Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vänstersväng Trafikljus

Jag har en fråga som jag inte kan hitta ett svar på riktigt... Handlar om när det finns grön vänsterpil i trafikljus. Ritade upp lite bilder som ska hjälpa till att förklara:

När trafikljusen lyser rött och pilen lyser grönt så får man svänga vänster.

När trafikljusen lyser grönt och pilen lyser grönt får man både köra fram/höger och svänga vänster.

När trafikljusen då lyser grönt men pilen inte lyser? Får man svänga vänster då?

Permalänk
Medlem

Där gäller samma sak som om den pilen inte fanns där över huvud taget. Du får svänga, men måste lämna företräde till mötande trafik och fotgängare/cyklister som korsar vägen du svänger in på kommer ha grönt samtidigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Även om vänster-sväng-körfältet hade varit separat?

Permalänk
Medlem

Ja, när det inte finns något annat som signalerar att du inte får det. Den gröna cirkeln avser att det är fritt att åka vilket håll du vill så länge du efterlever övriga indikatorer så som skyltar m.m.

Skrivet av Viradise:

@LemonIllusion: Även om vänster-sväng-körfältet hade varit separat?

Så länge den runda cirkeln är den markör som är närmast dig på höger sida, dvs finns det två stolpar där den med rund ring är till höger om pilen men höger närmast dig är det en pil, då är det pilen som gäller.

Grundregeln som gäller är just att den högst stående markören i hierarkin som är dig närmast på höger sida är det som gäller för dig, hierarkin går som följande;
1 Polismans tecken (kanske inte är på din vänstra sida)
2 Trafiksignal
3 Vägmärken/skyltar
4 Regler

EDIT2 : Det finns undantag till att skyltar m.m. är på höger sida men isf ska det inte finnas något på höger sida.

Rätta höger vänster
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

@LemonIllusion: Även om vänster-sväng-körfältet hade varit separat?

Då har det körfältet ett separat grön/rödljus som styr.

Permalänk
Medlem

När du har grön pil så har de mittmot rött även om de bredvid dig har grönt. Det kommer även att vara rött ljus vid övergångsstället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Inaktiv

Den gröna pilen innebär att du får köra och du behöver inte väja för någon. D.v.s. eventuella bilar i mötande körfält samt övergångsställen har rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Jag har en fråga som jag inte kan hitta ett svar på riktigt... Handlar om när det finns grön vänsterpil i trafikljus. Ritade upp lite bilder som ska hjälpa till att förklara:

När trafikljusen lyser rött och pilen lyser grönt så får man svänga vänster.
http://i.imgur.com/JB9Sfjl.png

När trafikljusen lyser grönt och pilen lyser grönt får man både köra fram/höger och svänga vänster.
http://i.imgur.com/gjSEAcG.png

När trafikljusen då lyser grönt men pilen inte lyser? Får man svänga vänster då?
http://i.imgur.com/jhQQsga.png

Ja.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.