Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av trickeh2k:

Beror väl på vad man har för mål med sin överklockning. Finns ju begränsningar i hur mycket ström man kan tillåta kortet att dra, men generellt, nej. Inte så länge du överklockar på luft. Det handlar mer om tur i kisellotteriet

Vid 13.50 in i videon pratar Jay om det. Men det har diskuterats förr med, kommer göra absolut noll skillnad med 1*8 eller 10st *8
Kanske om man planerar att köra LN2 så kan man behöva det, men för luft/vatten....knappast.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är inte så viktigt, och det kommer inte spela någon roll alls i överklockningssynpunkt.

Haha vad säger du? Självklart kommer det att påverka överklockningskapabiliteterna, speciellt när en mjukvara för att modifiera bios kommer ut. Kan man då öka spänningen, når man högre klockfrekvenser till priset av högre strömförbrukning vilket också leder till mer värme som behöver ledas bort. Jag tror absolut det blir nödvändigt med två strömkontakter för högre överklockningspotential än vad vi ser för tillfället runt 2100mhz. Men för gemene man som inte gör mer än att peta lite i afterburner är det verkligen skitsamma.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk

Köpte ett gigabyte kort på alina rabatten ska man köpa ett Asus kort också och lämna tillbaka den "sämre" när gigabyte släpper sina specs. Har köpt så man hämtar ut och betalar i butiken då kan man väll bara ångra sitt ena köp när man går dit?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av erssn:

Haha vad säger du? Självklart kommer det att påverka överklockningskapabiliteterna, speciellt när en mjukvara för att modifiera bios kommer ut. Kan man då öka spänningen, når man högre klockfrekvenser till priset av högre strömförbrukning vilket också leder till mer värme som behöver ledas bort. Jag tror absolut det blir nödvändigt med två strömkontakter för högre överklockningspotential än vad vi ser för tillfället runt 2100mhz. Men för gemene man som inte gör mer än att peta lite i afterburner är det verkligen skitsamma.

"okej".....

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mja, beror ju på. Classified och de andra är mer avsedda för de som vill överklocka friskt på egen hand. Om du nöjer dig med fabriksöverklockning så tror jag att SC eller FTW duger alldeles utmärkt

Lite svårt att se men är detta 6+8?

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/05/ASUS-ROG-STRIX-GTX-1080-PCB.jpg

Men visst, det jag menade är att oavsett så spelar inte Strix i samma liga som de övriga korten jag nämnde

Var hittade du bilden på det nakna Asus kortet?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Entusiast

http://www.overclock.net/t/1600401/various-gtx-1080-reviews/3...

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Har du bara en 8-pins pci-e kontakt för extra ström så kan kortet max dra 225W. 150W från 8-pinskontakten och 75W från moderkortet. När kortet redan drar upp mot 180W utan överklock så sätter snarare strömförsörjningen stop för högre överklockning än kyllösningen.
Hade man satt ett referenskort under vatten så får man därför inte bättre överklockning då strömförsörjningen är så pass dålig.

Edit: 8-pins = 150W strömförsörjning & 6-pins = 75W extra + en teoretisk strömförsörjning på 75W från moderkortet.

Så summa summarum är att köpa med 2 st kontakter för mer ström ?

Så detta kanske skulle passa mig ?

EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW

Permalänk
Entusiast

Har beställt två såna då dessa är mer påkostade, har mer strömförsörjning samt det här med bios. Dock kanske det blir en back på den ordern då jag inväntar svar från EK gällande vattenblock...

https://www.techpowerup.com/222795/evga-geforce-gtx-1080-ftw-...

Permalänk
Avstängd

Om ASUS ROG STRIX kortet.. all info man behöver veta.
(Det blir ett Asus kort denna gång, jag har ju redan Asus ROG SWIFT...)

http://pcdiy.asus.com/2016/05/this-is-the-asus-strix-geforce-...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Så summa summarum är att köpa med 2 st kontakter för mer ström ?

Så detta kanske skulle passa mig ?

EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW

Det finns ingenting som säger att kort med fler faser och strömförsörjning kommer att klocka bättre. Vissa verkar tro här att det inte kommer att göra det, men det har inte testats så jag förstår inte hur någon kan veta det ännu.

Det brukar däremot vara så att du inte tjänar i prestanda/krona att köpa kort som är "bättre överklockare", som t.ex. classified, lightning eller liknande kort. Det är lite mer av en kul grej som många tycker om att göra.
Skaffa ett kort som är tyst och svalt så blir det fint. Tänk även på att du förmodligen inte kommer att komma jättemycket högre än exempelvis superclocked-kortet på luftkylning om du ska överklocka.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Blev en ASUS Strix för mig, har kört dem länge (570. 680. 970) och alltid varit grymt nöjd.

Permalänk
Medlem

Beställde också ett Strix. Jag kommer inte att klocka (tror jag) så den höga fabriksklocken blev avgörande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Beror väl på vad man har för mål med sin överklockning. Finns ju begränsningar i hur mycket ström man kan tillåta kortet att dra, men generellt, nej. Inte så länge du överklockar på luft. Det handlar mer om tur i kisellotteriet

Men om Class och FTW har 2 × 8 Pin så spelar det väl ingen roll om du ska vattenkyla kortet?

Ända skillnaden är väl att class kommer med högre clock ur lådan?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

https://youtu.be/22ePLtROm6I?t=833

Vid 13.50 in i videon säger han något väldigt intressant, ungefär samma sak som jag hävdat

Hur kan han informera om en bra temp när han kör i ett helt öppet chassi med vattenkylning på CPUn. Han har ett kort som hela tiden får in luft på max 22c. Hur i h_________ kan han informera att det är så bra. Hur många skulle köra med ett öppet chassi med ett grafikkort som kostar +6000kr. efter en månad så skulle hela kortet vara fullt med damm och ha en max Clock på 1000Mhz som max.

Gör om gör rätt.

Kan det vara så illa att man hårvarutestare inte vågar klaga på nya kort för då kommer man inte få något test kort nästa gång det är dags från det företaget??? Hoppas det inte är så att man även på sweclockers skyllde på olika externa faktorer för att slippa nämna något om temp och ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur kan han informera om en bra temp när han kör i ett helt öppet chassi <snip>

Håller med. Skulle vilja se videos/tester med dessa kort i en vanlig (stängd) datorlåda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Beställde också ett Strix. Jag kommer inte att klocka (tror jag) så den höga fabriksklocken blev avgörande.

10 TFLOPS OUT OF THE BOX.. Duger gott och väl för mig med.

Vilket år... WOOW.. bara o vänta tills man har kortet och kan dra på allt PÅ MAX i 2k, WQHD, 2560x1440, 144Hz, GSYNC, 1ms...
Nu kommer även skärmen att nyttjas till fullo...
ASUS ROG SWIFT med ett ASUS ROG STRIX på 10TFLOPS kommer göra den tidiga julen underbar.

Tomten kom riktigt tidigt i år...
God sommar eller Glad sommar allesammans..

MVH

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

10 TFLOPS OUT OF THE BOX.. Duger gott och väl för mig med.

Vilket år... WOOW.. bara o vänta tills man har kortet och kan dra på allt PÅ MAX i 2k, WQHD, 2560x1440, 144Hz, GSYNC, 1ms...
Nu kommer även skärmen att nyttjas till fullo...
ASUS ROG SWIFT med ett ASUS ROG STRIX på 10TFLOPS kommer göra den tidiga julen underbar.

Tomten kom riktigt tidigt i år...
God sommar eller Glad sommar allesammans..

MVH

beställde från alina eller ?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Strix ser ju nice ut men kommer aldrig kolla i lådan så allt RGB tjafs käns som om man betalar för sånt man inte behöver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matadoren:

beställde från alina eller ?

Japp...

Fick ett mejl... kommer hämta kortet i Norrköping.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@RaBlack: Strix ser ju nice ut men kommer aldrig kolla i lådan så allt RGB tjafs käns som om man betalar för sånt man inte behöver

EVGA Classified kortet kör också med bling bling...

Bilden visar visserligen inte Classified kortet men den har samma bling bling

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Mmmm... lite extra skit skadar inte... LOL Jag kommer stänga av all krimskrams "julgranen" ändå för kortet kommer sitta i min gamla FD R4... Kanske öppnar upp den inför julen da och slår på den "inbyggda julgranen" på kortet... bara för att utnyttja blinkandet.
Får väl hoppa över den riktiga granen i jul... hahahaa och ha julklapparna runt datorn i år.

Hur som så är det mest viktiga att den klarar driva alla spel jag spelar på MAX i 2K.

MVH

Permalänk
Medlem

Ska nog slå till på det EVGA kortet Komplett.se har. Referens och då finns det redan vattenblock att köpa direkt.

Permalänk
Avstängd

@MarkSix: Inte för att jag bryr mig om bling bling eller hur snyggt ett kort ser ut men ändå...
Alla kort förutom "GALAX CLOWN Edition" ser "snyggare" ut än Nvidia FE a'la "BatmoTumbler Stealth Fighter F117".

Keep Calm and Enjoy TenEighty!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Japp...

Fick ett mejl... kommer hämta kortet i Norrköping.

http://i.imgur.com/3PPSGPy.jpg

MVH

kolla här..fick mejl från NKPG också (1000 spänn i rabatt..de är billigaste på Prisjakt nu
(rabatt koden gäller bara om du fick just det mejlet (klicka vidare via länken kommer du till sidan med nedsatt priser)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Även MSI's Gaming kort med nya twin frozr VI kylaren finns att beskåda
https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1080-GAMING-X-8...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur kan han informera om en bra temp när han kör i ett helt öppet chassi med vattenkylning på CPUn. Han har ett kort som hela tiden får in luft på max 22c. Hur i h_________ kan han informera att det är så bra. Hur många skulle köra med ett öppet chassi med ett grafikkort som kostar +6000kr. efter en månad så skulle hela kortet vara fullt med damm och ha en max Clock på 1000Mhz som max.

Gör om gör rätt.

Kan det vara så illa att man hårvarutestare inte vågar klaga på nya kort för då kommer man inte få något test kort nästa gång det är dags från det företaget??? Hoppas det inte är så att man även på sweclockers skyllde på olika externa faktorer för att slippa nämna något om temp och ljudnivå.

Dom flesta testar ju alla kort i öppna chassin även kort som dina Fury X har testas i öppna chassin. Det beror givetvis på att det är mer praktiskt då man har återkommande tester av olika typer av hårdvara. Så varför skulle just detta kort testas annorlunda? Beroende på chassi så kan man få bättre eller sämre kylning än vad man får med öppet chassi. Oftast så ger ett stängt chassi med fläkt(ar) i fronten bättre kylning av grafikkort än ett öppet chassi.

Kan det vara så illa att det är lite surt sa räven när det kommer nya kort som spöar skiten ur det kort som man själv sitter på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Mmmm... lite extra skit skadar inte... LOL Jag kommer stänga av all krimskrams "julgranen" ändå för kortet kommer sitta i min gamla FD R4... Kanske öppnar upp den inför julen da och slår på den "inbyggda julgranen" på kortet... bara för att utnyttja blinkandet.
Får väl hoppa över den riktiga granen i jul... hahahaa och ha julklapparna runt datorn i år.

Hur som så är det mest viktiga att den klarar driva alla spel jag spelar på MAX i 2K.

MVH

hehe, värst va du e hyper.
Jag anser inte ens att 1080 klarar av att dra nytta fullt ut av en 144hz skärm i 1080 jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@RaBlack: Eh, vadå hämta? har dem glömt hur man fraktar? Menar du att de finns i lager nu? Verkade inte så på sidan!

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11