Onödig varning från BRF. Vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Det förklarar iaf varför jag inte visste dem var här i sådana fall. Mycket möjligt ska väll inte utesluta det helt. Känner bara att även om det vore så. Borde inte denna typen av varning komma som första varning. Men som sagt har aldrig fått någon varning innan och det kanske är såhär det fungerar. Tycker det är ganska hårt dock. Känns som man gjort något allvarligt brott fan. Varning att bli utkastad från sitt hem för en födelsedags fest. Inte ens en chans att rätta till det. Hade självklart sänkt eller till och med begett oss ut direkt istället om vi hade fått veta något. Är det verkligen det samhället vi lever i idag?

Det enda jag kan tänka mig gör ljud ifrån sig under vanliga dagar är så fall hunden som vandrar omkring på parkett. Dock hör jag inte mina grannas vardags liv som fotsteg eller liknande.

Sant. Ska kolla protokollet. Mycket av anledningen till trådskapandet var att jag ville veta om det är normalt att första varningen man för ser ut på detta viset. Samt om man borde svara på det när man inte håller med.

Vill tacka alla som tagit sig tid att svara på detta. Ska ta en titt på protokollet om jag kan få det.
Det är alltid svårt att förklara för andra hur det gått till när det gäller ljudnivåer osv.

Jo. Vi lever i ett samhälle där folk får stå till svars för sina handlingar. Där det finns regler man måste följa. Horribelt, eller hur?...

Inte för att vara spydig eller liknande. Mest tycker din oförstående ställning till 'motparten', föreningen och vaktbolagen är irriterande.
Någon tyckte inte ni höll en lämplig nivå. Du tycker ni gjorde. Sorry, din åsikt är inte värd något i och med oberoende-tredjepart kallats in -> Vaktbolaget kallades in (detta tar normalt över 1h) -> Vaktbolaget noterade ett ärende -> Din förening informerade dig om att du fått en störning.

Trodde du man måste hålla på att gång efter gång störa sina grannar för att tillslut efter lång och trogen tortyr få sin första varning? Bodde själv i ett hus med 72 lägenheter. Om alla hade ett eller två fripass så skulle det aldrig fungera.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Märkligt att ingen knackat på och sagt åt er att sänka volymen. Personligen tycker jag inte kl 12 är så farligt, och då är/har jag varit på andra sidan på en liknande konflikt i min förening. Dessutom i ett hus som är väldigt lyhört. Jag skulle nog skriva ett brev och ifrågasätta varningen med tanke på att ingen verkar ha sagt till dig. Tycker det verkar rimligt dock att ni hållit en högre volym än vad du själv tror

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Har nu läst TS inlägg och ett par svar under.
Kommer fram till den slutsatsen att så fort en balkong är öppen så låter det extremt mycket utåt.
Speciellt till de grannar som även de har öppen balkongdörr/fönster för att svalkas under natten då det varit rätt så varmt senaste tiden.
Att då försöka sova medan man hör både musik och folk som pratar konstant är ett störningsmoment helt klart.

Tro mig, jag vet.
Förra helgen var ett helvete för mig.
Älskar mina grannar, och är även älskad känner jag.
Men en granne på vår gård hade folk hemma med en inglasad balkong, precis som du, som konstant var öppen ett snäpp, och tro mig, det låter väldigt mycket utåt när det inte finns annat bakgrundsljud som t.ex trafik, lekande barn etc.

Att ett vaktbolag varit där och utfört en kontroll och fört ett protokoll tyder på att det varit en hög ljudnivå också.
En polare till mig ringde till vaktbolaget och fick hem en kopia iallafall, så det skall tydligen gå.
Be styrelsen lite snällt om vaktbolagets namn samt ärendenummer så skall det nog inte vara några problem att få ut?

Sen så måste man som värd hålla koll på allt.
Vi i Sverige är ett gnälligt folk som stör oss på väldigt mycket, men som föredrar att gnälla i vår ensamhet, utan att ta hissen ner/upp, knacka på och be snällt om att sänka volymen.
Dock så kan det även vara så att det är grannar från en annan port som reagerat/klagat om ni tex har en innergård, där ljudet ekar mellan husen.

Det som stör dig är att det står "Man får bara två varningar. efter det har vi rätt enligt HSB:s stadgar att avhysa dig ifrån din lägenhet" då detta gör dig rädd och orolig.
Be dom ursäkt och ta varningen som en läxa för framtida fester.
Ha koll på folk som är ute och röker, ha stängd balkongdörr och ha inte hög musik, då hög musik gör att folk pratar högre. Just sayin..

Samt sist men inte minst.
Börja klaga på dina grannar du också om du känner dig orättvist behandlad.
Känner ingen av mina vänner som fått varningar som har erkänt att det varit hög ljudnivå, utan samtliga verkar chockade.
Så i detta fall litar jag mest på vaktbolagets bedömning och att din onödiga varning inte är så onödig ändå.

Permalänk
Medlem

@riccoo: Var ni 10st och kollade på fotboll och drack alkohol så var ni nog rätt högljudda. Men se till att få protokollet från vaktbolaget.

Skrivet av Conditioned:

Märkligt att ingen knackat på och sagt åt er att sänka volymen. Personligen tycker jag inte kl 12 är så farligt, och då är/har jag varit på andra sidan på en liknande konflikt i min förening. Dessutom i ett hus som är väldigt lyhört. Jag skulle nog skriva ett brev och ifrågasätta varningen med tanke på att ingen verkar ha sagt till dig. Tycker det verkar rimligt dock att ni hållit en högre volym än vad du själv tror

Man får tänkta på att alla t.ex inte jobbar samma tider.
Jobbar man morgonskift och börjar kl 5 så är 12 sent.

Permalänk
Medlem

Brukar du ha folk över eller festa så att de kan ha stört sig en längre stund? Du måste ha riktigt korkade grannar om de ringer störningsjouren för en händelse. Blir de störda så lätt borde de köpa hus och inte bo i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Kan förstås inte veta, men har vaktbolaget varit inkopplat så har det nog varit rätt stökigt Tror inte gemene man kontaktar vaktbolag för att folk kollar en fotbollsmatch och sitter och pratar.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

De bästa e ju bär ens kompisar pissar i grannkärringens brevlåda samt jagar iväg hyresvärden detta hände mig som ung.. Fick 10 dar på mig att dra haha...

Som tur var fanns de gott om andra lägenheter på den tiden så jag sörjde inte så hårt.. Slapp dessutom höra massa klinkande tekoppar o käbbel från hennes lägenhet på söndagmornarna

Permalänk
Medlem

Är vaktbolag samma sak som störningsjour i detta fall?
HSB har ju säkert avtal med firma som sköter detta.
En störningsjour ska alltid knacka på den som stör.

OM det nu varit en störningsjour där så räkna med att det kommer en räkning.

Har BRF en mailadress du kan maila så tycker jag du ska göra det, ursäkta dig och hålla väldigt god ton mot dem, får du inte heller något svar från vaktbolaget/störingsjouren så fråga också om protokoll.

Permalänk
Medlem

Att du ser detta som ett påhopp är att gå i försvarsställning och inte vilja ta sitt ansvar vilket din text speglar. Det skall vara tyst i ett trapphus efter kl.10 om man inte har fått ok från sina granna inga undantag.
Du kan börja med att gå runt och be om ursäkt och tala med dina grannar om vad dom uppfattade som störande så du vet vad du skall tänka på i fortsättningen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Om din hund i 8års tid skällt på varenda besök kan ju räcka med en högljud balkongfest för att bägaren ska rinna över så att säga.

Om det är varmt så kommer ju många ha sina sovrumsfönster öppna, då blir fylleskrål från balkonger väldigt påtagligt.

Finns många scenarios, jag ser inte vad en konflikt med din BRF ska leda till för gott.
Men det kan ju vara bra att läsa rapporten för självrannsakans skull om inte annat.

Permalänk
Medlem

Jag var en gång i tiden ordförande för en spelförening som huserade i en källare. Grannen ovanpå började klaga att det var mycket spring och oväsen. Jag förstod direkt att det var någon surtant eller liknande eftersom vi inte var särskilt högljudda.

Föreningsmedlemmarna spelade mest warhammer brädspel och satt och målade. Vi hade ändå tank skaffa andra lokaler så vi städade ur och lämnade tillbaka nycklarna till hyresgästföreningen som hade lånat ut lokalen gratis till oss.

Personen som bodde ovanpå lokalen fortsatte att klaga i någon vecka efter vi flyttat ut. Och en dag fick jag besök av en person från hyresvärden. När jag berättade att vi flyttat ut för någon vecka sedan trodde han såklart inte på mig, eftersom personen ovanför hade klagat senast dagen innan. Jag var tvungen att följa med och visa att lokalen var tom och utstädad, och först då fick jag en ursäkt av hyresvärden, för att han släpat dit mig och ringt och klagat på mig att vi var högljudda.

Helt enkelt, ibland finns det sura personer som klagar utan anledning och som även hittar på att det var högljutt. Normalt bruk av en lägenhet kan mycket väl vara att ha vänner över när man fyller år och sedan titta på fotbollsmatch för att sedan gå ut. Förutsatt att det inte händer allt för ofta. Det är normalt att människor vid en visst åldersspann har födelsedagsfester som eventuellt kan låta lite, det är något man får ta när man bor i ett lägenhetshus. Vill man ha tyst och lugnt alla dagar året runt borde man flytta ut till skogen istället.

Jag har för mig att någon även måste säga till en att se till att det är lite tystare för att varningen ska gälla juridiskt, men någon som är bättre skolad i juridik kanske har bättre koll på detta? Men du kan säkert överklaga varningen till din förening och förklara dig, så kanske varningen stryks, bara kontakta dom direkt och höra hur du ska gå tillväga.

Ett tips för sådana här tillfällen för att det ska se bra ut ifall man hamnar hos föreningen är helt enkelt att sätta upp en lapp i trapphuset där man informerar om festen någon dag i förväg. Och välkomnar att folk kommer och säger till ifall man är högljudd. Då brukar det vara svårt att få en varning.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Har knte läst alla inlägg i tråden men du kan ha råkat ut för en sk "kvarterspolis"
Ofta bittra människor som gör allt för att "få bestämma" och göra livet surt.
I vissa skräckexempel så är hela bostadsrättsföreningars styrelse fullt med sånna.
Då ska man komma ihåg att du är med i föreningen och dom kan inte bara köra över dig.
Kräv protokoll osv.
Säkert har det inte ens varit nått vaktbolag eftersom dom inte kontaktat dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts.

Begär ut protokoll från vaktbolaget.
Finns ett sådant så vet du att du har stört dina grannar.
Finns det inte så har du en mytoman som skickat ut ett brev till dig, det känns inte som det rimliga scenariot.

Alla är inte så tuffa att man vågar gå och knacka på hos någon som man har klagomål på. Det är bara att acceptera det och försöka förebygga. Kanske vågar samma person klaga om man sätter en lapp i trapphuset där man ber eventuella störda grannar att komma och klaga.

Permalänk
Medlem

Utan att lägga någon värdering i om Brf agerat korrekt i detta ärendet (det är ju en bedömning föreningen gör baserat på antal klagomål och resultat av störningsjour) så tycker jag nog att man som boende i ett flerfamiljshus givetvis ska respekterar sina grannar och inte störa i onödan. Samtidigt så måste man också acceptera att det ibland låter. Man måste få ha fest nån gång. Att ha världens röj en eller två kvällar i veckan är INTE ok, men att ha födelsedagsfest eller en fest för kompisarna måste man få ha utan att riskera varningar.

Antingen berättar inte TS hela historien, eller så har alla grannar en fis på tvären. Alternativt så är det någon annan som för väsen i vanliga fall och nu när TS hade fest så rann bägaren över för grannarna som trott att det har varit TS som fört oväsen hela tiden.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Jo. Vi lever i ett samhälle där folk får stå till svars för sina handlingar. Där det finns regler man måste följa. Horribelt, eller hur?...

Inte för att vara spydig eller liknande. Mest tycker din oförstående ställning till 'motparten', föreningen och vaktbolagen är irriterande.
Någon tyckte inte ni höll en lämplig nivå. Du tycker ni gjorde. Sorry, din åsikt är inte värd något i och med oberoende-tredjepart kallats in -> Vaktbolaget kallades in (detta tar normalt över 1h) -> Vaktbolaget noterade ett ärende -> Din förening informerade dig om att du fått en störning.

Trodde du man måste hålla på att gång efter gång störa sina grannar för att tillslut efter lång och trogen tortyr få sin första varning? Bodde själv i ett hus med 72 lägenheter. Om alla hade ett eller två fripass så skulle det aldrig fungera.

Inte för att vara spydig, men jag tycker att du har en naiv inställning till hur samhället ser ut idag. Dags att bilda sig en mer korrekt uppfattning om hur samhället ser ut?

Permalänk
Medlem

Över 10 personer i samma lägenhet lär ju bli extremt störande! Vi bor under ett par pensionärer och blir störda av dem varje kväll när vi ska sova för att orka gå upp och jobba (Måste sova senast 10 då vi ska upp 6)... haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

...Detta fick mig dock att tro att där bor någon i min trappa som är med i styrelsen som av någon anledning ogillar mig. Men det är bara en känsla jag fick. Inget jag har några som helst bevis för. Vet inte ens om någon i styrelsen bor i min trappa...

Som BRF-styrelseledamot sedan många år kan jag kanske ge lite perspektiv från andra sidan...

Dels reagerar jag på att du inte vet vem som sitter i styrelsen eller om någon av dem bor i ditt trapphus. Även om man struntar i att gå på stämmor och städdagar så brukar det inte vara någon konst att ta reda på styrelsens sammansättning. Titta på anslagstavlan i trapphuset, på hemsidan, eller om inget av det funkar kan du slå upp föreningens namn på allabolag.se och klicka på befattningshavare.

Om föreningen har avtal med en störningsjour finns säkert numret till dem också i trapphuset eller på hemsidan. När störningsjouren får ett samtal från dina grannar åker de ut och lyssnar i trapphuset. De borde antagligen knacka på hos den som stör, men det kan nog variera. Sedan skriver de en rapport till styrelsen. Jourfirman är inte skyldig att (och bör inte) lämna ut rapporten till någon tredje part men är du trevlig och ringer och snackar med dem kanske du kan få ut den ändå - trevlighet kommer man långt med.

Jag skulle råda dig att skriva ett mail eller brev till styrelsen och be om ursäkt, även om det tar emot. Det kommer uppskattas och du blir en person för dem, inte bara en anonym trubbelmakare - och det gör det svårare för dem att ta i med hårdhanskarna nästa gång. (Det där om att ni var 10 pers som drack öl och tittade på fotboll men inte förde något oväsen skulle jag nog utelämna )

...och gå gärna på städdagen nästa gång och presentera dig för ordföranden eller prata med någon granne!

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt är i sin ordning. Du va ju inte i dom utsattas läge, hur vet du hur högt musiken, pratet, skriken hördes,
och nej man går och säger åt 10 snubbar som har fest och kollar på fotboll, sist jag gjorde det så vart det handgemäng.
Du hade " bara" fest till ca 00:00 , tänk på alla som har småbarn och de som ska jobba dagen efter, mycket själviskt tänkte av dig.
Jag hade själv en granne som "kolla" på CL finalen detta resulterade i att mitt barn som sover 19 i vanliga fall somna vid 01:00 som i sin tur ger en unge som är helt värdelös dagen efter. Så hans "din" lilla fest kan påverka mera än ni tror.

Skönt att alla grannar runt han tycker samma sak så han får också sitt brev!

Informera dina grannar innan nästa gång så folk kan vid ta åtgärder.
//Piteraq

Permalänk
Medlem

jag har emellanåt grannar som är högljudda, massa prat på balkongen och musik som spelas, tycker det är lite mysigt, känns som sommaren är här
Jag kan också vara lite högljudd när jag mixar iofs så det jämnar säkert ut sig..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Jag tycker allt är i sin ordning. Du va ju inte i dom utsattas läge, hur vet du hur högt musiken, pratet, skriken hördes,
och nej man går och säger åt 10 snubbar som har fest och kollar på fotboll, sist jag gjorde det så vart det handgemäng.
Du hade " bara" fest till ca 00:00 , tänk på alla som har småbarn och de som ska jobba dagen efter, mycket själviskt tänkte av dig.
Jag hade själv en granne som "kolla" på CL finalen detta resulterade i att mitt barn som sover 19 i vanliga fall somna vid 01:00 som i sin tur ger en unge som är helt värdelös dagen efter. Så hans "din" lilla fest kan påverka mera än ni tror.

Skönt att alla grannar runt han tycker samma sak så han får också sitt brev!

Informera dina grannar innan nästa gång så folk kan vid ta åtgärder.
//Piteraq

Hoppas du aldrig stört någon någonsin, typ att ditt barn skrikit/sprungit omkring och lekt någon tidig morgon eller så. Och även om du aldrig gjort det så kanske man borde köpa hus om man inte klarar av att bli störd någon gång ibland, för det är nämligen så det fungerar i lägenhet. Visst skall det inte bli för vilt men att inte bli störd alls någonsin är inget man kan kräva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Brukar du ha folk över eller festa så att de kan ha stört sig en längre stund? Du måste ha riktigt korkade grannar om de ringer störningsjouren för en händelse. Blir de störda så lätt borde de köpa hus och inte bo i lägenheten.

En person lyckas störa kanske en hel trappuppgång och då är det grannarnas fel? Känns ju som en vettig inställning till det hela. Som många redan har påpekat bör ju TS ha regler där det står exakt hur länge oljud är acceptabelt, osv. Sen kanske de är känsliga om de gör det första gången men det ändrar ju inte det faktumet att de har rätt.

Sen då, 10 pers, allihopa unga och överförfriskade som har igång både musik och fotboll känns ju inte som en grupp människor jag hade gått till och bett tona ner volymen. Hade ni vågat göra det, alla ni som tycker att grannarna borde gjort det i det här fallet?

Att kommentera i övrigt känns ju helt onödigt eftersom vi helt omöjligt kan veta hur stämningen var den här kvällen såvida ingen här råkar bo granne med TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

En person lyckas störa kanske en hel trappuppgång och då är det grannarnas fel? Känns ju som en vettig inställning till det hela. Som många redan har påpekat bör ju TS ha regler där det står exakt hur länge oljud är acceptabelt, osv. Sen kanske de är känsliga om de gör det första gången men det ändrar ju inte det faktumet att de har rätt.

Sen då, 10 pers, allihopa unga och överförfriskade som har igång både musik och fotboll känns ju inte som en grupp människor jag hade gått till och bett tona ner volymen. Hade ni vågat göra det, alla ni som tycker att grannarna borde gjort det i det här fallet?

Att kommentera i övrigt känns ju helt onödigt eftersom vi helt omöjligt kan veta hur stämningen var den här kvällen såvida ingen här råkar bo granne med TS.

Bor man i lägenhet så måste man acceptera störningar från grannar då och då. Det finns egentligen inte tider där du får störa innan men inte efter trots att många tror det, grundinställningen är att du inte får störa någonsin. Det är dock ändå sagt att man måste få leva normalt även om det innefattar vissa störningar. I många hus är ljudisoleringen helt horribel vilket gör att man stör även vid en lugn fest, det innebär dock inte att du är förbjuden till att ha fest ibland.

Varför skulle du inte våga be folk sänka om de nu har galet hög volym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hoppas du aldrig stört någon någonsin, typ att ditt barn skrikit/sprungit omkring och lekt någon tidig morgon eller så. Och även om du aldrig gjort det så kanske man borde köpa hus om man inte klarar av att bli störd någon gång ibland, för det är nämligen så det fungerar i lägenhet. Visst skall det inte bli för vilt men att inte bli störd alls någonsin är inget man kan kräva.

Klart jag för liv ibland, informera alltid! och i våra förening så ska det vara lugnt mellan 21-07. Du verkar ha svårt att läsa, det sista jag skrev va att INFORMERA så folk kan vidta åtgärder.

//Piteraq

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Hej,

Jag fick nyligen en (enligt mig) onödigt hård varning från min BRF. Jag anser inte att detta var nödvändigt med tanke på omständigheterna.

Brev från BRF:

Detta är varning nummer 1.

Vi i styrelsen har fått in ett flertal klagomål ifrån dina grannar.
Samt ett protokoll ifrån vaktbolaget.
Nu i lördags, den 28/5-2016, var det otroligt högljutt och väldigt stökigt i din lägenhet.
Detta kan vi inte tillåta. Vi beslutade igår på vårt möte att skicka ut varning. Man får bara två varningar. efter det har vi rätt enligt HSB:s stadgar att avhysa dig ifrån din lägenhet.

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.
Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Dold text

Omständigheterna:

Jag hade lite vänner hemma hos mig (10st) för att fira min födelsedag. Vi började med att grilla utomhus. Denna dag var det även champions League final. Så vi gick därför hem till mig när denna började. Under denna tiden var där ingen musik på utan bara lite ljud från matchen. Kan inte påstå att vi var speciellt högljudda när vi pratade. Visst när det blev mål så skrek väll någon till i några sekunder. När matchen slutade så satte vi på lite musik (men inte som vi körde full volym eller något, ligger inte inne med något spännande ljudsystem heller). Musiken var lite blandad typ sånt man hör på radio P3. Så ingen hårdrock eller rave direkt. strax efter 00:00 så begav vi oss ut för att gå vidare till klubb. I övrigt har jag i stort sätt aldrig folk hemma vanligt vis utan vi brukar träffas på fik eller liknande..

Dold text

Jag har iaf vad jag tror/trodde bra relation med mina grannar. Detta får mig att tro att det inte är flertal klagomål. Jag har bott är i 8 år och aldrig fått klagomål tidigare. Jag hade två vänner som var nyktra hela kvällen som tyckte att varningen var obefogad för det inte var (enligt dem) så högljutt. Det var inte heller någon som hörde att det knackade på dörren eller att porttelefonen ringde. Jag har en liten hund som är väldigt glad för att skälla så fort det knackar eller ringer på dörren. Så vi missar aldrig besök. Tänkte mest om här nu varit ett vaktbolag på besök. Fick nämligen inget protokoll.

Jag är lite smått chockad och känner mig faktiskt lite påhoppad. Vad kan jag göra åt saken. Känner att jag måste svara på denna varning för att visa att det inte är okej för dem att bete sig på detta viset. Kan jag kräva ut protokollet? Om det nu finns. Om det inte skulle finnas kan jag då gå hårt tillbaka? Är det okej för dem att skicka en sådan varning för en engångsföreteelse som inte ens är så stor som dem får det att låta?

Jag vet att det är svårt för er att ta ställning för något ni inte vet hur det gick till eller hur högt jag hade det. Men kan garantera er detta var verkligen inget över det normala och inget som sker ofta.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Vill bara svara dem på ett snyggt sätt och förklara att jag inte tycker det dem gjort är okej.

Jag kan tycka att det är helt fel om du fått detta utan att någon ens knackat på dörren och försökt få er att dämpa er. Alternativt (om dina grannar inte vågat) så borde vaktbolaget ringt på. Har du otur så bor styrelseordföranden granne med dig och denne kanske är en surgubbe. Men det ska inte resultera i godtyckliga varningar utan att ni fått en chans att dämpa er.

Det är argumentet jag skulle använt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Bor man i lägenhet så måste man acceptera störningar från grannar då och då. Det finns egentligen inte tider där du får störa innan men inte efter trots att många tror det, grundinställningen är att du inte får störa någonsin. Det är dock ändå sagt att man måste få leva normalt även om det innefattar vissa störningar.

Varför skulle du inte våga be folk sänka om de nu har galet hög volym?

Läs avtalet du har skrivit på.
Står det att det ska vara tyst efter 22 så behöver du inte alls acceptera störningar efter den tiden. The end. Vad du eller vi tror spelar ingen roll, det är vad som står på papper är vad som betyder något. Sen tycker jag inte att 10 personer som festar tillsammans är att "normalt" levande.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer så som det är beskrivet att det var en enstaka fest en lördagskväll så är det ju bara helt sjukt, även om jag inte blir förvånad. Dock så tror jag att det är de som klagar som mår sämst och det har inte med festen att göra. Man får det inte bättre än man gör sig, och då menar jag att det inte är någon mening att sitta och reta upp sig på en enstaka fest.

Hörde en gång om en undersökning på radion om hur många som störde sig på trafikbuller. Mängden som stör sig hade ökat under de senaste tio åren eller vad det var. Jag ger mig fasen på att om de hade jämfört den undersökningen med folk som hade högt blodtryck så hade de fått samma resultat, dvs de människor som tycker att bullret är störande har andra problem som gör dem känsliga.

Till TS: Jag tycker att du ska slänga varningen och gå vidare. Det är deras problem om de retar sig. Som jag förstår det kommer du snart att flytta till hus och då slipper du bry dig. Låt gnällpellarna reta sig på nästa ägare av lägenheten och sedan dö i förtid av en stroke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Klart jag för liv ibland, informera alltid! och i våra förening så ska det vara lugnt mellan 21-07. Du verkar ha svårt att läsa, det sista jag skrev va att INFORMERA så folk kan vidta åtgärder.

//Piteraq

Du menar att folk inte kan gå och knacka på om det inte suttit en lapp uppe innan? Och nej, man kan inte kräva att det skall vara knäpptyst mellan 21-07. Se länken nedan

Skrivet av Andreaz1:

Står det att det ska vara tyst efter 22 så behöver du inte alls acceptera störningar efter den tiden. The end. Vad du eller vi tror spelar ingen roll, det är vad som står på papper är vad som betyder något. Sen tycker jag inte att 10 personer som festar tillsammans är att "normalt" levande.

Man kan inte kräva vad som helst i ett avtal och få det giltigt, om det står saker där som inte är förenligt med lagen är de ogiltiga. Som boende (även i en BRF) har man mycket rättigheter. Här under kan du läsa där de förklarar vad som gäller. Där ser du att enstaka störningar (typ ha fest väldigt sällan) inte kan göra att du tvingas flytta. Det är väldigt svårt att tvinga ut någon som anses störa om personen sätter sig på tvären och kontaktar Hyresnämnden, då räcker det inte med att de haft några fester.

http://blogg.hsb.se/juridik/2011/03/07/storande-grannar/

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte OP blivit orättvist behandlad eller "påhoppad", utan det lät nog högre än ni trodde (öppna balkongdörrar och annat som diskuterats i tråden redan).

Däremot verkar det lite märkligt skött.

1. Någon granne borde ha knackat på först och påtalat störningen
Visst, man kanske inte "vågar" om det är en lägenhet full med berusade, högljudda personer, vilket tar oss till:

2. Vaktbolaget borde ha knackat på
Att någon ringt störningsjouren utan att du kände till det förrän brevet kom är konstigt. BRF borde tala med bolaget de anlitar så att de sköter sitt uppdrag korrekt. Huvudsyftet med störningsjouren är ju att de ska få störningen att upphöra. Om de bara smyger utanför lägenheten och lyssnar, och sedan åker därifrån, fortsätter ju störningen. Hade de knackat på och påtalat störningen hade ni troligen lämnat lägenheten tidigare och gått till nattklubben, och grannen/arna som ringde hade fått sova.

3. Varningsbrevet är uppenbarligen formulerat för att avskräcka. Du kommer inte bli vräkt efter två störningar. Inte ens om du har en brakfest redan nu ikväll igen. Däremot lär stämningen bli ännu mer sur i huset och på sikt kan upprepade störningar leda till problem för dig.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Det är inte ofta man hör folk berätta sist dem fick en befogad varning, varningen är alltid "orättvis", just saying

Jag har fått en helt befogad varning.

Omständigheterna var...

• 20 personer i min lilla etta på 28 kvm

• Högsta volym på partymusik med fönster och balkongdörr öppen

• Allsång, allsång och åter allsång (säkert en hel del stampande, hoppande och skrikande också)

Vakter knackar på, mina fulla polare öppnar, ropar på mig, jag pratar med dem och det jag kommer ihåg var väl att de sa något i stil med "Du vet att man hör din musik till korsningen en bit bort och att många grannar försöker sova vid den här tiden? Det är faktiskt torsdag, men ha en trevlig kväll ändå, och försök dämpa er från nu..."

Varningen landade i brevlådan dagen efter! Inte ett dugg förvånad, men snabba jäklar.

Dold text

För övrigt tror jag att sådana brev är i första hand till för att skrämma. Du borde inte bli vräkt direkt. Särskilt inte utan möten och liknande med bostadsrättsföreningen innan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Men störningar är ju relativt. Det är inte så att det måste vara knäpptyst efter den tid som det enligt hyresavtal eller liknande ska vara det utan man får exempelvis spola på toan mitt i natten, lyssna på musik på rimlig nivå eller ha fest ibland.

Det här med att det räcker med två varningar för att säga upp någon kan stå i stadgarna men vi har besittningsrätt för bostäder i Sverige så det håller inte juridiskt om inte varningarna är extremt svåra att få och knappt ens då. För att man ska bli utkastad från sin bostad så måste värden/föreningen ha väldigt goda och säkra skäl till uppsägningen.