Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det märkligt vad många här som inte har förstått att detta inte handlar om att de själva föredrar win10 framför win7/8 utan om rätten att själv få välja och styra över ens egna dator. Vad hade ni tyckt om någon pressat på er att installera Ubuntu eller nåt och en dag bara gör det och struntar fullständigt i vad ni tycker?

Kan det ens vara lagligt att bete sig som Microsoft gör nu?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Jag "tror" inte att W7 är bättre, utan jag vet det. Så tydligen har jag mer kunskap än dig :).

Nej, det finns väldigt få förbättringar, men betydligt fler försämringar....

Nej det har vi inte, det Microsoft försäkt är att införa samma skit i W7/W8 med, men det är bara att neka skiten.

Finns mycket, inte kränkande (datainsamling på samma stora grad), säkrare (delar inte ut dina lösenord till alla du känner), samlar inte in allt du skriver på tangentbord, bättre gui mm (ex så saknar W8/W10 Aero, och infört "ribbons" skräpet i utforskaren).

Klart de är optimerade/fungerande till W7 med....

Ett exempel anges här..Kommer tyvärr inte enbart gälla Intels nya cpu utan förmodligen även nyare grafikkorts kretsar
Läs hela artikeln
For example, Windows 10 will be the only supported Windows platform on Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon, and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon.

http://www.extremetech.com/extreme/221389-microsoft-skylake-o...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Bara till att se vad som hände mig, eller rättare sagt min fars Windows 10 dator. Den hade bestämt sig för att ladda ned någon konstig skrivar drivrutin(trots att jag redan hade den installerad) så det inte gick att skriva ut eller skanna. Blev tvungen att avinstallera skrivare genom enhetshanteraren och ladda ner och den officiella drivrutinen igen. Tack för att ni stal den eftermiddagen från mig M$.

Detta påtryck av Windows 10 känns som en våldtäkt och jag tänker hålla ut med 8.1 så länge det bara går.

Går väl inte att avinstallera några uppdateringar alls i w10?

Jag syftar på oss som sitter kvar på W7/8 och inte vill få några W10-påminnelser.

Permalänk
Medlem

Om man inte var anti 10:an innan så blir man ju det av det här eländet. Snacka om desperata de är. Både min dotter och min kollega fick eländet tvångsinstallerat i helgen.

Installera GWX control:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej, jag tänker inte uppgradera till Windows 10 ÄN. Det är för buggat, har en massa olösta problem med bl.a. drivrutiner samt program som jag använder och även spel och är helt enkelt ett OS som i mitt tycke ligger i Beta-stadiet fortfarande. Var precis likadant när Windows 8 kom ut, helt enkelt inte värt att uppgradera från Windows 7 just då utan man fick vänta tills 8.1 kom ut och därefter ytterligare en liten period tills man säkert kunde installera det utan att få en massa problem.

Jag är trött på att bli påtvingad av Microsoft att uppgradera när jag inte vill det. Och javisst, jag har testat Windows 10 med en ren installation (har en Windows 10 nyckel) och nej, det fungerade INTE bra för mig.

EDIT: Ang. Linux - Mycket bra alternativ, har det installerat på nästan alla mina datorer förutom just speldatorn! När Linux har lika bra support för spel som Windows 8.1 så blir det en installation för detta, men för närvarande får det va.

Vilken Värld lever du i? För vi andra har inte dessa problemen. Jag har installerat Win10 till massor med kunder som kommit med gamla 1156, 1366 och till och med 775 datorer detta året och inte haft nåra drivarproblem. Det har funkat klockrent och hälften av datorerna fick alla sina drivare direkt från MS vid installation.

Själv kör jag Win10 på mitt 2011 rigg å spelar på fint alla mina gamla spel som GTA:VC, Quake, Doom osv funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller med om att detta är rätt fult av Microsoft, men kan någon förklara varför vissa är så extremt negativt inställda till W10? Det är bättre än både W7 och W8 så jag ser verkligen inte det negativa i att uppgradera, särskilt inte när det är gratis. Kan verkligen inte komma på en enda anledning.

Anledningen att folk är negativa till den är väl för att den kanske skickar lite information till NSA, den spionerar på dig och så har den reklam på startmenyn. Jag har också hört rykten att Windows 10 är egentligen vilddjurets märke som nämns i Bibeln, men jag vet inte om det stämmer. Den verkar oskyldig och fin men i sitt inre är den en rovlysten varg.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Ett exempel anges här..Kommer tyvärr inte enbart gälla Intels nya cpu utan förmodligen även nyare grafikkorts kretsar
Läs hela artikeln
For example, Windows 10 will be the only supported Windows platform on Intel’s upcoming “Kaby Lake” silicon, Qualcomm’s upcoming “8996” silicon, and AMD’s upcoming “Bristol Ridge” silicon.

http://www.extremetech.com/extreme/221389-microsoft-skylake-o...

Och sedan gick de ut och sade att det kommer fungera.
Var så säker, W7 har stöd fram till 2020 (minst), och innan dess sker inget omvälvande, och efter dess kan man fortsätta med W7 om man så vill ett tag, eller gå över till en bättre sida (ex OS X eller Linux).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Well det finns ett antal anledningar till att jag inte uppdaterat. För det första är det extremt inkonsekvent det vill säga att man måste friskt hoppa mellan olika menyer osv för att ändra saker som tidigare låg på samma ställe. Nu är ju kontrollpanelen delad i två metro plus den klassiska dör vissa inställningar bara finns i den ena. Sen är Windows 10 väldigt duktigt på att kränka mitt privatliv. Sen går det inte heller att se vad som finns i uppdateringar. Håller med om att bakåtsträvande är dåligt men då ska uppföljaren vara bättre också.

Förövrigt så har jag betalat för support fram till 2023 vilket jag då förväntar mig.

Nu har jag bara Windows på speldatorn men det är väl en för mycket...

Både Windows 7 och 8.1 har fått via Windows Update samma feedback processer som Windows 10 har.
Om du ändå visste vad till exempel Facebook och Google gör så skulle du bli mörkrädd.
Själv använder jag Win10, googles tjänster och facebook. Känner personligen att jag inte har något att dölja från ett automatiskt datasystem som behandlar informationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av laxan96:

Vilken Värld lever du i? För vi andra har inte dessa problemen. Jag har installerat Win10 till massor med kunder som kommit med gamla 1156, 1366 och till och med 775 datorer detta året och inte haft nåra drivarproblem. Det har funkat klockrent och hälften av datorerna fick alla sina drivare direkt från MS vid installation.

Själv kör jag Win10 på mitt 2011 rigg å spelar på fint alla mina gamla spel som GTA:VC, Quake, Doom osv funkar fint.

"Vi"?

Jag fick så sent som idag in en dator från en 70-årig man (en Lenovo) som slutade fungera efter att Microsoft tvingat på honom W10. Så fort han ska börja spela något flashbaserat (låter det som enligt felbeskrivning) så startar den om. Han kan alltså inte använda datorn längre pga detta, utan tvingas lämna in den till någon annan för att få hjälp. Jag tror inte han bryr sig om att dina kunder inte haft problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Själv sitter jag här och försöker lista ut hur jag ska göra för att få en clean formatering med W10 på min dator.

Windows Media Creation Tool
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Skapa en usb sticka med W10 sedan lägger du bara in en W7, W8.1 eller W10 nyckel när den frågar efter produktnyckel.
Kopplar du sedan ett microsft konto till windowset så har jag för mig att licensen knyts till ditt MS konto. Så vid nästa rena installation hittar du inte produktnyckeln nånstans ska du kunna logga in med ditt MS konto istället för att aktivera ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det finns en klar ekonomisk anledning till varför jag inte vill bli tvångsuppgraderad.

Jag har en Windows 7 Retail-licens. Det betyder att jag kan flytta den till en dator med ett nytt moderkort när jag vill. Om jag uppgraderar "gratis" till Windows 10 så blir min nya licens bunden till datorn jag har nu och eftersom den snart ska uppgraderas så betyder det att Microsoft tvingar mig att köpa en ny licens jag inte borde behöva köpa till min nya hårdvara. Det tycker jag är fult och oacceptabelt!

Din retailstatus ska vara kvar även vid upgrade, så fick jag det förklarat med min win 8 pro licens iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Vilken Värld lever du i? För vi andra har inte dessa problemen. Jag har installerat Win10 till massor med kunder som kommit med gamla 1156, 1366 och till och med 775 datorer detta året och inte haft nåra drivarproblem. Det har funkat klockrent och hälften av datorerna fick alla sina drivare direkt från MS vid installation.

Själv kör jag Win10 på mitt 2011 rigg å spelar på fint alla mina gamla spel som GTA:VC, Quake, Doom osv funkar fint.

"Vi andra"? Finns massor av folk som haft strul och problem med bl.a. drivrutiner, även några som kommenterat i denna tråd.

För att ge ett exempel - Min laptop, Lenovo X220, hade några problem när jag installerade Windows 10 på den i höstas. Den lilla touchnavigatorn fungerade ej i Windows 10 (hittade en drivrutin men kunde inte få till samma sensitivitet samt kunde inte stänga av mouse acceleration), drivrutinerna för fingeravtrycksläsaren fungerade inte heller och laptopen hade en mycket kortare batteritid fastän jag optimiserat användningen. Detta med en ren installation av Windows 10.

Installerade därefter Windows 10 på min desktop - fick direkt problem med drivrutinerna för mitt Sound Blaster ZxR (nu är detta Creative's fel och de har alltid haft dåliga drivrutiner, men i Windows 8.1 fungerade och fungerar det än idag helt utan problem) och jag fick av någon anledning lägre FPS (10-20 i snitt) i spel så som CS:GO och Battlefield 3/4 vilket var inte så jättekul. Och detta var också med en ren installation av Windows 10.

Nu var detta ett antal månader sen, men jag har svårt att tro att alla problemen jag upplevt då har lösts sig nu. Jag hade exakt samma strul när jag installerade Windows 8 för första gången, och efter att ha gått tillbaka till Windows 7 och väntat på 8.1 + 1 år för att därefter installera Windows 8.1 konstaterade jag att alla problemen jag tidigare haft hade lösts. Det är just därför jag inte installerar Windows 10 idag - varför hålla på och strula när Windows 8.1 fungerar bra för mig? Istället så planerar jag att använda Windows 10 nyckeln jag har för att senare, när fler spel stödjer DirectX12 och många av de buggar jag upplevt har förhoppningsvis lösts sig (vilket blir väl inom ett år eller så) att installera W10 på nytt. Men tills dess vill jag inte ha alla dessa pop-ups om att installera W10 nu, jag bryr mig inte ett dugg om att det är gratis fram t.o.m. 29:e juli då jag redan har en nyckel jag kan använda för detta ändamål.

Nu vet jag självfallet att det finns många andra som kör Windows 10 och tycker det fungerar bättre för dem än vad tidigare Windows versioner har gjort. Det tycker jag är toppen och jag är glad för deras skull, men man måste ändå komma ihåg att alla har olika konfigurationer/datordelar och använder sina datorer på olika sätt. Det finns inget som garanterar att ens upplevelse är lik den andres, speciellt när det gäller OS och olika datorer.

EDIT: För att klargöra saken:

Har inget emot W10 - är emot att bli påtvingad/jämnt påmind att uppgradera. Ungefär som att någon skulle komma in i min lägenhet och försöka tvinga på mig att måla om mitt rum, fastän jag är nöjd med den färgen jag har nu.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@infigo: Jag kör också 8.1 snyggare och bättre än W10, som jag hatar. Kommer troligen aldrig byta till W10.

Permalänk
Skrivet av Christley:

klart det inte är helt rätt. människan är fri till att göra precis vad denne vill.
att trycka på ett X i högra hörnet är alltid stänga ned om du inte pratar om virus/adware. varför ska inte microsoft behandla folk som ett fritt folk utan tvinga på andra vad dom anser är rätt? är inte det definitionen av förtryck?

Varför tror du? Tänk dig in i MS sits. Om du hade gjort ett gäng OS för en massa år sedan, och du har ett nytt, modernt OS - skulle du då vilja sitta och behöva underhålla + supporta alla gamla versioner för alltid? Förstår du hur mycket resurser som går till det? Resurser som skulle kunnats läggas på att förbättra och nyutveckla. Klart som fan att MS vill komma vidare, få över användarbasen till det senaste nu när det är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det handlar om att WIN10 (Spyware10) övervakar användarna. Nu har MS i alla fall erkänt att de övervakar allt på onedrive och förmodligen hotmail med. Sedan tidigare vet vi om skype och nu är det bara "telemetri" och cortana som är kvar för MS att erkänna som övervaknigsverktyg.

Vissa människor är kapabla att inse vad för sorts samhälle sådan övervakning skapar och vi vägrar bidra till den.

Windows 7 och Windows 8.1 har fått samma uppdateringar via Windows update. Om du har något problem med att automatiska datasystem tar emot feedback från sina klienter så bör du hålla dig till Linux och inte använda MS, Googles, Facebooks eller Apples tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Varför tror du? Tänk dig in i MS sits. Om du hade gjort ett gäng OS för en massa år sedan, och du har ett nytt, modernt OS - skulle du då vilja sitta och behöva underhålla + supporta alla gamla versioner för alltid? Förstår du hur mycket resurser som går till det? Resurser som skulle kunnats läggas på att förbättra och nyutveckla. Klart som fan att MS vill komma vidare, få över användarbasen till det senaste nu när det är stabilt.

Detta har ju redan diskuterats fram och tillbaka. Microsoft har avtal om support de inte kan bryta så det kvittar hur många som går över till W10, Microsoft måste fortfarande köra full support avtalen ut (=många år till).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det finns en klar ekonomisk anledning till varför jag inte vill bli tvångsuppgraderad.

Jag har en Windows 7 Retail-licens. Det betyder att jag kan flytta den till en dator med ett nytt moderkort när jag vill. Om jag uppgraderar "gratis" till Windows 10 så blir min nya licens bunden till datorn jag har nu och eftersom den snart ska uppgraderas så betyder det att Microsoft tvingar mig att köpa en ny licens jag inte borde behöva köpa till min nya hårdvara. Det tycker jag är fult och oacceptabelt!

Den koverteras till en Windows 7/10 Retail licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laxan96:

Windows 7 och Windows 8.1 har fått samma uppdateringar via Windows update. Om du har något problem med att automatiska datasystem tar emot feedback från sina klienter så bör du hålla dig till Linux och inte använda MS, Googles, Facebooks eller Apples tjänster.

Fast där kan man neka dem, gäller bara att ha koll på vilka KB man ska strunta i att installera.

Och det är inte "feedback" som Microsoft samlar in, det är dina lösenord + allt du skriver på tangentbordet mm, och använder till reklam (vilken i samband med "anniversary update" kommer öka i mängd), lika bra "kålsupare" som Google, och Facebook, fast värre nästan nu.

Apple däremot säljer inte din information vidare för reklam, samlar inte in något du inte vill utan lagrar det du vill hos dem, ex backuper om du så vill.

Stor skillnad på Microsoft, Google, Facebook och Apple. MS, Google, FB drar ner byxorna så fort USA´s myndigheter knackar på, medans Apple kämpar emot (Som ex med iPhonen FBI ville få upplåst, där gick FBI bet).

svar på §1.6/5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Att de bara orkar. Börjar faktiskt bli pinsamt nu. Låt kunderna få bestämma själva!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Detta har ju redan diskuterats fram och tillbaka. Microsoft har avtal om support de inte kan bryta så det kvittar hur många som går över till W10, Microsoft måste fortfarande köra full support avtalen ut (=många år till).

Det må väl vara sant, men antalet supportärenden lär ju också minska med antalet användare. Och mainstream-supporten har redan löpt ut för Windows 7:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/lifecycle

Permalänk
Medlem

Så det var detta som hände med min laptop _- Skulle se på film så kryssa jag ner skiten som vanligt sen 15 minuter in i filmen så stängs datorn av. Trodde då det var någon automatisk restart som brukar köras ibland då jag aldrig stänger av datorn. Sen kommer win10 skiten upp och håller på att installeras...... kan ju lungt säga att det inte blev någon film den kvällen....

Kör dock Win10 på min stationära men fan va seg laptopen blev efter win10 upgrade. Blir väl en ren installation snart....

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om man inte var anti 10:an innan så blir man ju det av det här eländet. Snacka om desperata de är. Både min dotter och min kollega fick eländet tvångsinstallerat i helgen.

Installera GWX control:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

tack, nu slipper jag den där jävla pop uppen varje gång jag startar datorn, visade sig även att jag hade 6.1gb windows 10 material liggandes.

HATAR när folk försöker trycka ned saker i halsen på mig vare sig det gäller religion, ny bil eller windows 10. alla vet väll att windows 10 finns och dom som vill ha det kan skaffa det, låt oss andra vara ifred.

tjejen har det på sin dator men tycker inte om det så det får bli windows 7 där igen.

windows 10 är säkert jätte bra men det är säker mycket annat nytt också men sluta trycka ned det i halsen på mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Varför tror du? Tänk dig in i MS sits. Om du hade gjort ett gäng OS för en massa år sedan, och du har ett nytt, modernt OS - skulle du då vilja sitta och behöva underhålla + supporta alla gamla versioner för alltid? Förstår du hur mycket resurser som går till det? Resurser som skulle kunnats läggas på att förbättra och nyutveckla. Klart som fan att MS vill komma vidare, få över användarbasen till det senaste nu när det är stabilt.

säg att ditt favoritprogram som du använder varje dag 4 timmar om dagen släpper en uppdatering som gör att du nu inte kan göra det du tidigare ville göra på ditt vis. programmet gömmer nu vissa saker från användare, funktionalitet tagits bort och det är verkligen inte samma program för dig och du kan inte göra det du vill göra.
finns inget annat program som gör samma sak för ideen är skyddad bakom copyright.

lever du med det och bara går vidare eller försöker du behålla den tidigare versionen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jääääääääääääääkligt svårt att uppskatta sådana fula knep!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"strejf
Avstängd"
Fast där kan man neka dem, gäller bara att ha koll på vilka KB man ska strunta i att installera.

Och det är inte "feedback" som Microsoft samlar in, det är dina lösenord + allt du skriver på tangentbordet mm, och använder till reklam (vilken i samband med "anniversary update" kommer öka i mängd), lika bra "kålsupare" som Google, och Facebook, fast värre nästan nu.

Apple däremot säljer inte din information vidare för reklam, samlar inte in något du inte vill utan lagrar det du vill hos dem, ex backuper om du så vill.

Stor skillnad på Microsoft, Google, Facebook och Apple. MS, Google, FB drar ner byxorna så fort USA´s myndigheter knackar på, medans Apple kämpar emot (Som ex med iPhonen FBI ville få upplåst, där gick FBI bet).

De ville ju bara att Apple skulle underlätta för dem. Det handlade ju aldrig om att de inte kunde ordna det själva, vilket man såklart kan förstå att de klarar med tanke på de resurser de har. Så egentligen kan man väl se Apple's vägran där som tämligen meningslös.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Nioreh83:

Två av mina kompisar råkade uppgradera i helgen när de kryssade ner rutan som de brukar

tvingades uppgradera en laptop i det budgetigare segmentet och det tog 2 dar trots att den var helt oanvänd, så man har ju iaf lite ångertid på felkryssandet.

antar det blott rör sig om några timmar på en monstermaskin dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

De ville ju bara att Apple skulle underlätta för dem. Det handlade ju aldrig om att de inte kunde ordna det själva, vilket man såklart kan förstå att de klarar med tanke på de resurser de har. Så egentligen kan man väl se Apple's vägran där som tämligen meningslös.

Nej. De kunde inte låsa upp själva, så det var de det handlade om, de hade inte resurserna, eller möjligheten att göra det, och de försökte då tvinga Apple (Som inte heller har möjligheten att göra det) vilket då skulle innebära att de skulle tvingas att skapa ett "myndighets OS" version av iOS, vilket de vägrar göra då det kan nyttjas fel.

Så nej, den vägran är inte meningslös då FBI saknar möjligheten själv....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Efter ha läst nästan 3 sidor av kommentarer där folk inte riktigt förstår varför folk inte uppgraderar, jag kan ju säga att personligen efter att ha kört windows 10 i 3 månader kanske så var det lite problem.
1, inte lika stabilt (kan varit drivers som krånglade, gjorde ren install)
2, all telemetri och innan jag upptäckte att den delade ut uppdateringarna som borde vara opt-in istället för ut.
3, jag kunde inte välja hur mina uppdateringar skulle installeras och vilka, har ingen möjlighet för att köra Enterprise utan kör pro.

En positiv sak för mig och negativ sak för de med Ultimate är att jag "tjänade" mer på det eftersom jag fick en dyrare licens för samma pris som de som köpte Win 7 ultimate...

Permalänk
Medlem

Microsoft har gått för långt denna gång.
Automatisk "uppgradering" från Windows 7 till Windows 10 utan att ha en chans att göra något.

Detta har hänt för min sambo, min pappa och en av mina söner.
För min sambo så kan hon inte använda datorn. Det verkar som att jag får blåsa disken och installera Windows 7 igen.

På min pappas dator går det sådär. Har mekat en hel del för att få allt att fungera, men datorn drar ned flera gig skit och eftersom han sitter på mobilt bredband så tar det evigheter, plus att den maximala överföringen per månad överskrids hela tiden.

På min sons dator fungerar det bra, antagligen eftersom han har en nyare dator och sitter på 100/100 lina.

Microsoft fick hybris...men mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Både Windows 7 och 8.1 har fått via Windows Update samma feedback processer som Windows 10 har.
Om du ändå visste vad till exempel Facebook och Google gör så skulle du bli mörkrädd.
Själv använder jag Win10, googles tjänster och facebook. Känner personligen att jag inte har något att dölja från ett automatiskt datasystem som behandlar informationen.

Mitt arugument om updateringar var ogrundat och en kvarleva från technical preview. Ber om ursäkt för att ha spridit missinformation (redigerat inlägget).

Använder inte facebook alls. Av googles tjänster använder jag endast play music och youtube samt maps någon gång ibland. Jag är inte super paronid men jag kommer använda alternativ som respekterar mitt privat liv om sådant finns. Ex så finns det inte på telefon markanden och därför använder jag en android telefon. Så jag undviker så länge det finns ett vettigt alternativ. Vilket det ofta gör men kommer inte kompromisa med min livs kvalite eller sociala liv för att skydda mitt privatliv.

Istället för att ta din synvinkel "andra gör ju ändå det så vad spelar det för roll med en till". Så anser jag att man ska försöka att undvika dessa tjänster och göra sitt avtryck så litet som möjligt. Sen bara för att andra gör det så betyder inte det att det gör saken mer rätt. Anser inte heller har något jag vill dölja egentligen. Men

.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)