Pluggdator max 4000 med lite kraft om det går

Permalänk
Medlem

Pluggdator max 4000 med lite kraft om det går

Tjenare hörrni. Har spenderat hela kvällen på prisjakt men det slutar alltid i samma konstaterande. Jag är dålig på datorer, vet liksom inte vad allt betyder och vad som är bra.

Letar efter en bärbar till skolan. Aldrig haft en egen bärbar förut. Helt beroende av min 10åriga stationära och ASUS nexus 7 surfplatta.

Den här tilltalar mig:

http://cdon.se/hemelektronik/acer-extensa-ex2510-50un-4210-15...

Vad tycker ni? Vill gärna sikta på långsiktighet. Planerar inte på att köpa ny snart utan den jag köper ska jag ha ett tag. Jag vill kunna spela lite på den också men mest ska den vara till plugget. Vad tycker ni?

Tack

-O

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte vänsterförskjuten touchpad men det är personlig preferens.

Vad vill du spela och vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste begränsa mig med tanke på budgeten. Ja, vi säger max 4000kr.

Sugen på nya Parkitect kanske? Cities Skylines. Behöver inte alls vara nyaste krävande spelen, tycker inte om sånt. Men simulatorer äter RAM inte sant?

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag gillar inte vänsterförskjuten touchpad men det är personlig preferens.

Du har helt rätt. Tänkte inte ens på det.

Permalänk
Medlem

Hmm, om du kan tänka dig att inte spela på den så skulle jag hellre rekommendera denna om den endast ska vara till plugg: http://cdon.se/hemelektronik/asus-f555la-dm2013t-i3-5010u-8gb...

Den är visserligen en tusenlapp dyrare och du får snäppet sämre processor men det som gör den värd är sin SSD. Om du är van vid en 10 år gammal stationär så kommer denna kännas sinnesjukt snabb. Starttiderna på en dator med SSD är löjligt snabba och dom håller sig fräscha längre.

Fördelar med din:

- i5, snäppet vassare processor som underlättar om du vill spela. (Dock har den inte ett dedikerat grafikkort som gör de flesta spel ospelbara men många 2D och äldre 3D spel bör fungera fint.)

- 8GB RAM (Det har den ASUS jag länkade också)

- Stort lagringsutrymme, så det kommer inte vara några problem att tanka hem filmer om så önskas.

Fördelar med ASUS:

- SSD (Detta är verkligen ett stort plus, då datorn går från viloläge till fullt användbar på 2 sekunder)

- 8GB RAM (Det har ju som sagt även den du länkade)

Prestandan på dom båda kommer ej skilja särskilt mycket då ingen av dom har ett dedikerat grafikkort, men jag har bra erfarenhet av ASUS och deras datorer känns "premium".

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

Hmm, om du kan tänka dig att inte spela på den så skulle jag hellre rekommendera denna om den endast ska vara till plugg: http://cdon.se/hemelektronik/asus-f555la-dm2013t-i3-5010u-8gb...

Den är visserligen en tusenlapp dyrare och du får snäppet sämre processor men det som gör den värd är sin SSD. Om du är van vid en 10 år gammal stationär så kommer denna kännas sinnesjukt snabb. Starttiderna på en dator med SSD är löjligt snabba och dom håller sig fräscha längre.

You make good points. Har även en 3TB extern hårdisk som jag lägger det mesta på. Men den kan man inte släpa med sig överallt såklart.

Skulle den du rekommenderade kunna spela 2D och 3D indiespel utan problem 3-5 år framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otviss:

You make good points. Har även en 3TB extern hårdisk som jag lägger det mesta på. Men den kan man inte släpa med sig överallt såklart.

Skulle den du rekommenderade kunna spela 2D och 3D indiespel utan problem 3-5 år framöver?

Förmodligen, det är svårt att säga då det finns 2D spel som är krävande och 3D spel som inte alls är krävande men ja, nog ska det finnas spel om 3-5 år som den klarar av. Ett tips på något som inte är krävande men extremt roligt är ju att köpa hem t.ex en SNES kontroller med USB som du kan plugga in i datorn och sedan tanka hem en SNES/NES/N64 emulator. Finns massvis av roliga spel som knappt kräver något av din dator överhuvudtaget.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

tanka hem en SNES/NES/N64 emulator. Finns massvis av roliga spel som knappt kräver något av din dator överhuvudtaget.

Till och med min nuvarande klarar av emulatorer av retrokonsoler. Lekte runt med psxemulator också. Funkar fint på min redan.