Microsoft köper Linkedin för 217 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft köper Linkedin för 217 miljarder kronor

I ett led att gå från produkter till att tillhandahålla tjänster förvärvar Microsoft det sociala nätverket Linkedin, i en affär värd 26,2 miljarder dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prisvärt

Skype förstod man ju syftet med. Men det förvaltades otroligt dåligt.

Vad är det mer än kunddatabasen som de köper när det kommer till Minecraft och detta, egentligen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Den mängden pengar alltså...helt ofattbart.

Om 20 år finns det bara megacorporations kvar, vänta bara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se vad MS är ute efter. Skitsnacket på bilden motiverar inte 217 miljarder vad jag kan se, så ... vad är det jag inte ser?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Herregud.. ännu ett företag och en product som MS kan (och kommer att) totalförstöra.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Med så mycket pengar hade jag haft råd med kontantinsats till en lägenhet i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Herregud.. ännu ett företag och en product som MS kan (och kommer att) totalförstöra.

Vad baserar du detta på? Källa på den?

Permalänk
Medlem

Ju större företag desto sämre verkar uppköpta produkterna bli, se tex på Skype och spotify

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Av vad jag förstått så är detta ganska vanligt i USA när det kommer till väldigt stora företag (vi kan läsa dessa fantasisummor ibland i tidningarna). Verkar som att man vill skriver ner "vinsten" då det ska vara väldigt högt beskattat med just vinst för företag i USA och nu får man lägre vinst samt ett helt nytt företag/tjänst med på köpet.

Samma historia var det när amazon köpte upp flickr. Sedan har dom typ låtit tjänsten varit.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd

Vilka summor!

Vad planerar MS egentligen?!

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Kaffepengar, allt under 400 miljarder är rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ju större företag desto sämre verkar uppköpta produkterna bli, se tex på Skype och spotify

Kände inte till att Spotify var uppköpta. Jag gillar Spotify även om det finns saker som kan förbättras.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att Microsoft siktar på att ta över all ens privata information för att sälja vidare. Synd bara att NSA och FRA får det gratis.

Permalänk
Inaktiv

Och då fick de väl Lynda.com på köpet som Linked köpte? Just Lynda.com koncept tror jag Microsoft kan tjäna mycket pengar på.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Permalänk
Medlem

Något positivt med detta är att LinkedIn kommer få en universal app till Windows 10 och Windows 10 Mobile.

Appen just nu är totalt absurd. Fortfarande en Windows Phone 7-app som inte uppdaterats på sjukt länge.

Typo.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Det är nog Satya Nadella som styr, om jag inte har helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Satya Nadella är VD (CEO).

Citat:

I ett pressmeddelande säger Microsofts vd Satya Nadella att Linkedin kommer att behålla sitt unika varumärke, kultur och kommer drivas som fristående dotterbolag.

https://www.idg.se/2.1085/1.660496/microsoft-koper-linkedin--...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Vilka summor!

Vad planerar MS egentligen?!

Att förstöra Gotham och köpa upp Wayne coffeshop

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Bill Gates har inte styrt skeppet på mer än 16 år.

Permalänk
Medlem

Så nu kommer MS få tillgång till alla LinkedIns medlemmars personliga information dem också?

Gud hjälpe oss...

Permalänk
Medlem

Det känns oerhört trevligt att i princip tvingas vara en produkt åt ett megabolag. Det blir allt vanligare att man måste ha Linkedin och Facebook för att en arbetsgivare ens ska överväga att anställa dig. Vad ska man göra? Man kan säga, "nej tack, jag vill inte vara en produkt i ert skitsystem", men det innebär bara att du säger nej till en massa kontakter och arbetstillfällen, eftersom det är nästan obligatoriskt att delta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ju större företag desto sämre verkar uppköpta produkterna bli, se tex på Skype och spotify

Vem har köpt Spotify? Det enda jag kan hitta är att Spotify köpt upp andra företag.

Men jag håller med om Skype. Vi har börjat sluta använda Skype på jobbet nu p.g.a. att Microsoft övergett Linux-klienten, och det blir bara allt mer problem med den.

Permalänk
Medlem

Sanslösa summor. 217 miljarder är ju mer än min far tjänade under hela sin yrkeskarriär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vem har köpt Spotify? Det enda jag kan hitta är att Spotify köpt upp andra företag.

Men jag håller med om Skype. Vi har börjat sluta använda Skype på jobbet nu p.g.a. att Microsoft övergett Linux-klienten, och det blir bara allt mer problem med den.

Spotify har inte bara en ägare, dock under 2015 var det en drös med stora företag som gick in med stora summor där.
Inga direkta stora nackdelar, men klienten lämnar ju en del att önska, den var faktiskt bättre och mer funktionell för några år sedan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Herregud.. ännu ett företag och en product som MS kan (och kommer att) totalförstöra.

Du verkar kunna se bra in i framtiden du. Är det inte möjligt att dom för en gångs skull kanske gör en lyckad affär?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Triton242:

Vad baserar du detta på? Källa på den?

Det är ju Microsoft så då måste det vara dåligt.

Hade Microsoft kommit på hur man botar cancer, AIDS osv och skänkt bort det gratis så tro fan att flertalet här hade gnällt då med, just för att det är Microsoft.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Linkedin har gått från ett socialt nätverk för arbete till en usel Facebook kopia de senaste 1-2 åren så kan ingenting bli sämre känns det som. Microsoft har sina egenheter men de förstår produktivitet så det finns hopp om liv. Priset är dock direkt löjligt, varför betala de summorna för en döende plattform?
För mig så förstörde de LinkedIn när de införde massor av idiotiska algoritmer som styr vad som syns i mitt flöde snare än att flödet styrs av vad mina kontakter skriver
Att de sedan lade ner Pulse (bästa Rss läsaren för iOS), det borde ha resulterat i tjära och fjädrar av ledningen!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Microsoft gör så otroligt mycket idiotiskt på sistone.

Vem är det egentligen som styr skeppet? Bill Gates måste helt ha släppt greppet eller så har han blivit senil.

Det var rätt länge sen Bill Gates styrde MS.

Permalänk
Medlem

Hahaha.... Jag var skitnära att köpa Linked In aktier föra veckan. Så vaknar man till dagens första nyhet och priset är nästan det dubbla

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P