Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Permalänk
Medlem

@xcluzive: finns det nån win7 aero glass mod till w10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Min morsa frågade om jag köpt en exakt likadan laptop till henne..För den vart mycket snabbare helt plötsligt och startar på någon sek..Nej sa jag du har bara fått nytt operativsystem..Aha det var därför som den såg så konstig ut när datorn startades..Jag sa vill du ha tillbaka windows 7 så kan jag fixa det.Hon sa bara nej du låter bli min dator annars blir den som förr igen och den gjorde mig arg. HAHA

Så hon är hur nöjd som helst med sin dator..
Du kanske ska visa din mor hur windows 10 fungerar innan du bara säger allt negativt ...Hon kanske gillar det som min mor gör

Har du förklarat för henne att nu kommer hon inte sitta med ett operativsystem som ej har support inom något år??
Nu kan hon gå tillbaka till tidigare Windows men kan installera Windows 10 när hon vill senare i tiden även efter den 29 juli ??
Eller var du bara negativ till allt??

Detta med den negativa stämningen var under tiden som den installerades men idag så är det ingen fara.
Den vart lite snabbare. Denna bärbara använder morsan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=713370 och det är inte den snabbaste om man jämför en 5 år gammal Gaming burk med en hårddisk och inte SSD. Och hon spelar ju oftast mycket kort spel och då fick ju jag förklara att det finns inte på 10'an men det finns uppdaterade som man kan hämta hem via appar.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Återigen så går diskussionen från det faktum att Microsoft nästintill påtvingar uppdateringar till att alla är korkade som inte redan har uppdaterat till Windows 10.

Låt oss återgå till det som bör diskuteras i denna tråd - är det verkligen okej av Microsoft att bete sig såhär? Är det inte lite fräckt att de helt plötsligt gått från "att kryssa betyder 'nej'" till "att kryssa betyder 'ja, tack!'"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Däremot tycker jag att Microsoft kunde göra detta utan att folk ska behöva spendera timmar med att hoppa hit och dit mellan dom olika Windows..Man skulle bara enkelt kunna aktivera sin Win7/8 nyckel till Windows 10 på deras hemsida typ..

Man kan göra en fresh install av W10 med en W7-/W8-nyckel rakt av så jag är inte med på vad du menar där riktigt.
Man behöver inte ens gå in i förväg och "boka" sin uppgradering - bara att köra.
Gjorde detta senast förra veckan.

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Återigen så går diskussionen från det faktum att Microsoft nästintill påtvingar uppdateringar till att alla är korkade som inte redan har uppdaterat till Windows 10.

Låt oss återgå till det som bör diskuteras i denna tråd - är det verkligen okej av Microsoft att bete sig såhär? Är det inte lite fräckt att de helt plötsligt gått från "att kryssa betyder 'nej'" till "att kryssa betyder 'ja, tack!'"?

Bra post!

Jo det är mycket dålig stil. Det är inte ok.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag som just bytte tillbaka till windows 7 :/ gick från ca 50-60fps med max settings i windows 7 i squad till 15-17fps på low setting i windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har Windows 7 i skolan på de datorerna och har inte sett en enda W10 förslag eller uppdatering på snart ett år.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Såklart ni får tycka vad ni vill men, efter installerat runt 350 stycken W10 maskiner på 12 olika hårvara så, finns det 0 anledning gå till Windows 7.

Skiter fullständigt hur microsoft skickar ut sin uppdatering, vill man betala för windows 10 efter 29 juli så visst fine gör det....

Såklart det är tex HPs fel om inte saker funkar om du uppdaterar till win10 om dom inte har cert drivare till W10...

Inte fan är det MS fel om dom inte uppdaterat sina LAN drivers på 2 år dom haft på sig lägga in den i W10 test....

Men sitt kvar på Windows 7 när alla OEM typ sluttat utveckla drivare för windows 7.

W10 har många förbätringar och i en enterprise miljö skulle jag också uppdatera om det inte finns specifik mjukvara som inte fungerar i W10. Men då det bara blir jobbigare att updatera ju längre det väntas så är det bäst att försöka pusha ut det så tidigt som möjligt.

Men du måste ju också hålla med om att det finns stora problem med windows 10 så som att allt är väldigt inkonsekvent med bland annat den delade kontroll panelen. Men även att microsoft återställer inställningar du ändrar efter uppdateringar. Samt att dem klumpar ihop updateringar för att föröka få dig att installera allt. Vilket inte kan kallas något annat än idiotiskt samt ett försök till att tvinga ut alla updateringar ex de som implementerar mer reklam... Reklam också hur fan kan man motivera att ha reklam i en mjukvara som kostar 2500kr ??

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

@anon127948: Säger inte att det är OK med "övervakning", men alla som störs av detta. Hoppas inga av dessa använder facebook eller andra google tjänster, eller använder androidtelefon...

Kan väl tycka att MS går lite för långt med att ge bort sitt "gratis" OS. Men jag gillar win10 och använder det på alla mina datorer/plattor.

Kan inte annat än le åt "-jaha bara att vänta på att stödet för spel blir större på Linux".
Så sa mina kompisar till mig också i slutet på 1990 talet. Undrar om dom fortfarande väntar....?
Visst stödet, funktionaliteten har blivit bättre dom senaste 20 åren. Men för mig som spelar 30+ timmar/veckan är inte Linux eller MacOS ett alternativ.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Man kan göra en fresh install av W10 med en W7-/W8-nyckel rakt av så jag är inte med på vad du menar där riktigt.
Man behöver inte ens gå in i förväg och "boka" sin uppgradering - bara att köra.
Gjorde detta senast förra veckan.

Det jag menar är att slippa helt med att installera Windows utan bara aktivera nyckeln den till Windows 10direkt utan en massa installationer..
Förstår du nu?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Skulle vilja säga att det där är utter bullshit.

Har installerat Windows 10 på både gamla datorer 2008 och framåt samt sprillans nya datorer och inte en enda gång har jag behövt installera drivrutiner manuellt så länge det inte är någon väldigt speciell hårdvara i datorn.

Windows 7 däremot... går inte ens att installera en Dell Optiplex som såldes med Windows 7 utan att installera nästan alla drivrutiner manuellt.

Bullshit? Att du personligen inte har upplevt några problem innebär inte att det inte finns andra som har det. Hur många personer ska behöva berätta att de har hårdvara/mjukvara som inte fungerar i Windows 10 för att du ska fatta det?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Jag som just bytte tillbaka till windows 7 :/ gick från ca 50-60fps med max settings i windows 7 i squad till 15-17fps på low setting i windows 10

Förmodligen ej en ren installation av Windows 10 ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Så om jag "kryssar ner" tjatrutan så betyder det "ja"?

W10 är säkert kanon men sitter med en gammal bärbar som en vän fick mickla med för att få in W8 på en gång i tiden. W10 tjatar men jag tvivlar starkt på att det kommer fungera.

Spelburken kan jag säkert köra W10 utan problem men finner noll skäl att uppgradera på den. Håller på att spara undan för nyköp under vintern så det blir W10 då ändå.

Hur undviker jag W10 på bärbara utan att behöva installera "blockera uppgraderings"program och att inte våga "kryssa ner" hädanefter?

Fritt val? Jo.........

Som sagt. Inget emot w10. Kan ärligt talat inget om det men Microsofts tjat får mig att bli obstinat och tjurig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Är det bara jag som får psycho-flickvän-vibbar? Känner bara mer och mer att Win 7 som jag sitter på nu blir sista OSet med Windows. Behöver jag byta sen blir det helt och hållet Linux. Oavsett hur många spel det finns eller inte till Windows, jag spelar så sällan ändå.

Du tog orden ur munnen min!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Fan det bästa idag!

Men jag fattar inte meningen "It rubs the windows on its skin or it gets the hose again".

antar att du inte sett "Silence of the Lambs"? Mycket bra film för övrigt, även om den börjar bli lite gammal nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

För fan bara uppgradera istället... Är så trött på folk som klagar på Windows 10. SJÄLVKLART ska det vara ett alternativ, men kom igen, Windows 8.1 är pissdåligt, windows 7 är uråldrigt och Microsoft kommer ju lägga ner viktiga uppdateringar till win 7 så småningom, bara uppgradera eller skaffa linux.

Vilket hjärndött inlägg.

Avancerade användare uppskattar inte windows 10 av flera skäl. Jag gav det tre chanser, tre ominstallationer av Win10, alla tre gånger strulade det eller buggade ur när jag ville anpassa operativsystemet efter eget tyck och smak. Kom fram till slutsatsen att Win10 är inte tillräckligt moget än, gör ett till försök mot slutet av året, fortsätter det krångla så stannar jag på 8.1 ett tag till. 8.1 är lätt bäst än så länge för avancerade användare. (Nje jag är inte så pass avancerad att jag sitter och kör linux med custom roms osv)

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det har ju redan getts ett flertal argument. Vissa sitter på retail-licenser och vill inte bli låst till sin hårdvara. Andra har produkter som kräver sitt äldre operativsystem. Vissa har bekanta som är nöjda med sitt OS, don't fix it if it ain't broken som man säger, byta kan förvirra mer än det hjälper. En del tar ståndpunkt för att pracka på på det här viset är fel. Reklamen eller "spionmjukvaran" kanske man vill undvika.

Förstår inte vad man skulle bli förvirrad över? att dokument inte finns med i startmenyn från början? Jag tycker inte att det är någon bra anledning iaf.

Om vi säger att dina argument stämmer så påverkar det ju bara några få procent. Enligt mig finns det ingen anledning till varför inte 95% av Windows användare skulle ha Windows 10.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IvP:

antar att du inte sett "Silence of the Lambs"? Mycket bra film för övrigt, även om den börjar bli lite gammal nu.

Gammal film - usch! Hur kan man titta på gammalt skit när nya filmer är så mycket bättre för alla cgi effekter och fräscha idéer...

Måste vara bakåtsträvare och nostalgiker som får ut något av film gjord före 2014.

Obs: detta var ironi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Förstår inte vad man skulle bli förvirrad över? att dokument inte finns med i startmenyn från början? Jag tycker inte att det är någon bra anledning iaf.

Om vi säger att dina argument stämmer så påverkar det ju bara några få procent. Enligt mig finns det ingen anledning till varför inte 95% av Windows användare skulle ha Windows 10.

Om vi säger att hans argument stämmer så ger det en förklaring till att 10:an trots tjat och tvång, nu ligger på 18%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Om du tror W7 är bättre OS så har du seriöst 0 kunskap.

Finns över 250 förbättringar i W10....

Nej. Jag "tror" inte att W7 är bättre, utan jag vet det. Så tydligen har jag mer kunskap än dig :).

Nej, det finns väldigt få förbättringar, men betydligt fler försämringar....

Skrivet av fermia:

Fast övervakningen har vi nog fastställt att det förekommer även i Win7/8.1 så det argumentet håller nog inte längre.
Sa aldrig att det var på Swec det skrevs..

Och vad gör Windows 7 bättre än nya windows 10..
Jag kan inte komma på en enda punkt längre efter att ha kört Win 10 i 1 år..
Drivrutinerna finns men kommer ej bli optimerade till Windows 7 inom snar framtid.Om inte det redan sker redan idag.
Att behöva optimera sina drivrutiner till 3 st Windows vill nog dom flesta tillverkarna slippa..

Nej det har vi inte, det Microsoft försäkt är att införa samma skit i W7/W8 med, men det är bara att neka skiten.

Finns mycket, inte kränkande (datainsamling på samma stora grad), säkrare (delar inte ut dina lösenord till alla du känner), samlar inte in allt du skriver på tangentbord, bättre gui mm (ex så saknar W8/W10 Aero, och infört "ribbons" skräpet i utforskaren).

Klart de är optimerade/fungerande till W7 med....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Om vi säger att hans argument stämmer så ger det en förklaring till att 10:an trots tjat och tvång, nu ligger på 18%

?

Det är ju lite det jag funderar på, har 80% skrivare som inte har Windows 10 drivrutiner eller varför uppgraderar inte majoriteten?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du kanske borde läsa lite om DDR Tyskland och se vilket sorts samhälle man får med Win10 nivå av övervaknig (Win10 är mer som STASIs våta dröm i jämförelse).

Bara för att du är så naiv att du inte har något att göma i dagens Beria inspirerade samhälle är bara tecken på naivitet och inte mycket annat.

Det är naivt att inte svälja konspirationsteorier menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Jag är nöjd med det jag har för tillfället...vad ska jag med dessa 250 förbättringar till?

Har man en fin röd Ferrari som man är nöjd med och det släpps ny modell med starkare motor, 0.2s snabbare 0-100km/h, extra elektroniska säkerhetsfunktioner, 24/7 övervakning av bilen av tillverkaren utan möjlighet att stänga av den då den är uppkopplad hela tiden samt tillverkaren vill ha större kontroll över din bil "för bästa upplevelse" och digital skärm för visning av hastigheten istället för den snygga analoga som man gillar varav skärmen ploppar upp lite små rutor med reklam på sidorna...Måste man byta då om du får denna bil gratis i utbyte mot den nuvarande? Karossen på den nya bilen är dessutom äcklig och du måste måla om och sätta dit lite extra spoilers för att det ska någorlunda likna din "gamla" bil. Nej tack!

Hear, hear!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

?

Det är ju lite det jag funderar på, har 80% skrivare som inte har Windows 10 drivrutiner eller varför uppgraderar inte majoriteten?

Han och flera tidigare har gett en mängd anledningar till att inte gå på W10. Vad gör att flertalet inte verkar förstå det dem läser?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Alla drivers som finns i w7 går importera i w10 med lite små hack

...och det anser du är en godtycklig lösning? Vill man inte ha "det senaste", ska man inte tvingas till det heller.

Har du den senaste modellen av din bil? Tror du Apple erbjuder min fru att uppgradera sin gamla iPhone 4S?

Poängen ligger i att all inte vill, eller kan. Som exemplet ovan vad gäller skrivare. Nej, det är inte skrivarens tillverkare som MÅSTE ordna det. Drivrutinen är skriven för Windows 7, användaren använde Windows 7. Nu står samma användare med en skrivare som inte fungerar. Vem betalar för en ny? Microsoft? Nej...

Dra upp huvudet ur sanden. Du gillar Windows 10, andra gör det inte. Ganska enkelt, du får helt enkelt gilla läget.

Permalänk
Medlem

Har haft en smärtfri upplevelse med windows 10 än sålänge, inget att klaga på. Är inte direkt förvånad av att Microsoft gör såhär och jag tycker att det är ett fult knep att få personer som är nöjda med w7 att uppdatera, ibland av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Han och flera tidigare har gett en mängd anledningar till att inte gå på W10. Vad gör att flertalet inte verkar förstå det dem läser?!

Men sanledningarna påverkar ju inte majoriteten av mainstream folket vad jag kan se?
Om du går ut och frågar den första personen du hittar som har Windows 7 varför personen fortfarande har Windows 7, vad är svaret, det är det jag undrar.

Berit,70 år skiter ju tex (antagligen iaf) fullständigt i hur Microsoft levererar sina uppgraderingar eller om de läser hennes nyhetsbrev (mail) hon får från hundkenneln och bridge klubben. varför har hon Windows 7 och inte Windows 10?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är de helt jävla efterblivna? Att stänga ner rutan innebär ett godkännande? Microsoft Corp v Commission round 2, man kan ju önska.

Varför behövs ett tredjepartsprogram för att lösa detta, fungerar det inte att avinstallera Windows uppdateringarna som orsakar detta längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...och det anser du är en godtycklig lösning? Vill man inte ha "det senaste", ska man inte tvingas till det heller.

Har du den senaste modellen av din bil? Tror du Apple erbjuder min fru att uppgradera sin gamla iPhone 4S?

Poängen ligger i att all inte vill, eller kan. Som exemplet ovan vad gäller skrivare. Nej, det är inte skrivarens tillverkare som MÅSTE ordna det. Drivrutinen är skriven för Windows 7, användaren använde Windows 7. Nu står samma användare med en skrivare som inte fungerar. Vem betalar för en ny? Microsoft? Nej...

Dra upp huvudet ur sanden. Du gillar Windows 10, andra gör det inte. Ganska enkelt, du får helt enkelt gilla läget.

Bara till att se vad som hände mig, eller rättare sagt min fars Windows 10 dator. Den hade bestämt sig för att ladda ned någon konstig skrivar drivrutin(trots att jag redan hade den installerad) så det inte gick att skriva ut eller skanna. Blev tvungen att avinstallera skrivare genom enhetshanteraren och ladda ner och den officiella drivrutinen igen. Tack för att ni stal den eftermiddagen från mig M$.

Detta påtryck av Windows 10 känns som en våldtäkt och jag tänker hålla ut med 8.1 så länge det bara går.

Skrivet av El_Raspberry:

Är de helt jävla efterblivna? Att stänga ner rutan innebär ett godkännande? Microsoft Corp v Commission round 2, man kan ju önska.

Varför behövs ett tredjepartsprogram för att lösa detta, fungerar det inte att avinstallera Windows uppdateringarna som orsakar detta längre?

Går väl inte att avinstallera några uppdateringar alls i w10?

Visa signatur

Citera för svar