Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Val av lur?

Tjena

Har fram tills idag haft en Xperia Z2 och har egentligen inget ont att säga om den. Tyvärr så fick den smaka stengolv vilket resulterade i sprucken skärm.

Har kikat lite på S7/S7 Edge och även Z5

Har tidigare haft en Samsung S3 som efter något år blev obehagligt slö, även efter fabriksåterställning. Den startade även om sig när den kände för det. Sony'n däremot har alltid varit snabb och aldrig startat om sig utan anledning.

Det jag undrar är om nyare Samsung också lider av samma problem? Byter inte telefon oftare än vart annat år så vill gärna att den står sig. Då jag är i behov av en telefon som klarar vatten så står valet mellan dessa två. Båda uppfyller mina krav men eftersom att jag inte byter telefon så ofta lutar det åt Samsungen i och med att den släpptes senare.

Undrar även om det släpps något annat snart som kan vara intressant? Kanske värt att vänta i så fall?

Tack på förhand

Visa signatur

Core i7 6700K @4.6Ghz - MSI Z170A M7 - Corsair LPX 2133mhz 2x8Gb - 2X MSI GTX 980ti (SLI) - 2X Samsung 850 Pro 256Gb SSD - Crucial BX100 500Gb SSD - Corsair H110i GTX - EVGA Supernova 850G2 - NZXT H440 New Edition Black

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla på Xperia X istället för Z5 kanske? Släpps ju snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följer, min gamla Z2 har överlevt mycket men trots att jag aldrig tappat den på två år så fick den en spricka på baksidan nydligen :/

Permalänk
Medlem

One Plus 3?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@RilleRöj:

objektivt är ju s7 den bästa mobben.

vill man vänta och se, så brukar note-arna kräma in mer features. nästa note kommer till höst.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd

alltså, idag är ju mer eller mindre alla telefoner vattentäta (visst kan det läka in några droppar, men dom tål det generellt bättre idag än för ex 10 årsen).

Står det mellan S7 och Z5 skulle jag isf satsat på Premium. Dock som ngn längre upp nämnde så är ju X ute på marknaden.

Jag personligen har en LG G5 som jag är SJUUUUKT nöjd med, just för att den tar så maxade bilder med Wide-angle-kameran. Grym batteritid, snabb, smarta funktioner, och den kan ligga i vatten ett bra tag innan det ens påverkar enheten. Dessutom en modulär telefon!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Nexus 6p är ju också en trevlig lur.

Permalänk

Tack för alla svar

Verkar ju som det finns lite olika att kolla på iallafall. Angående Xperia X så syftar ni på Performance modellen misstänker jag, eller har jag missat något?

Visa signatur

Core i7 6700K @4.6Ghz - MSI Z170A M7 - Corsair LPX 2133mhz 2x8Gb - 2X MSI GTX 980ti (SLI) - 2X Samsung 850 Pro 256Gb SSD - Crucial BX100 500Gb SSD - Corsair H110i GTX - EVGA Supernova 850G2 - NZXT H440 New Edition Black

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en S6 och funderar på att byta upp mig till antingen HTC 10 eller OnePlus 3.
S7 går bort för min del av tre orsaker:
1. Bloat, bloat och ännu mer bloat.
2. Rejält sega och försenade uppdateringar (x antal månader för att få Marshmallow på S6 tex)
3. "Fel" chipset + KNOX vilket gör det något svårare att roota + byta rom etc.

Sony X Performance verkar ju rätt duglig, men inte mer än så tyvärr. Kameran verkar ju vara rätt schysst och även byggkvalitén, men jag har alltid varit skeptisk till Sonys flaggskepp, vet inte varför men det är något som inbillar mig att Sonys diton inte är riktigt up-to-par så säga...

Men om man ska vara neutral och rekommendera något så skulle jag dela upp dem lite grand:
* S7/S7 Edge om du vill ha marknadens bästa mobil som dock är fylld med bloat och rätt så låst pga chipset och KNOX + sega uppdateringar framöver
* HTC10 om du vill ha en robust kvalité-mobil med allt som HTC innebär (finns inte så mycket brister egentligen för konsumenterna)
* X Performance om du vill ha liknande alternativ till HTC10 men i Sony-format
* OnePlus 3 om du inte är för kräsen om vissa små detaljer (de som gör de ovanstående till marknadens bättre telefoner) men samtidigt få en grym telefon för en betydligt lägre slant (och denna gången utan invites!!)

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

@vompen:

huawei p9 är ett riktigt bra budgetalternativ dock.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Själv sitter jag med en S6 och funderar på att byta upp mig till antingen HTC 10 eller OnePlus 3.
S7 går bort för min del av tre orsaker:
1. Bloat, bloat och ännu mer bloat.
2. Rejält sega och försenade uppdateringar (x antal månader för att få Marshmallow på S6 tex)
3. "Fel" chipset + KNOX vilket gör det något svårare att roota + byta rom etc.

Sony X Performance verkar ju rätt duglig, men inte mer än så tyvärr. Kameran verkar ju vara rätt schysst och även byggkvalitén, men jag har alltid varit skeptisk till Sonys flaggskepp, vet inte varför men det är något som inbillar mig att Sonys diton inte är riktigt up-to-par så säga...

Men om man ska vara neutral och rekommendera något så skulle jag dela upp dem lite grand:
* S7/S7 Edge om du vill ha marknadens bästa mobil som dock är fylld med bloat och rätt så låst pga chipset och KNOX + sega uppdateringar framöver
* HTC10 om du vill ha en robust kvalité-mobil med allt som HTC innebär (finns inte så mycket brister egentligen för konsumenterna)
* X Performance om du vill ha liknande alternativ till HTC10 men i Sony-format
* OnePlus 3 om du inte är för kräsen om vissa små detaljer (de som gör de ovanstående till marknadens bättre telefoner) men samtidigt få en grym telefon för en betydligt lägre slant (och denna gången utan invites!!)

Angående "fel chipset" på s7:an så är vi lyckliga att ha exynos modellen. Den är faktiskt lätt att roota samt att den har en öppen bootloader jämfört med snapdragon som inte har något av det, mer prestanda och mer batterisnål också. Den mesta bloaten kan du disabla och göra mobilen väldigt lik stock med good lock. Programvaran är också extremt mycket bättre jämfört med innan, flyter på bättre än Nexus 6p i många fall pågrundav UFS 2.0. Uppdateringarna är också väldigt bra just nu, redan fått july security patch på min medans vissa på en 6p inte har fått den än.

OT: Köp inte Xperia X, det är en budget mobil som säljs för samma pris som ett flaggskepp, en review kan du se här https://www.youtube.com/watch?v=hcaBqqiawJw .
Jag föreslår en HTC 10, S7/S7e eller en Nexus 6P. Ingen av dem kan gå fel.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@vompen:

huawei p9 är ett riktigt bra budgetalternativ dock.

Yep finns några andra nämnvärda budget-lurar också, men OnePlus 3 är ju trots allt den som slår många andra på fingrarna tack vare dess sjuka specs och grymma pris.

Skrivet av Paontuus:

Angående "fel chipset" på s7:an så är vi lyckliga att ha exynos modellen. Den är faktiskt lätt att roota samt att den har en öppen bootloader jämfört med snapdragon som inte har något av det, mer prestanda och mer batterisnål också. Den mesta bloaten kan du disabla och göra mobilen väldigt lik stock med good lock. Programvaran är också extremt mycket bättre jämfört med innan, flyter på bättre än Nexus 6p i många fall pågrundav UFS 2.0. Uppdateringarna är också väldigt bra just nu, redan fått july security patch på min medans vissa på en 6p inte har fått den än.

OT: Köp inte Xperia X, det är en budget mobil som säljs för samma pris som ett flaggskepp, en review kan du se här https://www.youtube.com/watch?v=hcaBqqiawJw .
Jag föreslår en HTC 10, S7/S7e eller en Nexus 6P. Ingen av dem kan gå fel.

Hmm... Kanske har ändrats då för vad jag har läst så är det risk att man trippar KNOX om man inte gör saker och ting rätt med rootingen, och då blir det inte kul. Sen så vad jag syftar på "fel chipset" så utgår jag ifrån antalet roms tillgängliga. Rom-stödet för Exynos är ju verkligen inte det bästa jämfört med det stöd som finns för Snapdragon-chipset. Sen ska jag ju inte säga för mycket, jag utgår ifrån en S6a som i mångt och mycket är en sämre version av S7 men i stort sätt samma typ av telefon. Men men, det är personliga preferenser allt utgår ifrån till slut ändå Själv hade jag kört på en HTC10 eller OnePlus 3

Svar på OT: Det finns olika X-modeller. Den som de flesta operatörer verkar sälja just nu verkar vara vanliga X (mellanmodellen) medan väldigt få faktiskt säljer X Performance. Om det är någon av Sony-modellerna man ska ha så är det X Performance och ingen annan.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Återigen tack för svar

Ska kolla lite närmare på Htc 10. Xperia X saknar ju tyvärr funktion för 4k inspelning, samt att upplösningen på skärmen är lägre än konkurrenternas. Känns som att den går bort mer och mer.

Visa signatur

Core i7 6700K @4.6Ghz - MSI Z170A M7 - Corsair LPX 2133mhz 2x8Gb - 2X MSI GTX 980ti (SLI) - 2X Samsung 850 Pro 256Gb SSD - Crucial BX100 500Gb SSD - Corsair H110i GTX - EVGA Supernova 850G2 - NZXT H440 New Edition Black

Permalänk
Medlem

Bytte själv till Samsung s7 när den släpptes i februari har tidigare haft apple sedan Iphone 3. Lär aldrig mer gå tillbaka till Apple om dem inte gör något revolutionerande. Jag är supernöjd trots att jag haft lite småproblem med den. Angående bloatware så är det absolut inget jag stört mig på. Har inaktiverat alla appar jag inte använder och satt i 128gb extra minne. Kort och gott, SUPERNÖJD!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av vompen:

Yep finns några andra nämnvärda budget-lurar också, men OnePlus 3 är ju trots allt den som slår många andra på fingrarna tack vare dess sjuka specs och grymma pris.

Hmm... Kanske har ändrats då för vad jag har läst så är det risk att man trippar KNOX om man inte gör saker och ting rätt med rootingen, och då blir det inte kul. Sen så vad jag syftar på "fel chipset" så utgår jag ifrån antalet roms tillgängliga. Rom-stödet för Exynos är ju verkligen inte det bästa jämfört med det stöd som finns för Snapdragon-chipset. Sen ska jag ju inte säga för mycket, jag utgår ifrån en S6a som i mångt och mycket är en sämre version av S7 men i stort sätt samma typ av telefon. Men men, det är personliga preferenser allt utgår ifrån till slut ändå Själv hade jag kört på en HTC10 eller OnePlus 3

Svar på OT: Det finns olika X-modeller. Den som de flesta operatörer verkar sälja just nu verkar vara vanliga X (mellanmodellen) medan väldigt få faktiskt säljer X Performance. Om det är någon av Sony-modellerna man ska ha så är det X Performance och ingen annan.

Du triggar Knox Void 0x1 oavsett, eftersom filen du flashar inte är signerad. KNOX är deras eget säkerhetstänk, en säker behållare.
S7'an med Qualcoomchippet har knappt stöd för custom roms eller liknande. Exynos har ett bredare sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

One Plus 3?

Säger samma!

Permalänk
Medlem

Har nu haft min Xperia x i en vecka, bytte från lumia930 och är väldigt nöjd med allt! Skärmen kamera och prestanda, filmar ej i 4k,varför göra det med en mobiltelefon?? Men kvalité i allt tycker jag, batteriet räcker lika gott som lumia930, det svåraste för mig var att överge wp10 till Android, men även det börjar kännas helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Har nu haft min Xperia x i en vecka, bytte från lumia930 och är väldigt nöjd med allt! Skärmen kamera och prestanda, filmar ej i 4k,varför göra det med en mobiltelefon?? Men kvalité i allt tycker jag, batteriet räcker lika gott som lumia930, det svåraste för mig var att överge wp10 till Android, men även det börjar kännas helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du är nöjd Hur länge håller batteriet på den under normal användning?

Visa signatur

Core i7 6700K @4.6Ghz - MSI Z170A M7 - Corsair LPX 2133mhz 2x8Gb - 2X MSI GTX 980ti (SLI) - 2X Samsung 850 Pro 256Gb SSD - Crucial BX100 500Gb SSD - Corsair H110i GTX - EVGA Supernova 850G2 - NZXT H440 New Edition Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av RilleRöj:

Kul att du är nöjd Hur länge håller batteriet på den under normal användning?

Tror jag använder normalt, jag laddar varje natt som med lumia930, då ligger batteriet runt 30% och det är snäppet bättre än lumian

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930