Skrivet av PowerNet:
Och du missade totalt "då W7 år den senaste aktuella vettiga versionen"
Aktuell version är 10, vettig eller ej.
Citat:
Varför skulle det inte behövas? Bygger du en ny dator och ska gå till W10 och endast har W7 skiva så måste du installera W7, och sedan upptäcker du fan, jag har inga nätverksdrivrutiner, så då kan du inte ladda ner W10
om du inte kör från skivan som följer med moderkortet, för att sedan nedgradera till W10.
Jo, du måste ha nätverk för att kunna ladda ner W10 men som andra har sagt så lär stödet för nätverkskortet (åtminstone det trådade) finnas på W7-skivan. Eller så är man lite mer förutseende och laddar ner W10 på sin gamla dator innan man slänger den (eller vad du nu gör med den) så kan du installera det direkt eller uppgradera från W7 om du skulle vilja det. Jag vet inte vad skillnaden skulle vara mot någon linux-dist, du måste ladda ned den för att kunna installera den liksom.
Citat:
Den issta heter W10 ja, men kommande kommer heta annat
Eftersom de har sagt att W10 är sista versionen så lär vi få leva med den ett bra tag.
Citat:
"otrevliga forum"
Linux forumen är generellt mer trevliga än vad de som hänger på Sweclockers är (I den bemärkelsen att trådarna inte "spårar ut" och mods går inte in och censurerar i trådar det som de får betalt för att ta bort).
Jag har sett trådar som spårar ur där, och jag är helt övertygad om att ingen får betalt för att censurera här.
Citat:
Och om de inte testar och utvärderar alternativen så vet de inte om de kommer ge samma värde/funktion, och det kommer ju inte ske så länge gamla Windows frälsta sitter vid rodren.
Jo, man ska inte låsa sig till endast en plattform eller teknik, men samtidigt är det dyrt att hålla på och utvärdera allt själv hela tiden. Således får man lyssna på andras erfarenheter om vad som funkar och inte, vilka saker som är värda att utvärdera själv liksom. Precis som vi gör när vi ska köpa till exempel ett nytt grafikkort eller en ny bil, vi köper eller lånar inte alla tillgängliga alternativ för att utvärdera dem utan vi läser vad andra vars jobb det är att utvärdera dem anser, och lär oss av andra som har gjort valet redan.
Citat:
Det är lite som att nu så är det företag som fått rätta sig efter att anställda tar med egna enheter, har mailen i egen telefon etc. Vilket de måste hantera, oavsett om de vill eller inte.
Jag vet inte riktigt vad du sörsöker säga här. Anställda vill kunna kolla sina mail i sin telefon, vad har det att göra med exempelvis vilket affärssystem man kör eller vad för OS det är på servern?
Citat:
Nu så var ju GTA och Phosotop en fråga för klienterna, inte servrarna.
Jo, fast det var servrar vi diskuterade här, och problemet är ju likartat liksom. Varför ska man byta till ett sämre och/eller krångligare alternativ än det man redan har?
Citat:
På servrare så har Linux ett bra övertag, speciellt på webbservrar/dns och liknande där de närmst är dominerande (Om man exkluderar kommuner som ofast kör Windows....)
Jo precis, på infrastrukturnivån så är Linux bra men på exempelvis applikationsservrar så har det definitivt sina brister och på klientsystem så innebär det allt för många kompromisser även om det förstås har sina fördelar där också.
Citat:
Angående Windows server som router så har jag testat det, och jag kan säga att det inte funkade något bra, dålig prestanda, buggade mm. (Testade med Windows Server 2003, var väl snart 10 år sedan).
För routrar (eller brandväggar) så är det Linux som gäller, eller för dedikerade routrar/brandväggar så ex Cisco för routers, och ex Watchguard eller Cisco för brandväggar.
Jo, precis. Men varför skulle man bygga och drifta sin egen router eller brandvägg när det finns grymma produkter färdiga att köpa liksom?
Citat:
Nu så är det nog främst till så man kan lägga webbapplikationer, som ex aspx, php, mm som kräver SQL under Linux,eller sådana applikationer som kör SQL över nätverket (Vilket rätt många klarar av).
Jo det är klart att det är möjligt men det finns inte en chans att räkna hem den investeringen ens på väldigt lång tid. Bara att omskola en person från Windows till Linux går ju på en hundring eller två, och skulle man nyrekrytera så är det en kostnad på runt en miljon per person.
Citat:
Kör man VPS ligger kostnaden på ca 50 kr/mån mot att köra Linux, sedan så beror det på vad man har för avtal med Microsoft, om man kör virtuellt, fysiskt, antal cpuer mm.
Fortfarande är det en väldigt liten vinst för något som kostar väldigt mycket att genomföra.
Citat:
Det låter dyrt, vad var det för maskin?
Det är en fet maskin så det är inte dyrt. Vi utvärderar löpande driftsleverantörer för att få ner kostnader och bättra på kompetensen hos dem och det priset är ett bra pris som vi har fått till efter månader av förhandlingar och så. Och det innefattar förstås (väldigt fet) uppkoppling likväl som licenser för den mjukvara vi använder och så vidare.
Citat:
Låter nog bättre om ni köpte in den själva än att hyra den som dedicated server (eller VPS?).
Nej, vi driftade själva tidigare men det blev väldigt dyrt med tanke på kompetensen vi var tvungna att ha in-house, säkerheten i serverhallen och så. Våra kunder kräver också ett mått av säkerhet och redundans som vi har svårt att nå upp till med några burkar på kontoret liksom.
Citat:
Och räknar man på ROI så ser man att ett byte till Linux skulle besparas in på några års sikt, och sedan frammåt på det vara "gratis" (inga licenskostnader osv) om man nu inte kör ex RHEL och betalar för uppdateringarna/support.
Men uträkningen är inte så svår: Sparar vi säg fem tusen i månaden på att inte behöva licenser för Windows Server, vilket är ganska högt räknat, så får inte övergången kosta mer än exempelvis sex miljoner om man ska räkna hem det på tio år och övergången hade kostat bra mycket mer än så i utbildning, ombyggnad av applikationer och så vidare. Och då har vi inte ens räknat med svårigheten att rekrytera kompetent personal som kan systemen, det är redan svårt att få tag i utvecklare och så så ytterligare kompetenskrav på rekryteringarna hade inte underlättat.
Citat:
Den händelsen var ett antal år sedan, och Microsoft skämms ju för att deras Windows inte kan ge tillräckligt med prestanda, så de måste fejka vilket OS de kör på sin egna hemsida, då det vart rabalder.
Jo, och det är ju lite oärligt men inte så konstigt. Chefen för VW kan ju inte köra Mercedes, BMW eller Rolls liksom, även om det är helt självklart att en chef på den nivån inte vill köra runt i en folka. (tur att VW nu har köpt Bentley och Lambo så cheferna har något som passar dem inom koncernen)
Citat:
Det kommer du även att behöva göra på W10, för nya drivrutiner som släpptes efter att W10 skivan pressades finns ju inte med, så du åker på samma där direkt.
Och jag är med i matchen, bara att inte köra W10 är det bästa som finns
Men du pratar om skivor, det är inte 2009 liksom, vem använder skivor idag? Finns ens W10 på skiva?
Citat:
Så hur kommer nya drivrutiner in på din skiva som pressades i juli 2015? Det gör de inte, så det uppdateras inte automatiskt.
Och nej, tar du ner en iso så är det samma iso du tog ner för 1 år sedan, då de sällan uppdateras, ens även efter släpp. Om det inte kommer ett service pack eller liknande /eller ex W8.1 som är en egen iso).
Det stämmer inte, Windows (10) uppdateras löpande med både patchar och drivrutiner även i ISO-filerna man tar ner om man nu vill leva i det förgångna och bränna skivor för installation. Gamla skivor kommer dock inte att ha de senaste drivrutinerna men jag vet inte hur du menar att det skulle lösas.
Citat:
Och sannolikheten att ett nätverk inte fungerar är rätt stor då en skiva pressas och inte uppdateras, medans hårdvara släpps nytt löpande.
Det är ett problem om man bara kör trådlöst nätverk och har extremt ny hårdvara, för trådade så är drivrutinerna stabila nog att det inte är ett problem och det har inte varit det på länge. Och igen så pratar du om pressade skivor vilket är förlegat idag.
Citat:
Det är fler nu än vad det var för några år sedan, fler och fler skaffar egen NAS/server för lagring, även de som är mindre kunniga (och då självklart får hjälp med konfiguration mm).
Nja, jag skulle säga att det är på väg neråt, men oavsett så är inte en NAS samma sak som en egen server och de flesta som använder en NAS hemma har köpt en färdig låda som bara är att koppla in och sen administrera via ett webbgränssnitt. Att köra sin egen server hemma har definitivt minskat rejält, precis som på företag.
Citat:
"Owncloud exempelvis är ju jättebra", ta bort ordet "jättebra" och byt det till "fungerar skapligt", Owncloud har brister med att det är väldigt slött, då det inte överför mer än en fil åt gången, och måste checka alla filer,
vilket tar extremt lång tid, så det är en bra bit kvar innan de når upp till andra lösningar. Men det får väl anses vara "ok" för en med färre antal filer.
Du kan få redundans hemma med, säkerheten beror ju på hur du konfigurerar upp systemet. Och självklart så får man se till att ha en "off site" backup (vilket alla borde ha på bilder/dokument mm viktigt).
Det låter ju smidigt, billigt och enkelt jämfört med att köpa molnkapacitet...
Citat:
Och de som krypterar är på Windows, vilket gör att Linux inte påverkas, om du nu inte synkar dina filer. Men då är du ju ändå körd för då är ju din ex Dropbox ochså "skadad" av krypteringen.
Och du kan ju få versionshantering och liknande på eget uppsatt med.
Versionshanteringen gör ju att det inte är ett problem, då man kan hämta okrypterade versioner av filerna från innan krypteringen. Detta virus finns inte på Linux vad jag vet men har du satt upp nätverksgenvägar och liknande för backup så kan viruset på Windows-datorn fortfarande kryptera det som finns på servern/backupen.
Citat:
Fast, är ens Onedrive prisvärt längre ner de ändrade priserna? Det vart ett jäkla liv när de ändrade priser och tog bort GB som getts ut till kunderna.
Jo, det var fult gjort. Fortfarande är det prisvärt med 1TB x 5 plus Office x 5 för under en tusing per år. Har man lite urskiljning i sin backup så är det väldigt lätt att hålla sig under en TB hemma om man inte typ har en massa 4K-hemfilmer eller liknande. Det är liksom ingen mening med att ha backup på exempelvis ens spel (men sparfilerna), program eller filmer som bara är att ta ner igen.
Citat:
Och Exchange/AD är nog största boven i dramat att fler företag inte kastar ut Windows helt, för på Exchange så finns det än så länge ingen fullständig ersättare (även om det finns vissa som är rätt nära), medans på AD så finns det det numera.
Men fortfarande är det ett dyrt byte för att spara ganska lite pengar i löpande kostnad. Och det handlar inte bara om på hur lång tid man kan räkna hem bytet för företag utan ofta är det mycket enklare ekonomiskt att ha fasta löpande kostnader än stora investeringar som man måste räkna av över lång tid och så. Vår serverdrift är exempelvis inget som vi betalar själva utan det är ju en kostnad som vi debiterar våra kunder, med en viss marginal förstås, och hade vi kört egna servrar så hade vi behövt ligga ute med de pengarna i åratal innan kunderna hade betalat av dem. Då hade vi kanske börjat tjäna mer pengar förstås, men samtidigt kanske det hade varit dags att byta ut dem då, eller innan dess.
Skrivet av PowerNet:
Det är också en anledning till att inte byta till W10, du vet inte vad de kommer med härnäst. Om de kommer kräva 99 kr/månad /dator i licens kostnad framöver.
De kan inte göra det enligt deras avtal, alltså börja ta löpande betalt för något som vi som kunder redan har betalat. Däremot kan det förstås komma en större uppgradering som kräver någon form av prenumeration eller så, men det lär dröja ett tag åtminstone för hemanvändare (företag betalar för det mesta redan licenskostnaderna löpande). Du riskerar i alla fall inte att fastna med en löpande kostnad framöver för att du installerar W10 idag.
Citat:
Och vi kan vara rätt säkra på att det kommer ny version av Windows, sedan vad den kommer heta är en annan sak.
Det beror förstås på vad man menar med en ny version. Windows kommer att uppdateras förstås men de kan mycket väl hålla fast vid strategin med små inkrementella uppdateringar snarare än stora releaser och då kan vi förstås ligga kvar på W10 väldigt länge, sen lär väl inte W10 se likadant ut 2030 som det gör idag, men det har inget med saken att göra.
Citat:
Klart de får, då de oftast rensar ut kritiska saker om Microsoft/Windows, speciellt ur denna tråden (Troligen på "strejfs" klagomål/tillsägningar) och att Microsoft inte vill att kritiska saker ska synas.
Jag vet förstås inte helt säkert men de jag känner som är moderatorer här skulle aldrig göra något sådant, och Swec själva har mer integritet än så och det går emot deras egna regler.
Citat:
Ja, men de uppdateringarna finns inte med på din skiva du köpt, eller brännt ut i juli.
Sen att de ändrat tillvägagångssätt mot tidigare, där de släppte en iso och inte uppdaterade den annat än med ex SP är väl bra, bara att hoppas på att de släpper en vettig W7 iso med
Windows 7 är passerat nu så det kommer inte att ske. Vill du ha det senaste så får du uppgradera till tian eller slipstreama din egen ISO.
Citat:
Nej, det mesta i nätverksväg stöd inte från en äldre W7 iso/skiva, då dee pressades 2009/2010 och det är 6 år sedan, så hur ska nätverket stödjas för att sedan ladda ner W10 via Windowws Update för de som ev vill det?
Idag krävs det nästan 2 datorer för att få en maskin att fungera, den du ska installera på och en till där du hämtar ner aktuella drivrutiner mm på.
Du letar verkligen problem nu. Har du Windows redan, vilket du förstås har om du vill uppgradera, så har du en dator och då kan du ta ner W10 på den. De erbjuder inte möjligheten att beställa uppgraderingsskivor för det normala idag är att ha bredband liksom. Och skulle du inte ha en annan dator så är chansen väldigt stor att det finns fungerande drivrutiner till åtminstone ditt trådade nätverkskort på W7-ISOn. Alternativt så laddar du ner W10 på någon enhet och lägger det på ett USB-minne och installerar med din W7-nyckel. Jag har vid ett tillfälle gjort det via en mobiltelefon och det fungerade utmärkt, men det krävs förstås en telefon med mycket ledigt utrymme och en USB-OTG-adapter eller så.
Jo, inte obegränsat längre men ändå mycket utrymme för lite pengar.
Citat:
Alla som installerar en dator?
Snarare "vem använder inte skivor idag".
Jag vet inte i vilken tid du lever men merparten datorer som säljs idag har inte optisk enhet. För att ta mig själv som exempel så har vi inga optiska enheter någonstans i drift på jobbet, om det skulle behövas, vilket inte har skett, så får man plocka fram en riktigt gammal dator. Hemma så har jag en optisk enhet på en dator som jag inte har haft igång på flera år, i övrigt inga.
Citat:
Windows 10 levereras fortfarande på DVD skiva ja.
Nej, optisk media lever vidare, speciellt för OS installationer.
Det kanske går att köpa men i allmänhet så köper man en nyckel och tar ner Windows.
Citat:
Och gör man större installationer så gör man nog förberedda images för datorerna som mana trycker ut till dessa med OS, program etc klart.
Självklart, men inte på skiva.
Citat:
Försök att ladda hem en nyare iso om du inte har internet, eller installerat från en W7/W10 skiva utan aktuella drivrutiner.....
Nej, för det är det steget du får gå om du ska installera W10 från en W7 licens, och inte har tillgång till annan dator och ladda ner ifrån.
Jo, det är svårt att ladda ner något utan internet, cry me a river. Men din fixering vid att nätverk inte skulle fungera med en W7-skiva förstår jag mig inte på. Jag har inte varit med om sådana problem sedan åtminstone Vista, alla gånger jag installerat W7 på en tom dator, och det är många gånger, så har nätverkskortet fungerat direkt oavsett hur ny eller gammal hårdvara jag haft.
Citat:
"Berättigade Windows 7- och Windows 8.1-enheter kan uppgraderas utan kostnad.1 Klicka på knappen Kom igång nedan för att sätta igång. Uppgraderingsappen vägleder dig genom processen."
Lycka till att köra den utan att ha W7 eller W8.1 i grunden, vilket sannolikt kräver drivruiner om de inte är uppdaterade skivor.
Du kan installera W10 direkt med din W7/8.1-nyckel eller om du vill helt utan nyckel och utan att aktivera det.