Permalänk
Medlem

Projekt Parvum H2O [Uppdatering 2017-04-23]

Då har det blivit dags för mig att ta steget fullt ut och bygga en custom loop. Min första genom tiderna trots att jag byggt datorer sedan några år innan millennieskiftet. Det är med stor sannolikhet att allt kommer sluta i tragedi haha!

Det blir att komplettera min nuvarande rigg (samma som i signatur) med vattenkylning samt att flytta till ett nytt chassi.

Chassit blir ett Parvum M1.0. Det beställdes i början av Mars men då Parvum har haft problem med underleverantörer så drog leveransen ut på tiden. Har flera gånger vart nära att avbeställa och köpa ett Phanteks Evolv ATX men det är ju alltid kul att ha något annorlunda. Nu är chassit äntligen på väg.

Uppdatering 2017-04-23:
Uppdatering 1.2 klar

En produktbild (rendering) på chassit, jag kommer att ha andra färger

Och en lista på komponenterna till vattenkylningen:

  • EK-FC Titan X - Acetal+Nickel

  • EK-FC Titan X Backplate - Black

  • EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ)

  • EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump)

  • EK-RES X3 - TUBE 250 (204mm)

  • EK-RES X3 - Multiport TOP

  • EK-CoolStream PE 360 (Triple)

  • EK-CoolStream PE 240 (Dual)

  • EK-HD 12mm PETG Tube. Ja, jag går på hard tubing direkt

  • Plus diverse anslutningar och vinkar

Wish Me Luck!

Update 1.

Köpte ett begagnat EK Supremacy vattenblock av en Sweclockare som jag tänkte testa att polera.

Före:

Efter första vändan:

Efter andra vändan. Samt att jag sprayade metallfästet vitt:

Lite krokiga fins här, var lite för våldsam med tandborsten när jag använde Autosol på kopparn. Kommer att använda nickelplåten från det nya blocket.

Finns fortfarande en del förbättringspotential, men det vart helt OK ändå. Är det någon som har tips på hur man rengör gängorna? Är väldans svårt att få ner poler-trasan i hålen

Bilder och uppdateringar kommer allt eftersom.

Dold text
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Finns ju såna här tandpetare eller tandstickor på apoteket i gummi av olika storlek och hårdnad, de borde göra rent rätt bra

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Finns ju såna här tandpetare eller tandstickor på apoteket i gummi av olika storlek och hårdnad, de borde göra rent rätt bra

Tack, det ska undersökas! Provade med tändstickor men man kommer inte in i gängorna

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@maniac: Nej, sen kan ju tändstickorna gå av och fastna också, kan bli ett helvete att få ut dem därifrån. inget bra med träflisor i sin loop

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Discokungen

Topz är ett hett tips! Har polerat CPU-block, RAM-block och GPU-block. Sandpapper gör så sjukt mycket, om du inte har gjort det redan, och annars är det tandpetare med en bit gammal tröja eller sådär och topz som gäller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Topz är ett hett tips! Har polerat CPU-block, RAM-block och GPU-block. Sandpapper gör så sjukt mycket, om du inte har gjort det redan, och annars är det tandpetare med en bit gammal tröja eller sådär och topz som gäller.

Jepp, använde både sandpapper och topz. Känner mig hyfsat nöjd med resultatet, men som sagt hade kunnat att gå ett varv till 1500 korn inne i blocket. Men det är rätt tight haha! Den största utmaningen är dock rengöra gängorna för skruvarna som fäster toppen mot kopparplattan. Ska se om jag hittar något på apoteket som Captain_Spock tipsade om

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Då har det nya chassit kommit.

Snart dags att riva nuvarande rigg och flytta till Parvum chassit. Kommer att bli en del jobb att passa in vatten-loopen på ett bra sätt, det kommer att bli trångt! Men det ska bli kul

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Discokungen

Ser riiiktigt najs ut! Parvum är alltid trånga men det blir snyggt! Hellre det än massa tomrum! Jag är taggad på uppdateringar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

@Flamso Tack!

Det går framåt. Har kört loopen i 12h utan läckage. Hoppas bara skiten bootar.

Har sleevade kabalar på g, dem gamla får hänga med till jag fått dem nya

Gammalt chassi vs. nytt

Mer kommer snart

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Update som lovat. Har kört loopen i över 12h utan läckage så det är ju bra. Och datorn bootade som den skulle dessutom
Styr pumpen via moderkortet vilket funkar bra. Fläktarna är däremot kopplade direkt på nätagget med 7v spänning, väntar in PWM förlängnings-kablar så jag även kan koppla fläktarna till moderkortet. Väntar dessutom på vita sleevade kablar till nätagget. De nuvarande kablarna är inte så snygga. Mer att göra nästa vecka alltså

Kablarna till pumpen sleevade och bestyckade med nya svarta kontakter.

Inpassning av kylning påbörjad. Det blir trångt

Det är lite irriterande att fästet för pumpen måste vara som på bilden, men det gick inte in annars. Skulle ha köpt en DDC pump som är mindre för ett mer städat utseende.

Hade velat att undvika 90 böjen direkt från utlopp av pump men detta får duga.

Typ klart. Placering av tömningsventil är väl inte den snyggaste. Har ingen ide om hur jag kan lösa det på annat sätt. Hade kunnat ha ventilen rakt ner via ett hål i botten men det blir lite opraktiskt när loopen ska tömmas. Får fundera vidare

Med vätska i

Måste göra om röret mellan 240 rad och CPU, är inte nöjd med det röret. Även röret mellan CPU och GPU ska göras om så småningom, vill gärna slippa rotary adaptern.

Fler updates kommer till veckan

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har vart dålig med att uppdatera. Glömmer alltid att ta bilder haha!

Har i alla fall köpt sleevade kablar till nätagget. Har också sleevat förlängningskablar för fläktarna, så nu har jag äntligen PWM kontroll på dem

Typ klart nu. Galleri kommer snart

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Ser sjukt snyggt ut(!) men borde du inte få bättre temperaturer om du hade alla fläktar på inblås/utblås? Alltså åt samma "håll".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ser sjukt snyggt ut(!) men borde du inte få bättre temperaturer om du hade alla fläktar på inblås/utblås? Alltså åt samma "håll".

Tack!

Enligt vad jag läst så ska det inte vara någon större skillnad. Har inte testat att flytta fläktarna framför radiator dock.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Ok, bygget fick inte vara klart länge... Började att klia i fingrarna nästan direkt igen.
Stör mig på pumpens placering så mycket så att jag råkade beställa en DDC pump med tillhörande reservoar. Och en ny bottenplatta till chassit utan skruvhål där D5 pumpen nu sitter är också på väg från England. Så nu har jag förhoppningsvis pyssel lagomt till semestern

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Pump, reservoar och fler rör anlände idag.

Nya reservoaren är galet stor

Nu väntar jag bara på den nya bottenplattan till chassit så kan jag börja med uppdatering 1.2

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

En till bild på DDC setupen. Reservoaren är stoooor

Och en till grej kom med posten

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Ahh se där ja... går den där långe fan in i chassit ens?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ahh se där ja... går den där långe fan in i chassit ens?!

Jodå, men det är inte många millimeter tillgodo

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av maniac:

Jodå, men det är inte många millimeter tillgodo

Min blivande lilla reservoar känns pytte jämfört... har uppdaterat min bygglogg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag tummen ur... Nya loopen och uppdateringarna klara. Måste erkänna att jag sneglade på @Zoyadog bygge Odyssey för inspiration till rördragningen

Det som har ändrats
Nytt svart golv i chassit
Ny DDC pump
Nya anslutningar
Nya Corsair ML fläkatar.
NZXT Hue+ ledbelysning
Ny dragning av alla rör

400mm röret gick inte att passa in och samtidigt ha en hyfsat ren rördragning så det blev att behålla 250mm röret.
Nya bilder kommer, tills dess får mobilbilder duga

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Frida 🥐

Tjusigt!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zoyadog:

Tjusigt!!

Tackar! Blev helt ok fast man är en nybörjare med vattenkylning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt cleant och snyggt ut!

Permalänk
Medlem

Jäkligt imponerande CPU-böjar där, symmetri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzoard:

Det ser riktigt cleant och snyggt ut!

Skrivet av Pirazy:

Jäkligt imponerande CPU-böjar där, symmetri!

Tackar! Böjarna till CPU´n var lite kluriga att få till, men det gick till slut

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850