Diablo II uppdateras av Blizzard – igen

Permalänk
Melding Plague

Diablo II uppdateras av Blizzard – igen

Senaste uppdateringen till Diablo II var ingen engångsföreteelse. Blizzard har släppt ännu en uppdatering till spelet och kommer fortsätta göra det även framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blizzard <3

Det är imponerande att de fortsätter patcha spel som de väsentligen inte tjänar några pengar alls på. De har gjort samma sak med SC2, släppt ett gratis co-op mode och håller det patchat och utvecklar det.

Hur många andra utvecklare håller ett 16 år gammalt spel patchat bara för att det fortfarande är älskat av spelarna? (Speciellt efter det att de släppt uppföljaren!)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Avstängd

Kanske blir att köpa spelet igen 99:- för både D2 och LOD.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Glide Wrapper will now load properly on PC by adding -3dfx to the end of the game shortcut

Intressant, vem tänker spela Diablo II med ett 3dfx-kort?

Permalänk

När jag spelat det D2 så har jag aldrig fått mer än ca 15FPS oavsett hårdvara, så jag undrar vad som menas med 200FPS i detta fall.

Vore skönt ifall det kunde få lite mer flyt, men jag tror ju att spelet i sig är låst till en viss FPS för att animationerna helt enkelt inte innehåller fler frames.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

När jag spelat det D2 så har jag aldrig fått mer än ca 15FPS oavsett hårdvara, så jag undrar vad som menas med 200FPS i detta fall.

Vore skönt ifall det kunde få lite mer flyt, men jag tror ju att spelet i sig är låst till en viss FPS för att animationerna helt enkelt inte innehåller fler frames.

D2 tickar internt i 25 Hz vill jag minnas.
Däremot kan ju grafiken renderas betydligt snabbare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

D2 tickar internt i 25 Hz vill jag minnas.
Däremot kan ju grafiken renderas betydligt snabbare än så.

Jag blev inte klokare av det du skrev. Vad är poängen med att rendera grafik snabbare om det aldrig kan visas mer än 25fps?

Sen hade det inte vart fel att öka upplösningen lite också

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tänk om Microsoft kunde ta efter detta briljanta exempel istället för att forcera oss till att använda massa skräp (Win10 tex)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Kanske blir att köpa spelet igen 99:- för både D2 och LOD.

Var hittar du det för 99?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Intressant, vem tänker spela Diablo II med ett 3dfx-kort?

Det är inte 3dfx kort som sådant utan ett program som låter AMD OCH Nvidia kort spela äldre spel med stöd för Glide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Foffi: Ginza säljer det iaf för 118,- och G2A för ~86,-

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag blev inte klokare av det du skrev. Vad är poängen med att rendera grafik snabbare om det aldrig kan visas mer än 25fps?

Sen hade det inte vart fel att öka upplösningen lite också

Saker i D2 uppdateras 25 gånger i sekunden (själva spelmotorn alltså).
Luskar du lite om attackspeeds m.m. så stöter du snart på att man mäter det i frames.
En vissa brytpunkter i +attackspeed gör att dina attacker kan ske en eller flera frames snabbare.

Grafiken däremot är frånkopplade detta, så även om du kör spelet i 10 FPS så kommer dina attacker ändå att hända i spelmotorns frekvens, men du kommer inte att se det på skärmen.
Däremot så är ju inte D2 vad vi numera kallar "3D", utan består ju av förrenderade rörelser.
Och spelet varken ser bättre ut eller flyter på bättre om man kör det i väldigt hög FPS.

Permalänk
Relik 📜

*tråd delad*

Vad kul att så många har åsikter och vill hjälpa till att göra SweClockers bättre! Diskussionen hör däremot hemma i Feedback snarare än bland kommentarerna till en enskild nyhet.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422960-tankar-om-swecl...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

D2 tickar internt i 25 Hz vill jag minnas.
Däremot kan ju grafiken renderas betydligt snabbare än så.

så fort jag läste din kommentar såg jag framför mig en Necromancer, stå still och gunga med överkroppen från sida till sida med en skalle i handen i 25 FPS. Åh jag älskar det här spelet <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

O soj N gosu itamz

Självklart laddat ner och installerat.
Jävlar vad timmar man lagt på d2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foffi:

Var hittar du det för 99?

Skickades från m.sweclockers.com

Hemmakväll Kristianstad.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk

Jag hörde att dom har en snubbe som har jobbat helt själv med d2 i alla dessa år.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu låter jag väl lite pessimistisk här men...

Sätter ju en liten konstig smak i munnen på en när Blizzard bortförklarar "vanilla"-servrar för WoW med att det blir mycket underhåll av klient och serverhårdvara för en för liten målgrupp. Och i en annan veva ger man life-support till Diablo 2.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

vilken jävla life cycle management de har på Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu låter jag väl lite pessimistisk här men...

Sätter ju en liten konstig smak i munnen på en när Blizzard bortförklarar "vanilla"-servrar för WoW med att det blir mycket underhåll av klient och serverhårdvara för en för liten målgrupp. Och i en annan veva ger man life-support till Diablo 2.

Jag tror att det handlar om en helhet. Blizzard kommer troligtvis inte släppa en sådan tjänst gratis (som dessutom direktkonkurrerar med deras riktiga betalprodukt). Och om de tar betalt för produkten så medför det en lång lista med ansvar gentemot kunderna inklusive support, hjälp, Gm's, unika juridiska skydligheter i alla länder osv. Det skulle sannolikt kosta en hel del och kräva massvis med resurser.

Jag är dock ändå väldigt säker på att det kommer dyka upp i framtiden när siffrorna börjar svika allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Jag tror att det handlar om en helhet. Blizzard kommer troligtvis inte släppa en sådan tjänst gratis (som dessutom direktkonkurrerar med deras riktiga betalprodukt). Och om de tar betalt för produkten så medför det en lång lista med ansvar gentemot kunderna inklusive support, hjälp, Gm's, unika juridiska skydligheter i alla länder osv. Det skulle sannolikt kosta en hel del och kräva massvis med resurser.

Jag är dock ändå väldigt säker på att det kommer dyka upp i framtiden när siffrorna börjar svika allt för mycket.

^^this^^
Nostalrius m.fl. har absolut kostat bliz en hel massa cash.
Mängder av spelare spelar på privata servrar helt enkelt för att det är gratis.

Men varför dom inte kör sina egna servrar vette 17.
Det har ju spelare krävt ända sen dom började att förstöra den gamla världen till förmån för det nya.
Släpp ett "wow classic" pack där man får en eller ett par olika expansioner att välja mellan och kräv samma månadskostnad som nu.
Många skriker ju bara efter classic när dom tröttnat på nuvarande expansion.

Permalänk
Medlem

tror detta e spelet man har mest spelade timmar säkert 40 gubbar över lvl 85 kom aldrig till 99 men en hc lvl 94 o 95 non hc var högsta

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Intressant, vem tänker spela Diablo II med ett 3dfx-kort?

Jag gjorde, SLi dessutom.

Skrivet av Mocka:

Jag blev inte klokare av det du skrev. Vad är poängen med att rendera grafik snabbare om det aldrig kan visas mer än 25fps?

Sen hade det inte vart fel att öka upplösningen lite också

Starta ett singleplayer, rör runt på musen, sedan starta ett multiplayer och rör runt med musen, där ser du den största skillnaden, dvs om du inte låst FPS till 25.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Nån som vet när/om det kommer så man kan köra det i 1080p? finns väl någon mod för det men kan man köra den även när man kör online?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Körde faktiskt med Glide wrapper på 1.14a utan minsta probs med just -3dfx suffixet, funkar likadant nu med 1.14b, kanske att dom kört med en annan wrapper som inte lirat? Kör med svenswrapper nu då den erbjuder rätt smutta inställningsmöjligheter. Blir en helt annan upplevelse jämfört med high rez mod som har nackdelen att ställa till det med utzoomning, eller för den delen köra standard med gpu "high quality scaling" som är rätt ok men tappar en del av skärpan som en rätt inställd wrapper kan ge.

Edit: Bör tilläggas att jag kör 64x SLi AA med 8x transparency AA, testade med SGSAA osv men vanliga MSAA för transparency lirade bäst med menyer & text.

Edit 2: Vart lite sugen på & testa olika AA lägen & SuperVCAA 64x 8v8 med 8x supersample transparency verkar funka bäst, hur man än gör så sätter 800x600 sin begränsning men det funkar förvånansvärt bra faktiskt på 1440p och låta skalningen ske i OGL renderingen med denna AA

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon som har en susning när uppdateringen till Warcraft 3 kommer?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

SNÄLLA, Blizzard fixa resolutions inställningar och gör det möjligt att zoma ut. Efter ha spelat det de senaste veckorna så orkar jag inte längre. Spelet är ruttet. Det går inte att modda för att i bästa fall så drar blizzard allt ospelbart. I värsta fall blir ditt battlenet konto ner stängt.

Permalänk
Medlem

16 år och än har de inte lyckas patcha bort alla buggar?

Permalänk
Avstängd

200 fps känns lite overkill. Dom skulle kunnat cappa på 60, 100, 120 eller 144 fps istället.

Respekt till Blizzard för att de fortfarande släpper patchar till ett 16 år gammalt spel.
Skulle vara underbart om dom släppte källkoden på GitHub också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

16 år och än har de inte lyckas patcha bort alla buggar?

Jag antar att du inte är programmerare.

  • Det där tredjepartsbiblioteket som nyttjades, den tidsbaserade licensen för den har har slutat att upphöra och företaget existerar inte längre, så det kodbiblioteket går inte längre att nyttja pga av juridik.

  • Det där andra tredjepartsbiblioteket har släppts i ny version, och vissa saker har ändrats, bakåtkompatibilitet är bruten, så kod som förlitar sig på biblioteket måste skrivas om eller justeras.

  • Programmerarna? Några är döda, några har gått i pension, några jobbar inte längre kvar. Många av dom programmerar inte längre i samma programmeringsspråk.

  • Koden? Den är oläslig, den där smarta programmeraren optimerade koden för att den skulle bli så snabb som möjligt på dagens datorer och använde en for-loop istället för en foreach-loop, eller en while-loop istället, eller bakåtvänt iterering, och en massa andra tricks som gjorde att koden exekverades snabbare men att koden blev oförståelig.

  • Den där loopen skrevs inte i C, den skrevs Assembly kod, en path för MMX, en för utan MMX, och en för 386 utan flyttalsprocessor. Ingen som förstår den koden.

  • Säkerhetsmodellen i Windows har ändrats och nu går det inte komma åt filer överallt på så s ätt som förut, så då måste den koden skrivas. Kärnan tillåter dig inte heller skriva rakt till framebuffer, du måste använda gå via APIer i Windows.

  • Den där koden skrevs rakt mot det där tredjepartsbiblioteket utan abstraktion, nu när vi byter bibliotek så måste all kod beroende på den skrivas om då dependency injection inte användes.

  • Den där buggen dyker bara upp när spelet körs i en virtuell maskin, och den där andra buggen är ju helt omöjlig att reproducera. Och den där buggen är mytomspunnen, trodde vi hade löst den flera gånger.

  • Kodbasen kompilerades med Borland C kompilatorn som idag inte finns, koden som var C 89 med Borland-specifika tillägg går inte kompilera i GCC eller LLVM.