Permalänk
Medlem

RPi3 Cluster #2

Jag blev inte helt nöjd med mitt tidigare raspberry pi3 kluster så jag byggde ett nytt. Den här gången kör jag utan ethernet kablar och endast de inbyggda wifi-korten på rpi3 korten. Använder även en fläkt för att kyla korten. Har även kopplat in reset-knappar samt LED för att visa att korten är på.

Material:
- Låda från Ikea (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222607/)
- 4x Gröna LEDs
- 4x 350 Ohms motstånd
- 4x Reset-knappar
- 50W 10A USB laddstation (6p)
- 4x RPI3
- 4x 0.5m USB kablar
- 4x 8GB mSD
- 1x Taisol 12v fan kopplat till USB
- Fläktgaller

Vid idle drar hela burken endast 6W och vid uppstart av alla korten samtidigt så drar den 10W. Har inte testat i full last än. Men det är överkomligt för 16 cores och 4GB RAM

Installationen av korten är helt automatiserat via ett Ansible-script som jag skrivit ihop. Enda man behöver göra manuellt är att skriva in raspbian image på sd-korten.

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! Men jag skulle ändå försökt bygga med ethernet då man har bäst av nytt av det vid cluster computing, men det beror ju lite på vad man ska göra och så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunnighet, men vad används det till?

Permalänk
Medlem

@twk: Dels för lab och dels för att köra övervakning av kameror hemma (som idag körs på en rpi2). Men även att köra mitt nästa spel på (http://qake.se).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Tack! Ja min första tanke var med ethernet, men det verkar stabilt med wifi och verkar kunna nyttja allt jag behöver. Så får jag ner formfaktorn till det yttersta på köpet.

Visa signatur
Permalänk

Jäklar så fränt

Vad blir nästa projekt då, fylla ett 900D med en sissodär 500st raspberry pi zero
Snacka om rå beräkningskraft!

Permalänk
Medlem

@macke0010: Om plånkan vore tjockare så varför inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och häftigt. Bra jobbat

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Riktigt snyggt och häftigt. Bra jobbat

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Riktigt coolt! =]

Varit sugen att göra något liknande hemma. Wifi är nog en bra ide, hade bara varit ett problem om du haft många fler.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men vad används ett RPi kluster till?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jäklar så fränt

Vad blir nästa projekt då, fylla ett 900D med en sissodär 500st raspberry pi zero
Snacka om rå beräkningskraft!

Jo hade vart häftigt men sådär 29% av en stock gammal i7 2600k i processor beräkningskraft (i bästa fall om du kan använda alla processorer till något och borträknat praktiska svårigheter), kanske inte så häftigt med tanke på att det drar runda slängar 1500-1700w med extremt lite praktisk nytta.. Så ja häftigt men inte så vidare imponerande råkraft med tanke på ett pris av runda slängar 30 tusen för bara enheterna och billigaste SD korten xD (reserverar mig för lite felräkningar)
Men självklart något som hade vart häftigt att se

@TS - Fruktansvärt snygg låda, gillar den skarpt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@FireFox: Dels till laboration med diverse container-prylar (Kubernetes/Docker Swarm). Men primärt är tanken att köra servrarna för mitt kommande spel Qake (http://qake.se). Klustret ger bra beräkningskraft i förhållande till strömförbrukningen (c:a 6-10W för hela klustret). Så det är ett billigt system för att ha hemma. Då jag kör Kubernetes på det så har jag failover ifall ett kort dör eller en server går ner så kör samma server igång på ett annat kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur kör du övervakningskameror på dina pi:s? Har länge letat men inte hittat något,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hur kör du övervakningskameror på dina pi:s? Har länge letat men inte hittat något,

Kör flera Foscams och sedan kör jag motion. Ett litet program som läser av videoströmmarna. Jag har dock scriptat en hel del så det laddas upp till dropbox, mailar ut en snapshot png till mig etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Kör flera Foscams och sedan kör jag motion. Ett litet program som läser av videoströmmarna. Jag har dock scriptat en hel del så det laddas upp till dropbox, mailar ut en snapshot png till mig etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör inte de via webbläsaren på Pi:n eller? Vad för program använder du? Har nu letat ett tag efter ett program där du bara startar Raspen och sedan kopplar in en bildskärm så kommer alla kameror upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Du kör inte de via webbläsaren på Pi:n eller? Vad för program använder du? Har nu letat ett tag efter ett program där du bara startar Raspen och sedan kopplar in en bildskärm så kommer alla kameror upp.

Jag använder bara ssh mot den. Programmet jag kör heter "motion". Fast det kräver en del konfig. Men det finns ett program som heter Zoneminder. Där får du ett web if som visar kamerorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Härligt se folk jobba i trä än idag!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)