Betala för att bli av med RGB led och tillhörande kretskort.

Permalänk
Medlem

Betala för att bli av med RGB led och tillhörande kretskort.

Nu då mer och mer datordelar går till att det ska/måste vara RGB led.
Det ger en extra kostnad för produkten.
Men finns det några andra än mig som skulle vara villiga att betala extra för att slippa det hela. Kanske en mindre effektiv tillverkningsprocess i arbetstimmar. Men bara slippa allt som ska lysa hela tiden samt dyka upp som en ny enhet för os eller psu?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu då mer och mer datordelar går till att det ska/måste vara RGB led.
Det ger en extra kostnad för produkten.
Men finns det några andra än mig som skulle vara villiga att betala extra för att slippa det hela. Kanske en mindre effektiv tillverkningsprocess i arbetstimmar. Men bara slippa allt som ska lysa hela tiden samt dyka upp som en ny enhet för os eller psu?

Det finns RGB-LEDs på mitt moderkort, stängde av dessa i UEFI-setup direkt.

Om samma kort funnits utan detta bling-bling så hade jag förstås hellre valt den varianten av ren princip, men samtidigt så påverkar det så pass lite när man kan stänga av funktionen i UEFI-setup och sedan inte se några direkta spår av det (annat än att den inställningen finns där och om man skulle bli närgången och detaljgranska kortet) att jag nog inte hade lagt några större summor extra.

Tyvärr verkar ju alla konsumentinriktade tillverkare haka på de här fåniga trenderna.
Skulle gärna se en återgång till mer "odesignade" datorkomponenter men det finns ju nästan bara i serversegmentet; i slutänden kanske det är dit man tvingas även om det ofta innebär att det blir lite dyrare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

håller med föregående förstår inte riktigt den här hypen med rgb de gör inte direkt datorn snabbare och inte speciellt imonerad av disko på skrivbordet heller man vill ändå ha allt i samma färg på sin höjd om inte helt avstängt...

visst kanske lite lättare att färgmatcha ditt skrivbord och din mus men va fan känns som att de shitta kwitta lite i datorn...

och angående just belysning på musen så var det de första som åkte av på min g502 så den inte lyser alls...
visserligen inte RGB versionen utan bara blått ljus men av åkte det ändå då jag föredrar att det är avstängt man ser var man har musen ändå med hjälp av skärmens belysning och det den lyser upp skrivbordet.

skrivbordet har jag dock lyset igång på då det är så jäkla svårläst annars men fast vit belysning på svagaste styrkan typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den sorgliga sanningen är ju att RGB säljer. Jag menar Razer släpppte ju en RGB musmatta... och så länge tillverkarna kan ta premium priser för RGB så kommer de göra det. Tillverkningen blir inte mycket dyrare men de kan trycka dit en större prislapp och det kommer sälja.

Irriterar mig också på att man måste ha 100 olika mjukvaror för sina saker. Har en logitech tbord, razer mus och en roccat. Hade varit ganska skönt om jag kunde kontrollera alla från ett program men nu har jag 3 installerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Den sorgliga sanningen är ju att RGB säljer. Jag menar Razer släpppte ju en RGB musmatta... och så länge tillverkarna kan ta premium priser för RGB så kommer de göra det. Tillverkningen blir inte mycket dyrare men de kan trycka dit en större prislapp och det kommer sälja.

Irriterar mig också på att man måste ha 100 olika mjukvaror för sina saker. Har en logitech tbord, razer mus och en roccat. Hade varit ganska skönt om jag kunde kontrollera alla från ett program men nu har jag 3 installerade...

Har ett ANSI Ducky One RGB YOTG med Cherry MX Black, som inte behöver någon mjukvara alls.

Köpte inte t-bordet för RGB:n skull utan för detta t-bord inte fanns i ISO/Nordic layout (fanns bara med Red å Brown switchar i ISO/Nordic layout) å så är för dåligt utbud av ISO/Nordic keycaps sets.

Men det verkar som Shine 6 (RGB?) t-borden kommer att använda mjukvara.

Om man ska tro på det andra inlägget i länken: http://www.overclock.net/t/1431044/official-the-ducky-club/18...

Annars kan man ju stänga av RGB LEDen, jag kan det i alla fall på mitt t-bord.
Tyckte faktiskt att Ducky Shine 4 t-borden med Röd/Blå LEDs var mycket värre.

Skulle inte vilja ha RGB LED på moder/grafikkort i alla fall.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Don't hate it.Embrace it!

On-Topic: Tror faktiskt inte någon tillverkare kommer gå med på att man betalar för att skippa RGB.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.