Permalänk
Medlem

Utbildning till Väktare

Tjena allihopa!

Ja nu har äntligen det som jag har velat länge slagit in. Securitas ville anställa mig och skickar mig nu då på Väktarutbildning 1 i Göteborg. Som vanligt dock så blir jag lite orolig, mest om teoriprovet kommer vara svårt osv. Men bortsett från det så vill jag förbereda mig lite så man har lite mer kött på benen innan utbildningen börjar.

Någon som nyligen blivit väktare eller vet hur jag kan förbereda mig?

Det finns en punkt som det kommer handla en del om och det är "Bevakningsjuridik", dock så lyckas jag inte riktigt hitta vad för lagar rätt- och skyldigheter detta innefattar. Någon som vet så man kan läsa på?

Alla tips och källor är värmt välkomna!

http://www.bya.se/vskurssida.php?k=vu1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tjena allihopa!

Ja nu har äntligen det som jag har velat länge slagit in. Securitas ville anställa mig och skickar mig nu då på Väktarutbildning 1 i Göteborg. Som vanligt dock så blir jag lite orolig, mest om teoriprovet kommer vara svårt osv. Men bortsett från det så vill jag förbereda mig lite så man har lite mer kött på benen innan utbildningen börjar.

Någon som nyligen blivit väktare eller vet hur jag kan förbereda mig?

Det finns en punkt som det kommer handla en del om och det är "Bevakningsjuridik", dock så lyckas jag inte riktigt hitta vad för lagar rätt- och skyldigheter detta innefattar. Någon som vet så man kan läsa på?

Alla tips och källor är värmt välkomna!

http://www.bya.se/vskurssida.php?k=vu1

Ta det lugnt! Det är inte svårt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ta det lugnt! Det är inte svårt.

Kort och bra svar Tack! Har bara så lätt för att oroa mig i förväg innan jag vet något. Att inte veta vad för typer av frågor som kommer osv Ska bli riktigt intressant dock ^^

Permalänk
Medlem

Tror heller inte det är något svårt.

Du bör nog ha lite koll på laga befogenheter & vad som klassas som nödvärn bl.a

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

Häng med på lektionerna så är det inga problem . Och ha kul ! - hade sjukt roligt på både vu1 och vu2 när jag gick dom.

Permalänk

Inga problem vad jag hört, bete dig som folk och ha normal IQ så dansar du igenom det. Hade själv mycket väl kunnat bli väktare idag om jag varit frisk. Sunt yrkesval som läget ligger.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

Har förvisso ingen personlig erfarenhet, men jag har varit bekant med ett par stycken kul killar, men tillika - ursäkta uttrycket - fullständigt underpresterande pappskallar, som lyckats uppfylla kraven och bli väktare.

Det kan knappast vara någon raketforskning, mitt intryck är att vem som helst med ett intellekt skarpare än den genomsnittliga smågnagarens inte har några skäl till oro. Ta det lugnt kort sagt, du grejar det där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Ingat att oroa sig över enkel utbildning. Ha kul

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk

Är själv i bevakningsbranchen och har genomgått nämnda utbildning... kan säga att det är så långt ifrån raketforskning du kan komma. Har du fått G i alla kärnämnen i skolan så kommer du att klara det. Har du fått VG så blir du tvungen att anstränga dig - för att få underkänt

Lycka Till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Kort och bra svar Tack! Har bara så lätt för att oroa mig i förväg innan jag vet något. Att inte veta vad för typer av frågor som kommer osv Ska bli riktigt intressant dock ^^

Jag har jobbat som väktare i flera år och gjort väktarutbildning, bk och skyddvakt.
Först kommer du få göra VU1 ganska simpelt prov mycket fokus kring juridiken ex envarsgrripande samt skillnaden mellan nödvärn och nöd.. Sedan vilka punkter ingår i nödvärn. Vilka skyldigheter har du som vakt? Ex rapporteringskyldighet och vad har vi för förmåner? Ex rätt att bära batong och tjänstemannaskydd (våld mot tjänsteman).
Du kommer även få öva med gummiklubban och ASP sedan självförsvar (riktigt skoj).

Sen gör du pyt dvs praktik på 160H betalt där du kör ex rondering eller stationär.

Efter pyt ska du klara av VU2 vilket är en påbyggnad av VU1 eller princip identiskt någon extra liten punkt men inget speciellt.
Här kommer du även få köra med batong och självskydd.

Kommer även vara lite teater där du ska försöka agera som i verkligenheten och övningar på grip.
Lätt utbildning som du kommer klara galant!

Permalänk

Fråga inte när ni får vapen som första fråga så är det rätt lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Fråga inte när ni får vapen som första fråga så är det rätt lugnt

https://www.youtube.com/watch?v=cRLVgFNTnIg

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för era svar

Dock så är det en grej som är lite klurig att förstå.

Det finns ju dessa två mer huvudlagar när det kommer till användandet av batongen/annan våld. Finns någonting som heter Nödvärns lagen som om jag har förstått rätt förklarar vad du får ta till för våld för att skydda dig själv och när. Sedan finns det dock (enligt mig ett konstigt ord) Laga befogenhet. Lite funderas vad denna innebär. Är det så att Laga befogenhet styr om vad du får använda för våld för att uträtta en viss tjänst, till exempel få en person att lägga sig ner på marken för att sätta på handklovar eller något liknande så använder man batongen för att trycka ner eller hålla personen fast på marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag har jobbat som väktare i flera år och gjort väktarutbildning, bk och skyddvakt.
Först kommer du få göra VU1 ganska simpelt prov mycket fokus kring juridiken ex envarsgrripande samt skillnaden mellan nödvärn och nöd.. Sedan vilka punkter ingår i nödvärn. Vilka skyldigheter har du som vakt? Ex rapporteringskyldighet och vad har vi för förmåner? Ex rätt att bära batong och tjänstemannaskydd (våld mot tjänsteman).
Du kommer även få öva med gummiklubban och ASP sedan självförsvar (riktigt skoj).

Sen gör du pyt dvs praktik på 160H betalt där du kör ex rondering eller stationär.

Efter pyt ska du klara av VU2 vilket är en påbyggnad av VU1 eller princip identiskt någon extra liten punkt men inget speciellt.
Här kommer du även få köra med batong och självskydd.

Kommer även vara lite teater där du ska försöka agera som i verkligenheten och övningar på grip.
Lätt utbildning som du kommer klara galant!

Tusen tack för det! Ja jag ser riktigt fram emot det, sett en del sådana teater där dom ska försvara sig mot en i skyddsdräkt. Ser riktigt intressant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Fråga inte när ni får vapen som första fråga så är det rätt lugnt

Haha lugnt, det hade jag inte planerat att göra heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tusen tack för det! Ja jag ser riktigt fram emot det, sett en del sådana teater där dom ska försvara sig mot en i skyddsdräkt. Ser riktigt intressant ut

Du kommer ha riktigt skoj och även väldigt ont! Självskydd och grip är riktigt skoj samt batong. Det som man måste tänka på som är ett tips låt inte uniformen tala när du möter folk i allmänhet. Många blir trygga i uniformen och stora i munnen vilket resulterar i att man hamnar i många farliga situationer i onödan. Visar man folk respekt så får man respekt dock ska man inte ta skit!
Ps skaffa asp så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Du kommer ha riktigt skoj och även väldigt ont! Självskydd och grip är riktigt skoj samt batong. Det som man måste tänka på som är ett tips låt inte uniformen tala när du möter folk i allmänhet. Många blir trygga i uniformen och stora i munnen vilket resulterar i att man hamnar i många farliga situationer i onödan. Visar man folk respekt så får man respekt dock ska man inte ta skit!
Ps skaffa asp så fort som möjligt.

Det ska jag komma ihåg, tack!

Du menar att vi som väktare skaffar vår utrustning själv (asp:en)? För jag kommer jobba genom securitas och får då utbildningen genom dom men det kanske inte gäller all utrustning?

Permalänk
Avstängd

Inget illa menat, men majoriteten av de som blir väktare är pantade. Har två polare som brukade extraknäcka åt Securitas under sommaren och dom sa att dom aldrig tidigare skådat dummare människor än personerna dom träffade på utbildningen. Du behöver självklart inte vara pantad, det jag menar är att det är jävligt låg standard på att bli väktare så du behöver absolut inte oroa dig för att inte klara av.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaZam92:

Inget illa menat, men majoriteten av de som blir väktare är pantade. Har två polare som brukade extraknäcka åt Securitas under sommaren och dom sa att dom aldrig tidigare skådat dummare människor än personerna de träffade på utbildningen. Du behöver självklart inte vara pantad, det jag menar är att det är jävligt låg standard på att bli väktare så du behöver absolut inte oroa dig för att inte klara av.

Kan berätta att det är likadant på Loomis(f.d. Securitas Värde). Väldigt få hjärnor bl.a. dom som kör och tömmer/fyller. Fanns alltid ett enstaka exempel som man träffade på som hade en hjärna. Teknikerna som jobbade med ATM:erna hade i alla fall alltid en hjärna. Sen att Loomis tvingade på dom kepsar vilket resulterade att dom slog huvudet i ATM:ens datalucka var alltid lika roligt .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaZam92:

Inget illa menat, men majoriteten av de som blir väktare är pantade. Har två polare som brukade extraknäcka åt Securitas under sommaren och dom sa att dom aldrig tidigare skådat dummare människor än personerna de träffade på utbildningen. Du behöver självklart inte vara pantad, det jag menar är att det är jävligt låg standard på att bli väktare så du behöver absolut inte oroa dig för att inte klara av.

Haha ja det är många som säger det, dock så vill jag verkligen satsa på detta yrket, i några år i alla fall. Vill kunna göra så folk känner sig tryggare på gatan, butiker osv. Just nu vet jag dock inte vad jag kommer bli, det kommer byta mellan p-lisa, biljett-kontrollant, rondering, stationerade vaktande osv. Så jag kommer försöka göra så gott jag kan för att bli en ordentlig väktare, just nu har jag så sjukt mycket frågor osv så hoppas jag får svar på dom på utbildningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Det ska jag komma ihåg, tack!

Du menar att vi som väktare skaffar vår utrustning själv (asp:en)? För jag kommer jobba genom securitas och får då utbildningen genom dom men det kanske inte gäller all utrustning?

Asp får du inte av bya utan är separat kurs på 1 1/2 dag kostar 1500kr om inte bolaget betalar. Resten av utrustningen får du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaZam92:

Inget illa menat, men majoriteten av de som blir väktare är pantade. Har två polare som brukade extraknäcka åt Securitas under sommaren och dom sa att dom aldrig tidigare skådat dummare människor än personerna dom träffade på utbildningen. Du behöver självklart inte vara pantad, det jag menar är att det är jävligt låg standard på att bli väktare så du behöver absolut inte oroa dig för att inte klara av.

Problemet är att det har blivit en snabb väg ut i arbetslivet och behovet av väktare är så stor så alla får jobb. Jobba som väktare funkar ett tag när man inte vet vad man vill plugga och när man har bestämt sig så är det perfekt extrakneg. Ytterst få som jobbar med detta en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Asp får du inte av bya utan är separat kurs på 1 1/2 dag kostar 1500kr om inte bolaget betalar. Resten av utrustningen får du.

Jaha, det kanske är värt att fråga Securitas det då vad dom vill att jag ska ha. Dom kanske inte anser att ASP är något jag ska bära. Men då vet jag det också, tackar

Men du då som har erfarenheten och kunskapen, om du vill, kan du förklara mer vad Laga Befogenhet innebär? Jag har förstått att det är något som handlar om att ta till våld vid gripande, men kan ett exempel på detta vara: Jag ser en brottsling fly från scenen, jag springer ifatt och tar tag i honom och försöker först få honom att lyssna att vara still, fortsätter han streta emot så försöker jag få ner honom på marken på ett så säkert sätt som möjligt för att sedan tex handfängsla honom.

Sen vad ses som våld? Är det så fort du måste hålla tag i personen eller är det först då du måste börja ta i eller till och med få ner personen på marken för att få bättre kontroll på den?

Vi kan ta denna filmen som exempel, du kan hoppa fram 1 minut eller nåt.
https://www.youtube.com/watch?v=OC5nyifSTwg
Med tanke på sättet dom håller tag om "den gripne", vilken lag går det under? Går det för Envarsgripanderätten, Laga Befogenhet eller Nödvärn? Nödvärn tänker jag mig händer vid tiden 3:10 då vakten blir bortdragen och tar då till våld med batongen för att skydda sig själv. Det kanske är en blandning av lagarna när de håller fast personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Jaha, det kanske är värt att fråga Securitas det då vad dom vill att jag ska ha. Dom kanske inte anser att ASP är något jag ska bära. Men då vet jag det också, tackar

Men du då som har erfarenheten och kunskapen, om du vill, kan du förklara mer vad Laga Befogenhet innebär? Jag har förstått att det är något som handlar om att ta till våld vid gripande, men kan ett exempel på detta vara: Jag ser en brottsling fly från scenen, jag springer ifatt och tar tag i honom och försöker först få honom att lyssna att vara still, fortsätter han streta emot så försöker jag få ner honom på marken på ett så säkert sätt som möjligt för att sedan tex handfängsla honom.

Sen vad ses som våld? Är det så fort du måste hålla tag i personen eller är det först då du måste börja ta i eller till och med få ner personen på marken för att få bättre kontroll på den?

Vi kan ta denna filmen som exempel, du kan hoppa fram 1 minut eller nåt.
https://www.youtube.com/watch?v=OC5nyifSTwg
Med tanke på sättet dom håller tag om "den gripne", vilken lag går det under? Går det för Envarsgripanderätten, Laga Befogenhet eller Nödvärn? Nödvärn tänker jag mig händer vid tiden 3:10 då vakten blir bortdragen och tar då till våld med batongen för att skydda sig själv. Det kanske är en blandning av lagarna när de håller fast personen.

Envarsgripande är lagstödet för att gripa någon, laga befogenhet är att använda våld för att hålla kvar den gripne och nödvärn är självförsvar. Våld är all typ av fysisk kontakt du använder egentligen tar du tag om någon runt armen så kan det anses som våld. Viktigast är att kunna hur stor mängd våld du får använda och när. Sök på våldstrappan så hittar du endel.

Envarsgripande så ska det vara fängelse på straffskalan (lär dig brotten) och på bar gärning, dvs du kan inte gripa någon på misstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Envarsgripande är lagstödet för att gripa någon, laga befogenhet är att använda våld för att hålla kvar den gripne och nödvärn är självförsvar. Våld är all typ av fysisk kontakt du använder egentligen tar du tag om någon runt armen så kan det anses som våld. Viktigast är att kunna hur stor mängd våld du får använda och när. Sök på våldstrappan så hittar du endel.

Envarsgripande så ska det vara fängelse på straffskalan (lär dig brotten) och på bar gärning, dvs du kan inte gripa någon på misstanke.

Ah våldstrappan, va bra bilder det fanns för det och tack för att du förklarade med enkla ord. Super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack allihopa för era svar

Dock så är det en grej som är lite klurig att förstå.

Nödvärns lagen & Laga befogenhet.

Nödvärn - Brottsbalken 24 kap. 1 §
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
(Våldet som utövas av dig får ej vara uppenbart oförsvarligt, t.ex. du får inte fortsätta slå när gärningsmannen har slutat.)

Laga befogenhet - Polislagen 10 §
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,

(I detta fall så är det första och andra stycket som gäller dig som väktare, våldet som du utövar måste vara försvarbart)

I ett våldsamt ingripande så kan det växla vilt mellan nödvärn och laga befogenhet beroende på det motstånd du möter. Det otroligt viktigt att du lär dig skillnaderna mellan dessa. Lika viktigt är att du lär dig dokumentera alla ingripande på ett detaljerat sätt, för när det kommer till rättegången som kommer varje detalj som du missat ifrågasättas och gärningsmannen kan bli frikänd.

Skrivet av Tobbe_:

Vi kan ta denna filmen som exempel, du kan hoppa fram 1 minut eller nåt.
https://www.youtube.com/watch?v=OC5nyifSTwg
Med tanke på sättet dom håller tag om "den gripne", vilken lag går det under? Går det för Envarsgripanderätten, Laga Befogenhet eller Nödvärn? Nödvärn tänker jag mig händer vid tiden 3:10 då vakten blir bortdragen och tar då till våld med batongen för att skydda sig själv. Det kanske är en blandning av lagarna när de håller fast personen.

I början gäller detta laga befogenhet. Ordningsvakterna tar tag i mannen så att de kan verkställa ett avlägsnande från platsen (PL 10§ och PL 13§)
vid ca 1:40 tar ena ordningsvakten beslut om att mannen ska omhändertas (PL 13 §)
fram till ca 3:12 så är våldet som utövas mot mannen i vitt laga befogenhet (PL 10§)
Han uppfyller under denna tiden rekvisiten för "Våldsamt motstånd" (Brottsbalken 17 kap 4§)
Våldet som den manlige ordningsvakten nu utövar mot mannen i svart är nödvärn (Då denne angriper ordningsvakten)
Han uppfyller här rekvisiten för "Våld mot tjänsteman", samt även "Försök till främjande av flykt" (Han försöker hindra ordningsvakterna från att frihetsberöva hans vän)
Därefter så skulle jag säga följande:
Våldet mot mannen i vitt är laga befogenhet (PL 10§) hela tiden, detta pga att han fortsätter göra motstånd.
Våldet mot mannen i svart är lika så, han ska frihetsberövas och sätter sig i motstånd.

Ytterligare ett par viktiga saker:
Personerna i uniform är Ordningsvakter, det är en väsentliga skillnad i vad dessa får göra kontra en väktare.
Ordningsvakter känns igen på deras ljusblå uniformer, de är dessutom "polisens förlängda arm".
Ordningsvakter har enligt PL 13§ rätt att avvisa (be dig gå) avlägsna (hjälpa dig gå) eller omhänderta (frihetsberöva, du är frihetsberövad tills dess att du blir överlämnad till polisman) någon som stör den allmäna ordningen, utgöra en fara för den eller för att avvärja en straffbelagd handling. ( I denna video skulle jag säga att mannen stör ordningen igenom att förhindra att t-banan kan åka). "Avvärja straffbelagd handling" kan t.ex. vara någon som försöker starta bråk (misshandel).
Ordningsvakter får även omhänderta någon som pga sin berusning (oavsett medel) utgör en fara för sig själv eller annan) (LOB - lagen om omhändertagande av berusade).
Envarsgripande (Rättegångsbalken 24 kap 7§) medger var "man" rätten att gripa någon som begår en gärning som har fängelse på straffskalan. (Alltså vem som helst får gripa någon som begår ett brott med fängelse på straffskalan. T.ex. stöld, misshandel osv. Alla brott har inte fängelse på straffskalan, visa har bara böter.)

Så sammanfattningen blir: Mannen i vitt ska avlägsnas från tunnelbana då han stör ordningen (PL 13§) - han sätter sig i motvärn och vakterna måste bruka "våld" (PL 10§) - mannen i svart attackerar ena ordningsvakten och denne slår mannen med sin batong (nödvärn BRB 24 kap 1§) - mannen i vitt fortsätter göra motstånd och detta medger ordningsvakterna att "eskalera mängden kraft de använder i våldet" (fortfarande PL 10§).

Så om en tomte i en blå uniform, som det står ordningsvakt på, ber dig lämna platsen - gör det, annars få du nog hjälp och ordningsvakten har rätten på sin sida.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Fråga inte när ni får vapen som första fråga så är det rätt lugnt

Haha the simpsons inte så länge ni inte talar om ert namn

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Tjena allihopa!

Ja nu har äntligen det som jag har velat länge slagit in. Securitas ville anställa mig och skickar mig nu då på Väktarutbildning 1 i Göteborg. Som vanligt dock så blir jag lite orolig, mest om teoriprovet kommer vara svårt osv. Men bortsett från det så vill jag förbereda mig lite så man har lite mer kött på benen innan utbildningen börjar.

Någon som nyligen blivit väktare eller vet hur jag kan förbereda mig?

Det finns en punkt som det kommer handla en del om och det är "Bevakningsjuridik", dock så lyckas jag inte riktigt hitta vad för lagar rätt- och skyldigheter detta innefattar. Någon som vet så man kan läsa på?

Alla tips och källor är värmt välkomna!

http://www.bya.se/vskurssida.php?k=vu1

När skall du dit? 16e maj?

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

När skall du dit? 16e maj?

15e men 16e börjar utbildning, ska du dit med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Nödvärn - Brottsbalken 24 kap. 1 §
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
(Våldet som utövas av dig får ej vara uppenbart oförsvarligt, t.ex. du får inte fortsätta slå när gärningsmannen har slutat.)

Laga befogenhet - Polislagen 10 §
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,

(I detta fall så är det första och andra stycket som gäller dig som väktare, våldet som du utövar måste vara försvarbart)

I ett våldsamt ingripande så kan det växla vilt mellan nödvärn och laga befogenhet beroende på det motstånd du möter. Det otroligt viktigt att du lär dig skillnaderna mellan dessa. Lika viktigt är att du lär dig dokumentera alla ingripande på ett detaljerat sätt, för när det kommer till rättegången som kommer varje detalj som du missat ifrågasättas och gärningsmannen kan bli frikänd.

I början gäller detta laga befogenhet. Ordningsvakterna tar tag i mannen så att de kan verkställa ett avlägsnande från platsen (PL 10§ och PL 13§)
vid ca 1:40 tar ena ordningsvakten beslut om att mannen ska omhändertas (PL 13 §)
fram till ca 3:12 så är våldet som utövas mot mannen i vitt laga befogenhet (PL 10§)
Han uppfyller under denna tiden rekvisiten för "Våldsamt motstånd" (Brottsbalken 17 kap 4§)
Våldet som den manlige ordningsvakten nu utövar mot mannen i svart är nödvärn (Då denne angriper ordningsvakten)
Han uppfyller här rekvisiten för "Våld mot tjänsteman", samt även "Försök till främjande av flykt" (Han försöker hindra ordningsvakterna från att frihetsberöva hans vän)
Därefter så skulle jag säga följande:
Våldet mot mannen i vitt är laga befogenhet (PL 10§) hela tiden, detta pga att han fortsätter göra motstånd.
Våldet mot mannen i svart är lika så, han ska frihetsberövas och sätter sig i motstånd.

Ytterligare ett par viktiga saker:
Personerna i uniform är Ordningsvakter, det är en väsentliga skillnad i vad dessa får göra kontra en väktare.
Ordningsvakter känns igen på deras ljusblå uniformer, de är dessutom "polisens förlängda arm".
Ordningsvakter har enligt PL 13§ rätt att avvisa (be dig gå) avlägsna (hjälpa dig gå) eller omhänderta (frihetsberöva, du är frihetsberövad tills dess att du blir överlämnad till polisman) någon som stör den allmäna ordningen, utgöra en fara för den eller för att avvärja en straffbelagd handling. ( I denna video skulle jag säga att mannen stör ordningen igenom att förhindra att t-banan kan åka). "Avvärja straffbelagd handling" kan t.ex. vara någon som försöker starta bråk (misshandel).
Ordningsvakter får även omhänderta någon som pga sin berusning (oavsett medel) utgör en fara för sig själv eller annan) (LOB - lagen om omhändertagande av berusade).
Envarsgripande (Rättegångsbalken 24 kap 7§) medger var "man" rätten att gripa någon som begår en gärning som har fängelse på straffskalan. (Alltså vem som helst får gripa någon som begår ett brott med fängelse på straffskalan. T.ex. stöld, misshandel osv. Alla brott har inte fängelse på straffskalan, visa har bara böter.)

Så sammanfattningen blir: Mannen i vitt ska avlägsnas från tunnelbana då han stör ordningen (PL 13§) - han sätter sig i motvärn och vakterna måste bruka "våld" (PL 10§) - mannen i svart attackerar ena ordningsvakten och denne slår mannen med sin batong (nödvärn BRB 24 kap 1§) - mannen i vitt fortsätter göra motstånd och detta medger ordningsvakterna att "eskalera mängden kraft de använder i våldet" (fortfarande PL 10§).

Så om en tomte i en blå uniform, som det står ordningsvakt på, ber dig lämna platsen - gör det, annars få du nog hjälp och ordningsvakten har rätten på sin sida.

Wow O.o Tusen tack för det där! Det var riktigt bra beskrivet, superbra förklara! Tack för att du tog dig tiden att skriva allt det där

Det verkar dock som Nödvärn och Laga befogenhet är väldigt nära varandra på ett sätt. Om vi säger såhär: Du vaktar vid något ställe tex ett hus (folk får inte gå in). Det kommer sedan en person som försöker ta sig in, vakten säger tydligt att personen inte får men han fortsätter att försöka tränga sig förbi, vakten börjar dock hålla mot honom och verkligen markera att du får inte gå in hit. Personen blir allt mer aggressivare och försöker verkligen ta sig förbi, då måste vakten börja ta till våld att få personen att sluta vilket jag anser då ses som Laga befogenhet men tillslut börjar denna personen ge sig på vakten för att han är arg och vakten går då från Laga befogenhet till Nödvärn. Låter det rimligt som jag tänkte nu?

Annars tänker jag mig att det kanske kan vara allt inom Nödvärn. För han ska ju inte gripas dock kanske man ska gripa honom i efterhand pga av Våld mot tjänsteman och försök för olaga intrång eller något liknande?