Oj, skrev jag det? Isf fel av mig, men jag tror att det var Haikarainen som skrev att Vulkan slåss mot dx 11. Håller med annars, jämförelser dx 11/12 är det intressanta i Windows. Fast bara delvis, iom att testerna inte kan ges sådan tyngd att man kan döma ut det ena eller andra som "bättre".
Jag tolkar nämligen skillnaden mellan dx 11 och 12, lite förenklat, som att dx 11.3 och dx 12 ska kunna ge samma resultat rent visuellt, men att dx 12 kan utnyttja hårdvaran smartare, så att prestandan generellt har potentialen att öka. Däremot beror resultatet i dx 11 då mer på hur skicklig programmeraren av drivrutinen är än på skickligheten hos programmeraren av spelet, medan det omvända gäller för dx 12. Därför kan jag ta att prestandan nu är sämre i dx 12, den kommer nog att fortsätta att variera en hel del gentemot dx 11 innan kunskapen om att programmera i dx 12 ökat. Dx 12 kan tillåtas ha en startsträcka som vi är i början av, medan dx 11 är bra optimerat.
Sen tror jag visserligen också att många dx 11-spel redan nu har hårdvaruoptimeringar införlivade i sina spelmotorer "under huven", dvs de går olika bra på olika hårdvara. Kanske beroende på vem som sponsrat mest... Jag vet inte om dx 12 kommer att vara "ärligare", men man kan ju hoppas.
Vulkan går iofs också upp mot dx 11/12, med det kan få lite mer anstånd iom att det funkar på fler ställen än Windows. Redan det är ju en svårslagen fördel.