Onödig varning från BRF. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Blev en hel del krut i denna tråden. Mer än jag förväntat mig. Jag förstår att det finns skilda meningar, det räknade jag med efter som ni inte varit där. Jag säger som sagt aldrig att vi varit helt tysta. Men tänkte mest på att jag inte festar vanligtvis. Samt att jag inte fått någon chans överhuvud taget att rätta mig. Kan erkänna att det lagt sig lite nu men vill fortfarande veta om det verkligen gått rätt till.

Jag har iaf fall kontaktat ordförande i föreningen och han lät lite smått förvånad. Han sa han skulle kolla med dem andra i styrelsen sedan återkomma till mig. Samt att jag skulle få ta del av både klagomål (utan namn) och vaktbolagets protokoll. Jag har haft ganska bra kontakt med honom sedan jag flyttade in och han vet att jag inte är en stökig person. Han är dock den ända i styrelsen som jag haft kontakt med.

I övrigt lite extra fakta för dem som tagit saker förgivet. Vi är 30år åldern. Hunden är 2 år och skäller bara om någon knackar på dörren. vilket i stort sätt aldrig händer. Har väldigt sällan besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bio2tech:

@riccoo: Nu vet jag inte om du kortade ned skrivelsen från styrelsen i första inlägget. Om du inte gjort det undrar jag lite varför de inte tog med hela den relevanta texten från Bostadsrättslagen 7.kap. 9§? Den fetstilta texten nedan känns relevant om det ska vara en korrekt varning/rättelseanmaning.
Jag undrar om du blivit kontaktad av socialnämnden? Har du inte blivit det så skulle jag gissa att styrelsen kommer att bryta mot Bostadsrättslagen om de skulle säga upp ditt medlemskap i föreningen.

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han
eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör
tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin
användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara
sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han
eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som
föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa
åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för
enligt 12 § tredje stycket 2.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att
störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta
socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om
störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp
bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är
särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka
att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i
lägenheten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
fastställer formulär till underrättelse som avses i andra
stycket 2. Lag (2004:390).

Jag skrev av deras brev ordagrant. Så ingen förkortning. Jag är egentligen inte rädd för att bli utkastad med tanke på att jag ska flytta senare i år. Var mest fundersam på om det är såhär det verkligen ska gå till. För missköter någon sig tycker jag att man ska säga ifrån. Vilket låter lite ironiskt med tanke på tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riccoo:

Jag skrev av deras brev ordagrant. Så ingen förkortning. Jag är egentligen inte rädd för att bli utkastad med tanke på att jag ska flytta senare i år. Var mest fundersam på om det är såhär det verkligen ska gå till. För missköter någon sig tycker jag att man ska säga ifrån. Vilket låter lite ironiskt med tanke på tråden.

Men varför DISKUTERAR du inte med styrelsen som skickade ut varningen... ?? En stor gåta för mig!

Tror du världen är skriftlig/bilder? Facebook och Snapchat?

Man måste prata med varandra!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Men varför DISKUTERAR du inte med styrelsen som skickade ut varningen... ?? En stor gåta för mig!

Tror du världen är skriftlig/bilder? Facebook och Snapchat?

Man måste prata med varandra!

Har pratat med ordförande. står i inlägget ovanför det du citerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riccoo:

Har pratat med ordförande. står i inlägget ovanför den jag skickade till dig.

Ok, kanon absolut bästa sättet att lösa konflikter inkl att man lär känna varann.

Som jag ser det så ligger du på kraftigt plus om inte ordföranden känner till varningen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag brukar tala med mina grannar om det är något som stör, men alla vågar inte göra det.
10-12 personer som "samtalar" i en lägenhet med alkohol i kroppen brukar aldrig hålla normal samtalston utan brukar för det mesta ligga på straxt under jetmotor med promilleaccelererade asgarv i stenkrossnivå

En annan fingervisning är ju att om man själv upplever att man inte störs av grannarna så är man ofta den som stör alla andra hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att man behöver anmäla sin granne för att man fört oljud vid en (1) fest. Samt om det tystnar vid eller innan 00:00. 1-2 gånger om året är ok
Har nu ett vaktbolag varit där kan det vara bra att veta hur de upplevde det.

Permalänk
Avstängd

Till själva grundfrågan så hittade jag följande formulering på borattupplysning.se:

Skrivet av BorättUpplysning.se:

Uppsägning görs av styrelsen och är ganska noggrannt reglerad i lagen, bl a Bostadsrättslagen kap.7. Första steget är att lämna en skriftlig tillsägelse att störningarna omedelbart måste upphöra, samt att underrätta socialnämnden. Störningarna måste också dokumenteras under en längre tid, med klockslag och typ av störning, och måste kunna intygas av flera personer. Steg två är att lämna en skriftlig uppsägning, samt meddela socialnämnden om uppsägningen. Steg 3 (?) är att den uppsagde kan överklaga till hyresnämnden, och där är det viktigt att verkligen kunna bevisa störningarna.

Så det är, som sagt, inte så enkelt att säga upp någons bostad i Sverige.

Tagit bort off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv

Har suttit i styrelsen i olika BRF:er i några år nu och har kollat juridiken. En styrelse kan säga upp nyttjanderätten till en bostadsrätt när som helst. Det finns vissa formkrav för hur uppsägningen skall se ut. Den skall också ha föregåtts av en 'varning om uppsägning' som också skall se ut på ett visst sätt.

Efter att uppsägningen gått ut kommer styrelsen att gå till avhysning mha Kronofogden. Den kommer innehavaren att bestrida. Då går ärendet till tingsrätten. Där skall styrelsen bevisa att uppsägningen är motiverad vilket inte är helt lätt. Vad styrelsen tycker spelar alltså inte så stor roll, det är vad tingsrätten tycker som spelar roll.

En bra styrelse har väl på fötterna inför tingsrätten. Det skall finnas omfattande skriftlig dokumentation på störande beteende. Det tar sin lilla tid att samla ihop till det så det är lika gott att direkt anlita utomstående vaktbolag och/eller polis för att börja samla intyg.

Om tingsrätten bedömer uppsägningen som motiverad så blir innehavaren utslängd fysiskt (med lite fördröjning). Sedan är det föreningen som disponerar lägenheten och innehavaren kommer naturligtvis att snabbt sälja den andel av föreningen med vilken följde nyttjanderätten till lägenheten.

I praktiken är det nästan bara fall med missbruk och psykisk ohälsa där det verkligen går till fysisk vräkning. En granne utvecklade schizofreni och som ordförande använde jag ett hot om vräkning för att ge läkaren det hon behövde för att kunna tvångsvårda grabben. Han fick den vård han behövde och det var aldrig någon som egentligen ville vräka honom.

I praktiken, när man fått en uppsägning av styrelsen så brukar vettiga människor inte vilja ta risken med kronofogde och tingsrätten utan folk säljer och pyser iväg snyggt. Det skall också rätt mycket till för att styrelse ska ta risken med tingsrätten. Det är inget kul för någondera parten. Det vanliga är att styrelsen är konflikträdd och amatörmässig, en styrelse består ju inte av proffs, det är ju bara grannarna.

En stökig kille hade svårt med det här med hänsyn, på många plan. Efter många och långa turer gick det till slut till 'varning om uppsägning' via jurist. Han sålde redan på det stadiet. Han var inte så tuff som han ville verka, han var bara stökig.

Detta om juridiken. Håller man på med sådant har alla förlorat. Man ska kommunicera och man ska ta hänsyn. Man ska bygga förtroende, i alla fall försöka. Som oftast i konflikter så brukar det ligga mycket rädsla bakom.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic-inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av riccoo:

Blev en hel del krut i denna tråden. Mer än jag förväntat mig. Jag förstår att det finns skilda meningar, det räknade jag med efter som ni inte varit där. Jag säger som sagt aldrig att vi varit helt tysta. Men tänkte mest på att jag inte festar vanligtvis. Samt att jag inte fått någon chans överhuvud taget att rätta mig. Kan erkänna att det lagt sig lite nu men vill fortfarande veta om det verkligen gått rätt till.

Jag har iaf fall kontaktat ordförande i föreningen och han lät lite smått förvånad. Han sa han skulle kolla med dem andra i styrelsen sedan återkomma till mig. Samt att jag skulle få ta del av både klagomål (utan namn) och vaktbolagets protokoll. Jag har haft ganska bra kontakt med honom sedan jag flyttade in och han vet att jag inte är en stökig person. Han är dock den ända i styrelsen som jag haft kontakt med.

I övrigt lite extra fakta för dem som tagit saker förgivet. Vi är 30år åldern. Hunden är 2 år och skäller bara om någon knackar på dörren. vilket i stort sätt aldrig händer. Har väldigt sällan besök.

Är du säker på att det inte är någon av grannarna som skrivit det där brevet? Så klart skulle föreningens ordförande känna till detta om de skickat ut en varning.

Citat:

Vi beslutade igår på vårt möte att skicka ut varning.

Eller så är han bara en hund som inte vågar stå för vad han gör. Tycker dock att det luktar som att någon tagit saken i egna händer.

Bara en tanke, men om styrelsen fått in klagomål från den där kvällen så är det ju god chans att det är samma människa som i så fall skrivit det där brevet till dig. En tanke är ju att be styrelsen kontakta personen angående det. Det är ju ganska illa att utge sig för att vara representant för föreningens styrelse och hota en annan boende med vräkning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skäggig legend

Alltså... Jag förstår inte hur jag inte kan ha fått en varning? Bott i min bostadsrätt i 4 år och inte fått en varning eller liknande. Förra ägaren varnade för grannen under: en dam på 70 jordsnurr vid namn Siv. Hon är helt underbar, bakat bullar åt mig etc. Då har jag haft galna kalas och kollar på film varannan kväll på rätt hög volym, glasen i köket kan skramla...

En enda gång har min granne kommit och knackat på, då när jag kopplade in min boominator på fel sätt och den pungade ut många DB, "bruuuummmmm" Hon kom och undrade om något hade hänt.

Min andra granne spelar härligt piano som jag själv uppskattar att höra, ofta jag stänger av min musik för att lägga mig i soffan och lyssna.

Men har alltid satt upp en lapp ifall större kalas sker. I min HSB är det 714lgh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Alltså... Jag förstår inte hur jag inte kan ha fått en varning? Bott i min bostadsrätt i 4 år och inte fått en varning eller liknande. Förra ägaren varnade för grannen under: en dam på 70 jordsnurr vid namn Siv. Hon är helt underbar, bakat bullar åt mig etc. Då har jag haft galna kalas och kollar på film varannan kväll på rätt hög volym, glasen i köket kan skramla...

En enda gång har min granne kommit och knackat på, då när jag kopplade in min boominator på fel sätt och den pungade ut många DB, "bruuuummmmm" Hon kom och undrade om något hade hänt.

Min andra granne spelar härligt piano som jag själv uppskattar att höra, ofta jag stänger av min musik för att lägga mig i soffan och lyssna.

Men har alltid satt upp en lapp ifall större kalas sker. I min HSB är det 714lgh.

Skickades från m.sweclockers.com

Stackars dina tålmodiga grannar...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Valiumballong:

Stackars dina tålmodiga grannar...

Yep, ibland tänker jag så också. Grannen som spelar piano har ofta släktfester där det tjoas hejvilt med skratt och dans (klackskor). Jag har ingeting emot det så jag tror de tänker samma sak om mig. Sedan minns jag dock en granne på 2a våningen (jag bor på 6an) som hade dragit in PA högtalare och skulle ha fezt, jag gick ned och knackade (läs dunkade) på klockan 03:00 i morgonrock - tillslut öppnades dörren, oj, stör vi?

Samtidigt pratade jag med den personens granne i dörren bredvid dagen efter, han sa att han inte hörde någonting. Gamla hederliga lägenheter, bra skit! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

Ska väl även nämna att vice värden och jag kommer bra överens. Jag är med på års stämmorna, brukar även hjälpa till under min fritid med att rensa grovsoprummen, städa gården, plocka upp skräp som ligger etc. Plus att jag är rätt aktiv i facebookgruppen på runt 500 medlemmar. Inte för att det har någonting med att få varningar att göra. Tycker det är trevligt med att hjälpa till med det praktiska.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 