Skrivet av fetakniven:
Det spelar ingen roll hur frekvent uppdateringarna kommer utan det handlar om att Microsoft reducerar sina användare till barn som inte är kapabla att fatta sina egna beslut.
Problemet är ju att användarna beter sig som barn. De vägrar installera säkerhetsuppdateringar trots att det innebär risker för både de själva och alla som kommer i kontakt med dem. Jag hoppas nästan de drar det några steg till och blockerar internetåtkomst för opatchade datorer: Installera patchar eller använd datorn lokalt borde vara de alternativ som ges vid uppstart om man har skjutit upp patchandet tillräckligt länge.
Skrivet av mrqaffe:
MS spionerar helt klart mer i win 10 än i 7an, förutom att Hotmail ser helt olika ut beroende på OS så skickar de upp denna när man kör via win 10 (men de klagar inte i win 7)
http://ladda-upp.se/files/2016/b193908.png
Den kommer inte upp på W10 för mig trots adblock så det har sannolikt med något annat att göra.
En tjänst kan se olika ut beroende på en massa saker och det behöver inte ha att göra med spioneri. DN.se ser exempelvis olika ut för mig beroende på webbläsare och/eller enhet och och jag är ganska säker på att det inte innebär att DN spionerar på mig utan snarare att de testar olika layouter.
Skrivet av Crockett:
Krävdes väldigt lite av mig att roota och flasha Cm. Gick på en halvtimme ungefär. Garantin kan du ha rätt i, även om många lyckats utnyttja garantin även med custom rom.
Men då hade du tur, din telefon gick att roota på ett enkelt sätt och det fanns en färdig rom med CM som du kunde flasha, och att allt gick som det skulle utan problem, så är inte fallet med de flesta telefoner. Att många lyckas utnyttja garantin trots att de har gjort den ogiltig genom flashning av osignad mjukvara från tredje part betyder inte att det är något man kan räkna med.
Citat:
Hela Xda bygger på att folk utbyter information med varandra och granskar koden som romen är uppbyggd av. Detta bidrar till betydligt säkrare och skit-fria mjukvaror än de slutna som Ms och liknande kör med där ingen kan granska något.
Tja, det är förhoppningen men i flera fall har det visat sig inte stämma. Att källkoden är öppen för granskning betyder inte att den är fri från hål eller spioneri. Just CM borde förstås vara ganska safe, i alla fall om du laddar ner den från cyanogenmod.org, men om du tar ner en rom byggd på CM av någon anonym användare på XDA så kan du inte veta vad som finns i den om du inte själv går igenom all källkod och det är ingen liten uppgift. De flesta som lägger upp romar på XDA är inte heller utvecklare som själva har byggt något av det de lägger upp utan snarare har de plockat delar från lite olika håll och satt ihop det i ett paket, eller bara ändrat lite konfiguration och teman i ett en färdig rom från någon annan, så även om man litar på att uppladdaren inte har några konstiga avsikter helt och fullt så kan det finnas skit i deras paket.
Citat:
Du behöver inte ta hem varken romar eller apk filer från torrents. Det finns alternativa marknader till Google play. Återigen många som är öppen källkod med möjlighet att granska. Det du skriver om att man måste vara medlem stämmer inte alls.
Jag vet att det finns alternativa marknader och har haft ett flertal sådana installerade genom åren, men apparna är inte mer säkrade för det, snarare tvärtom då Google har en hyfsat grundlig genomgång av apparna som hamnar i deras butik. Dock har jag aldrig sett alternativa butiker på Android som tillhandahåller roms för nedladdning. Uppladdarna på XDA har, vad jag kan se, slutat att använda forumets funktioner för filhantering i så stor utsträckning så då slipper man kravet på att vara medlem där, så det är sant att man inte behöver vara medlem för att kunna ta ner dem. Däremot för att kunna rapportera buggar, ställa frågor eller så.
Citat:
Google är väck från min lur fullständigt och jag lider inte det minsta. Är dessutom betydligt snabbare och stabilare än det Samsung lagt in som default med sin bloatade Touchwiz.
De flesta hade nog saknat Googles appar om de inte hade dem, eller åtminstone den mängd tredjepartsappar som inte fungerar utan Googles ramverk. Men visst finns det ofta alternativ till Google om man letar lite.
Personligen uppskattar jag i alla fall delar av TW, jag trivs bättre med dess tema än med standard AOSP exempelvis och mycket specifik funktionalitet har ingen motsvarighet utanför TW, inte fungerande på en Samsung-telefon i alla fall.
En del handlar förstås om att jag har blivit äldre och inte har tid eller entusiasm nog att lägga på att få något som i bästa fall fungerar nästan lika bra som det jag hade från början liksom. De anpassningar jag vill göra kan jag göra utan root eller alternativa romar så jag ser ingen mening i att lägga de timmar som krävs för det.
Citat:
Hela denna community består av folk som är intresserade och kunniga. Litar mer på dessa entusiaster än på ett vinstdrivande, integritetskränkande storföretag.
Men hur vet du det? Dessa entusiaster kan vara vem som helst och de kan ha vilka agendor som helst. Googles intressen är kända och vi vet hur de använder sina användares uppgifter (till segmentering), vilket inte gäller exempelvis användarna mr.nth.na.vn eller Gayos24 eller deras romar.
Citat:
Hela min poäng med det jag skrev tidigare, är att du inte har fullt jämförbara, open source alternativ till Windows. Det har du i Android världen. Du nämner Linux som efter 25 år fortfarande bara har 1,5% av marknaden på desktop. Det är av en anledning, tro mig!
Android dominerar mobil-OS-marknaden som Windows dominerar PC-OS-marknaden, skillnaden är att du på en PC kan lägga in vilket OS du vill utan problem. Vill du köra BSD, Haiku eller OSX på din PC med Windows så gör det. Vill du köra Windows, Tizen eller IOS på din Android-telefon så är det bara att glömma för i princip alla. Allt du har på din Android är olika varianter av Android liksom.
Att GNU/Linux har en så liten del av PC-marknaden har flera orsaker. I viss mån har det förstås att göra med att Windows var först. Det första grafiska OS:et som inte var låst till specifik hårdvara från en eller ett fåtal leverantörer. Men det har förstås funnits Linux ganska länge så det är inte hela orsaken utan Linux i sig är också en del av problemet förstås. Komplexiteten i allt ifrån val av distribution via installation till användargränssnitt gör att de flesta som inte antingen har väldigt begränsade krav eller behov av den väldiga komplexiteten anser det inte vara värt problemen. Men det finns förstås fler orsaker som att folk är mer benägna att lita på en produkt som har en tydlig producent bakom sig liksom, att communityn kring Linux (som man måste gräva ner sig i om man ska använda det) traditionellt har varit väldigt tekniskt och aggressivt mot nykomlingar. Bristen på mjukvara till Linux (inklusive spel) ska inte förringas heller.