Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hjälp! Random Datorkrasch

Jag har haft datorn ingång i flera månader och har inte haft någon datorkrasch, helt plöstligen när jag kollar film så krascha datorn, när jag bara surfa på nätet krascha den och när jag gör ingenting datorn krascha.
Jag har prövat att startar om datorn men samma problem.

Något som vet vad de kan beror på?
Jag prova med att göra ett CMOS reset och ser hur de blir nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Okej nu när jag var borta för en halvtimme sen så krascha datorn igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Datorn hänger sig. (Random) Tröttnat på detta.

P.S : Jag har ej fått något svar i mina förra tråd som jag har postat här : #16205390 så skapa ett nytt och ser om de finns någon här som vill hjälpa mig.

Jag har faktisk börjat tröttnat på att datorn håller på att hänga sig på slumpmässigt tillfällen, har fortfarande inte hittat något lösning på detta problem.
Någon som har haft samma problem och vet vad som är problemet?
Jag kan säga att jag har haft datorn ingång i flera veckor - månader förut och de har inte hänt mig.

Nuvarande kraschen var när jag bara satt och läste ett webb novell på nätet, förra kraschen var när jag hade ett Visual Novel spel ingång som knappt kräver något på Steam hängde sig och ljudet börjar väsnas, samma gäller filmer.

Spec på datorn finns under signaturen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem

Börja med ett memtest

Permalänk

Som Relive skrev så börja med ett memtest, det är klart enklast.
Ett annat test du kan göra är om du har möjlighet att koppla in ett annat nätagg under en tid för om se om problemen kvarstår, har varit med om väldigt skumma symptom med svajiga nätagg.

Permalänk
Medlem

Överklockad CPU?
Överklockat RAM?
Ålder på nätdelen? (kan vara dålig reglering)
Har du dammsugit datorn invändigt? (kan vara ESD skador)
Uppdaterad SW som inte lirar...
Defekt RAM?
Defekt RAM-sockel?
Defekt CPU?
Defekt CPU-sockel?
Går CPU varm? (kylarmontage?)
Defekt grafikkort?
Dålig krimp i kablaget?
Det kan vara hur många orsaker som helst..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Värmeproblem?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Datorn är inte överklockat, datorn är byggd förra året.
Jag har inte vågat med att att dammsuga datorn, hörde att de ingen vidare bra med att göra.
Vad menar du med SW?
Ingen aning om med Ram eller CPU men de fungera fint, fläkten går som den ska.
Jag tror faktisk att de ingen defekt på dessa, det står att allting fungera, det är bara så att jag inte städa så ofta vid datorn, ska prova köra ett mem test i en timme eller så senare.

Nätadelen: https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w/#s...

Skrivet av microblaze:

Överklockad CPU?
Överklockat RAM?
Ålder på nätdelen? (kan vara dålig reglering)
Har du dammsugit datorn invändigt? (kan vara ESD skador)
Uppdaterad SW som inte lirar...
Defekt RAM?
Defekt RAM-sockel?
Defekt CPU?
Defekt CPU-sockel?
Går CPU varm? (kylarmontage?)
Defekt grafikkort?
Dålig krimp i kablaget?
Det kan vara hur många orsaker som helst..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Datorn är inte överklockat, datorn är byggd förra året.
Jag har inte vågat med att att dammsuga datorn, hörde att de ingen vidare bra med att göra.
Vad menar du med SW?
Ingen aning om med Ram eller CPU men de fungera fint, fläkten går som den ska.
Jag tror faktisk att de ingen defekt på dessa, det står att allting fungera, det är bara så att jag inte städa så ofta vid datorn, ska prova köra ett mem test i en timme eller så senare.

Nätadelen: https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w/#s...

En timme räcker inte, ha på det över natten.

Permalänk
Skrivet av ProBlackbird:

P.S : Jag har ej fått något svar i mina förra tråd som jag har postat här : #16205390 så skapa ett nytt och ser om de finns någon här som vill hjälpa mig.

Jag har faktisk börjat tröttnat på att datorn håller på att hänga sig på slumpmässigt tillfällen, har fortfarande inte hittat något lösning på detta problem.
Någon som har haft samma problem och vet vad som är problemet?
Jag kan säga att jag har haft datorn ingång i flera veckor - månader förut och de har inte hänt mig.

Nuvarande kraschen var när jag bara satt och läste ett webb novell på nätet, förra kraschen var när jag hade ett Visual Novel spel ingång som knappt kräver något på Steam hängde sig och ljudet börjar väsnas, samma gäller filmer.

Spec på datorn finns under signaturen.

Har haft lite samma problem, verkar vara relaterat till win10
Datorn på jobbet har från och till hängt sig senaste halvåret, med hardreset som enda lösning.
Dock, peppar peppar ta i trä, så har den nu varit på i en månad utan att hänga sig!
Så verkar lösa sig, eller om det var en windows update som fixade det..

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

När jag pratade om svajiga nättagg behöver det inte nödvändigtvis vara billiga agg, även dyrare/bättre kan det bli fel på så de inte ger helt stabil spänning (även om det är mindre vanligt).

Sen ett tips för att felsöka sporadiska fel är att försöka ÖKA felfrekvensen för att få klarhet i vad det kan bero på. Testa att köra applikationer som drar drar mycket CPU/GPU, testa att köra program som jobbar mycket mot hårddisk, mot internet, som använder mycket minne etc etc.
Det finns även testprogram som gör en del av detta, har inget i huvudet just nu men googla lite så hittar du flera alternativ.

Ökar felfrekvensen under vissa förhållanden kan du kanske sluta dig till vad det kan bero på samt inte minst lättare verifiera att problemet är löst efter åtgärd.

Ett ytterligare felsökningstips är att koppla bort allt som inte behövs, skanners, kamera, hårddiskar som inte används, io-kort etc för att se om det påverkar felet.

Permalänk
Medlem

Blåst om med en ren installation av Windows?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

@ProBlackbird *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Observera att man får väcka en tråd så länga att inlägget tillför ny och relevant information.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du borde kolla loggar om varför den kraschar till att börja med, kan ge lite bra info. Exempelvis whocrashed, annars bör det finnas crashdump filer någonstans, googla om hur du går tillväga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProBlackbird:

Jag har haft datorn ingång i flera månader och har inte haft någon datorkrasch, helt plöstligen när jag kollar film så krascha datorn, när jag bara surfa på nätet krascha den och när jag gör ingenting datorn krascha.
Jag har prövat att startar om datorn men samma problem.

Något som vet vad de kan beror på?
Jag prova med att göra ett CMOS reset och ser hur de blir nu.

Du skulle kunna ögna igenom "loggboken" och se vad det är för händelser som registrerats vid kraschögonblicket. Troligtvis kommer du ha "Kernel Power ID 41" men den säger inte alltid mycket på egen hand. Kolla igenom och se om du hittar några felmeddelanden relaterat till mjukvara eller liknande.

För att komma åt loggboken skriver du "eventvwr.msc" i sökrutan (startfältet).

Kolla också, för säkerhets skull, om det har genererats en "minidump". Skriv "%systemroot%\minidump" i sökrutan så borde du kunna komma fram till dumpfilerna. Dessa kan analyseras med te.x "WhoCrashed" eller av kunniga medlemmar här på forumet!

EDIT: OBS! Skriv inte med citationstecken när du söker, glömde skriva det!

Lycka till!

Permalänk

Jag har faktisk ingen aning om det är fixat eller ej, men de har inte kraschat alls i 2 dygn nu, har installera om grafikdrivrutin, städat datorn.
Dragit ut andra USB och gjort ett CMOS reset, äsch har fortfarande ingen aning om problemet är löst eller ej.
Får återkomma senare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Skrivet av ProBlackbird:

Jag har faktisk ingen aning om det är fixat eller ej, men de har inte kraschat alls i 2 dygn nu, har installera om grafikdrivrutin, städat datorn.
Dragit ut andra USB och gjort ett CMOS reset, äsch har fortfarande ingen aning om problemet är löst eller ej.
Får återkomma senare.

när du fick krascherna fick du något meddelande att det skapats nån .dmp fil ?

använd windows egna sökfunktion så ser du ju om det finns filer med ändelsen .dmp som är i från den tiden när datorn kraschade.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Datorn har startar om sig själv men tydligen var det något Windows Update.
Det kan vara möjligt att jag har löst problemet men är inte helt säkert, det var inga dump filer och har kollat i genom loggboken men ser inte ut att de var något fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Ja det är första gången jag fick ett blå skärm som står någonting on memory management och som också skapas ett .dmp filen.
Jag fick den direkt så fort jag gick ut från duschen och rörde musen medan jag hade ett spel ingång, ett annat problem men kan inte vara den värsta precis som den random påträffade kraschen.

Här är screenshot från Whocrashed program.

http://puu.sh/puQ55/9caabd476a.png

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Skrivet av ProBlackbird:

Ja det är första gången jag fick ett blå skärm som står någonting on memory management och som också skapas ett .dmp filen.
Jag fick den direkt så fort jag gick ut från duschen och rörde musen medan jag hade ett spel ingång, ett annat problem men kan inte vara den värsta precis som den random påträffade kraschen.

Här är screenshot från Whocrashed program.

http://puu.sh/puQ55/9caabd476a.png

så testa memtest igen och du får nog köra ett antal timmar.. nästa är stresstesta processorn intelburntest, OCCT, prime95 (om du inte har haswell cpu)

grafikkort stresstest.. furmark, olika benckmarks program, Catzilla

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644