Onödig varning från BRF. Vad göra?

Permalänk
Medlem

@Sidewalker: Kan du vara snäll och utveckla?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewalker:

Inte för att vara spydig, men jag tycker att du har en naiv inställning till hur samhället ser ut idag. Dags att bilda sig en mer korrekt uppfattning om hur samhället ser ut?

Kan du utveckla?
Jag fattar inte alls vad du menar.

Permalänk

Och för att inte gå för långt off-topic så förstår jag inte hur det inte går att förstå.. Allt är inte svart och vitt.

Permalänk
Medlem

Hälsa ALLTID på alla dina grannara!

Man blir ju lite fundersam på dagens avsaknad av ryggrad när man läser vad som tydligen brukar hända.
Att människor inte har ryggrad nog att åtminstånde knacka på en gång..?

Ett tips till alla som bor i lägenhet.
Försök att presentera er för ALLA grannar ni träffar på. Man behöver inte bli jätte polare och bästisar. Men så fort folk har en relation, dvs grannen har ett ansikte, en röst, ett namn, så blir det tiofallt svårare dem att klaga.
Toleransen är högre för folk man träffat, än för "total strangers".
För några år sedan när jag var ungkarl och speleman, bodde jag i ett av "ghettona" runt Gbg. Samma dag jag flyttade in, lyckades jag presentera mej för ALLA på vånings planet, ALLA på våningen ovanför och ALLA på våningen under! Sedan var det party i fyra år. Jag fattar inte hur de stod ut, men jag fick aldrig höra ett pip. Tänkte att ljudisoleringen måste vara fenomenal i kåken. Tills den dag grannen ovanför, en äldre herre, fick besök av sina barn och barnbarn. Jag kunde nästan höra vilket märke det var på leksakerna när de for runt på golvet...
Varje gång jag träffade på grannar, så sa jag, om det är nått, bara säg till. (Var trevlig i alla lägen!)

Efter fyra år av ständiga efterfester till långt in på nästa morgon, flyttade jag, utan att ha fått ett enda klagomål. In flyttar en kvinna jag känner. Hon är tystlåten, hällsar inte i onödan, har aldrig fester, men... har en Grandanua (Stor hund). Klagomålen började trilla in första veckan och efter mindre än sex månader åkte hon ut. Hunden skäller när den hör ljud, den har klor som låter mot golvet, osv..

Jag är övertygad om att ifall hon lyckats prata med grannarna innan de han bli griniga, skulle de aldrig blivit griniga från början.

TS skall flytta till hus, nice... Jag gjorde samma sak, donnan jag flyttade ihop med hade ett par klagomål när vi flyttade till huset. Problemet blev när vi sålde (Separerade) med bostadsbristen som är idag. Jag fick lägenhet, inte hon. Jag vet iofs inte om klagomålen från förr hade med saken att göra. Men jag kan tänka mej att sådana uppgifter kan ligga kvar hur länge som helst. Det fins ju ingen lag som säger att det blir preskiberat efter en viss tid? Inte kul att behöva flytta in hos päronen när man fyllt 40.
Själv funderade jag på villavagn ett tag, innan det löste sig i sista minut.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sjukt, men så typiskt svensk att inte våga knacka på utan ringa bostadsrättsföreningar istället.

Jag har knackat på hos många grannar, både lugn och sansad och fly förbannad. Det hjälper väldigt sällan. Dels därför att fulla människor är dumma i huvudet och dels för att människor som stör inte fattar att de stör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om din hund i 8års tid skällt på varenda besök kan ju räcka med en högljud balkongfest för att bägaren ska rinna över så att säga.

Om det är varmt så kommer ju många ha sina sovrumsfönster öppna, då blir fylleskrål från balkonger väldigt påtagligt.

Finns många scenarios, jag ser inte vad en konflikt med din BRF ska leda till för gott.
Men det kan ju vara bra att läsa rapporten för självrannsakans skull om inte annat.

Jag hade fått totaldamp på hunden Hatar djur som låter och hade gjort vad jag kunnat för att slippa skiten, inklusive leja någon till att "råka" köra över skiten på stan eller nåt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det är kul med störningsjour. De ska definitivt kontakta den boende, och försöka få ned ljudnivån på en gång. Jag har iofs haft fest så att störningsjouren dök upp 3 gånger, och polisen 2, innan vi hann gå ut och festa på stan, utan att få hem vare sig räkning, eller klagomål från min dåvarande hyresvärd, men det kan ju vara för att alla grannarna var hemma hos mig och festa, och de som klagade bodde i hus ägda av andra hyresvärdar / föreningar.

Sen flyttade jag till min nuvarande bostad, där en granne klagade, konstant, och hyresvärden i det närmaste var i daglig kontakt med mig, under ett halvår, innan de insåg att kärringen klagade utan grund. Under den perioden blev det inga fester, för hade störningsjouren blivit ut-ringd, och faktiskt bekräftat störningen, hade jag haft det mer bekymmersamt.

Det som slår mig som orimligt med TS historia är dock att ingen, under hela "störningen" hörde av sig till TS. Någon borde rimligen ha bankat på dörren. En granne, störningsjouren, eller rent av någon i styrelsen. Det skedde uppenbarligen inte, vilket känns... märkligt.
Sen tror jag som några tidigare, inte heller att det är någon större risk för vräkning, och påtvingad försäljning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat ett sidospår som är bättre att ta via PM

Citat:

§1.3
Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

I korta ordalag, nej störningsjouren eller grannar måste inte ringa på.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är kul med störningsjour. De ska definitivt kontakta den boende, och försöka få ned ljudnivån på en gång. Jag har iofs haft fest så att störningsjouren dök upp 3 gånger, och polisen 2, innan vi hann gå ut och festa på stan, utan att få hem vare sig räkning, eller klagomål från min dåvarande hyresvärd, men det kan ju vara för att alla grannarna var hemma hos mig och festa, och de som klagade bodde i hus ägda av andra hyresvärdar / föreningar.

Sen flyttade jag till min nuvarande bostad, där en granne klagade, konstant, och hyresvärden i det närmaste var i daglig kontakt med mig, under ett halvår, innan de insåg att kärringen klagade utan grund. Under den perioden blev det inga fester, för hade störningsjouren blivit ut-ringd, och faktiskt bekräftat störningen, hade jag haft det mer bekymmersamt.

Det som slår mig som orimligt med TS historia är dock att ingen, under hela "störningen" hörde av sig till TS. Någon borde rimligen ha bankat på dörren. En granne, störningsjouren, eller rent av någon i styrelsen. Det skedde uppenbarligen inte, vilket känns... märkligt.
Sen tror jag som några tidigare, inte heller att det är någon större risk för vräkning, och påtvingad försäljning.
B!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag har knackat på hos många grannar, både lugn och sansad och fly förbannad. Det hjälper väldigt sällan. Dels därför att fulla människor är dumma i huvudet och dels för att människor som stör inte fattar att de stör.

Sant. Folk är sällan medvetna om hur ljud fortplantar sig i en byggnad och hur irriterande det är för omgivningen att lyssna på. Särskilt när de inte vet när det ska ta slut.

Bor man i en lägenhet så får man faktiskt anpassa sig till de bestämmelser som finns. Man är skyldig att visa hänsyn till sina grannar i ett flerfamiljshus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

I korta ordalag, nej störningsjouren eller grannar måste inte ringa på.

Måste? Självklart inte. Men om avsikten är att få slut på oväsendet så fort som möjligt är det definitivt i allas intresse. Att så inte har skett är fullständigt orimligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja, folk som bor i lägenhet är ibland lite lustiga och blir förvånade över att de inte bor ensamma i ett höghus, och därför blir arga när människor firar sin födelsedag.
Försök att förklara för dem att du faktiskt firade din födelsedag, poängtera att du bara fyller år en gång per år (vissa förstår inte sådant), och att du vanligtvis inte festar särskilt mycket.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Störningsjouren kan även komma och lyssna utanför partynissens dörr för att sedan bekräfta till hyresvärden att störning förekommit så ingen olovlig varning skickas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Störningsjouren kan även komma och lyssna utanför partynissens dörr för att sedan bekräfta till hyresvärden att störning förekommit så ingen olovlig varning skickas ut.

Fast nu kan störningsjouren knacka på och påtala att man stör, och varningen fortfarande skickas ut. Med bonusen att den boende kan visa god vilja, och göra något åt det när han uppmärksammas på det, vilket kommer grannarna till gagn med en gång.
Visst kan man vänta 6 månader med att skicka varningarna med, och låta den boende störa som fan i ett halvår innan man gör dem uppmärksammade på problemet, men det är inte riktigt till grannarnas fördel det i heller.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jag har knackat på hos många grannar, både lugn och sansad och fly förbannad. Det hjälper väldigt sällan. Dels därför att fulla människor är dumma i huvudet och dels för att människor som stör inte fattar att de stör.

Samma här med samma resultat och är som du säger fulla människor är dumma i huvudet och säger man åt någon att vara tyst så varar det i ca 10 minuter så är det i gång igen men en anmälan som kostade grannen 1500kr och sen gå över och säga att det kommer bli samma sak nästa gång tills han åker ut funkar för efter det så har min granne hållt käften och slutat festa till 8a på morgonen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt att
- ingen knackat på medan "oljudet" höll på
-om du nu får en officiell varning borde även en "officiell representant" kontrollera att även så är fallet - en granne kan ju inte bara klaga till BRF och således skickas en varning ut direkt... någon borde väl verifiera? securitas eller liknande?
- hör av dig till BRF och verifiera att lappen är äkta, kan mycket väl vara någon passiv-aggressiv mupp som skrivit ut en egen lapp och lagt i din brevlåda

Permalänk
Medlem

Tråkigt. De flesta "tål" och accepterar lite oljud om det endast sker sporadiskt, precis som det borde vara. Det vet jag av erfarenhet efter att ha bott i 4 olika hyresrätter de senaste 8-10 åren och gjort just detta. Fört lite oljud då och då.

Det finns tre tänkbara förklaringar.

1. Antingen har du fört mer oljud än du trott. Vissa byggnader är extremt lyhörda (här har jag nog faktiskt haft tur).
2. Du har fört oväsen "för" ofta. Det är inte sannolikt eftersom någon rakryggad människa i så fall borde ha sagt det till ditt ansikte.
3. Otur. Du bor i närheten av (över)känsliga människor. Som jag skrev i någon annan tråd så är det en risk med att vara så fattig att man måste bo i ett flerfamiljshus, men okända människor. Man råkar på gnällspikar. Är det rakryggade gnällspikar så skulle det kanske kunna lösas genom att båda parter kompromissar lite. Nu har du ju hamnat i situationen där du ensam tvingas kompromissa och leva med ett ständigt lommande hot, förknippat med att förarga någon okänd person. Jag kan bara beklaga.

En rimlig handlingsplan är att fortsättningsvis vara typ tyst som en mus eller flytta. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man blir ju lite fundersam på dagens avsaknad av ryggrad när man läser vad som tydligen brukar hända.
Att människor inte har ryggrad nog att åtminstånde knacka på en gång..?

Ett tips till alla som bor i lägenhet.
Försök att presentera er för ALLA grannar ni träffar på. Man behöver inte bli jätte polare och bästisar. Men så fort folk har en relation, dvs grannen har ett ansikte, en röst, ett namn, så blir det tiofallt svårare dem att klaga.
Toleransen är högre för folk man träffat, än för "total strangers".
För några år sedan när jag var ungkarl och speleman, bodde jag i ett av "ghettona" runt Gbg. Samma dag jag flyttade in, lyckades jag presentera mej för ALLA på vånings planet, ALLA på våningen ovanför och ALLA på våningen under! Sedan var det party i fyra år. Jag fattar inte hur de stod ut, men jag fick aldrig höra ett pip. Tänkte att ljudisoleringen måste vara fenomenal i kåken. Tills den dag grannen ovanför, en äldre herre, fick besök av sina barn och barnbarn. Jag kunde nästan höra vilket märke det var på leksakerna när de for runt på golvet...
Varje gång jag träffade på grannar, så sa jag, om det är nått, bara säg till. (Var trevlig i alla lägen!)

Efter fyra år av ständiga efterfester till långt in på nästa morgon, flyttade jag, utan att ha fått ett enda klagomål. In flyttar en kvinna jag känner. Hon är tystlåten, hällsar inte i onödan, har aldrig fester, men... har en Grandanua (Stor hund). Klagomålen började trilla in första veckan och efter mindre än sex månader åkte hon ut. Hunden skäller när den hör ljud, den har klor som låter mot golvet, osv..

Jag är övertygad om att ifall hon lyckats prata med grannarna innan de han bli griniga, skulle de aldrig blivit griniga från början.

TS skall flytta till hus, nice... Jag gjorde samma sak, donnan jag flyttade ihop med hade ett par klagomål när vi flyttade till huset. Problemet blev när vi sålde (Separerade) med bostadsbristen som är idag. Jag fick lägenhet, inte hon. Jag vet iofs inte om klagomålen från förr hade med saken att göra. Men jag kan tänka mej att sådana uppgifter kan ligga kvar hur länge som helst. Det fins ju ingen lag som säger att det blir preskiberat efter en viss tid? Inte kul att behöva flytta in hos päronen när man fyllt 40.
Själv funderade jag på villavagn ett tag, innan det löste sig i sista minut.

En fin lektion i manipulation så man kan vara maximalt respektlös? Inte särskilt fräscht, men är man tillräckligt egotrippad så..

Permalänk

Det här kanske har nämnts innan, har inte läst hela tråden.
Hyreslagen säger att du inte ska vara störande för dina grannar, oavsett tid på dygnet. Den oskrivna lagen på 22.00 är bara hittepå.
Nu kanske inte hyreslagen appliceras här, då det är bostadsrätt det handlar om. Men det är ju flerbostadshus, så det borde gälla.
Du har fått en varning så lev med den. Eller begär ut dokumenten, så kanske brf backar på varningen. Du ska ju ändå flytta snart så vad gör en varning?
Hursomhaver så man imo skyldig att visa yttersta hänsyn till sina grannar. Sen ska man ju självklart få ha fest hemma, men då bör detta aviseras i trapphuset minst en vecka innan. Respekt kallas det.
Hoppas det löser sig

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En fin lektion i manipulation så man kan vara maximalt respektlös? Inte särskilt fräscht, men är man tillräckligt egotrippad så..

Jag tror du missade budskapet lite där kompis!
Vad jag sa, förutom att jag varit "ung och dum" är att om man blir lite kompisar, så höjer man ribban för vad som överhuvudtaget ÄR en störning. Avsikten var och är INTE att manipulera, utan att höja ribban.
Eftersom det är mycket lättare att bli förbannad på någon man inte känner, om så denna bara släpper en högljud skit på morgon toaletten, än att bli förbannad på någon man träffat och hur ytligt det än må vara, känner.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Sjukt, men så typiskt svensk att inte våga knacka på utan ringa bostadsrättsföreningar istället.

Senast jag knackade på hos en störande granne så höll den en kniv som han försökte gömma bakom ryggen. Han trodde nog jag var någon annan för någon timme senare bråkade han med en gubbe i trappuppgången.
Och några år innan hade det bott en kille i trappuppgången bredvid som åkt in i fängelse för han var kannibal...
Nu bor jag dock inte i lika vidriga områden så nu kanske det är trevligare att prata med grannar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Det här kanske har nämnts innan, har inte läst hela tråden.
Hyreslagen säger att du inte ska vara störande för dina grannar, oavsett tid på dygnet. Den oskrivna lagen på 22.00 är bara hittepå.
Nu kanske inte hyreslagen appliceras här, då det är bostadsrätt det handlar om. Men det är ju flerbostadshus, så det borde gälla.
Du har fått en varning så lev med den. Eller begär ut dokumenten, så kanske brf backar på varningen. Du ska ju ändå flytta snart så vad gör en varning?
Hursomhaver så man imo skyldig att visa yttersta hänsyn till sina grannar. Sen ska man ju självklart få ha fest hemma, men då bör detta aviseras i trapphuset minst en vecka innan. Respekt kallas det.
Hoppas det löser sig

De flesta hyresvärdarna har väl angett en tid då det ska vara "tyst".

Barn med kolik är väl ett bra exempel på något som stör grannarna men som är något de får acceptera då de bor i ett flerfamiljshus. Likaså toalettbesök på natten, speciellt vid sjukdom. Sedan finns det mängder av andra irritationsmoment...

Däremot så borde väl alla förstå att man inte ska dammsuga mitt i natten, eller ha hög musik på.

Sedan kan man ju ha grannar som behöver sova på dagen för att de ska upp på natten och jobba.

Permalänk
Medlem

@riccoo: Nu vet jag inte om du kortade ned skrivelsen från styrelsen i första inlägget. Om du inte gjort det undrar jag lite varför de inte tog med hela den relevanta texten från Bostadsrättslagen 7.kap. 9§? Den fetstilta texten nedan känns relevant om det ska vara en korrekt varning/rättelseanmaning.
Jag undrar om du blivit kontaktad av socialnämnden? Har du inte blivit det så skulle jag gissa att styrelsen kommer att bryta mot Bostadsrättslagen om de skulle säga upp ditt medlemskap i föreningen.

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han
eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för
störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör
tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin
användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara
sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han
eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som
föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa
åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för
enligt 12 § tredje stycket 2.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen
1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att
störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta
socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om
störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp
bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är
särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka
att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i
lägenheten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
fastställer formulär till underrättelse som avses i andra
stycket 2. Lag (2004:390).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Över 10 personer i samma lägenhet lär ju bli extremt störande! Vi bor under ett par pensionärer och blir störda av dem varje kväll när vi ska sova för att orka gå upp och jobba (Måste sova senast 10 då vi ska upp 6)... haha...

Jag antar att de går mycket? Bor ni i ett gammalt lägenhetskomplex? Sådana ekar som fan och är vääääldigt lyhört, skulle själv aldrig vilja bo i någon lägenhet byggt före 90-talet.

Permalänk
Medlem

Även om du skulle få 2 varningar. Så är det vääääldigt svårt och bli vräkt öht. För man kan ta det vidare så långt i rätt osv. Och bevisningen behöver vara väldigt hög vilket är svårt.
Dessutom är reglerna betydligt krångligare än vad dom får det att låta som. Dom har ingen rätt att vräka dig ÖHT för 2 varningar.

Men oavsett så är det ju inte kul liksom. Nästa gång kan det bli böter osv (om du inte redan fick det?)

Är det en insats lägenhet för övrigt?
Då är det dessutom ääääännnuuuu svårare att vräka någon.

Men hör med föreningen/bovärden och prata med dom på ett schysst sätt. Det brukar alltid räcka längst.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror du missade budskapet lite där kompis!
Vad jag sa, förutom att jag varit "ung och dum" är att om man blir lite kompisar, så höjer man ribban för vad som överhuvudtaget ÄR en störning. Avsikten var och är INTE att manipulera, utan att höja ribban.
Eftersom det är mycket lättare att bli förbannad på någon man inte känner, om så denna bara släpper en högljud skit på morgon toaletten, än att bli förbannad på någon man träffat och hur ytligt det än må vara, känner.

Jag håller med om att det inte är någon nackdel att prata med sina grannar. Chansen är större då att de vågar prata med en istället för att tro att man är en sån där knarkare med kniv.

Men en störning är en störning. Och man visar sina grannar respekt genom att inte störa mer än "rimligt mycket". Huruvida störningen gör att de ringer och klagar ändrar inte på faktumet att man stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Jag tycker allt är i sin ordning. Du va ju inte i dom utsattas läge, hur vet du hur högt musiken, pratet, skriken hördes,
och nej man går och säger åt 10 snubbar som har fest och kollar på fotboll, sist jag gjorde det så vart det handgemäng.
Du hade " bara" fest till ca 00:00 , tänk på alla som har småbarn och de som ska jobba dagen efter, mycket själviskt tänkte av dig.
Jag hade själv en granne som "kolla" på CL finalen detta resulterade i att mitt barn som sover 19 i vanliga fall somna vid 01:00 som i sin tur ger en unge som är helt värdelös dagen efter. Så hans "din" lilla fest kan påverka mera än ni tror.

Skönt att alla grannar runt han tycker samma sak så han får också sitt brev!

Informera dina grannar innan nästa gång så folk kan vid ta åtgärder.
//Piteraq

Då ber man snällt vaktbolaget eller störjouren ringa på. Störjouren har hjälpt mig vid ett flertal tillfällen och ringer alltid på den som stör. Hur sjutton skall de annars få ner ljudvolymen? Det hör liksom till god ton att säga till den som för oväsen innan man skickar ut näst sista varningen, även om nu TS också borde annonserat sin fest.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

En något märklig tråd.....

TS är medlem i en BRF, hans röst är lika mycket värd som andra medlemmar i föreningen.

Har TS diskuterat varningen med representanter från den valda styrelsen???

Har TS bett om ursäkt till styrelsen om det finns grund för varningen, störningsjourer, vaktbolag spelar väl mindre roll!

Har TS sedan bett om ursäkt till grannar om det finns grund för varningen?

Klarar TS av att kommunicera muntligen med sin chef, okända etc....?

Slutligen så brukar man "spara ihop" till en varning och då är dte ännu viktigare att man kommunicerar öga mot öga.

Ganska enkelt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Som någon redan skrev, så är det inte helt lätt att få någon avhyst. Vi har i Sverige något som kallas "besittningsrätt" som skall skydda gemene man från att hamna på gatan. Vi är ganska välskyddade i våra hem. Brevet i fråga är skickat av någon som inte riktigt har på fötterna och om TS vill, så kan hen ställa till med en del besvär för brevskrivaren. Med lite juridisk hjälp skulle man tex kunna få det till olaga hot, eller liknande..?

När jag bode i eget hus, hamnade vi i konflikt med ett elbolag, som bara fortsatte att skicka räkningar högt och lågt. Det slutade med att vi slutade betala helt. Det kom delgivnings män och delade ut "sista varningen" osv, men pga våra lagar, kunde de inte ens stänga av elen.
Så vi har ganska bra skydd vad gäller vårt boende. I andra länder skulle vi fått leva i stearinljussken.
Till slut redde det upp sig och jag fick ingen prick i protokollet på min person. Men det var ganska stökigt ett tag.

Där emot vill man inte ha en onödig varning hängande efter sig. Är det hittepå från BRF, skall man givetvis få det rättat. Vem vet, även om TS skall flytta till hus, så kanske det kommer en dag när TS vill hyra eller köpa insats igen, då vill hen inte ha pricken liggandes där som ett hinder.

EDIT:
Angående att knacka på och säga till.
Man behöver ju inte stå och gapa och skrika, även om man troligen är upprörd.
Man kan backa två steg från dörren efter man ringt/bankat på och om någon öppnar, kan man bara informera i vanligt tonfall att det inte är OK. = Vederbörande har blivit tillsaggd. Man har gjort sitt. Om störningen inte upphör, kan man med gott samvete ringa och lämna över bollen till störningsjouren.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag antar att de går mycket? Bor ni i ett gammalt lägenhetskomplex? Sådana ekar som fan och är vääääldigt lyhört, skulle själv aldrig vilja bo i någon lägenhet byggt före 90-talet.

Haha, de kör med träskor eller nåt tror jag
Huset är nog byggt -70/-80 tror jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]