Nvidia Geforce GTX 1080 Founder's Edition kostar 7 699 kronor

Permalänk
Medlem

Dyrt men inte så farligt som jag trodde, dock lär man väl vänta och se hur priserna hamnar när Polaris väl är lanserat så det blir nån slags prispress

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Mycket tjat om priser här. Tycker det ser bra ut och om prestandan håller vad som lovats tror jag att det kommer bli en väldigt lyckad lansering för Nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Dyrt men inte så farligt som jag trodde, dock lär man väl vänta och se hur priserna hamnar när Polaris väl är lanserat så det blir nån slags prispress

AMD behöver tjäna pengar. De kommer förhoppningsvis att erbjuda en bättre deal än nvidia, så att det blir en liten press neråt. Den stora knuffen ner i pris för 1080 blir nog förs när AMD släpper Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Mycket tjat om priser här. Tycker det ser bra ut och om prestandan håller vad som lovats tror jag att det kommer bli en väldigt lyckad lansering för Nvidia

Prestanda verkar ju ärligt talat inte vara mer än ett tuppfjät från 980Ti. Samma eller lite bättre, är inte så upphetsande med första nya litografiska noden på fyra och ett halvt år.... Till ett något högre pris dessutom som lök på laxen.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig betala 6000-7000 för ett grafikkort och har alltid siktat på mellan segmentet som även dom klarat 1080 med ultra settings sen blir dom oftast gamla ungefär samtidigt antingen har det varit v-ram brist eller en dx efter eller något som får modellerna att kännas gamla och har lärt mig det är bättre att ta ett chill pill och som nu vänta in amd´s kort sen efter jul så kan man nog köpa bättre bang for the buck kort på någon rea

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dat gnälltråd alltså. Dumma nvidia som inte ger graffekort gratis alltså. Vill dom också ha betalt o tjäna pengar, the horror!11!!

Men tänk på barnen då! Hur ska de ha råd med dessa high-end kort, för inte är det skälig levnadsnivå att spela utan 60 fps på ultra!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Prestanda verkar ju ärligt talat inte vara mer än ett tuppfjät från 980Ti. Samma eller lite bättre, är inte så upphetsande med första nya litografiska noden på fyra och ett halvt år.... Till ett något högre pris dessutom som lök på laxen.

Det möjligen äkta testet visade ju 25% bättre prestanda referens vs referens. Om 1080 överklockar lika bra som 980 Ti så blir det väl liknande skillnad i överklockat läge. GP104 är dessutom halva storleken mot GM200.
Man kan ju hoppas att partnerkorten säljs för icke-founderpriset.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ja precis som jag sagt i andra trådar så blir det extrema priser och mycket mycket liten prestandaökning. Skrattar bäst som skrattar sist antar jag, finns inte en chans att det skulle bli en "uppgradering" från ett 980ti till dessa scamkort. F.ö så är det ju helt sjukt hur 649$ blir 7700 c.a i Sverige, man får ju helt sluta köpa datordelar i sverige om det ska fortsätta, antar att det är dom nya häftiga skatterna som orsakar detta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gustav.Henrik:

Ja precis som jag sagt i andra trådar så blir det extrema priser och mycket mycket liten prestandaökning. Skrattar bäst som skrattar sist antar jag, finns inte en chans att det skulle bli en "uppgradering" från ett 980ti till dessa scamkort.

Hur är det scam kort? om något så är 900 serien scam med sämsta volt skalning i världen.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

780ti MSRP 699 usd
980 MSRP 549 usd
980ti MSRP 649 usd
1080 FE MSRP 699 usd

Ja det är litet deprimerande med 1.5 nods krympning att Nvidia inte gav oss ett mellanstegskort (980) till ett lägre pris än det tidigare highend (780ti)och samtidigt bättre prestanda. Nu får vi istället betala mer faktiskt med founders edition.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Märkligt. $699 är med dagens växlingskurs 5754 kronor vilket med ett momspålägg på 25% blir 7192 kr. Vad är det som gör det ytterligare 500 kronor dyrare?

Den nya häftiga elektronikskatten där datordelar beskattas per viktenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Märkligt. $699 är med dagens växlingskurs 5754 kronor vilket med ett momspålägg på 25% blir 7192 kr. Vad är det som gör det ytterligare 500 kronor dyrare?

Frakt och mellanhänder gissar jag på.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Detta är bara början på höga priser från Nvidia. GTX 1080 kommer inte att vara ett entusiastkort när både AMD och Nvidia släppt sina topp-kort så hur de kan ta så mycket betalt för ett mid-range kort (säkert i topp i mid-range) är obegripligt.

Hoppas AMD tänker rätt och lägger sig i ett mellanläge gällande pris och behovet att ta marknadsandelar. Då lär det blir intressant eftersom Nvidia bara tänker profit.

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Elektronikskatten är bara ett förslag än så länge som lades 31 mars i år. Förslag träder inte i kraft så snabbt, om det ens går igenom i riksdagen. Att det är ett dumt förslag kan jag hålla med om, men det är fortfarande inte verklighet och kommer alltså inte drabba den här generationen GPU'er. Personligen skyller jag mest på Ingves.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Synd att Founder's Edition kostar 1k mer. Hade tänkt bygga ett Ncase M1 bygge och vad jag har hört så är det rekommenderat att köra Referenskort i det chassit.

Jo men de flesta tillverkarna brukar ju ha en "blowerstyle" variant av sina kort med, asus 970 turbo o.s.v. det blir nog inga problem

Permalänk
Medlem

Jag svarade dig med en felaktighet (har det inte gått att redigera inlägg en gång i tiden?)
Förslaget lades förra året, men fick en komplettering 31 mars. Saker tar tid att driva igenom, i synnerhet för en minoritetsregering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det har de väl alltid gjort, så varför börja med det här tramset så sent som nu?

Jag tror hellre att de gör det för att kunna ta mer betalt. Hur många lättlurade stackare kommer inte tro att "founder's edition" är något speciellt som är värt att lägga mer pengar på?

Alternativt att det nya kylarhärket är betydligt dyrare för dem att tillverka.

Den som köper något för över 7000 i "tron" att det är bättre för att det är dyrare, utan att enkelt kolla upp vad de får för pengarna får garanterat vad de förtjänar, men det är knappast nvidias anledning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

4200kr för GTX 1070 som gissningvis spöar/matchar GTX Titan X är väl billigt?
Men den som lever i några dagar till får se.

Haha, jo men allt är väl prisvärt om man jämför med förra generationens haloprodukt med ett efterblivet högt pris...

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Snacka om att man längtar till recensioner och benchmarking av 1080 och se hur det presterar i 4k!

Kan detta bli kortet jag köper inför uppgradering till mer respektabla upplösningar än 1080p?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

so salty people in the comments, i morgon hävs nda så vi får se vad kortet går för

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta är bara början på höga priser från Nvidia. GTX 1080 kommer inte att vara ett entusiastkort när både AMD och Nvidia släppt sina topp-kort så hur de kan ta så mycket betalt för ett mid-range kort (säkert i topp i mid-range) är obegripligt.

Hoppas AMD tänker rätt och lägger sig i ett mellanläge gällande pris och behovet att ta marknadsandelar. Då lär det blir intressant eftersom Nvidia bara tänker profit.

Så AMD utvecklar och säljer grafikkort för.... välgörenhet?

Permalänk
Medlem

fan kommer bli dyrt detta SLI 1080 pluss ROG 34 G - Sync :S

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Najk:

Hur "Founders Edition" med referenskylare kan bli dyrare än partnertillverkares egna kort med (oftast) bättre kylningslösningar är för mig en gåta.

Nvidia vill inte konkurrera med sina partners, samtidigt som de vill tillhandahålla referenskortet för de som verkligen vill ha den modellen.

Men jag undrar lite över priserna. 599USD i SEK blir 4937 i dagens kurs (enl google) 4937 * 1,25 = 6171,25 med moms Så var kommer de extra ~400:- ifrån?

Tillägg
Permalänk
Medlem

Onekligen ser det ut som ett trevligt kort...
Har svårt att bestämma mig för om jag ska ha eller inte.
Beror lite på hur snabbt man kan vänta sig att kort med andra kylningslösningar dyker upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Så AMD utvecklar och säljer grafikkort för.... välgörenhet?

Är det någon som har påstått det?

Däremot är sund och bra konkurrens bra för oss kunder och jag är övertygad om att ett mellanklasskort i en ny tillverkningsserie inte hade legat på 7000kr+ vid lansering om konkurrensen varit just sund och bra.

Det finns alltid en gräns där marginaler och vinst övergår och börjar gränsa till ocker. Nu har vi ju inga siffror på tillverknings- eller utvecklingskostnader här idag men jag tror inte att det är en alltför vågad gissning att Nvidia utnyttjar sin ställning på marknaden när det gäller prissättningen av sina nya grafikkort. Personligen kommer jag att vänta tills jag sett vad AMD har att komma med. Bryr mig egentligen inte om vilket kort eller vilken tillverkare man stödjer men ingen av oss entusiaster vinner något på att hårdnackat vilja förstöra för en av två parter på marknaden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon4992:

Dat gnälltråd alltså. Dumma nvidia som inte ger graffekort gratis alltså. Vill dom också ha betalt o tjäna pengar, the horror!11!!

Det är fritt för Nvidia att sätta vilka priser som helst, det är också fritt för oss konsumenter att avstå köp om priserna är för höga.
Det är väl det som det "gnälls" om, priset är så pass högt att ett köp är ointressant för många här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Däremot är sund och bra konkurrens bra för oss kunder och jag är övertygad om att ett mellanklasskort i en ny tillverkningsserie inte hade legat på 7000kr+ vid lansering om konkurrensen varit just sund och bra.

GTX x80 serien... mellanklasskort? What? Hur i helsike får du 1080/980/780 etc etc till mellanklasskort?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

@cider123:

För återförsäljarnas ansvarar ju för hur riksbanken bedriver sin penningpolitik...

Nej, det har du förvisso rätt i. Men det är sjukt oavsett vems fel det är. Sedan är det väl delvis både oss konsumenter och återförsäljarnas fel att nuvarande penningpolitik ser ut som den gör idag - för att vi tillåter en gubbe & sina gubbpolare att styra hela landets penningpolitik.

Skrivet av Yomster:

Korten teleporteras inte till slutkund i Sverige.

Jag är ingen expert på import men om man startar hjärnan en stund så kommer man ledigt på följande saker:

Frakt till Sverige
Tull
Lagerläggning
Hantering

Eventuellt också marknadsföring, dokumentation, eventuella godkännanden som kan behövas för försäljning och säkert något mer.

Skrivet av Wiggin:

Frakt och mellanhänder gissar jag på.

ja, för dessa utgifterna fanns inte förut när man vagt kunde räkna 1usd = 10kr på elektronik. Nej, det är +10% på alla priser "bara för att" nu.
Sedan inser ni väl ändå att frakten är i princip densamma oavsett om kortet skeppas till USA eller till Sverige, det är inte flygplan som korten skickas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är fritt för Nvidia att sätta vilka priser som helst, det är också fritt för oss konsumenter att avstå köp om priserna är för höga.
Det är väl det som det "gnälls" om, priset är så pass högt att ett köp är ointressant för många här.

Jag låter helt enkelt bli att köpa och fortsätter använda mitt kort av förra generationen. Funkar för mig och Nvidia slipper sälja ett kort. Inga konstigheter.

Lite synd att många entusiaster kommer att kasta sig över dessa med hull och hår, skulle de gjort även om de kostat 12000Kr.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

FE är Nvidias eget kort(vem som nu gör det). Om Nvidia vill ha 699$ vad får handeln betala plus marginaler vid försäljning. Om 3e part kostar 599$, vad får handeln betala och sälja med marginaler. AIB brukar sätta riktpriser för varje land. Intressant prisutveckling.