Nvidia Geforce "GP104" med GDDR5 och GDDR5X på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce "GP104" med GDDR5 och GDDR5X på bild

Det har rått förvirring kring hur Nvidias planer med GDDR5 och GDDR5X för arkitekturen Pascal ser ut, någonting som klargörs när två olika varianter av kretsen GP104 tittar fram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och här sitter man och väntar på HBM2.

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta längre till Comptutex! Blir garanterat nytt grafikkort för mig direkt efter recension av både AMD's och Nvidia's nya kort.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att uppgradera mitt GTX 970, men med tanke på det segmenterade minnet och falska specifikationerna så väntar jag nog ett litet tag innan jag köper något nytt så samma sak inte händer igen efter att jag uppgraderat

Permalänk
Snusfri

Kommer bli ett x80 för mig förmodligen då man kör 2160p numera, mitt ensamma 680 4GB räcker inte riktigt till

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Blir ett x80 TI för mig kanske, om det släpps senare i höst/jul, eller kanske vänta tills nästa generation, när dom släpper konsument version på 610 mm2 -pascal. ~Titan

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Och här sitter man och väntar på HBM2.

Varför vill du ha det på kort som tydligen inte är tillräckligt snabba för att processera all data från hbm(2)? Blir ju bara onödigt dyrt och ger ingen prestandaökning iöverhuvudtaget.

För ester så är ju inte hbm2 redo för leverans förens Q4-2016/Q1-2017

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Varför vill du ha det på kort som tydligen inte är tillräckligt snabba för att processera all data från hbm(2)? Blir ju bara onödigt dyrt och ger ingen prestandaökning iöverhuvudtaget.

För ester så är ju inte hbm2 redo för leverans förens Q4-2016/Q1-2017

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske vill ha små mått... eller bara cool teknik, eller kanske kör beräkningar som är minneskrävande... Eller så kanske han också väntar på bra kort som utnyttjar HBM2 men inte skrev ut exakt det...

Permalänk
Livsnjutare 😎

... Och hype'n växer, och växer...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hjälpsam

Det blåser onekligen upp till storm i marknaden för grafikkort.
Spännande nu till sommaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kanske vill ha små mått... eller bara cool teknik, eller kanske kör beräkningar som är minneskrävande... Eller så kanske han också väntar på bra kort som utnyttjar HBM2 men inte skrev ut exakt det...

Därav frågetecknet ->? <- det verkar nämligen vara otroligt många som "kräver" hbm(2) men vet inte ens varför...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

krympt grafikkort samt cpu, GP104-400 och en i7 6800k står på köpelistan i sommar. My body is ready, my wallet.. not so much

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Varför vill du ha det på kort som tydligen inte är tillräckligt snabba för att processera all data från hbm(2)? Blir ju bara onödigt dyrt och ger ingen prestandaökning iöverhuvudtaget.

För ester så är ju inte hbm2 redo för leverans förens Q4-2016/Q1-2017

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre minne är ju alltid en fördel. Det kan också byggas mycket kompaktare än med vanliga GDDR5 minnen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trist att det inte blir nämnvärt fler transistorer än gamla GM200.
Blir att vänta på de riktiga korten som blir både snabbare, mindre och snabbare minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag förstår inte logiken i att krympa minneskapslarna, en mindre yta resulterar ju i en sämre bortledningsförmåga av värme och därav en lägre clock. Jag förstår att gddr5x, redan som det är, förmodligen kommer vara mera effektiv med högre klock än gddr5, men vore det inte bättre att göra minneskapslarna lite större och på så sätt tillåta en "extremklock"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag förstår inte logiken i att krympa minneskapslarna, en mindre yta resulterar ju i en sämre bortledningsförmåga av värme och därav en lägre clock. Jag förstår att gddr5x, redan som det är, förmodligen kommer vara mera effektiv med högre klock än gddr5, men vore det inte bättre att göra minneskapslarna lite större och på så sätt tillåta en "extremklock"?

Mindre yta ger fler chip per wafer fler chip betyder mera pengar. Ingen egenskap som slår mera pengar.

Permalänk
Avstängd

Lite Offtopic...
Tycker det borde komma moderkort "MB" som istället har plats för egna VRAM nu när det är viktigt med mer minne. Samt att det bara är GPU'n man köper så som CPU'n. Ta bort grafik "korts" tjafset året är 2016. 2 olika socklar vore najs på samma moderkort. Ett för CPU ett för GPU. Sedan minnes socklar för RAM och VRAM. Sedan är det bara att välja AMD/INTEL CPU eller NVIDIA/AMD GPU.
VRAM och RAM får man välja utifrån moderkortet "GDDR5X/HBM/HBM2" "DDR4/DDR3" o.s.v. Sedan kan de skapa MB som har plats för SLI/CF eller CFSLI med flera socklar för GPU'er.

Tycker vi borde kommit längre än sådär år 2016.
Men så är det... Pengar styr utvecklingen samt all konkurrens.

Min Spel rigg 2017 - 2018.
SmartBigTower. (Idag är ju mobiler större så varför sträva efter mindre. Råstyrka behöver stora starka lådor.)

CPU, ZEN alt. Intel
GPU, Volta/Navi XFSLI
VRAM, 16GBX2 HBM2
RAM, 32GBx2 DDR4 4000Mhz
får ju inte glömma ett VR Headset, gärna med högre upplösning.

Obs: Allt detta till ett lämpligt "AMD" pris.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

... Och hype'n växer, och växer...

Knappast. Enda sedan vi fick reda på att HBM2 dröjer så vet vi att dessa kort inte kommer prestera chockerande bättre än de kort som är ute idag. Däremot kommer Perf/Watt vara extremt intressant. Men hypen är rätt låg

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FredrikMH:

Knappast. Enda sedan vi fick reda på att HBM2 dröjer så vet vi att dessa kort inte kommer prestera chockerande bättre än de kort som är ute idag. Däremot kommer Perf/Watt vara extremt intressant. Men hypen är rätt låg

Det jag menar är att alla blir som galna när det släppa nya grafikkort... Oavsett om det är det bästa sedan skivat bröd eller om det är en rebrand från förra året.

Folk gillar nya grejer, speciellt rykten och dylikt kring ännu inte släppta och eftertraktade produkter.

Så jo - det är visst HYPE hos MÅÅÅNGA.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nu känns det som det kommer bli så här:
GTX 1080 - presterar +0-10% över 980ti med pris på ca 5500kr
GTX 1070 - presterar +0-10% över 980 med pris på närmare 4000kr

När man först fick höra om Pascal och att det skulle vara ny arkitektur, dubbel krympning och HBM2 så såg man monsterkort framför sig. Dessa kommer ju inte komma förrän i vinter och all den tekniken dröjer till nästa generation innan det börjar leta sig ner i "mainstream".

Men för de som letar efter ett prisvärt kort med 980 TI-prestanda och som har extremt bra Perf/Watt kommer ju ha flera tänkbara kort att köpa när hösten närmar sig. Förövrigt känns det som AMD ungefär gör något liknande även om jag hoppas de lyckas bättre.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Så jo - det är visst HYPE hos MÅÅÅNGA.

Jag följer en eventuell hype med glädje. Det resulterar alltid i roliga reaktioner

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Känns ganska ointressant fram till i alla fall GDDR5X. Hoppas verkligen skillnad blir mer än märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Nu känns det som det kommer bli så här:
GTX 1080 - presterar +0-10% över 980ti med pris på ca 5500kr
GTX 1070 - presterar +0-10% över 980 med pris på närmare 4000kr

När man först fick höra om Pascal och att det skulle vara ny arkitektur, dubbel krympning och HBM2 så såg man monsterkort framför sig. Dessa kommer ju inte komma förrän i vinter och all den tekniken dröjer till nästa generation innan det börjar leta sig ner i "mainstream".

Men för de som letar efter ett prisvärt kort med 980 TI-prestanda och som har extremt bra Perf/Watt kommer ju ha flera tänkbara kort att köpa när hösten närmar sig. Förövrigt känns det som AMD ungefär gör något liknande även om jag hoppas de lyckas bättre.

Intressant tankesätt men känns det inte lite onödigt att släppa något som knappt är bättre än föregående generation?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant tankesätt men känns det inte lite onödigt att släppa något som knappt är bättre än föregående generation?

Skulle vara mer än när 980 kom om man jämför med 780ti.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Lite Offtopic...
Tycker det borde komma moderkort "MB" som istället har plats för egna VRAM nu när det är viktigt med mer minne. Samt att det bara är GPU'n man köper så som CPU'n. Ta bort grafik "korts" tjafset året är 2016. 2 olika socklar vore najs på samma moderkort. Ett för CPU ett för GPU. Sedan minnes socklar för RAM och VRAM. Sedan är det bara att välja AMD/INTEL CPU eller NVIDIA/AMD GPU.
VRAM och RAM får man välja utifrån moderkortet "GDDR5X/HBM/HBM2" "DDR4/DDR3" o.s.v. Sedan kan de skapa MB som har plats för SLI/CF eller CFSLI med flera socklar för GPU'er.

Tycker vi borde kommit längre än sådär år 2016.
Men så är det... Pengar styr utvecklingen samt all konkurrens.

Det har inte mycket med pengar att göra på så sätt utan det handlar om vad som är praktiskt.

Det första och antagligen största hindret är värme och strömtillförsel. En vanlig i7,a har en tdp på ~90 watt och en high end GPU har oftast en tdp mellan 225~300 watt. Den strömtörstigaste konsument CPU,n som går att få tag på är AMD FX 9590 som har en tdp på 220 watt, den är otroligt svårskyld även med en tornkylare i toppklass som Noctua NH-D15. Så för att luftkyla dina entusiast komponenter behöver du flera enorma tornkylare, då är det inte särskilt praktiskt eller smidigt och får absolut inte plats i en liten låda. Även om du kör med en GPU i 100 watt klassen så kommer den ändå inte vara särskilt lätt att kyla med tanke på hur varm vanliga i7 processorerna går med stock kylning, luftflödet blir även uruselt då du har flera kylare i lådan som bara vispar runt luft och är i vägen.

Moderkorten skulle bli enorma och snordyra för då måste moderkorten ersätta alla portar och funktioner som man annars skulle få av grafikkortet, saker som G-Sync/FreeSync DP/HDMI/DVI portar för 3+ skärmar etc. Om du vill köra CrossFire/SLI så lär du ha upp till 5 sockets på moderkortet och 5 Noctua NH-D15 för att kyla paketet och samtidigt få ett bra luftflöde. Pci-e portarna behöver ändå vara kvar till viss mån för att andra kort och funktioner använder dem och kommunikationen mellan GPU och CPU kommer fortfarande vara över pci-e. Sen vet jag inte vad moderkortet tycker om att få 1500 watt i sig för att driva 5 sockets.

Skulle kanske gå att vattenkyla effektivt men kostnaden på alla komponenter och storleken på moderkortet gör så att det helt enkelt inte blir värt det.

Det är otympligt, dyrt och du får inte ut samma prestanda. Då är det en bättre idé att köpa en APU med HBM när de väl kommer eller köra med ersättaren till r9 nano när den väl kommer.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Därav frågetecknet ->? <- det verkar nämligen vara otroligt många som "kräver" hbm(2) men vet inte ens varför...

Skickades från m.sweclockers.com

HBM är mer spännande teknik än GDDR5x Hur som så är det två orsaker för mig, dels kompaktare kort, samt lite strömsnålare kort.

HBM känns ju riktigt intressant om man vill bygga prestandamaskin i kompakt format (men dom kort som ändå kommer verkar ruskigt intressanta ur prestanda/watt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det jag menar är att alla blir som galna när det släppa nya grafikkort... Oavsett om det är det bästa sedan skivat bröd eller om det är en rebrand från förra året.

Folk gillar nya grejer, speciellt rykten och dylikt kring ännu inte släppta och eftertraktade produkter.

Så jo - det är visst HYPE hos MÅÅÅNGA.

Det händer ju inte så mycket på CPU-sidan, kanske en ny 10-core som blir svindyr.. förhoppningsvis billigare 8-core.

Nytt grafikkort är en viktig komponent nu när UHD skärmar blir vanligare.
Sedan är det största transistor-krympningen på åratal, så blir förhoppningsvis dubblerad prestanda mot förra generationens high-end.

Egentligen Inte så värst intresserad av bilder på minneskapslar och rykten. Prestanda tester och riktiga fakta vore intressant.. men det verkar ju som det dröjer någon månad till innan det finns officiell info.. om nu inte någon läcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det blåser onekligen upp till storm i marknaden för grafikkort.
Spännande nu till sommaren.

Ja gillar inte stormande grafikkort som tex nvidia gamla 9000 lövblås kort då de låter på tok för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så spec och bild på 1080Ti (X80Ti) dröjer fast man parar ihop modellen med GP104... tvivlar fortfarande att den baseras på den kretsen, får väl se hur det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Lite Offtopic...
Tycker det borde komma moderkort "MB" som istället har plats för egna VRAM nu när det är viktigt med mer minne. Samt att det bara är GPU'n man köper så som CPU'n. Ta bort grafik "korts" tjafset året är 2016. 2 olika socklar vore najs på samma moderkort. Ett för CPU ett för GPU. Sedan minnes socklar för RAM och VRAM. Sedan är det bara att välja AMD/INTEL CPU eller NVIDIA/AMD GPU.
VRAM och RAM får man välja utifrån moderkortet "GDDR5X/HBM/HBM2" "DDR4/DDR3" o.s.v. Sedan kan de skapa MB som har plats för SLI/CF eller CFSLI med flera socklar för GPU'er.

Tycker vi borde kommit längre än sådär år 2016.
Men så är det... Pengar styr utvecklingen samt all konkurrens.

Min Spel rigg 2017 - 2018.
SmartBigTower. (Idag är ju mobiler större så varför sträva efter mindre. Råstyrka behöver stora starka lådor.)

CPU, ZEN alt. Intel
GPU, Volta/Navi XFSLI
VRAM, 16GBX2 HBM2
RAM, 32GBx2 DDR4 4000Mhz
får ju inte glömma ett VR Headset, gärna med högre upplösning.

Obs: Allt detta till ett lämpligt "AMD" pris.

MVH

Dataöverföringen mellan GPU och VRAM skulle bli slöare. Moderkorten skulle bli ännu mer fragmenterade eftersom vissa behöver stödja blandningar av antingen intel-nvidia eller intel-amd, amd-amd, amd-nvidia eller helt enkelt utan stöd för GPU. Om bara amd-amd är tillåtet så hade det varit ju kaos. Lägg till blandningar av olika typer VRAM, RAM.
Mer komplicerat att kyla av. Listan är nog väldigt lång men den största anledningen skulle jag säga att dataöverföringshastigheten mellan CPU och GPU är inte lika kritisk som mellan GPU och VRAM. Jag hittar ingen källa för detta men jag är ganska säker på att man inte skulle lyckas få samma överföringshastigheter. Men någon mer kunnig får bekröfta/motbevisa detta.