Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Svensktiger:

JO fast nVidia nämner ju inte prestanda utan spelupplevelse.
D.v.s. microstutter och framedrops, nåt som 3dmark inte visar vad jag vet.

Det är lite det jag menar, att jag blir förvånad om det påverkar prestandan. Om det kan påverka frame-timing positivt är stora frågan. Ser fram emot att se tester som jämför bryggan man får med moderkorten och den man kan beställa av Nvidia. Är det skillnad så kommer jag absolut beställa. De har ju faktiskt tom förberett så det finns en länk direkt till deras butik i kontrollpanelen

Än så länge har jag spelat 6 timmar Overwatch och en hel del Witcher 3, bägge spelen fungerar utmärkt och jag upplever inge tendens till microstuttering.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant se tester gällande input lag med de nya bryggorna om de går att fila bort lite för SLi

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kitguru ASUS 1080 Strix OC review.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kitguru ASUS 1080 Strix OC review.

Precis det man vill se!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kitguru ASUS 1080 Strix OC review.

Den ser bra ut, hade varit ett givet köp om inte asus support hade varit sämst i världen, ska bli spännande och se EVGAs classified och andra top kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kitguru ASUS 1080 Strix OC review.

Det verkar ju riktigt trevligt det där må jag säga. Gillar verkligen idén med att koppla chassifläktarna till kortet, dock är jag tveksam till om det är värt i mitt chassi Prodigy M, då de fläktar som blåser in luft i chassit sitter i toppen och skjuter in luft på grafikkort (vilket är superduper) men samtidigt ska de ju även skjuta ned luft till CPU-kylaren.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Power limit är 120% precis som på alla kort (oavsett partnertillverkare). Hade man ökat till 150% så hade det hjälp att nå högre frekvens utan tvekan, men som sagt 120% är det som alla får rätta sig efter som max. Det är tråkigt att gränsen finns där men som en person som överklockar allt i mina datorer stör jag mig inte på det denna gången. Tycker balansen mellan prestanda och ljudnivå jag nått när jag testat ROG Strix 1080 är perfekt.

Om det är ett golden sample vet jag inte iom att det inte går att testa ASIC längre

Jag ska köra om tester i samband med att jag testar ROG Rampage V Edition 10 och se hur mycket jag vrida ur

Säker på att det är så oavsett partnertillverkare? När Guru3Ds testade MSI 1080 Gaming X så får de bara upp Power Limit till 108% med MSI Afterburner och det är inte enda gången jag sett detta. Tänkte att vBIOS skiljer sig från fall till fall? Teoretiskt borde det gå att köra Power Limit 200% med moddad BIOS (så som man kan med tex 9XX serien)?

Aha det gör det inte? Men över 2,1GHz har ingen reviewer kommit upp till än av de 5 reviews jag läst
Se Kitgurus review jag länkade längre upp, ~2050MHz verkar rätt vanligt bland de tre Strix reviews jag sett.

Skrivet av Markusas:

Det verkar ju riktigt trevligt det där må jag säga. Gillar verkligen idén med att koppla chassifläktarna till kortet, dock är jag tveksam till om det är värt i mitt chassi Prodigy M, då de fläktar som blåser in luft i chassit sitter i toppen och skjuter in luft på grafikkort (vilket är superduper) men samtidigt ska de ju även skjuta ned luft till CPU-kylaren.

Eller hur, tycker också det är en smart lösning och skall bli intressant att testa. Antagligen lär man låta kortet styra de främre chassifläktarna men i ditt fall blir det lite speciellt ja

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Mocka:

Säker på att det är så oavsett partnertillverkare? När Guru3Ds testade MSI 1080 Gaming X så får de bara upp Power Limit till 108% med MSI Afterburner och det är inte enda gången jag sett detta. Tänkte att vBIOS skiljer sig från fall till fall? Teoretiskt borde det gå att köra Power Limit 200% med moddad BIOS (så som man kan med tex 9XX serien)?

Aha det gör det inte? Men över 2,1GHz har ingen reviewer kommit upp till än av de 5 reviews jag läst
Se Kitgurus review jag länkade längre upp, ~2050MHz verkar rätt vanligt bland de tre Strix reviews jag sett.

Eller hur, tycker också det är en smart lösning och skall bli intressant att testa. Antagligen lär man låta kortet styra de främre chassifläktarna men i ditt fall blir det lite speciellt ja

Det kan bero på att de ändrat grundvärdet för power limit, så att 108% i slutändan ger exakt samma resultat som 120% med ett annat kort. Teoretiskt kan du ta bort begränsningen helt ja.

Jag är förvånad över det. Jag ska undersöka det mer i samband med att jag får chans att testa fler kort, förhoppningsvis denna veckan. Kitguru-testet stämmer dock mycket bättre överens med hur jag upplever kortet jag testat på alla punkter förutom GPU-överklockningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det kan bero på att de ändrat grundvärdet för power limit, så att 108% i slutändan ger exakt samma resultat som 120% med ett annat kort. Teoretiskt kan du ta bort begränsningen helt ja.

Jag är förvånad över det. Jag ska undersöka det mer i samband med att jag får chans att testa fler kort, förhoppningsvis denna veckan. Kitguru-testet stämmer dock mycket bättre överens med hur jag upplever kortet jag testat på alla punkter förutom GPU-överklockningen.

Skicka ett 1080 strix till mig så att jag kan testa om det passar i mitt nCase M1
Tror inte att det gör det då det verkar ha samma (onödiga) PCB utstick på bracket sidan som tidigare kort har haft.
Och höjden på kortet är nog lite för mycket.
Men däremot så har ju 180 strix försänkta PCIE kontakter (bravo !) och inte heller en massa heatpipes som ormar sig på utsidan av kortet.

Usticket är den lilla PCB biten brevid SLI kontakten, och krockar med chassit.

Permalänk
Medlem

Hype!!!
Fick precis ett mail från Alina att dom skickat mitt MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8GB TwinFrozr VI för 7273kr
Tack till dom som tipsade om Alinas 10% på korten förra veckan

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det kan bero på att de ändrat grundvärdet för power limit, så att 108% i slutändan ger exakt samma resultat som 120% med ett annat kort. Teoretiskt kan du ta bort begränsningen helt ja.

Jag är förvånad över det. Jag ska undersöka det mer i samband med att jag får chans att testa fler kort, förhoppningsvis denna veckan. Kitguru-testet stämmer dock mycket bättre överens med hur jag upplever kortet jag testat på alla punkter förutom GPU-överklockningen.

Något känns lurt med det hela... Att det tagit så lång tid samt att t ex EVGAs FTW enbart hade 13Mhz högre klockning på kärnan mot deras SC-variant skvallrar om att antingen så vill int nvidia att man ska överklocka eller så tillåter de inte partnertillverkare att pilla så mycket på vbios, åtminstone inte initialt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kommer antagligen inte gå för något av Pascal-korten. Förutsätter att Maxwellkorten (900-serien) Kommer sjunka rikligt i pris så att man exempelvis kan få ett 980 ti för priset av ett 970 idag. Med tanke på att 1070 ryktas att ha samma prestanda som ett 980ti och därför kommer den äldre modellen sjunka till ett pris som är lägre än 1070:ins. Hoppas jag.

Visa signatur

Processor: i7-4790K @4.7Ghz Grafik: GTX 970 Strix Moderkort: Asus Z97-A RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 1600Mhz HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Red 3TB SSD: Samsung 840 EVO 250GB Kylning: Noctua NH-D15 Chassi: Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag testade SLI med en vanlig brygga och två Founders Edition: http://www.3dmark.com/fs/8695003

Verkar fungera bra

Fega inte nu... Prova med 2 vanliga bryggor. Det "BORDE" vara allt de nya bryggorna är.

Sen misstänker jag att skillnaderna kan vara svåra att mäta. Trafiken som går över bryggan går annars över PCI-E porten. Så om man inte är mättad på porten, borde det inte bli någon större skillnad, och att sätta fingret på en "mätbar" skillnad i det läget... Svårt. Virtuella laster på PCI-E interfacet kan vara en lösning, någon som har ett par större NVME SSD som kan få agera testbänk? Det ska ju helt vara en last som inte gör att CPU'n går på knäna av den anledningen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Leffe-:

Hype!!!
Fick precis ett mail från Alina att dom skickat mitt MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8GB TwinFrozr VI för 7273kr
Tack till dom som tipsade om Alinas 10% på korten förra veckan

Ja vissa har tur... om jag har tur så har jag mina kort på fredag. Om jag nu inte har det (vilket oftast är fallet) så dröjer det tills tisdag den 21:a

Permalänk
Medlem

@Zpnk: jag har inte ens beställt mitt än, vet inte vilken version jag ska köpa så jag lär ha mitt om flera månader eller så med tanke på hur fort dem säljer

Permalänk
Medlem

Har bokat ett STRIX på Webhallen, längtar helt galet mycket. Ska äntligen byta ut mina 480 i SLI, vad sägs om den uppgraderingen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja vissa har tur... om jag har tur så har jag mina kort på fredag. Om jag nu inte har det (vilket oftast är fallet) så dröjer det tills tisdag den 21:a

Ja vissa har tur jag beställde inom en timme från launch och har 2 juli som preliminärt förseningsdatum

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karazhan:

@Zpnk: jag har inte ens beställt mitt än, vet inte vilken version jag ska köpa så jag lär ha mitt om flera månader eller så med tanke på hur fort dem säljer

Skrivet av oqvist:

Ja vissa har tur jag beställde inom en timme från launch och har 2 juli som preliminärt förseningsdatum

Nackdelen med att vänta och vela... knegade natt mot lanseringsdagen och hade satt larm på 14:45

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

Har bokat ett STRIX på Webhallen, längtar helt galet mycket. Ska äntligen byta ut mina 480 i SLI, vad sägs om den uppgraderingen?

Då får vi hoppas att du har en 144Hz-skärm också, annars är ju halva upplevelsen bortkastad nästan Men ja, du kommer sitta och fnyssa (manligt fnissande) för dig själv och bara le i timmar, gissningsvis

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen brådska för mig. Väntar nog på humanare priser innan jag slår till. Borde väl senast ske när AMD kan konkurrera. Mitt 970 klarar bra av alla spel jag spelar i 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

@fantomsmurfen:

kan ju bli att du väntar förgäves.... 980Ti kostar ju typ 7 papp än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

Har bokat ett STRIX på Webhallen, längtar helt galet mycket. Ska äntligen byta ut mina 480 i SLI, vad sägs om den uppgraderingen?

Lite klen uppgradering får jag säga..

..nädå. Det kommer ju bli en helt otrolig boost.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Nackdelen med att vänta och vela... knegade natt mot lanseringsdagen och hade satt larm på 14:45

En sann entusiast

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=IevrJgHhM5U

Ny review av ASUS GTX 1080 ROG STRIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@fantomsmurfen:

kan ju bli att du väntar förgäves.... 980Ti kostar ju typ 7 papp än idag

Ja så kan det också bli. Lär i alla fall inte hända något med priserna så här inledningsvis då tillgången är så dålig. Jag hoppas att Vega släpps i höst och kanske kan konkurrera lite. Om inte lär nog prisnivån behållas åtminstone tills ett eventuellt 1080 Ti släpps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Då får vi hoppas att du har en 144Hz-skärm också, annars är ju halva upplevelsen bortkastad nästan Men ja, du kommer sitta och fnyssa (manligt fnissande) för dig själv och bara le i timmar, gissningsvis

En 120hz 1080p samt en 43" 4k-skärm för flygsimulering. GTX480 kan inte ens trycka ut en 4K-signal, så det ska bli riktigt kul att uppleva den sistnämnda i dess fulla prakt! Jag ler vid bara tanken

Skrivet av ClintBeastwood:

Lite klen uppgradering får jag säga..

..nädå. Det kommer ju bli en helt otrolig boost.

Lustigt nog är det exakt den meningen som gått på loop i skallen vid tidigare GPU-releaser. Men att gå från 1,3 Tflops per kort till ett som gör 9Tflops... Äntligen säger jag bara!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk

Kan detta vara ett litet ljus i mörkret? Vad tror ni? Fejk?

http://forums.videocardz.com/topic/1482-kingpin-overclocks-gt...

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Kan detta vara ett litet ljus i mörkret? Vad tror ni? Fejk?

http://forums.videocardz.com/topic/1482-kingpin-overclocks-gt...

LN2-kylning. Titta på tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

En 120hz 1080p samt en 43" 4k-skärm för flygsimulering. GTX480 kan inte ens trycka ut en 4K-signal, så det ska bli riktigt kul att uppleva den sistnämnda i dess fulla prakt! Jag ler vid bara tanken

Lustigt nog är det exakt den meningen som gått på loop i skallen vid tidigare GPU-releaser. Men att gå från 1,3 Tflops per kort till ett som gör 9Tflops... Äntligen säger jag bara!

Ja men dåså! Bara att förbereda med runkpapper och trasa att torka rent med

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Kan detta vara ett litet ljus i mörkret? Vad tror ni? Fejk?

http://forums.videocardz.com/topic/1482-kingpin-overclocks-gt...

Kingpin är en av världens mest kända grafikkortsöverklockare som samarbetar med EVGA, så nä Men som ovan, -102 grader är inte direkt lövblåsaren som kommer med kortet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2