Köpt en dator på Inet där skärmen tagit i och blivit repad mellan tangentbord och touchpaden flera gånger

Permalänk
Medlem

Köpt en dator på Inet där skärmen tagit i och blivit repad mellan tangentbord och touchpaden flera gånger

Jag köpte en ASUS X302LA i5 8GB dator på Inet.
https://www.inet.se/produkt/1972145/asus-x302la-i5-8gb/#specs

Men den har bara krånglat.

Igår så skickade jag in den för tredje gången, men felet verkar aldrig bli åtgärdat.
Inet har i sin tur skickat in den till ASUS varje gång så dom har fått byta skärm.

Nu känner jag att även om dom skulle laga datorn så skulle den vara sönderskruvad.
Men tur nog så sa dom att jag eventuellt skulle få en ny dator, om dom "godkände felet".

Dock så skulle den nya datorn bli en för samma pris som den gamla köptes för och inte en med samma prestanda.
Och när jag köpte denna dator så var den på rea, så det blir ett rejält bakslag i prestanda om det blir så.

Inet har dock skött det hela rätt bra hittills, förutom att jag kan få en riktigt mkt sämre dator om bytet blir så som dom sagt. Men jag har absolut inget agg mot dom (än)...
Men jag tycker att man borde kunna begära mer ifrån ASUS, som ändå har försökt laga datorn.

1. Första gången så bytte dom bara skärmen. (Borde man inte kunna begära att ASUS servicepersonal kan åtgärda och felsöka varför ursprungsfelet kommer ifrån och inte bara byta skärmen?)

2. Andra gången bytte dom skärmen och tangentbordet (Och som jag påpekade i mailet, det är inte tangentbordet som tar i. Men det var det dom bytte ändå) Nu fick jag ett extra problem, när jag klickade på högertangenten så var det samma som att trycka på vänstertangenten, dvs högertangenten slutade fungera helt under vissa perioder, vart att funka lite grann när man tröck ner på datorn bredvid touchpaden.)

3. Tredje gången (skickade in den igår)

Jag påpekade att det inte var tangentbordet som tog i till andra gången, och skickade med dessa bilder, och skrev att det inrutade är det som tar i skärmen (dvs jag fick göra en egen felsökning och hittade snabbt på felet):

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Klassiskt Asus, överlägset sämst support, vet inte vad du kan göra men undvik dem i framtiden

Permalänk
Medlem

Är felet inte åtgärdat vid försök nummer 3, dvs att felet uppstår en fjärde gång, då får du pengarna tillbaka. Många butiker kör på 3:e gången felet dyker upp. Du kommer kunna häva köpet. Ring konsumentrådgivaren och fråga, jag gjorde det, och fick ett muntligt besked direkt och hon bad (i detta fall) mig ge mediamarkt personalen hennes nummer om de inte trodde mig då hon skulle förklara lagarna för dom.

Att du köpt på rea kommer dock innebära att du får vänta på något nytt erbjudande för att få en likadan.

Om datorn finns på lager hos dom så kan du antagligen begära att få en ny.

Verkstadspersonalen är oftast riktigt bakom flötet och läser 2 av 10 rader innan dom sätter i gång och sen skickar tillbaka den. Enda stället det faktiskt fungerar på är hos Samsung i Kista då man kan prata direkt till personen som faktiskt kommer laga telefonen/datorn/etc.

Kortfattat: Du ska ha en exakt likadan dator om en sådan finns i butiken. Annars får du häva köpet. Ring konsumentrådgivaren

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Sötast

Asus har tre försök på sig att åtgärda samma fel, om de ej lyckas så kan du häva köpet.

Permalänk
Medlem

Lite skandal ASUS service verkstad inte kollar upp vad skadan beror på utan mer eller mindre skiter i det och stoppar i en ny skärm
och sen bara skickar tillbaka den, sen andra gången gillt när TS åter igen skickar in den en gång till och får tillbaka den i sämre skick än innan?! Och att den lär gå tillbaka igen för samma fel är ju lite patetiskt av de som reparerat datorn de verkar ju inte veta vad de sysslar med... eller bara skiter i det.

Tycker TS borde kunna kompenseras med modellen ovanför, inget snack om saken det borde gå på företagets sk goodwill policy att man inte vill att kunderna skall lida för direkt försumbarhet från serviceverkstaden.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

Igår så skickade jag in den för tredje gången, men felet verkar aldrig bli åtgärdat.
Inet har i sin tur skickat in den till ASUS varje gång så dom har fått byta skärm.

Nu känner jag att även om dom skulle laga datorn så skulle den vara sönderskruvad.
Men tur nog så sa dom att jag eventuellt skulle få en ny dator, om dom "godkände felet".

Dock så skulle den nya datorn bli en för samma pris som den gamla köptes för och inte en med samma prestanda.
Och när jag köpte denna dator så var den på rea, så det blir ett rejält bakslag i prestanda om det blir så.

Inet har dock skött det hela rätt bra hittills, förutom att jag kan få en riktigt mkt sämre dator om bytet blir så som dom sagt. Men jag har absolut inget agg mot dom (än)...
Men jag tycker att man borde kunna begära mer ifrån ASUS, som ändå har försökt laga datorn.

1. Första gången så bytte dom bara skärmen. (Borde man inte kunna begära att ASUS servicepersonal kan åtgärda och felsöka varför ursprungsfelet kommer ifrån och inte bara byta skärmen?)

2. Andra gången bytte dom skärmen och tangentbordet (Och som jag påpekade i mailet, det är inte tangentbordet som tar i. Men det var det dom bytte ändå) Nu fick jag ett extra problem, när jag klickade på högertangenten så var det samma som att trycka på vänstertangenten, dvs högertangenten slutade fungera helt under vissa perioder, vart att funka lite grann när man tröck ner på datorn bredvid touchpaden.)

Jag påpekade att det inte var tangentbordet som tog i till andra gången, och skickade med dessa bilder, och skrev att det inrutade är det som tar i skärmen (dvs jag fick göra en egen felsökning och hittade snabbt på felet):
http://s20.postimg.org/nl3mqnkm1/20160218_123018_kopia.jpg

https://s20.postimg.org/8nv5pn7dl/20160218_122626.jpg

http://s20.postimg.org/x04ks5m6x/2015_09_27_16_04_52.jpg http://s20.postimg.org/jlrhw4fix/2015_09_27_16_03_24.jpg

Har du skickat med det här till verkstaden på nåt sätt?
Har du eller butiken skickat in datorn för servicen varje gång?

Vad jag vet iallafall (då jag jobbat med att sälja grejer för det här märket i flera år) är att man måste dels begära kreditering efter 3:e gången samma fel, och att de krediterar tillbaka till butiken där den är såld, men att de bara godkänner nåt sånt om det verkligen är exakt samma fel varje gång

Sen om du köpt den för ett reducerat pris (rabatt/rea etc) är ju inget som tillverkaren kan påverka, den biten måste du ju ta med butiken där du köpt den, har du tagit upp det med dem ifall ni kan komma till nån lösning pga du köpt den till reducerat pris och en ny förmodligen är dyrare?
(dvs frågat om det till dem, inte till asus för de kan ju inget göra åt den grejen)

Edit:
Just det, för återköp och sånt för typ laptops och desktopgrejer, har jag för mig de skickar grejerna utomlands, tjeckien eller holland eller nåt sånt, är det vad de gjort nu för du nämner nåt om "godkänt" ?

Skrivet av Karazhan:

Klassiskt Asus, överlägset sämst support, vet inte vad du kan göra men undvik dem i framtiden

Nu vet jag inte, men du är inne och hatar på asus i varje tråd du får chans till, du tillför inget öht till trådskaparens problem, allt vad jag kan se är att du fick nekad garanti på ett grafikkort som var utanför garanti, där du påstod (ja just det, "påstår" läs noga det specifika ordet) att mjukvaran från asus orsakade felet när det likväl gärna kunde vara en misslyckad överklockning eller vad som helst som orsakat det eller att kortet helt enkelt bara hårdvarumässigt bestämde sig för att ge upp just då

Antingen så kommer du med konstruktiv kritik eller med lösningar och hjälp istället för att enskilt, utan vad jag kan se grund, sprida hat över en tillverkare som inte gjort annat än rätt som nekat dig en garanti eller rätt du inte har haft.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed: Haha denna tråd är väl ett bevis i sig? Finns skrämmande många historier om hur dåliga asus är. Jag är inne på många tech forums osv och Asus är den tillverkare som får ÖVERLÄGSET mest kritik över sin support, det lär knappast vara en tillfällighet att det är så? Om någon vet att ett företag har dålig support så skulle jag absolut uppskatta att folk sa det. Har te.x valt bort zotac för min nya GPU just för folk ger deras support kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@godspeed: Haha denna tråd är väl ett bevis i sig? Finns skrämmande många historier om hur dåliga asus är. Jag är inne på många tech forums osv och Asus är den tillverkare som får ÖVERLÄGSET mest kritik över sin support, det lär knappast vara en tillfällighet att det är så?

Men snälla, nu gör du det igen, kan du inte bara lämna det därhän som det är istället, jag tror du skulle må bättre av det och även nöjda asusägare och säljare som jag skulle slippa läsa dravlet.
Jag och en enorm hög andra är nöjda ägare av märket sen flera år och sålt dem i en jäkla massa år (läs 20+ år)
Självklart har även jag åkt på smällar, men jag vet att det hade hänt mig oavsett vilket märke jag valt pga det är statistiskt omöjligt att undvika att elektronik går sönder eller att man kan ha råkat paja sakerna själv

De säljer ju också överlägset mest på marknaden, och självklart kan ingen tillverkare lyckas med allt
Det finns precis lika mycket klagomål på de flesta märken som säljs, men utmärkande är ju just att de är överrepresenterade pga just flest köper märket
Det kommer alltid finnas missnöjda kunder för ett märke, och om du söker på ett stort annat märke för precis vad andra produkter du än i världen än väljer så kommer du att hitta missnöjda ägare/användare av produkterna oavsett om det gäller bilar eller eletronik

Så, den här tråden är just inget annat än vad det utger sig för att vara, en missnöjd användare som söker hjälp, och du (även jag) "kidnappar" tråden med icke relevant dravel, jag har åtminstone försökt och kommer försöka hjälpa TS.

Edit pga din egen edit:
Har även sålt Zotac i flera år med samma resultat som övriga utan några utmärkande problem, så om du försöker sätta dig in i någon annans sits, att det finns oftast mer nöjda användare än missnöjda, och de nöjda hörs inte eftersom de inget har att säga om saken i 9 fall av 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag har bara haft ett ärende med Asus faktiskt och själv var jag nöjd. Kanske var lyckligt lottad?

Jag skulle lämna in min dator så de kom och hämtade min dator vid dörren. Det gick typ sju arbetsdagar och kom tillbaka till min dörr och lämnade datorn. Så själv tycker jag de var grymma på allt faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Men snälla, nu gör du det igen, kan du inte bara lämna det därhän som det är istället, jag tror du skulle må bättre av det och även nöjda asusägare och säljare som jag skulle slippa läsa dravlet.
Jag och en enorm hög andra är nöjda ägare av märket sen flera år och sålt dem i en jäkla massa år (läs 20+ år)
Självklart har även jag åkt på smällar, men jag vet att det hade hänt mig oavsett vilket märke jag valt pga det är statistiskt omöjligt att undvika att elektronik går sönder eller att man kan ha råkat paja sakerna själv

De säljer ju också överlägset mest på marknaden, och självklart kan ingen tillverkare lyckas med allt
Det finns precis lika mycket klagomål på de flesta märken som säljs, men utmärkande är ju just att de är överrepresenterade pga just flest köper märket
Det kommer alltid finnas missnöjda kunder för ett märke, och om du söker på ett stort annat märke för precis vad andra produkter du än i världen än väljer så kommer du att hitta missnöjda ägare/användare av produkterna oavsett om det gäller bilar eller eletronik

Så, den här tråden är just inget annat än vad det utger sig för att vara, en missnöjd användare som söker hjälp, och du (även jag) "kidnappar" tråden med icke relevant dravel, jag har åtminstone försökt och kommer försöka hjälpa TS.

Asus gör bra produkter, äger själv ett flertal asus produkter som har fungerat utan problem så också GPUn fram tills jag använde fan tuning..
Dock är deras support dålig, du kan förneka det om du vill men det är ingen tillfällighet att så många har problem med just asus oavsett om de säljer mer. Jag fick tom svar från kinc, Asus killen här på forumet om att deras support inte ska neka support även om användare överklockat om det bara är att återställa den och att supporten borde gett den infon, säger sig självt hur dåligt det är att de inte ens följer singa egna regler?

Jag tippsade bara om att undvika asus viljet känns ganska logiskt med tanke på problemen TS har. du började med dravlet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Asus gör bra produkter, äger själv ett flertal asus produkter som har fungerat utan problem så också GPUn fram tills jag använde fan tuning..
Dock är deras support dålig, du kan förneka det om du vill men det är ingen tillfällighet att så många har problem med just asus oavsett om de säljer mer. Jag fick tom svar från kinc, Asus killen här på forumet om att deras support inte ska neka support även om användare överklockat om det bara är att återställa den och att supporten borde gett den infon, säger sig självt hur dåligt det är att de inte ens följer singa egna regler?

Jag tippsade bara om att undvika asus viljet känns ganska logiskt med tanke på problemen TS har. du började med dravlet

Men, oavsett vilket, du skulle inte fått något ändå, inte sant, eftersom garantin var utgången på kortet?
Och, vad skulle de ge support på för något, kortet var ju inte ens fungerande och garantin utgången, vad skulle supporten ha gjort

Vad jag kan se en helt omöjlig situation att ens kunna ge en god support på från början, du skulle vara missnöjd oavsett

Beviljat dig ett nytt kort på goodwill bara rakt av, på ett kort utan garantier eller reklamationsrätt?
(för övrigt så reklamerar man mot butik, inte tillverkare, bara en notis)

För övrigt så fick du ju ett svar från representanten som såg dig (vilket ju också tyder på bra support också för den delen) med ett förtydligande , kan ju ha rått ett missförstånd eller liknande, jag har ingen aning förstås, baserar det bara på vad du skrivit i forumet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

De kan inte ge dig en ny vara baserat enbart på vad den gamla kostade, utan handlar även om vad du har för behov, tex SSD, i7 processor, 16GB RAM, IPS skärm etc.
Även om det var "rea 10.000:-" och ordinarie priset är 50.000:- så ska du få motsvarande vara för 50.000:-.
https://www.electrolux.se/siteassets/common-assets/06.-suppor...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

De kan inte ge dig en ny vara baserat enbart på vad den gamla kostade, utan handlar även om vad du har för behov, tex SSD, i7 processor, 16GB RAM, IPS skärm etc.
Även om det var "rea 10.000:-" och ordinarie priset är 50.000:- så ska du få motsvarande vara för 50.000:-.

Har dock för mig att butiker kan betala tillbaka summan istället för att ge en ny?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Men, oavsett vilket, du skulle inte fått något ändå, inte sant, eftersom garantin var utgången på kortet?
Och, vad skulle de ge support på för något, kortet var ju inte ens fungerande och garantin utgången, vad skulle supporten ha gjort

Vad jag kan se en helt omöjlig situation att ens kunna ge en god support på från början, du skulle vara missnöjd oavsett

Beviljat dig ett nytt kort på goodwill bara rakt av, på ett kort utan garantier eller reklamationsrätt?
(för övrigt så reklamerar man mot butik, inte tillverkare, bara en notis)

För övrigt så fick du ju ett svar från representanten som såg dig (vilket ju också tyder på bra support också för den delen) med ett förtydligande , kan ju ha rått ett missförstånd eller liknande, jag har ingen aning förstås, baserar det bara på vad du skrivit i forumet

Jag vet inte, tagit in det och kollat om det gick att laga med tanke på att det var programvaran känns ju logiskt? Om de sagt något i stil med, "Vi ber om ursäkt men kan inte göra något för att det är omöjligt att bekräfta att det var programvaran blabla" då skulle jag tagit det men nu sa det att pga överklockningen så kan de inte göra något så det lät som om jag inte nämt överklockningen så skulle de gjort något. Vilket kinc senare sa att det inte skulle ha någon inverkan. Lite mixade signaler....

Kan ju nämna att jag skrev i asus delen och PMade kinc utan att få något svar tills jag påminde honom då han hade "missat det", inte riktigt bra support...

Skrivet av godspeed:

Har dock för mig att butiker kan betala tillbaka summan istället för att ge en ny?

Det stämmer bra, köpte ett ramkit på warehouse deal från amazon och begärde en ny pga errors och skit men pga att den var billigare än standard så kunde de bara ge mig pengarna tillbaka. Fick dock ramkitet utbytt direkt mot corsair, fick tom frakten betalad när jag frågade amazon om det, exemplarisk support båda 2

Permalänk
Medlem

Häv köpet och be om stålarna tillbaka..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@WuZhao: Nur mycket köpte du datorn för?
Du får diskutera med Inet om du kan få ett specialerbjudande, du har ju inte kunnat använda din dator och nu blir ditt fynd en skrutt? Det verkar ju som hela datorn du har är ramsned.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

De kan inte häva köpet utan att meddela dig detta, om du kräver att de ska reparera varan eller leverera en ny, kan de inte strunta i ditt krav och betala ut pengarna istället, om det inte blir oskäligt dyrt.
Dock omfattas reavaror även så kräv omleverans av motsvarande vara är det bästa.

§26 KKöPL
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Kommentar:
Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen.
Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för kunden.
Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet.
Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt.

Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt.
Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna.
Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden.
Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag vet inte, tagit in det och kollat om det gick att laga med tanke på att det var programvaran känns ju logiskt? Om de sagt något i stil med, "Vi ber om ursäkt men kan inte göra något för att det är omöjligt att bekräfta att det var programvaran blabla" då skulle jag tagit det men nu sa det att pga överklockningen så kan de inte göra något så det lät som om jag inte nämt överklockningen så skulle de gjort något. Vilket kinc senare sa att det inte skulle ha någon inverkan. Lite mixade signaler....

Kan ju nämna att jag skrev i asus delen och PMade kinc utan att få något svar tills jag påminde honom då han hade "missat det", inte riktigt bra support...

Det stämmer bra, köpte ett ramkit på warehouse deal från amazon och begärde en ny pga errors och skit men pga att den var billigare än standard så kunde de bara ge mig pengarna tillbaka. Fick dock ramkitet utbytt direkt mot corsair, fick tom frakten betalad när jag frågade amazon om det, exemplarisk support båda 2

Okej, jag har ju erfarenhet från båda sidorna,både kunds och butiks sida

Men, kanske är så att de kunde benämnt på ett bättre sätt, det vet jag inget om hur de formulerat det men slutsatsen är ju ändå exakt samma så egentligen är du mer missnöjd över hur de svarat dig än över själva slutsatsen som dragits

Men faktum kvarstår ju, att hur ska de kunna göra något åt en mjukvara som du installerat i ett system vars miljö är omöjlig att kontrollera huruvida det var du eller mjukvaran som orsakat felet på
Det går helt enkelt bara inte precis som du säger, och om det är omöjligt att säga, är det helt tokigt att ta in kortet öht

Sen om det går att laga så skulle ju du behövt betala för transport, delar (troligtvis en helt ny pcb) och arbete dessutom pga ingen garanti finns eller det går att påvisa att mjukvara eller ej orsakat felet, ta sen åldersavdrag och liknande skulle det säkerligen blivit kostsamt som tusan vilket drabbat dig ytterligare

Sen så hade du ju inget fått på garanti från butiken om varken garanti eller reklamationsrätten är utgången, alla är vi människor och ibland formulerar man sig klumpigt eller sådant pga man är trött, stressad eller massa andra orsaker
Sen om det tagit tid för svaret, kan ha lika många orsaker det, den biten vet vi här ju inget om, med tanke på hur många tusen personer som säkert mailar och skriver om sina enskilda grejer så blir det nog svårt för 1 man att hinna med allt:/

Det är helt enkelt moment 22 det här, tror bara att du behöver sätta dig in i att se det här lite från en annan synvinkel

Men det här beror nog mer på Amazon tror jag, de måste ju inte följa svenska lagar och regler
Corsair skiljer sig från många på det där då de har en egen direkt rma , som t e x western digital som också har det, men tror i princip alla andra tillverkare kör samma att man måste gå tillbaka till butiken där man köpt grejerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kan inte häva köpet utan att meddela dig detta, om du kräver att de ska reparera varan eller leverera en ny, kan de inte strunta i ditt krav och betala ut pengarna istället, om det inte blir oskäligt dyrt.
Dock omfattas reavaror även så kräv omleverans av motsvarande vara är det bästa.

§26 KKöPL
Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Kommentar:
Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen.
Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för kunden.
Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet.
Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt.

Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt.
Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna.
Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden.
Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text

Hmm, funderar över den här delen
"om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren."

Borde de inte kunna hävda det här från butikens sida, tänker bara på vad TS som köpare i det här läget kan kräva egentligen och vad som bedöms som "oskäligt" , det här är rätt knepigt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Borde de inte kunna hävda det här från butikens sida, tänker bara på vad TS som köpare i det här läget kan kräva egentligen och vad som bedöms som "oskäligt" , det här är rätt knepigt :/

Jo, lagtexterna är till för att tolkas åt bägge håll.
Oskälig kostnad är en tolkningsfråga, man får kolla vad produkten är värd felfri, hur gammal den är och vad dagspriset är osv. för att få en bra bedömning på värdet och sedan vad motsvarande ersättningsprodukt kostar.
Men! Oavsett om du köpte produkten på rea 1000:- utgår man inte på det priset, utan ett ordinarie pris och vad som anses skäligt för den produkten.

Så om man tar ett exempel att du köper en vara med 25% rabatt, ordinarie pris 20.000:- så blir det 15.000 med rabatt så kan din ersättningsprodukt vara både billigare eller dyrare än dessa 20.000:-, tex om du har behov av i7 & Quadro kort för redigering eller annat behov.
De kan inte hävda att du får ersättning för det du betalade (15.000:-) och få en sämre produkt, utan den ska ha likvärdiga specifikationer.
Anser de att det blir oskäligt dyrt att leverera motsvarande vara kan köpet hävas efter ditt godkännande och du får tillbaks pengarna.

Godkänner du inte deras hävning kan du då göra ett täckningsköp hos en annan butik, och få första butiken att betala mellanskillnaden, om beloppet inte är oskäligt.

Skickar med vad en annan medlem gjorde när NetOnNet försökte häva köpet utan hans godkännande, var dessutom en rea-vara som var nedsatt pris på.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/836290-netonnet-och-tac...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Tycker TS borde kunna kompenseras med modellen ovanför, inget snack om saken det borde gå på företagets sk goodwill policy att man inte vill att kunderna skall lida för direkt försumbarhet från serviceverkstaden.

Drömma går ju, men det skulle göra mig rätt nöjd faktiskt.

Skrivet av godspeed:

Har du skickat med det här till verkstaden på nåt sätt?
Har du eller butiken skickat in datorn för servicen varje gång?

Som ja skrev så har Inet fått den varje gång, och Inet har skickat den vidare till ASUS själva.

Bra att veta

Skrivet av godspeed:

Dom har ju sagt något sånt redan i ett brev, men jag behöver dator mer än pengarna gå jag pluggar och är i stort behov av datorn. Den här veckan är det tenta vecka och att inte kunna vara med gruppen utan hemma med stationära kommer påverka resultatet avsevärt. Men vad gör man, högerknappen funkade ändå inte problemfritt efter ASUS "lagning" heller så.

Skrivet av HerrParasit:

@WuZhao: Nur mycket köpte du datorn för?
Du får diskutera med Inet om du kan få ett specialerbjudande, du har ju inte kunnat använda din dator och nu blir ditt fynd en skrutt? Det verkar ju som hela datorn du har är ramsned.

4792:-

Skrivet av godspeed:

Helt klart en knepig fråga. Men jag har redan kollat ut en dator på Inet som jag kan tänka mig som ersättare, dock så finns det bara en kvar på lager i en stad, så det kan bli svårt att få just den. Att få hjälp utav tillverkaren själv med ny (modellen ovanför) som kompensation för allt besvär, som Hagis2k skrev skulle ju vara bra. Men det är ju också bara önsketänkande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant och se vad ASUS gör åt saken, och vist alla tillverkare har lite produkter som är mindre lyckade.

Men man får ju hoppas på att ASUS tar sitt producent ansvar och löser detta problem på ett professionellt sätt,
känns fortfarande lite lustigt att en service verkstad inte kollar upp orsaken till skadan? Ja iof ibland slinker väl det
igenom som inte borde ha skett. Men liksom 3 gånger på raken hallå?!

Och känner jag ASUS rätt så är det väldigt måna om sitt rykte det är de flesta tillverkare, så för hoppningsvis
löser sig detta på ett vettigt sätt tycker TS har rätt till lite plåster på såren efter allt "lidande" att försöka
studera utan dator är inte lätt.

För min del så är iaf ASUS det glasklara valet mer stabila moderkort tex är svåra att finna.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

Drömma går ju, men det skulle göra mig rätt nöjd faktiskt.

Som ja skrev så har Inet fått den varje gång, och Inet har skickat den vidare till ASUS själva.

Bra att veta

Dom har ju sagt något sånt redan i ett brev, men jag behöver dator mer än pengarna gå jag pluggar och är i stort behov av datorn. Den här veckan är det tenta vecka och att inte kunna vara med gruppen utan hemma med stationära kommer påverka resultatet avsevärt. Men vad gör man, högerknappen funkade ändå inte problemfritt efter ASUS "lagning" heller så.

4792:-

Helt klart en knepig fråga. Men jag har redan kollat ut en dator på Inet som jag kan tänka mig som ersättare, dock så finns det bara en kvar på lager i en stad, så det kan bli svårt att få just den. Att få hjälp utav tillverkaren själv med ny (modellen ovanför) som kompensation för allt besvär, som Hagis2k skrev skulle ju vara bra. Men det är ju också bara önsketänkande.

Aha, förstår lite mer då, missuppfattade det du skrev som att du lämnat in den nu istället för Inet
Inet brukar för det mesta eller alltid vara bra att ha med att göra, sen kan ju förstås tillverkaren sätta käppar i hjulen

Du köpte den vad jag antar är rätt billigt och kikar på man på sidan med modeller motsvarande så verkar det vara ett rejält "skutt" upp till nästa modell, och modellen som är billigare är ju bara en 128gb ssd i vilket inte kanske passar dig med tanke på modellen du har just nu

Ska följa din tråd iallafall, du får gärna berätta hur det gått för dig och hoppas det går bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag så fick jag statusen av Inet "Skickad till tillverkaren" (dvs skickat till ASUS.)

Men frågan är om jag som sagt var vill ha tillbaka en sönderskruvad dator.
Speciellt med tanke på att jag fick tillbaka den i sämre skick sist ASUS "lagade" datorn.

Suck. Undrar vad ASUS förstör denna gången (om dom får för sig att laga den för tredje ggn)

Visa signatur

Permalänk

@WuZhao:

Hej!

Det är tråkigt att höra att felen inte blivit åtgärdade. När butiker tar emot produkter för RMA är det deras ansvar att kommunicera felen som kunden nämnt till våra service center. I nio fall av tio är det kommunikationen där som har brustit. När service skickar tillbaka maskinerna följer det alltid med dokumentation om vilka åtgärder som lagts fram och vad som åtgärdats, be butiken om dokumenten för att få mer insikt i det hela.

Jag kan be någon från support att kika närmre på ärendet om du ger mig serienummer på produkten och/eller ditt RMA-nummer (börjar alltid på SEB exempel: SEB1652121). Edit: Skicka dessa i ett privat meddelande

MVH
ASUS - Alexander

Permalänk
Medlem

SEB nummer och serienummer PM'at

Visa signatur

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Karazhan:

Jag ska inte bortförklara att mitt svar var sent till dig iom att jag hade uppmanat dig att skicka PM, ber om ursäkt igen för att jag inte svarade innan du skickade en påminnelse. Men tänkte passa på att nämna rent allmänt att jag generellt inte är bästa kontaktpunkten för snabba svar, eftersom jag endast har möjlighet att svara på meddelanden vid ett tillfälle i veckan. Ibland inte alls med anledning av event och större projekt som t.ex. DreamHack, som vi f.ö. precis är klara med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Jag ska inte bortförklara att mitt svar var sent till dig iom att jag hade uppmanat dig att skicka PM, ber om ursäkt igen för att jag inte svarade innan du skickade en påminnelse. Men tänkte passa på att nämna rent allmänt att jag generellt inte är bästa kontaktpunkten för snabba svar, eftersom jag endast har möjlighet att svara på meddelanden vid ett tillfälle i veckan. Ibland inte alls med anledning av event och större projekt som t.ex. DreamHack, som vi f.ö. precis är klara med

Kan tilläga att jag fått väldigt bra dialog med kinc efter att han svarat och har absolut inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit en lösning på detta iaf:

Från en:
Asus x302la i5 8gb
Till en:
Asus f556ua i5 8gb 256gb ssd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3599119,3040809
https://www.inet.se/jamfor?compare=1960142&compare=1972145

Men jag fick lägga till 400:-

Så bad jag om att få ett datafodral gratis för allt krångel
(Då den jag hade köpt till den gamla datorn nu var för liten till den nya större datorn)
Så det fick jag, den blev tydligen en Deltaco NV-210 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=590848
(Så det verkar vara det billigaste fodralet dom hittade, men så länge det funkar så)

Kartongen var visserligen skadad, men det hade inte påverkat datorn, då den var synligt oskadd.
Hur som helst så tycker jag att både ASUS och Inet har skött detta ärende bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

http://s20.postimg.org/nl3mqnkm1/20160218_123018_kopia.jpg

https://s20.postimg.org/8nv5pn7dl/20160218_122626.jpg

http://s20.postimg.org/x04ks5m6x/2015_09_27_16_04_52.jpg http://s20.postimg.org/jlrhw4fix/2015_09_27_16_03_24.jpg

Knappast konstigt att det är fel på den, det är ju ASUS.
Men det finns en enkel lösning, skicka tillbaka den och bojkotta ASUS tills dom har lärt sig att sätta kvalité på sina produkter.

Själv har jag bojkottat dom sedan 2008 och kommer fortsätta med det.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!