Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn har blivigt segare och vet inte varför :(

Permalänk

Datorn har blivigt segare och vet inte varför :(

Hej har nu märkt att min dator blivigt segare med ganska stor marginal och är osäker på vad jag kan ha gjort som kan ha påverkat det och vet inte riktigt vars jag ska börja leta efter felet. Jag märker att den har blivigt segare i booten och i laddningstider på spel det tar även ett tag för den att ladda ikornerna för filer.

Har testat söka efter virus men bitdefender plus men hittade inget alls. Även kollat så att det inte finns något program som tar upp mycket cpu eller ram i aktivitetshanteraren. Tror inte det är att disken börjar bli för full heller då jag har kvar 90gb på min sdd.

Är det någon som har något tips hur jag ska börja leta?

Datorn går definitivt fortfarande att använda men jag stör mig på att det inte går så snabbt som jag vet att det skulle kunna göra!

Mina specs.
CPU: I7-6700k 4.4ghz
RAM: 16Gb Hyperx fury 2133mhz
PSU: Coolermaster G550M
MOBO: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3
GPU: Asus r9 280

Lagringsenheter
Samsung 850 evo 250gb | 99 av 232gb ledigt
adata premier pro sp900 64gb | 33 av 59gb ledigt
Seagate Barracuda® 1TB | 929 av 931gb ledigt

Tack för all respons och hjälp!

.

Permalänk
Medlem

Kolla tempen på cpu men låster nog som en formatering löser problemet smidigast

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Kolla tempen på cpu men låster nog som en formatering löser problemet smidigast

Inget fel på temperaturerna :/

Permalänk
Medlem

Kollat efter så att sata kablarna är hela och sitter ordentligt fast, kört trim på ssd disken?

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kollat efter så att sata kablarna är hela och sitter ordentligt fast, kört trim på ssd disken?

Japp kablarna satt bra och gjorde en trim nyss

Permalänk
Medlem

Fungerar dina sekundära enheter som de ska? En HDD som rasat eller är på väg att rasa kan orsaka många märkliga fel även om den inte är systemdisk, t.ex långsam boot, seghet inne i operativet osv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Kolla tempen på cpu men låster nog som en formatering löser problemet smidigast

Skrivet av thomson:

Kollat efter så att sata kablarna är hela och sitter ordentligt fast, kört trim på ssd disken?

Skrivet av TiasE:

Fungerar dina sekundära enheter som de ska? En HDD som rasat eller är på väg att rasa kan orsaka många märkliga fel även om den inte är systemdisk, t.ex långsam boot, seghet inne i operativet osv.

Tack för alla svar jag fick på denna tråd! Jag tror jag har fixat mitt problem nu!:)
Jag började med att resetta mitt windows vilket hjälpte lite men tyckte den fortfarande var seg så sökte vidare på internet för att hitta en lösning. Vad som visade sig vara felet var min overclock på min processor. Den funkade bra i spel och har aldrig fått en bluescreen med overclocken men drog ner prime95 och körde fick nästan direkt bluescreen vilket jag inte fått vid dom andra stresstest program jag använt förut. Gick då in i bios och satt en vcore på 1.275 och testade med det och då fick jag ingen bluescreen på ungefär en timme. Har nu testat stänga av och slå på datorn några gånger och det går precis lika snabbt som det gjorde innan jag fick dessa problem. Hade verkligen ingen aning att en overclock kunde påverka saker som detta.

Men som sagt tack för alla svar och hjälp!