Nvidia Geforce GTX 1080 Founder's Edition kostar 7 699 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

GTX x80 serien... mellanklasskort? What? Hur i helsike får du 1080/980/780 etc etc till mellanklasskort?

Så du tror att 1080 kommer att vara i närheten av 1080 Ti eller nya Titan?

Tittar du på 900-serien var inte 980 i närheten, så varför skulle det bli ändring på det nu? Tänk då också på att entusiastkorten kommer att få HBM2-minnen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

GTX x80 serien... mellanklasskort? What? Hur i helsike får du 1080/980/780 etc etc till mellanklasskort?

Det är litet intressant att jämföra storleken på gpu-kretsarna

780ti 561mm2
980 398mm2
980ti 601mm2
1080 317mm2

Runt 600mm2 anses vara vad som möjligt för en gpu i dagsläget. Sett till detta är faktiskt 1080 ett "mellanklasskort". Med tidigare krympningar av tekniken har kostnaden per transistor blivit billigare men det ryktas att så inte är fallet med 14/16 vilket kan delvis förklara de höga priserna. Om något år då tekniken mognat ännu mer kommer vi garanterat få se riktiga mellanklasskort (runt 300mm2) till "mellanklasspriser". Om bara AMD överlever så länge

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 1070s prestanda? Ser ut som att den kommer vara lite mer prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

Vad tror ni om 1070s prestanda? Ser ut som att den kommer vara lite mer prisvärd?

Kommer förmodligen att ligga runt eller strax under GTX 980 Ti.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Om bara AMD överlever så länge

Löjlig kommentar. Om du undrar så har AMD gigantisk IP portfölj inkluderar den marknad du refererar till, X86-64 eller AMD64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hur "Founders Edition" med referenskylare kan bli dyrare än partnertillverkares egna kort med (oftast) bättre kylningslösningar är för mig en gåta.

Men det har ju diskuterats så många gånger om, och du har säkert redan fått svar på frågan men det tål att upprepas lika många ggr. nvidia vill inte konkurera med sina partners därför ett högre pris.

Permalänk
Entusiast

Har du råd och tycker att det är värt det? Köp ett (eller fler)!
Har du inte råd och tycker att det är för dyrt? Avstå köp!

Svårare än så kan det inte vara. Förstår att många vill ha detta kort om alla rykten stämmer, för hittills har alla rykten vart ganska spot on. Självklart är det mycket pengar, men det hade vi väl alla räknat med. Ingen här trodde väl i sin vildaste fantasi att kortet skulle kosta under 6000kr?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Jag låter helt enkelt bli att köpa och fortsätter använda mitt kort av förra generationen. Funkar för mig och Nvidia slipper sälja ett kort. Inga konstigheter.

Lite synd att många entusiaster kommer att kasta sig över dessa med hull och hår, skulle de gjort även om de kostat 12000Kr.

Lite synonymer till order "entusiast" borde kanske skingra molnen kring varför denna förunderliga skara själar ser priset som en kvantvägg, d.v.s. en barriär som alltid går att ta sig igenom oavsett hur hög den verkar

  • eldsjäl

  • diggare

  • fantast

  • nörd

  • dåre (rimligen då sett från perspektivet av en icke entusiast)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

GTX x80 serien... mellanklasskort? What? Hur i helsike får du 1080/980/780 etc etc till mellanklasskort?

Har själv alltid tänkt 960 budget, 970 mellan, 980 övre och ti entusiast. Känns mer rimligt med tanke på priserna också. Eller så är jag bara snål/fattig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kommer förmodligen att ligga runt eller strax under GTX 980 Ti.

Fast var inte meningen med Pascal att man skulle få betydligt högre prestanda för billigare pris? Efter att 1070 och 1080 lanseras så kommer rimligtvis priserna på 980 Ti sjunka, och då kommer 1070 och 980 Ti ligga ganska nära varandra rent prismässigt. Om det är som du säger att det kommer att ligga runt 980 Ti i prestanda, varför ska det då kosta ungefär lika mycket? Pascal skulle ju vara en billigare och effektivare "GPU-arkitektur"?

Permalänk
Medlem

Jag som trodde den här så kallade founders edition "var" (Partnertillverkares) grafikkort. Hur kan en referens kosta så mycket jävla när en partnertillverkares grafikkort oftast är mer utrustat med påkostade grejer?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Löjlig kommentar. Om du undrar så har AMD gigantisk IP portfölj inkluderar den marknad du refererar till, X86-64 eller AMD64

Jo, AMD hade en "cash reserve" på runt 800 M USD förra året så de har råd att gå med förlust ett tag till. Det kanske är mera troligt i så fall att lägger ner tillverkningen av diskreta gpuer och satsar på APUs/konsoller? De kan inte fortsätta hur länge som helst med marknadsandelarna de har i gpu-segmentet.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är det någon som har påstått det?

Däremot är sund och bra konkurrens bra för oss kunder och jag är övertygad om att ett mellanklasskort i en ny tillverkningsserie inte hade legat på 7000kr+ vid lansering om konkurrensen varit just sund och bra.

Det finns alltid en gräns där marginaler och vinst övergår och börjar gränsa till ocker. Nu har vi ju inga siffror på tillverknings- eller utvecklingskostnader här idag men jag tror inte att det är en alltför vågad gissning att Nvidia utnyttjar sin ställning på marknaden när det gäller prissättningen av sina nya grafikkort. Personligen kommer jag att vänta tills jag sett vad AMD har att komma med. Bryr mig egentligen inte om vilket kort eller vilken tillverkare man stödjer men ingen av oss entusiaster vinner något på att hårdnackat vilja förstöra för en av två parter på marknaden.

Nja, tänkte att din kommentar lämnade det tolkningsutrymmet bara, inte helt lättgenomträngligt.

(mer) onT: det är nog ett råd som vi alla kan ställa upp på, bättre med is i magen tills Polaris finns ute (min mage viskar om att kanske kanske så har AMD nåt bra på gång denna generation, men det är bara min mage, inte alltid den bäste beslutsfattaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag som trodde den här så kallade founders edition "var" (Partnertillverkares) grafikkort. Hur kan en referens kosta så mycket jävla när en partnertillverkares grafikkort oftast är mer utrustat med påkostade grejer?

Snälla rara... Den frågan har nog besvarats 20 gånger i den här tråden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Fast var inte meningen med Pascal att man skulle få betydligt högre prestanda för billigare pris? Efter att 1070 och 1080 lanseras så kommer rimligtvis priserna på 980 Ti sjunka, och då kommer 1070 och 980 Ti ligga ganska nära varandra rent prismässigt. Om det är som du säger att det kommer att ligga runt 980 Ti i prestanda, varför ska det då kosta ungefär lika mycket? Pascal skulle ju vara en billigare och effektivare "GPU-arkitektur"?

Nvidia kan sätta i stort sett vilket pris de vill nu när de har ett så stort försprång i marknadsandelar gentemot AMD.

Sedan är det ju ingen som vet om kostnaderna för tillverkningen blivit högre än beräknat, men jag gissar på det förstnämnda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Nja, tänkte att din kommentar lämnade det tolkningsutrymmet bara, inte helt lättgenomträngligt.

(mer) onT: det är nog ett råd som vi alla kan ställa upp på, bättre med is i magen tills Polaris finns ute (min mage viskar om att kanske kanske så har AMD nåt bra på gång denna generation, men det är bara min mage, inte alltid den bäste beslutsfattaren).

Hoppas personligen på riktigt bra prestanda per krona med polaris. Kan bli aktuellt med en crossfirelösning då för min del

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Betalade 3899 SEK för mitt Asus GTX670 i juli 2012 (har det digitala kvittot kvar från Komplett), allltså ca 2 månader efter lansering. Så priserna är nog inte så off som folk tror

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Om man tycker att priset är för högt så köper man inte produkten ungefär så enkelt är det.

Precis, så enkelt är det! Men inte på Sweclockers, här gör man tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag som trodde den här så kallade founders edition "var" (Partnertillverkares) grafikkort. Hur kan en referens kosta så mycket jävla när en partnertillverkares grafikkort oftast är mer utrustat med påkostade grejer?

Men det har ju diskuterats så många gånger om, och du har säkert redan fått svar på frågan men det tål att upprepas lika många ggr. nvidia vill inte konkurera med sina partners därför ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Precis, så enkelt är det! Men inte på Sweclockers, här gör man tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut är det så! Men man borde få ifrågasätta prissättningen i en diskussionstråd angående prissättningen. Kanske någon kan ge en bra förklaring på varför priset blev som det blev? Kanske vi tillsammans kan inse att priset beror på A, B, C?

Vore inget vidare forum om man inte fick diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Det är litet intressant att jämföra storleken på gpu-kretsarna

780ti 561mm2
980 398mm2
980ti 601mm2
1080 317mm2

Runt 600mm2 anses vara vad som möjligt för en gpu i dagsläget. Sett till detta är faktiskt 1080 ett "mellanklasskort". Med tidigare krympningar av tekniken har kostnaden per transistor blivit billigare men det ryktas att så inte är fallet med 14/16 vilket kan delvis förklara de höga priserna. Om något år då tekniken mognat ännu mer kommer vi garanterat få se riktiga mellanklasskort (runt 300mm2) till "mellanklasspriser". Om bara AMD överlever så länge

Skulle väl iofs kunna se det så, men samtidigt så borde sannolikheten att något "går fel" bli större med ny, mindre tillverkningsteknik och fler transistorer. Tror dock att det kommer dyka upp fetare kort senare men det måste ju inte betyda att detta är ett mellanklasskort

Permalänk
Medlem

Dyrt. Jag som börjat fantisera om två 1080 founders SLI (pga mATX). Men nej, nix. Borde räknat på det först. Dom pengarna lägger jag inte. Blir att vänta på ett vräkigt tredjepartskort tror jag

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Dagens hobbyprojekt.

Data från wikipedia + googlande efter release recensioner.

Jag har ett fint google-docs dokument, men är tydligen oteknisk nog för att misslyckas med att dela det.

Jag har inte orkat mappa in $-priser, tullavgiftändringar etc (de sänkte från ~12% till 6%, eller 0% för hela datorer, för några år sedan t.ex) så priserna är i 2016-$ rakt av (justerat för KPI i USA)

Note: Jag kan inte förstå varför voodoo5 6kAGP inte sålde, kan ni?

Jag fick aldrig mitt kort.

Jag har försökt snabbaste "inte snabbast" kort från varje generation.

Permalänk
Medlem

Founders Edition

Det här med priset på Founders Edition:
http://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/5/12/11662346/nvi...

"Relative to previous NVIDIA designs, we have upgraded the following areas: The power supply has been upgraded from 4-phases to a 5-phase dual-FET design and tuned for bandwidth, phase balancing and acoustics. We added extra capacitance to our filtering network, and optimised the power delivery network on the PCB for low impedance. As a result, power efficiency increased by roughly 6% compared to the GTX 980, and peak to peak voltage noise was reduced from 209mV to 120mV for improved overclocking.
"The GTX 1080 uses a vapour chamber cooling, a first for a sub-250W NVIDIA designed graphics card. Finally, we have a new industrial design with a faceted body and a new low profile backplate. The backplate features a removable section to allow better airflow between multiple graphics cards in adjacent SLI configuration."

De har alltså inte enbart slängt ihop ett kort som fungerar utan lagt lite krut bakom så det ska prestera så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

http://hedbor.se/grafikkort.png

Dagens hobbyprojekt.

Data från wikipedia + googlande efter release recensioner.

Jag har ett fint google-docs dokument, men är tydligen oteknisk nog för att misslyckas med att dela det.

Jag har inte orkat mappa in $-priser, tullavgiftändringar etc (de sänkte från ~12% till 6%, eller 0% för hela datorer, för några år sedan t.ex) så priserna är i 2016-$ rakt av (justerat för KPI i USA)

Note: Jag kan inte förstå varför voodoo5 6kAGP inte sålde, kan ni?

Jag fick aldrig mitt kort.

Jag har försökt snabbaste "inte snabbast" kort från varje generation.

Ganska orättvis jämförelse.
T.ex. 580 och 680 är ju snabbaste i sin generation, men du jämför priset med AMD:s tredje snabbaste alltså 6870 och 7870.
780 och 980 är nästsnabbast (om man ignorerar Titan-modellerna), men jämförs med 4:e snabbaste (R9 280) och 6:e snabbaste (R9 380, lämnar bort Nano).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ganska orättvis jämförelse.
T.ex. 580 och 680 är ju snabbaste i sin generation, men du jämför priset med AMD:s tredje snabbaste alltså 6870 och 7870.
780 och 980 är nästsnabbast (om man ignorerar Titan-modellerna), men jämförs med 4:e snabbaste (R9 280) och 6:e snabbaste (R9 380, lämnar bort Nano).

Jo, jag är helt medveten om det, men eftersom mitt mål inte är att jämföra radeon vs nvidia utan att jämföra priset år-över-år såg jag det som en feature att de ligger i två olika regioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo, jag är helt medveten om det, men eftersom mitt mål inte är att jämföra radeon vs nvidia utan att jämföra priset år-över-år såg jag det som en feature att de ligger i två olika regioner.

Ah, då förstår jag.
Mittenkorten har legat ganska jämnt i pris, men de senaste åren även halkat efter i procentuell prestanda mot toppkorten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Här är ännu en hemsida som klarar upp det har med Founders Edition och varför priset är som det är.

Lite mer utförligt också.

http://www.gamersnexus.net/news-pc/2427-difference-between-gt...

Permalänk
Medlem

Värst vad det snackas priset på Founders Edition. Det är priset från partnertillverkare som kommer bli intressant för de allra flesta.
Korten från partner lär ha sitt utgångspris på 6600Kr, ca 500Kr mer än GTX 980, och när tillgängligheten blivit bra och alla partners slåss om att få sina kort sålda kommer priset sjunka. Efter sommaren har det gissningsvis sjunkit 500Kr. Så räkna med just MSRP*10 för svenska priser i aug-sep.
Det är en femhunka mer än vad GTX 980 kostade, fast mycket högre prestanda.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är skoj att dom lanserar referenskylare som "revolutionerande":)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället