Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Wow O.o Tusen tack för det där! Det var riktigt bra beskrivet, superbra förklara! Tack för att du tog dig tiden att skriva allt det där

Det verkar dock som Nödvärn och Laga befogenhet är väldigt nära varandra på ett sätt. Om vi säger såhär: Du vaktar vid något ställe tex ett hus (folk får inte gå in). Det kommer sedan en person som försöker ta sig in, vakten säger tydligt att personen inte får men han fortsätter att försöka tränga sig förbi, vakten börjar dock hålla mot honom och verkligen markera att du får inte gå in hit. Personen blir allt mer aggressivare och försöker verkligen ta sig förbi, då måste vakten börja ta till våld att få personen att sluta vilket jag anser då ses som Laga befogenhet men tillslut börjar denna personen ge sig på vakten för att han är arg och vakten går då från Laga befogenhet till Nödvärn. Låter det rimligt som jag tänkte nu?

Annars tänker jag mig att det kanske kan vara allt inom Nödvärn. För han ska ju inte gripas dock kanske man ska gripa honom i efterhand pga av Våld mot tjänsteman och försök för olaga intrång eller något liknande?

Nu blir juridiken ännu mer komplicerad.
Först måste vi reda ut vilken typ av byggnad det är.
Sen måste vi veta vilken typ av "vakt" det är: Väktare, ordningsvakt eller Skyddsvakt (om byggnaden är eller ingår i ett skyddsobjekt)

Om huset är ett bostadshus, del av en gård eller ett fartyg, så kan du stödja dig på nödvärnsrätten för att förhindra mannen från att komma in.
Är det ett vanligt kontorshus, eller motsvarande, så kan du inte det.
Är dörren olåst/öppen, så kan du som väktare enbart stå i vägen, du får inte själv vidröra mannen innan dess att han först rört vid dig (t.ex. försökt tränga sig förbi eller försökt flytta på dig.)
Jobbar mannen som ninja ( ) och lyckas ta sig förbi dig, utan att vidröra dig, igenom den öppna dörren så kan du som väktare inte göra annat än att ringa polisen och be om hjälp. Brottet "olaga intrång" har endast böter på straffskalan, så du kan inte som väktare gripa mannen. Du gör dig i såfall skyldig till minst "olaga frihetsberövande" (och sannolikt också misshandel) = kommer aldrig jobba som väktare igen.
Är det så att mannen tränger sig förbi dig och då vidrör dig på ett sätt som känns (puttar/trycker dig åt sidan) så kan du gripa honom för "våld mot tjänsteman" och då använda "laga befogenhetsvåld" för att gripa och kvarhålla mannen på platsen.
Skulle han gå till direkt angrep mot dig, så blir det givetvis nödvärn.

Så länge mannen bara skriker så kan du som väktare inte agera fysiskt mot honom. (Tillkalla hjälp och polis )
Även om han är aggressiv. Väldigt viktigt är också att tänka på att det är enbart "Olaga hot"/ "Hot mot tjänsteman" om du blir rädd, dvs om han säger "jag ska döda dig" och du inte blir rädd/ tror på honom så räknas det inte i lagens menings som ett hot. (Många har fått smäll på fingrarna när de i rätten svarat "NEJ" på frågan "men trodde du på att gärningsmannen skulle skada/döda dig?)

Orsaken till att väktare kan gripa någon vid ett inbrott är att gärningsmannen måste bryta sig in i huset och gör sig då skyldig till "Skadegörelse" (har fängelse på straffskalan).

Juridik kan kännas otroligt komplicerat ibörjan, men när man lärt sig grunderna så inser man att det kan vara en otrolig tillgång i jobbet/privatlivet.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

15e men 16e börjar utbildning, ska du dit med?

Kanske, Beror på om jag blir antagen till arbetet Gjorde testen som man får mailade till sig här om dagen

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Nu blir juridiken ännu mer komplicerad.
Först måste vi reda ut vilken typ av byggnad det är.
Sen måste vi veta vilken typ av "vakt" det är: Väktare, ordningsvakt eller Skyddsvakt (om byggnaden är eller ingår i ett skyddsobjekt)

Om huset är ett bostadshus, del av en gård eller ett fartyg, så kan du stödja dig på nödvärnsrätten för att förhindra mannen från att komma in.
Är det ett vanligt kontorshus, eller motsvarande, så kan du inte det.
Är dörren olåst/öppen, så kan du som väktare enbart stå i vägen, du får inte själv vidröra mannen innan dess att han först rört vid dig (t.ex. försökt tränga sig förbi eller försökt flytta på dig.)
Jobbar mannen som ninja ( ) och lyckas ta sig förbi dig, utan att vidröra dig, igenom den öppna dörren så kan du som väktare inte göra annat än att ringa polisen och be om hjälp. Brottet "olaga intrång" har endast böter på straffskalan, så du kan inte som väktare gripa mannen. Du gör dig i såfall skyldig till minst "olaga frihetsberövande" (och sannolikt också misshandel) = kommer aldrig jobba som väktare igen.
Är det så att mannen tränger sig förbi dig och då vidrör dig på ett sätt som känns (puttar/trycker dig åt sidan) så kan du gripa honom för "våld mot tjänsteman" och då använda "laga befogenhetsvåld" för att gripa och kvarhålla mannen på platsen.
Skulle han gå till direkt angrep mot dig, så blir det givetvis nödvärn.

Så länge mannen bara skriker så kan du som väktare inte agera fysiskt mot honom. (Tillkalla hjälp och polis )
Även om han är aggressiv. Väldigt viktigt är också att tänka på att det är enbart "Olaga hot"/ "Hot mot tjänsteman" om du blir rädd, dvs om han säger "jag ska döda dig" och du inte blir rädd/ tror på honom så räknas det inte i lagens menings som ett hot. (Många har fått smäll på fingrarna när de i rätten svarat "NEJ" på frågan "men trodde du på att gärningsmannen skulle skada/döda dig?)

Orsaken till att väktare kan gripa någon vid ett inbrott är att gärningsmannen måste bryta sig in i huset och gör sig då skyldig till "Skadegörelse" (har fängelse på straffskalan).

Juridik kan kännas otroligt komplicerat ibörjan, men när man lärt sig grunderna så inser man att det kan vara en otrolig tillgång i jobbet/privatlivet.

Som vanligt, sjukt bra inlägg! Fattar mer och mer här asså

En kort liten fråga då. Vid Envarsgripande, gäller Laga Befogenhet då till den graden att man enbart gör det försvarligt, alltså stannar mannen och lyssnar på en att man är gripen så får man självklart då inte brotta ner mannen på marken. För jag funderade på eftersom Laga Befogenhet ligger inom Polislagen, att det då inte gäller under Envarsgripande, dock känns det som det borde göra det i alla fall för man tar till (om man måste) våld vid gripandet av en person som är tagen på bar gärning som då har fängelse på straffskalan, tex misshandel, inbrott osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Kanske, Beror på om jag blir antagen till arbetet Gjorde testen som man får mailade till sig här om dagen

Men va nice! Lycka till då! Så kanske vi ses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Som vanligt, sjukt bra inlägg! Fattar mer och mer här asså

En kort liten fråga då. Vid Envarsgripande, gäller Laga Befogenhet då till den graden att man enbart gör det försvarligt, alltså stannar mannen och lyssnar på en att man är gripen så får man självklart då inte brotta ner mannen på marken. För jag funderade på eftersom Laga Befogenhet ligger inom Polislagen, att det då inte gäller under Envarsgripande, dock känns det som det borde göra det i alla fall för man tar till (om man måste) våld vid gripandet av en person som är tagen på bar gärning som då har fängelse på straffskalan, tex misshandel, inbrott osv.

Jag måste börja med en rättelse, hade fel tidigare Polislagen 10 § 1. gäller inte väktare eller ordningsvakter, för där gäller nödvärn.

Med "Laga befogenhet" så funkar det så här:
Polislagen 29§ medger den som ska frihetsberöva någon (T.ex. då privatperson, väktare eller ordningsvakt griper någon för ett brott med fängelse på straffskalan) att använda våld för att verkställa detta (PL 10§ punkt 2.) dvs "Laga befogenhet".
(Detta gäller även när en ordningsvakt ska avlägsna eller omhänderta någon)
Paragrafen medger även att man får göra en skyddsvisitation (PL 19§ punkt 1)(Leta efter vapen eller farliga föremål på den gripne), det medger inte att man letar efter knark, stöldgods och/eller legitimation.

Man kan säga att "Laga befogenhet" förenklat betyder att man får använda lika mycket våld som man möts av.

Det finns flera rättsfall där någon har använt för mycket våld vid ett ingripande och sedan dömts för detta. (Det vill säga att gärningsmannen har dömts för sina brott och den som grep har dömts för misshandel)

Det viktiga här är att man dokumenterar alla skador som uppstår på dig, eventuella kollegor, tredje man, gärningspersonen och saker.
Detta så att man i efterhand kan förklara för rätten om hur alla skador har uppstått och vilka som inte har uppstått i samband med ingripandet.
Det finns rättsfall där "karriärskriminella" har gått till polisen, några dagar efter ingripandet, och uppvisat (nya) skador och då hävdat att detta skett under ingripandet.
Observera dock att du inte får fota den gripne, för att förhindra att så sker. Rapportera istället muntligen och skriftligt till polisen om alla skador, när du överlämnar den gripne till dom.

La till en sista grej
Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Jag måste börja med en rättelse, hade fel tidigare Polislagen 10 § 1. gäller inte väktare eller ordningsvakter, för där gäller nödvärn.

Med "Laga befogenhet" så funkar det så här:
Polislagen 29§ medger den som ska frihetsberöva någon (T.ex. då privatperson, väktare eller ordningsvakt griper någon för ett brott med fängelse på straffskalan) att använda våld för att verkställa detta (PL 10§ punkt 2.) dvs "Laga befogenhet".
(Detta gäller även när en ordningsvakt ska avlägsna eller omhänderta någon)
Paragrafen medger även att man får göra en skyddsvisitation (PL 19§ punkt 1)(Leta efter vapen eller farliga föremål på den gripne), det medger inte att man letar efter knark, stöldgods och/eller legitimation.

Man kan säga att "Laga befogenhet" förenklat betyder att man får använda lika mycket våld som man möts av.

Det finns flera rättsfall där någon har använt för mycket våld vid ett ingripande och sedan dömts för detta. (Det vill säga att gärningsmannen har dömts för sina brott och den som grep har dömts för misshandel)

Det viktiga här är att man dokumenterar alla skador som uppstår på dig, eventuella kollegor, tredje man, gärningspersonen och saker.
Detta så att man i efterhand kan förklara för rätten om hur alla skador har uppstått och vilka som inte har uppstått i samband med ingripandet.
Det finns rättsfall där "karriärskriminella" har gått till polisen, några dagar efter ingripandet, och uppvisat (nya) skador och då hävdat att detta skett under ingripandet.
Observera dock att du inte får fota den gripne, för att förhindra att så sker. Rapportera istället muntligen och skriftligt till polisen om alla skador, när du överlämnar den gripne till dom.

Låter jättebra! Du förklarar riktigt bra så man förstår, dock finns det en sak jag inte förstår När menar du att du hade fel gällande Polislagen 10 (krumilur) 1?

EDIT:
Menar du detta? Att nummer "1" inte gäller väktare utan där blir det istället Brottsbalken (Nödvärn)?

Skrivet av drmagoo:

Laga befogenhet - Polislagen 10 §
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Låter jättebra! Du förklarar riktigt bra så man förstår, dock finns det en sak jag inte förstår När menar du att du hade fel gällande Polislagen 10 (krumilur) 1?

EDIT:
Menar du detta? Att nummer "1" inte gäller väktare utan där blir det istället Brottsbalken (Nödvärn)?

Precis. Punkt 1 gäller inte väktare / ordningsvakt.

§ = paragraf

Varsågod, ställ gärna fler frågor om du har

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Precis. Punkt 1 gäller inte väktare / ordningsvakt.

§ = paragraf

Varsågod, ställ gärna fler frågor om du har

Försökte få fram paragrafen men fattade inte hur jag skulle göra xP

Jo jag har en liten till fundering.

Om jag får ett larm att ett larm har gått igång vid en bostad, jag åker dit och ser en grabb gå längs med gatan bort från huset, jag vet inte ifall han är den skyldige så jag kan inte gripa honom men jag frågar honom ifall han har sett något. Han blir våldsam och försöker sparka mig, jag tar då till Nödvärn för att skydda mig själv till den grad att det endast är för att försvara mig. Men eftersom han har gett sig på mig, alltså "Våld mot tjänsteman" så borde väl jag sedan försöka gripa honom och där med ändras det från Nödvärn till Envarsgripande med Laga befogenhet till våld. Men under hela denna process kanske det ändras till Nödvärn igen för han försöker slå mig. Så fram och tillbaka mellan Nödvärn och Lagabefogenhet. Är det vid ett sådant här ingrepp då som du menar att det kan skifta hastigt mellan Nödvärn och Laga befogenhet så det kanske blir lite svårt ibland att veta exakt när är vad.

Mycket skiftande mellan dom lagarna i texten nu

Hoppas du förstår händelseförloppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Om jag får ett larm att ett larm har gått igång vid en bostad, jag åker dit och ser en grabb gå längs med gatan bort från huset, jag vet inte ifall han är den skyldige så jag kan inte gripa honom men jag frågar honom ifall han har sett något. Han blir våldsam och försöker sparka mig, jag tar då till Nödvärn för att skydda mig själv till den grad att det endast är för att försvara mig. Men eftersom han har gett sig på mig, alltså "Våld mot tjänsteman" så borde väl jag sedan försöka gripa honom och där med ändras det från Nödvärn till Envarsgripande med Laga befogenhet till våld. Men under hela denna process kanske det ändras till Nödvärn igen för han försöker slå mig. Så fram och tillbaka mellan Nödvärn och Lagabefogenhet. Är det vid ett sådant här ingrepp då som du menar att det kan skifta hastigt mellan Nödvärn och Laga befogenhet så det kanske blir lite svårt ibland att veta exakt när är vad.

Mycket skiftande mellan dom lagarna i texten nu

Hoppas du förstår händelseförloppet

Det där är ett jättebra exempel, på en massa saker:
1: Var försiktig i hur du tar kontakt, beter och agerar med grabben. Känner han sig trängd kan han "agera i nödvärn" (Om han nu skulle vara oskyldig). I den här branschen (som väktare, ordningsvakt och även polis) är alltid viktigare att ha ett bra munläder än stora muskler. (Det finns flera undersökningar gjorda i USA, som har visat att det är större chans att bli stämd som läkare om man beter sig kaxigt, överlägset eller är kort i tonen. Detta oavsett vårdskada)
Så tilltala mannen som ett vittne och inte som misstänkt.
2: Ja, det kan växla väldigt snabbt fram och tillbaka, men viktigt här är att våldet som används vid nödvärn får inte vara "uppenbart oförsvarligt". Dina lärare kommer förklara detta närmare, men förenklat "Du får inte slå fler gånger, men du får slå hårdare". Slutar han slå, så måste du sluta slå. När han försöker slå dig är det nödvärn, när han försöker slita sig loss är det laga befogenhet.

Ska förtydliga en sak till: Ska man gripa någon enligt envarsrätten, så ska det vara på bar gärning eller flyende fot.
Bar gärning = med fingrarna i syltburken.
Flyende fot = Du ser gärningsmannen ha fingrarna i syltburken, drar ur handen och börjar springa. Du tappar honom inte ur sikte och hinner ifatt denne 200 meter senare och där griper denne.
Om någon kommer fram till dig, pekar på någon och säger "han har rånat en bank" så får du inte gripa denne! Du måste se personen begå gärningen själv.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Det där är ett jättebra exempel, på en massa saker:
1: Var försiktig i hur du tar kontakt, beter och agerar med grabben. Känner han sig trängd kan han "agera i nödvärn" (Om han nu skulle vara oskyldig). I den här branschen (som väktare, ordningsvakt och även polis) är alltid viktigare att ha ett bra munläder än stora muskler. (Det finns flera undersökningar gjorda i USA, som har visat att det är större chans att bli stämd som läkare om man beter sig kaxigt, överlägset eller är kort i tonen. Detta oavsett vårdskada)
Så tilltala mannen som ett vittne och inte som misstänkt.
2: Ja, det kan växla väldigt snabbt fram och tillbaka, men viktigt här är att våldet som används vid nödvärn får inte vara "uppenbart oförsvarligt". Dina lärare kommer förklara detta närmare, men förenklat "Du får inte slå fler gånger, men du får slå hårdare". Slutar han slå, så måste du sluta slå. När han försöker slå dig är det nödvärn, när han försöker slita sig loss är det laga befogenhet.

Ska förtydliga en sak till: Ska man gripa någon enligt envarsrätten, så ska det vara på bar gärning eller flyende fot.
Bar gärning = med fingrarna i syltburken.
Flyende fot = Du ser gärningsmannen ha fingrarna i syltburken, drar ur handen och börjar springa. Du tappar honom inte ur sikte och hinner ifatt denne 200 meter senare och där griper denne.
Om någon kommer fram till dig, pekar på någon och säger "han har rånat en bank" så får du inte gripa denne! Du måste se personen begå gärningen själv.

Haha älskar hur du säger "Du ser gärningsmannen ha fingrarna i syltburken, drar ur handen och börjar springa." xD

Okej men det var jättebra förklarat! Nödvärn = när någon försöker göra/gör dig/en annan illa med fysisk våld. Laga befogenhet = Användandet av våld när någon försöker fly på ett eller annat sätt.

Men så egentligen, så fort denna killen ger sig på mig så har jag rätt att gripa denna person på grund av Våld mot tjänsteman eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Haha älskar hur du säger "Du ser gärningsmannen ha fingrarna i syltburken, drar ur handen och börjar springa." xD

Okej men det var jättebra förklarat! Nödvärn = när någon försöker göra/gör dig/en annan illa med fysisk våld. Laga befogenhet = Användandet av våld när någon försöker fly på ett eller annat sätt.

Men så egentligen, så fort denna killen ger sig på mig så har jag rätt att gripa denna person på grund av Våld mot tjänsteman eller?

Ja, om du bör uniform, identifierar dig som väktare eller det på annat sätt tydligt framgår.
Dock ska du vara beredd på att GM säger att denne blev rädd och bara försvarade sig, samt att denne inte förstod att du är väktare.
Men detta är egalt, du griper GM baserat på din uppfattning om att denne begått ett brott med fängelse på straffskalan.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Ja, om du bör uniform, identifierar dig som väktare eller det på annat sätt tydligt framgår.
Dock ska du vara beredd på att GM säger att denne blev rädd och bara försvarade sig, samt att denne inte förstod att du är väktare.
Men detta är egalt, du griper GM baserat på din uppfattning om att denne begått ett brott med fängelse på straffskalan.

Tusen tack för all information! Det var riktigt lärorikt

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Men va nice! Lycka till då! Så kanske vi ses

Testerna gick prima! så är bokad på utbildningen den 16e
Nu är det bara upp till länsstyrelsen att godkänna

Nån som vet vad länsstyrelsen kollar för att man skall bli godkännd av dem?

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Testerna gick prima! så är bokad på utbildningen den 16e
Nu är det bara upp till länsstyrelsen att godkänna

Nån som vet vad länsstyrelsen kollar för att man skall bli godkännd av dem?

Dom kollar allt möjligt, brottsregistret, ekonomi osv. Vad jag vet. Är du anställd genom ett bolag eller tog du utbildningen själv?

Permalänk

@Tobbe_:

Jag kommer att vara anställd via Securitas efter utbildningen.

Okej. Bör inte vara några problem då med andra ord, men time Will tell

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

@Tobbe_:

Jag kommer att vara anställd via Securitas efter utbildningen.

Okej. Bör inte vara några problem då med andra ord, men time Will tell

Från vilken stad?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

...
Men så egentligen, så fort denna killen ger sig på mig så har jag rätt att gripa denna person på grund av Våld mot tjänsteman eller?

Hamnar du i det läget så gör du och får ta tag i det då. Detta är inget som kommer att föras på tal överhuvudtaget om det är en seriös utbildning. Jag skulle avråda dig från att tänka så överhuvudtaget och hamnar du bland as som biljettkontrollanterna i tunnelbanan så byt jobb fort som ögat för du kommer att åka dit förr eller senare.

Ska man vara petig så är du bara skyddad i din myndighetsutövning. Begår du misstag i tjänsten så gäller "våld mot tjänsteman" ändå, däremot om du drabbas av "rättfärdigt" våld när du begår annan kriminell handling så har du inte det skyddet.

Permalänk
Medlem

@Tobbe_: Om du inte redan fått kläm på det så är laga befogenhet enkelt uttryckt vilka rättigheter du har i olika situationer.

Som väktare har du egentligen inga större befogenheter än gemene man men du förväntas kunna i vilka situationer du har lagstöd för ditt agerande och till vilken nivå.
De stöd du i huvudsak använder dig av är nöd / nödvärn och envarsgripande som skall ske på bar gärning eller flyende fot.

Skall du som väktare ha utökade befogenheter blir det att vidareutbilda dig till Ordningsvakt och/eller Skyddsvakt.

Om någon utövar våld mot en väktare är det våld mot tjänsteman trotts väktaren i sig inte är tjänsteman, men som väktare åtlyder man tjänstemannaskydd. Samma sak gäller om någon hotar en väktare, då är det hot mot tjänsteman.

Permalänk

@Tobbe_:

Borås

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Nice, då är du inte så långt ifrån då med andra ord Ska du till Göteborg eller Stockholm för utbildning?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Nice, då är du inte så långt ifrån då med andra ord Ska du till Göteborg eller Stockholm för utbildning?

Skall vara i göteborgs för min utbildning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Haha ja det är många som säger det, dock så vill jag verkligen satsa på detta yrket, i några år i alla fall. Vill kunna göra så folk känner sig tryggare på gatan, butiker osv. Just nu vet jag dock inte vad jag kommer bli, det kommer byta mellan p-lisa, biljett-kontrollant, rondering, stationerade vaktande osv. Så jag kommer försöka göra så gott jag kan för att bli en ordentlig väktare, just nu har jag så sjukt mycket frågor osv så hoppas jag får svar på dom på utbildningen

Att du har frågor indikerar intelligens, du har funderat kring utbildningen. En oerhört stor del av att lära sig saker är att komma underfund med vad man inte förstår.

Tycker du har en synnerligen god inställning till utbildningen/arbetet, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Att du har frågor indikerar intelligens, du har funderat kring utbildningen. En oerhört stor del av att lära sig saker är att komma underfund med vad man inte förstår.

Tycker du har en synnerligen god inställning till utbildningen/arbetet, lycka till!

Man tackar! Kul att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Ja, om du bör uniform, identifierar dig som väktare eller det på annat sätt tydligt framgår.
Dock ska du vara beredd på att GM säger att denne blev rädd och bara försvarade sig, samt att denne inte förstod att du är väktare.
Men detta är egalt, du griper GM baserat på din uppfattning om att denne begått ett brott med fängelse på straffskalan.

Vet du något mer som kan vara värt att försöka lära sig innan utbildningen?

Permalänk
Medlem

Så länge osm du är vaken på utbildningen så är det inte svårt.

VU1, VU2, OV, skyddsvakt, allt är rätt basic.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Vet du något mer som kan vara värt att försöka lära sig innan utbildningen?

Nja, ställ frågor om du kommer på något (typ här eller andra forum typ vaktare.nu)
Instruktörerna brukar vara riktigt pedagogiska och materialet är bra, så du kommer inte ha några problem att lära dig allt du behöver.

Har du långtråkigt så skadar det inte att kolla runt i Brottsbalken, och då försöka ha kolla på vilka "vanliga" brott som bara har böter i straffskalan.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station