Permalänk
Medlem

Vilken powerline bör jag köpa?

Hej, jag bor med min familj (föräldrar och två lillebrorsor) och vi kör trådlöst. Routern kan bara vara på nedervåningen, jag och mina två brorsor är på övervåningen. Vi spelar alla tre på våra stationära och ibland (speciellt när nån laddar ned något) är pingen så skit att det inte går att spela. Händer några gånger per dag. Tänkte lösa detta för mig själv iallafall genom att köpa en powerline, men kan inte så mycket om internet.

Vi har det här abonnemanget från comhem:
https://www.comhem.se/bredband/bredband250

Innebär det att jag bara borde köpa en powerline med max hastighet på 250mbps?

Permalänk
Avstängd

Du ska inte chansa på att en powerline funkar utan dra en riktig framtidsäker nätverkskabel och en till AP.

Men "tummen mitt i näven"-folket kanske måste chansa!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Problemet behöver inte i sig vara att det är just trådlöst. Eftersom du säger när någon tankar så blir det problem och det är ju snarare ett tecken på att dessa personer tar all bandbredd.

Med det sagt så är det inte säker att en powerline skulle lösa ditt problem. Någon som skulle kunna fungera är QoS. Jag själv har aldrig testat QoS men jag ser inga problem med det.

QoS är något som finns på routern och kan ställas in där. Notera att alla routrar inte har denna funktion och därför kan behöva köpa en ny router istället.

Dock tycker jag ändå wifi inte är najs att använda sig utav när man spelare så det vore hur som helst smart att fixa så du kan använda kabel istället. Om powerline är bra eller inte låter jag vara osagt då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Edit: Det bör inte vara några problem för dig när någon laddar ned. Är det möjligtvis någon som laddar upp? För din upload är inte den bästa och kan lätt bli ett problem om någon laddar upp filmer till exempelvis youtube.

Permalänk
Medlem

@plunn: Att dra nätverkskabel kommer inte gå hem hos oss. Eller snarare, päronen skulle aldrig låta en sladd dras från nedervåningen till övervåningen.

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Nej internet blir segt när min brorsa laddar ned spel, eller mods till spel. Så det är inte att han laddar upp något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

@L.Forsgren: Nej internet blir segt när min brorsa laddar ned spel, eller mods till spel. Så det är inte att han laddar upp något.

*facepalm*
Både uppladdning och nedladdning (all trafik) "tar" av bandbredden. Satt i samma sits som du för ett tag sen, och jag kan utan problem säga att homeplugs inte är en särskilt bra lösning för de som spelar. Snacka med föräldrarna och gör sedan en snygg installation med nätverkskabel.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag har satt en "billig (runt 500kr) powerline på jobbet för jag orkade inte dra en till kabel, den fungerar "skapligt" får ut runt 30Mbit av 100 möjliga.
Men huset är över 100år gammalt och eldragningen är inte den nyaste direkt.
En polare kör ett par dyra (runt 1000kr) Netgear i sin lägenhet och han får ut 50-60Mbit.
Dom är dock några år gammla nu så det kanske har hänt något på den tiden.
Tycker du ska köpa nånstans där det är öppet köp. Så du kan lämna tillbaka dom om inte det fungerar.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vogsid:

@L.Forsgren: Nej internet blir segt när min brorsa laddar ned spel, eller mods till spel. Så det är inte att han laddar upp något.

Det är mycket märkligt eftersom ni har 250 down (visst var det vad ni hade?).

Jag har 100/100 och min sambo sitter och tankar typ 24/7 utan problem. Men du kan även ha rätt i att wifi är ett större problem!

Hoppas ni löser det.

Permalänk
Medlem

Som L.Forsgren säger så skulle jag kolla upp om du kan ställa in QoS (Quality of Service) i din router. Hade ett liknande problem när jag började använda Internet hemma hos min familj, där vi hade 100/100 via fiber och via nätverkssnabel.

Vad QoS gör är att ställa in att varje enskild enhet kommar att få ett viss del av bandbredden reserverad om den behövs.
Säg att du ställer in den på 50 ner och 2 upp för eran situation så innebär det att din bror kan sitta och sluka ALL bandbredd tills du kommer och sätter dig vid datorn. När din enhet begär att använda sin beskärda del av bandbredden så tas minst 50/2 från det som används och reserveras till dig istället för att era burkar ska sitta och bråka om vem som ska använda bandbredden. (tror att det funkar på liknande sätt)
Det kommer inte att göra svarstiderna bättre, men har du varit nöjd med dom tidigare så kommer det heller inte att göra någon skillnad.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vogsid:

@plunn: Att dra nätverkskabel kommer inte gå hem hos oss. Eller snarare, päronen skulle aldrig låta en sladd dras från nedervåningen till övervåningen.

Du kan väl själv fundera hur du skulle dra en ny kabel....

Sen måste ju dina "päron" vara klart miserabla om de inte inser att ditt uttänkta förslag skulle funka. Eller pratar ni inte med varandra?

Men... köp dig ett powerline, det är väl 50/50 att det ev blir bra Alla kraftbolag (Läs Vattenfall, Eon, Fortum osv) skippade sina internetplaner pga det inte funkar för många.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Om alla sitter på samma wifi är det säkert wifi'n som blir överbelastad när folk tankar hem saker innan 250mbit-linan blir det.

Oavsett om du bara har 250mbit internetuppkoppling bör du köpa en så snabb powerline du bara hittar, då hastigheten som de märks med är absoluta teoretiska högsta hastighet de klarar, typ om du har båda ipluggade i samma el-uttag (varför man nu skulle vilja det). I verkligheten kommer hastigheten bli långsammare äv vad som står på