Webbläsare Vivaldi 1.0 släppt

Permalänk
Medlem

Webbläsare Vivaldi 1.0 släppt

Vivaldi har lämnat beta och släppt i skarp version nu.

Någon som hunnit testa skarpa versionen och jämfört med Chrome?

https://vivaldi.com/

Permalänk
Snusfri

Kanske ska ta och testa denna då jag letar efter en vettig browser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Såg en nyhet om denna igår på Ars Technika (Eller var det the Verge?) och har testat den sen dess. Ruskigt snabb är allt jag kan säga än så länge.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kanske dags att testa något annat då Kan ju alltid gå tillbaka till FF annars.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Måste prova, se om de kan konkurrera med FF och Chrome.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, skall bli kul att testa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan starta Media Source Extensions (MSE) på Vivaldi? Är avstängt just nu för mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Det lilla jag har kört är det väldigt snabbt och rolig

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Moderator
Moderator

Har hållt koll på utvecklingen sedan jag slutgiltigt övergav Opera 12.17 någon gång under hösten. Fastnade på Pale Moon men det får bli provkörning av Vivaldi ett tag istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Det lilla jag har kört är det väldigt snabbt och rolig

Nu blev man nyfiken.... hur är den mer "rolig" än andra webbläsarna?

Snabbt är trevligt dock, får se om man kan testa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Funktioner som man inte hittar någon annanstans, iallfall inte utan tillägg. Några exempel är att du kan stacka flikar, ha mini flikar öppna samtidigt som du gör annat, tänk picture-in-picture typ, perfekt för twitch eller youtube och dylikt. Finns mycket mycket mer men det känns som en power user webbläsare imo.

Den är verkligen perverst snabb, aldrig varit med om något liknande!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testa den nyss och dra mig baklänges vad snabb den var

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Låt se hur den är med några dussin tillägg och ett par tusen bokmärken importerade.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Låt se hur den är med några dussin tillägg och ett par tusen bokmärken importerade.

Har för nuvarande Ublock, Ghostery, Cookie eater(eller vad den heter) no script, https everywhere och ca 1800 bokmärken, är fortfarande precis lika snabb.

Har nu bytt fullständigt, jag går inte tillbaka till FF igen på ett tag!

Funkar även utmärkt på plattan, passar bättre för touch.
Riktigt nice mouse gestures också!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har för nuvarande Ublock, Ghostery, Cookie eater(eller vad den heter) no script, https everywhere och ca 1800 bokmärken, är fortfarande precis lika snabb.

Trevligt!
Då är den stängda källkoden den enda återstående anledningen att inte byta.

Visa signatur

Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Trevligt!

Japp, är lite det jag också känner. Vill ju gärna använda open source så gott det går. :/ Samtidigt är den från teamet bakom originalversionen av Opera, som under en lång tid var den enda vettiga webbläsaren.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel del buggar fortfarande tyvärr och jag väntar fortfarande på "sync" till alla enheter.

Men mycket trevlig browser med funktioner som jag älskar, använder faktiskt denna mycket i jobbet då flikhanteringen och grupperingsfunktionen är så underbart! (För att inte tala om att ställa två sidor bredvid varandera i en grupp)

Permalänk
Medlem

Riktigt bra första intryck av webbläsaren. Hej då Chrome (förhoppningsvis)

Permalänk
Medlem

Snabb och bra att den stödjer chrome extensions, men UI kändes inte alls responsivt eller snyggt under linux (i3wm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

UI kändes inte alls responsivt eller snyggt under linux (i3wm).

Kan du utveckla?
Jag märker inga problem med responsivitet, och för UI:t i i3wm tickade jag i "Use Native Window" + mörkt tema i inställningarna.

Visa signatur

Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Såg en nyhet om denna igår på Ars Technika (Eller var det the Verge?) och har testat den sen dess. Ruskigt snabb är allt jag kan säga än så länge.

Ars Technica hade en artikel uppe igår om Vivaldi iallafall, länkar den här om någon mer vill läsa: http://arstechnica.com/information-technology/2016/04/vivaldi...

Skrivet av Baxtex:

Funktioner som man inte hittar någon annanstans, iallfall inte utan tillägg. Några exempel är att du kan stacka flikar, ha mini flikar öppna samtidigt som du gör annat, tänk picture-in-picture typ, perfekt för twitch eller youtube och dylikt. Finns mycket mycket mer men det känns som en power user webbläsare imo.

Den är verkligen perverst snabb, aldrig varit med om något liknande!

Lovande intryck, blir helt klart att prova den snarast. Även om jag inte byter ut Firefox så blir den nog en riktigt fin extra-browser.

Konceptet och vad den gör är riktigt lovande trots allt, och med tanke på vad det är för folk som arbetat på den så gör den ju Vivaldi än mer intressant med.

Permalänk
Medlem

Jag får något väldigt konstigt svagt flickrande på innehållet i browsern - det känns även som att allting inuti körs i 60 hz/lägre, muspekaren hackar framåt ungefär som man kan märka om man tex byter från 144 till 60 hz, någon som har märkt något liknande? Knas.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Snabb och bra att den stödjer chrome extensions, men UI kändes inte alls responsivt eller snyggt under linux (i3wm).

Inte märkt av det direkt. Men ibland får den problem med hur fönstret ska bete sig när man "snappar" det. Använder Windows 8.1.

Edit: Någon som vet hur man stänger av WebRTC?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Edit: Någon som vet hur man stänger av WebRTC?

Går ej.
Använd WebRTC Leak Prevent.

Visa signatur

Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

ska gå i uBlock Origin också.
chrome-extension://cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/dashboard.html
"Förhindra WebRTC"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Laddade du ner för FF eller Chrome när du valde, Ublock, Ghostery, Cookie eater(eller vad den heter) ?
Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

ska gå i uBlock Origin också.
chrome-extension://cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm/dashboard.html
"Förhindra WebRTC"

Tack!

Skrivet av Zoltrix:

Laddade du ner för FF eller Chrome när du valde, Ublock, Ghostery, Cookie eater(eller vad den heter) ?
Tack på förhand

Det är bara chromes tillägg som fungerar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter helt klar intressant.

Skrivet av buchno:

Trevligt!

Hmm. Här föll lite intresse, men å andra sidan så är FF/Chrome idag öppna, men packade med skit de inte borde ha. Så stängd som man inte vet vad den gör, vs öppna som man vet vad den gör och använder ändå...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Med rolig så menar jag att det skiljer sig en del från FF, IE och Chrome.
Har en annan layout, och färgsättning. Men en sak som man är lite mer nyfiken på är hur säkerheten är på den.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Rolig webbläsare indeed Webbläsaren kanske kommer ersätta Google Chrome, när Vivaldi har blivit mer lagad.

- Seg uppstart av webbläsaren.
- Att byta flikar med Ctrl + siffrorna funkar inte alltid.
- Man kan inte stänga av om webbläsaren ska spara lösenord eller inte (man kan bara lista sparade lösenord).
- Textfältet i Safe in Cloud-rutan fokuseras inte automatiskt, utan man måste manuellt klicka i fältet för att kunna börja skriva.
+ mer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.