla fall.

Värt att notera dock är ju att du inte på något enkelt sätt kan återställa till Windows 7 igen om det fortfarande inte fungerar som det ska, utan då är det en nyinstallation av Windows 7 som gäller.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Har du testat att uppgradera BIOS? Vilket antivirusprogram använder du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

BIOS har jag inte uppdaterat. Då kan jag testa det också:) Jag kör med Eset NOD32 Antivirus 8

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det kan jag inte svara på, det verkar ju som att en del personer får problem när dom uppgraderar från ett tidigare OS, men att det fungerar med en "ren" installation.

Har du redan haft Windows 10 installerat och aktiverat, så bör du inte behöva aktivera det igen. Bara hoppa över att skriva in någon nyckel så blir det automatiskt aktiverat. Så har det fungerat för mig i alla fall.

Värt att notera dock är ju att du inte på något enkelt sätt kan återställa till Windows 7 igen om det fortfarande inte fungerar som det ska, utan då är det en nyinstallation av Windows 7 som gäller.

Det är det jag är rädd för. Fatta bara hur många uppdateringar man hade behövt stå ut med då...och ändå fått installera om alla program.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

BIOS har jag inte uppdaterat. Då kan jag testa det också:) Jag kör med Eset NOD32 Antivirus 8

Testa att avinstallera Eset och se om det går bättre.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av strejf:

Det här är rätt coolt, även om jag inte har en Android själv.

http://www.theverge.com/microsoft/2016/3/31/11340830/microsof...

Windows 10 kommer få inbyggt stöd för att visa aviseringar från Androidenheter. Användare kan få upp meddelanden, missade samtal och andra aviseringar direkt på datorn. Aviseringarna kan avfärdas från Windows 10 och det går även att svara på dem, i stil med Pushbullet.

Se på fan, en funktion tillagd efter Windows 7 jag faktiskt kan komma att använda

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Se på fan, en funktion tillagd efter Windows 7 jag faktiskt kan komma att använda

Haft länge på mina Apple-produkter, men det enda jag vill göra är att stänga av det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte vad det är för fel på Windows 10 nya fotovisare. Piltangenterna för höger och vänster fungerar inte att bläddra mellan bilder. De vägrar helt enkelt att fungera.

Har aldrig haft det här problemet förut med Windows 7 eller 10. Kan ju även nämna att jag redan installerat om Win 10 från grunden efter en formatering och det hjälpte inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Absolut, kräver dock Cortana så är man orolig för MS övervakning är detta inte en funktion man kommer att vilja använda. Kolla på Pushbullet annars vilket är typ samma sak utan krav på W10 eller Cortana.

Skrivet av anon114264:

Jag vet inte vad det är för fel på Windows 10 nya fotovisare. Piltangenterna för höger och vänster fungerar inte att bläddra mellan bilder. De vägrar helt enkelt att fungera.

Har aldrig haft det här problemet förut med Windows 7 eller 10. Kan ju även nämna att jag redan installerat om Win 10 från grunden efter en formatering och det hjälpte inte.

Fotoappen har bara tillgång till foto-mapparna så det kan vara så att dina bilder inte ligger där och då får du antingen inkludera dem i biblioteket eller öppna dem en och en. Det är ett problem med alla appar som använder lokala filer, men det beror ju på att säkerhetskraven är större. Tanken är att apparna inte får tillgång till hela filsystemet utan bara till vad de behöver, och det är en fin tanke men det är inte så enkelt att ge dem access utöver default i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Om du vill se hur funktionen fungerar i mer detalj så rekommenderar jag följande session:

https://channel9.msdn.com/Events/Build/2016/B871

Spola till 15:00

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om du orkar pilla i registret kan du aktivera windows gamla fotovisare som finns i w7, 8 och 8,1:

Öppna registereditorn (run -> regedit)
Gå till: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Classes
Öppna undermenyn till "Classes"

Markera mappen för det filformat du vill att Windows Photo Viewer ska kunna öppna.
Dubbelklicka på texten (Default), till höger om det filformatet.
Klistra in nedanstående rad i fältet Value data:

PhotoViewer.FileAssoc.Tiff

Gör så för varje filformat du vill ändra, t.ex:

.bmp
.dib
.gif
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Nu kan du välja Windows Photo Viewer som default app för dessa filformat.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du orkar pilla i registret kan du aktivera windows gamla fotovisare som finns i w7, 8 och 8,1:

Markera mappen för det filformat du vill att Windows Photo Viewer ska kunna öppna.

.bmp
.dib
.gif
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Stort tack! Lider av samma bekymmer som föregående med bildvisaren, detta ska görs omgående.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

.bmp
.dib
.gif
.jfif
.jpe
.jpeg
.jpg
.jxr
.png
.tif
.tiff
.wdp

Du gör det ganska krångligt för dig här. Enklast måste väl vara att bara högerklicka på filen, välja Öppna med > Välj annan app och där bocka i rutan för att alltid öppna med detta och välja Windows fotovisare, som är det gamla programmet, på samma sätt som man alltid gjort om man velat ändra vilket program en filtyp är associerad med. Vill man bara öppna en fil med programmet så ligger det redan i listan under Öppna med.

Permalänk
Medlem

@snajk: Precis, eller så öppnar du "standardprogram" i kontrollpanelen, leterar upp windows fotovisaren och ange standard för detta program. Ungefär som man gjort sen vad, Vista?

Permalänk
Avstängd

@boibo: Precis. Fotovisaren är ett program som alla andra så det finns ingen anledning att krångla till det.

Permalänk
Medlem

Jag var rätt så nöjd med Win 10 fram till de skickade ut KB3140768 och KB3140743. Då jäklar skulle det börja krångla med anslutna usb-enheter och fastna i eviga uppstart-skärmar.

Det värsta är att hur jag än prövat med att avinstallera KB3140768 så laddas den ständigt ner igen och installeras efter omstart.
Detta trots att jag kört wushowhide ett flertal gånger.
Nu idag när jag kollade så blev det väldigt intressant med datumet för installationen?!?! Se bild:

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LupX:

Jag var rätt så nöjd med Win 10 fram till de skickade ut KB3140768 och KB3140743. Då jäklar skulle det börja krångla med anslutna usb-enheter och fastna i eviga uppstart-skärmar.

Det värsta är att hur jag än prövat med att avinstallera KB3140768 så laddas den ständigt ner igen och installeras efter omstart.
Detta trots att jag kört wushowhide ett flertal gånger.
Nu idag när jag kollade så blev det väldigt intressant med datumet för installationen?!?! Se bild:https://dl.dropboxusercontent.com/u/14632840/kb3140768%20bleurgh.JPG

Tips mottages tacksamt!

Skicka in feedback via den inbyggda feedback-appen är mitt tips.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mörkt tema kommer till Windows 10 iom den stora uppdateringen i sommar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mörkt tema kommer till Windows 10 iom den stora uppdateringen i sommar.

http://i.imgur.com/zpUlgqk.png

Men Explorer och top-bars fortsätter vara vita...? Lönlöst isf. Många av MUI apparna har man ändå kunnat forcea till dark-mode sen release.