Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Permalänk
Skrivet av bopp:

Men så är det väl, Vulkan och DX 12 har samma målsättning. Känslan är att Vulkan ligger rätt i tiden och jag tror därför att Vulkan kommer att lyckas bättre än vad OpenGL gjorde. Det låg ständigt efter DirectX. Trots idoga ansträngningar och uppdateringar för att komma ifatt de senaste åren blev det aldrig etablerat på samma sätt.

T ex har även Unreal Engine 4 nu stöd för Vulkan. Märk citatet från Niklas Smedberg: "Unreal Engine 4 is a cross-plattform engine. You make all your material one time, and it will run on all these rendering API:s, and on all these platforms.". Låter lovande!
https://www.youtube.com/watch?v=FnKu7MLB7vQ

Du skrev att vulkan slåss mot dx 11, kan ha varit en typo från dig i så fall.

Men vill ju se test med dx 11, just för veta hur mycket bättre dx12/vulkan är. Annars är sådant här test värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du skrev att vulkan slåss mot dx 11, kan ha varit en typo från dig i så fall.

Men vill ju se test med dx 11, just för veta hur mycket bättre dx12/vulkan är. Annars är sådant här test värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, skrev jag det? Isf fel av mig, men jag tror att det var Haikarainen som skrev att Vulkan slåss mot dx 11. Håller med annars, jämförelser dx 11/12 är det intressanta i Windows. Fast bara delvis, iom att testerna inte kan ges sådan tyngd att man kan döma ut det ena eller andra som "bättre".

Jag tolkar nämligen skillnaden mellan dx 11 och 12, lite förenklat, som att dx 11.3 och dx 12 ska kunna ge samma resultat rent visuellt, men att dx 12 kan utnyttja hårdvaran smartare, så att prestandan generellt har potentialen att öka. Däremot beror resultatet i dx 11 då mer på hur skicklig programmeraren av drivrutinen är än på skickligheten hos programmeraren av spelet, medan det omvända gäller för dx 12. Därför kan jag ta att prestandan nu är sämre i dx 12, den kommer nog att fortsätta att variera en hel del gentemot dx 11 innan kunskapen om att programmera i dx 12 ökat. Dx 12 kan tillåtas ha en startsträcka som vi är i början av, medan dx 11 är bra optimerat.

Sen tror jag visserligen också att många dx 11-spel redan nu har hårdvaruoptimeringar införlivade i sina spelmotorer "under huven", dvs de går olika bra på olika hårdvara. Kanske beroende på vem som sponsrat mest... Jag vet inte om dx 12 kommer att vara "ärligare", men man kan ju hoppas.

Vulkan går iofs också upp mot dx 11/12, med det kan få lite mer anstånd iom att det funkar på fler ställen än Windows. Redan det är ju en svårslagen fördel.

Permalänk
Skrivet av bopp:

Oj, skrev jag det? Isf fel av mig, men jag tror att det var Haikarainen som skrev att Vulkan slåss mot dx 11. Håller med annars, jämförelser dx 11/12 är det intressanta i Windows. Fast bara delvis, iom att testerna inte kan ges sådan tyngd att man kan döma ut det ena eller andra som "bättre".

Jag tolkar nämligen skillnaden mellan dx 11 och 12, lite förenklat, som att dx 11.3 och dx 12 ska kunna ge samma resultat rent visuellt, men att dx 12 kan utnyttja hårdvaran smartare, så att prestandan generellt har potentialen att öka. Däremot beror resultatet i dx 11 då mer på hur skicklig programmeraren av drivrutinen är än på skickligheten hos programmeraren av spelet, medan det omvända gäller för dx 12. Därför kan jag ta att prestandan nu är sämre i dx 12, den kommer nog att fortsätta att variera en hel del gentemot dx 11 innan kunskapen om att programmera i dx 12 ökat. Dx 12 kan tillåtas ha en startsträcka som vi är i början av, medan dx 11 är bra optimerat.

Sen tror jag visserligen också att många dx 11-spel redan nu har hårdvaruoptimeringar införlivade i sina spelmotorer "under huven", dvs de går olika bra på olika hårdvara. Kanske beroende på vem som sponsrat mest... Jag vet inte om dx 12 kommer att vara "ärligare", men man kan ju hoppas.

Vulkan går iofs också upp mot dx 11/12, med det kan få lite mer anstånd iom att det funkar på fler ställen än Windows. Redan det är ju en svårslagen fördel.

Med dx 12 i alla fall så kan lägga in fler effekter än dx11 utan att förlora prestanda.

Vist tror vulkan har styrkan att fungera på många plattformar. Problmet är PC är en flaskhals så länge Windows dominerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@star-affinity: visst, man ska aldrig säga aldrig men med tanke på att OSX 10.11 stödjer en OpenGL version from 2010 (samma stöd som 10.9 och 10.10 har) så känns det som Apple lagt ner OpenGL.

Samma sak verkar gälla iOS (citat från länken ovan)

"Apple still supports OpenGL on OS X, insofar as it’s not removing OpenGL capabilities that are already there. But it’s clearly moving forward with Metal on its platforms as a replacement for both OpenGL and OpenCL going forward. It’s worth noting that iOS also stopped keeping up with new OpenGL ES extensions in iOS 8 when Metal debuted, though Metal performance improved a bit in the move to iOS 9."

Utan stöd från Apple blir Vulkan en omöjlighet på iOS (om vi inte räknar jail-breakade enheter). Utan stöd från Apple så är det fortfarande möjligt med Vulkanstöd i OSX, men varför skulle någon bry sig om att fixa det utan officiellt uppbackning?

Apple vill verkligen inte att spel ska portas till deras plattorm(ar).

Är det inte andra saker som använder OpenGL som blir begränsade av att ha en gammal version?

Fattar inte varför de måste skita så hårt på detta. Är det verkligen så svårt? Borde vara en lätt förtjänst, tänker jag, att ha ett standardramverk för att möjliggöra mer och bättre mjukvara från tredje part. Eller det vill Apple inte ha kanske?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det må mycket väl vara så som du påstår, men det rör inte mig något särskilt.

Gällande att acceptera övervakning är det ju precis vad man gör om man betraktar det som någon slags naturlag, något oföränderligt som hör till som man får lära sig leva med. Jag menar att om fler människor hade motsatt sig övervakning hade företagen böjt sig för kundtrycket och minskat dessa inslag.

Jo, men innan man mosätter sig det så måste man ju först vara medveten om det och förstå att det pågår. Först så påstår du att det inte rör dig något särskilt, och sedan i samma andetag så påstår du att man skall protesteta emot det.

Den logiken rimmar inte särskilt väl i min bok.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men innan man mosätter sig det så måste man ju först vara medveten om det och förstå att det pågår. Först så påstår du att det inte rör dig något särskilt, och sedan i samma andetag så påstår du att man skall protesteta emot det.

Den logiken rimmar inte särskilt väl i min bok.

Jag menade att jag inte har gjort något påstående om vilka som är värst, vilket du har argumenterat mot mig i flera inlägg. Det rör inte mig.

Däremot är jag motståndare mot övervakning. Ingen motsättning däri alls.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag menade att jag inte har gjort något påstående om vilka som är värst, vilket du har argumenterat mot mig i flera inlägg. Det rör inte mig.

Ok. Då är jag lite mer med dig. Upfattade dig annorlunda att du främst ogillade övervakningen i just Microsofts produkter. Bra att jag läst dig fel där (även om det tog ett tag innan jag förstod dig rätt).

Det sagt så tycker jag att mängden information, och med vilken lätthet din information kan övervakas och samlas in av företaget ifråga, faktiskt har en viss betydelse trots allt (där håller jag inte helt med dig). Där anser jag att Google har ett stort övertag emot Microsoft och Apple (och i sin tur så kan de samla in mer än de flesta andra då de kontrollerar OS).

Däremot, på ett principiellt plan, så ser jag dig rätt att övervakning är fel oavsett hur stort eller litet företaget/organisationen är, och oavsett mängden information som samlas in. Fel är fel oavsett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/