Clasohlsons Cocraft - Något att ha?

Permalänk
Medlem

Clasohlsons Cocraft - Något att ha?

Är på jakt efter lite nya verktyg, framför allt en skruvdragare/borrmaskin och en sticksåg.
Det är enbart för "enklare hemmabruk/hobby arbeten", så letar efter något som är "billigt" men ändå bra.
Hittade Clas Ohlsons Cocraft LXC-serie, som erbjuder "ett batteri" till flera apparater.
Så frågan är, är det något att ha och är det "prisvärt" (inte bara billigt, utan det funkar också)

Någon som har testat och har erfarenhet?
Någon som har något bra alternativ? (Budget för skruvdragare/borrmaskin + sticksåg är 2000kr, men är det batteri-drivet vill jag få med ett extrabatteri i budgeten).

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Inaktiv

Ryobi är rätt så bra val, dock krävs lite högre budget för att du vill ha ett extra batteri.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, men som sagt dom ligger högre i pris...
(Skulle gärna hamna under 2000kr, så jag har pengar kvar till "projekten")

Visa signatur

Raspberry PI 2 för labb

Permalänk

Jag har den här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Har använd den en hel del under snart ett par års tid. Batteriet håller väldigt länge, laddar det sällan, och den är stark. Har inga övriga maskiner från Jula men har en bekant som jobbar en del med installation som kör med Meec och han är mycket nöjd.

De har säkert sticksåg också, och även såna där multimaskiner. Min egna erfarenhet av multi-maskiner är dock inget vidare, de brukar vara ganska klena och osmidiga.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Köpte själv den här för 3 veckor sedan på grund av alla bra omdömen:

http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-LXC-DD18-2/...

Tycker den fungerat bra det lilla jag använt den (skruvat lite och borrat hål för handtag i köksluckor). Jag är absolut inget proffs men har tidigare använt Hilti och Dewalt ibland. Tycker den känns tillräckligt välbyggd för vanligt hemmabruk.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@drmagoo

Har den som @Jeddan köpte för ett tag sen. Fungerar alldeles utmärkt för mina vardagliga skruvade behov.

Permalänk
Medlem

själv köpte jag en Dewalt borrmaskin från jula då den var på rea 1499:- för maskin laddare och 2st batterier

en normal Svensson skulle klara sig alldeles utmärkt med men en billig variant och då spelar det ingen roll om det är biltema,jula eller clasohlsson och skulle den gå sönder inom några veckor under projektet är det ju bara att lämna igen och begära ut en ny

finn även mycket billigt som är bra
har en bekant som köpte en meec tigersåg för typ 249:- för fler år sedan och den håller än (nog för allt i princip har lossnat och är trasigt men den fungerar

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Jag har den här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Har använd den en hel del under snart ett par års tid. Batteriet håller väldigt länge, laddar det sällan, och den är stark. Har inga övriga maskiner från Jula men har en bekant som jobbar en del med installation som kör med Meec och han är mycket nöjd.

De har säkert sticksåg också, och även såna där multimaskiner. Min egna erfarenhet av multi-maskiner är dock inget vidare, de brukar vara ganska klena och osmidiga.

Jag har både kompressor och svets från Meec.
Kompressorn är helt okej, den håller och gör vad den skall.
Svetsen är en kombimaskin mellan pinnsvets och tigsvets.
Den går upp till 160A och är klockren.
Den har en display som visar hur mycket Ampere man har.
Vridknappen är oerhört känslig och har en oerhörd kvalitetskänsla när man vrider.
Dessutom har den fläktkylning.

10/10 poäng till den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Ryobi är rätt så bra val, dock krävs lite högre budget för att du vill ha ett extra batteri.

Ryobi är "chintzy". Måste se!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@drmagoo behöver du inget kraftfullare så kan du inte få en bättre maskin och dessutom med 5 års garanti! bara sett till recensionerna och garantin så skulle jag säga givet köp!

Till svärfar köpte jag Cotech HDD skruvdragaren http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech-HDD/40-9535 och den har använts flitigt, hyfsat lätt och bra maskin, batteriet har indikator där man kan se hur mycket laddning som är kvar, "snabbladdare" på 40 min. Dock passar det batteriet inga andra maskiner.

Personligen har jag ingen av dem utan behövt lite kraftigare grejjer och köpte ett "dual-kit" med skruvdragare och slagskruvdragare från Makita med dubbla batterier för två-tre år sedan på Tradera för knappt 2000kr, dock fick jag köpa en extra laddare för 400kr då den laddaren som medföljde endast var för 110 V.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra och snabba svar!
Blir nog och testa Cocrafts maskiner, tror också att de räcker för mina behov.

Visa signatur

Raspberry PI 2 för labb

Permalänk
Medlem

Ett tips är annars att ta en titt på Bosch GSR 10,8, Netonnet säljer den i paket med 2 batterier, väska samt trä/metallborrar och bits för 1290 kr. Den är kraftfull nog för normalt hobbybruk, men betydligt smidigare p.g.a. sin storlek. Kolla t.ex. in kommentarerna på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ett tips är annars att ta en titt på Bosch GSR 10,8, Netonnet säljer den i paket med 2 batterier, väska samt trä/metallborrar och bits för 1290 kr. Den är kraftfull nog för normalt hobbybruk, men betydligt smidigare p.g.a. sin storlek. Kolla t.ex. in kommentarerna på prisjakt.

Håller helt med, riktigt bra pris på den. Tillräckligt bra att jag köpte en själv, vilken sen dess har blivit välanvänd till allt möjligt (upp till 10 cm hålsåg). Sen kan du ju alltid komplettera med sticksåg eller annat passande tillbehör relativt billigt om du köper lösa maskiner utan batterier. Ett tips är att kolla på tyska E-bay (ebay.de) efter billiga lösa maskiner, köpte själv en passande slagskruvdragare där.

Permalänk
Medlem

Skulle köra på Cocraft du får dom billigt och 5års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Är på jakt efter lite nya verktyg, framför allt en skruvdragare/borrmaskin och en sticksåg. Det är enbart för "enklare hemmabruk/hobby arbeten", så letar efter något som är "billigt" men ändå bra.
Hittade Clas Ohlsons Cocraft LXC-serie, som erbjuder "ett batteri" till flera apparater.
Så frågan är, är det något att ha och är det "prisvärt" (inte bara billigt, utan det funkar också)Någon som har testat och har erfarenhet. Någon som har något bra alternativ? (Budget för skruvdragare/borrmaskin + sticksåg är 2000kr, men är det batteri-drivet vill jag få med ett extrabatteri i budgeten).

Cocraft duger fint fint för hemmabruk, och så har de ju 5-års garanti Jag skaffade club clas kort för nått år sedan och sparar garantierna där. Jag har gott om kvitton från andra butiker i en feta plastfickor >_>

Permalänk

har för mig att Ryobi ägs av Makita eller om de va Milwaukee iaf är deras budgetmärke och använder äldre teknik från deras gammla dyrare serier.
har för mig att AvE sagt de nån gång i någon dissasembly video på youtube

Skrivet av Crin:

Skulle köra på Cocraft du får dom billigt och 5års garanti.

skulle också tro att den troligen funkar bra för hemmasnickaren dock vet jag inte hur mycket kineserna saltat sitt vridmoment i speccen och på batteriet brukar va fördelen med större märken att de faktiskt håller vad de lovar på pappret ungefär iaf.

har själv gått från sketen dragare på 700:- som inte stämde nånstans vad i speccen möjligen på första skruven när batteriet var helt fulladdat och maskinen var oanvänd till en Bosh maskin ~1500:-
även att den har lägre spec på pappret håller den bra mycket längre och är starkare

sen till en begagnad Makita med dålig växel så bara lågt varv funkar vilket man ändå kör på 90% av tiden som ja fick gratis då den skulle slängas och den spöar skiten ur bägge maskinerna vridet är väl ungefär samma som på bosh men batteriet håller sååå mycket bättre även att den är sleten efter att ha gått i en industi innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Cocraft är enligt min erfarenhet helt ok, men jag föredrar personligen Makita (dvs maskiner jag använder mycket blir gärna från Makita). Makita är dock i en annan prisklass förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att Ryobi ägs av Makita eller om de va Milwaukee iaf är deras budgetmärke och använder äldre teknik från deras gammla dyrare serier.
har för mig att AvE sagt de nån gång i någon dissasembly video på youtube

Ja, det var ju precis det jag länkade? I första videon, 3:20 så börjar han prata lite om TTi.

Samma concern som Milwuakee (inte Makita).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Se till att köpa med Li-ion batteri vad du än gör. NiMh och liknande behöver underhållsladdas typ var tredje månad även om man inte använder dem. Hade en B&D med två batterier som jag inte använde på ett par år och batterierna är heldöda:( nu har jag en hitatchi med li-ion och är nöjd.

Ett batteri till alla enheter, låter bra men betänk att ofta har man två batterier till bara skruvdragaren. Bygga altan eller liknande och köra flera maskiner kräver antingen ett i laddaren och ett som man flyttar och har i aktuell maskin eller fler batterier...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ja, det var ju precis det jag länkade? I första videon, 3:20 så börjar han prata lite om TTi.

Samma concern som Milwuakee (inte Makita).

ja kollade inte klippen och var inte samma video tror ja utan om någon av deras skruvdragare/borrmaskiner men kan ju varit någon annan ja kollade på.

tackar för påminnelsen viste att de va någon av dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En fördel, som redan har tagits upp, med Cocraft är garantin. Min erfarenhet av Clasohlson är att de tar emot det mesta man kommer in med. Om den skulle gå sönder inom några år får du en ny. Jula är även bra dom med.

Permalänk
Medlem

Återigen TACK! Mycke värdefull input, det kommer bli Cocraft-inköp på måndag

Visa signatur

Raspberry PI 2 för labb

Permalänk
Medlem

Jag har en Cocraft batteri-tigersåg som fortfarande funkar utmärkt med övervoltat batteri (kanske inte att rekomendera, men körde 6 LiPo-celler, ca 24V).

Däremot gick originalsågbladen av efter bara några sågningar, så se till att köpa med extra kvalitetsblad !!