Rykte: Microsoft Surface Book 2 utrustas med Intel Kaby Lake och 4K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fördelar som överväger tappade timmar i batteritid? Eller prestandatapp i spel?

Det har blivit vanligare (äntligen) att ha en separat kontroll för 3D renderingsupplösningen.
Hittas oftast som en procent baserad "Rendering Quality" slider - vilket gör att det är fullkomligt möjligt att köra spel i extremt hög GUI upplösning.

Permalänk
Medlem

Angående 4k. Om man kör ~4k på 3600:2400 (eller något liknande), visst varför inte. Tror annars det vore ett misstag att överge 3:2 skärmen och gå över till 16:9 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Angående 4k. Om man kör ~4k på 3600:2400 (eller något liknande), visst varför inte. Tror annars det vore ett misstag att överge 3:2 skärmen och gå över till 16:9 4k.

3840x2560? Samma bredd som 2160p.

Permalänk
Medlem

RGBW ???

@Alling:

Jag är lite fascinerad vad är det som är fel med en RGBW konfiguration av skärm paneler, hade själv en sådan i min Xperia-P för några år sedan och var riktigt imponerad, att jämnföra att ha 4:a kompletta subpixlar med fruktanvärda tiltag som pentile, där det finns en ojämn fördelning av subpixlarna tycker jag är fruktansvärt ... eller har jag missat något grundläggande jag borde förstå?

Den vita pixeln, gav i min mening sjukt bra tryck i ljusa och vita färger jag aldrig sett en RGB matris klara av....

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrMasj:

@Alling:

Jag är lite fascinerad vad är det som är fel med en RGBW konfiguration av skärm paneler, hade själv en sådan i min Xperia-P för några år sedan och var riktigt imponerad, att jämnföra att ha 4:a kompletta subpixlar med fruktanvärda tiltag som pentile, där det finns en ojämn fördelning av subpixlarna tycker jag är fruktansvärt ... eller har jag missat något grundläggande jag borde förstå?

Den vita pixeln, gav i min mening sjukt bra tryck i ljusa och vita färger jag aldrig sett en RGB matris klara av....

Ljusstyrka har jag faktiskt ingen uppfattning om, då jag inte jämfört RGB mot RGBW på den punkten och inte noterat någon uppenbar skillnad när jag provat RGBW.

Möjligen hamnade alla sådana aspekter i skuggan av hur fullständigt värdelöst RGBW är med avseende på … skärpa? Vet inte riktigt ens hur man ska uttrycka det, men att linjer som ska vara raka är taggigt sicksackiga och att text ser helt förjävlig ut på "3200x1800" jämfört med 1920x1080 är inget jag någonsin kommer acceptera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ljusstyrka har jag faktiskt ingen uppfattning om, då jag inte jämfört RGB mot RGBW på den punkten och inte noterat någon uppenbar skillnad när jag provat RGBW.

Möjligen hamnade alla sådana aspekter i skuggan av hur fullständigt värdelöst RGBW är med avseende på … skärpa? Vet inte riktigt ens hur man ska uttrycka det, men att linjer som ska vara raka är taggigt sicksackiga och att text ser helt förjävlig ut på "3200x1800" jämfört med 1920x1080 är inget jag någonsin kommer acceptera.

Det där låter som att du har Windows skalning igång skala om till 100 eller 200% så ska du se på skärpa. Pentile å andra sidan är skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lazat:

Det där låter som att du har Windows skalning igång skala om till 100 eller 200% så ska du se på skärpa. Pentile å andra sidan är skräp

Nej, det har inget med skalning att göra; det var samma dynga vid 100 % skalning. Gick till en butik idag och provade 3200x1800 RGBW igen för att bekräfta detta. Färger såg ut som skit, text var helt förstörd och fönster hade vad man skulle kunna beskriva som en sån där prickad linje à la markering i Windows 98 runt sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trevligt - men hoppas att Microsoft bryr sig om att ta den till Sverige denna gången!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/