Köpråd, tips och "utbildning" av högtalare/system

Permalänk
Medlem

Köpråd, tips och "utbildning" av högtalare/system

Hej.

Har funderat ett tag på att köpa ett ljudsystem till TV:n men det kanske inte blir förrän till hösten jag införskaffar det, så jag tänkte höra mig för lite innan det blir skarpt läge. Har väldigt dålig koll på ljud över lag.

Idag så ser jag och tjejen nästan enbart på netflix via TV:ns App och även HBO via en Intel NUC.
Musik lyssnar vi på via NUC:en (spotify) och TV:ns utomordentliga högtalare.

Vi har även ett väldigt fint uterum i lgh:en som vi skulle vilja ha möjlighet till att spela musik i.
Jag har tittat lite på Sonos play serie men jag har som sagt ingen aning om det är prisvärt och om kan ha det rakt av eller två separata system för de "krav" vi har.

1. Spela ljud från TVn (Netflix)
2. Spela ljud från NUC (HBO)
3. Spela musik i vardags rummet (helst utan att behöva styra datorn)
4. Spela musik i uterummet (helst utan att behöva styra datorn)
5. Kombo av 1/2 och 4. Dvs möjlighet att om en av oss vill vara i uterummer och lyssna på musik och samtidigt se film/serier. Tänkte om te.x om man har 3st Sonos högtalare att man kan "separera dom". Kanske redan finns inbyggt
6. En extra punkt, vi har varit sugen på att skaffa en LP-skivspelare då tjejen hade en tidigare men vi gav tillbaka den då vi fick lite platsbrist. Att koppla in en LP-skivspelare på samma "nät" av högtalare.
7. Ev. bygga ut systemet och få musik i sovrum/kök

Är det två separata system som gäller eller kan man "gruppera" högtalarna i grupper och ha olika in-puts på enskild grupp.

Te.x Grupp 1 = Bara ljud ut ur "TV-högtalarna", netflix. Grupp 2 = Bara ljud i uterummet, spotify. Båda spelar samtidigt

Hoppas ni förstår hur jag tänker och jag började skriva detta igår så om det är lite hackigt så kan det vara orsaken

Permalänk
Medlem

Du kan ha ett system men med en splitter och då ha olika ingångar. Vill ni ha flera olika högtalare och seriekoppla dem eller ha en högtalarserie i uterummet och en inomhus eller en högtalarserie överallt?

Något sånt här kan ni ha som splitter, fast lite billigare kanske https://www.dustinhome.se/product/5010946864/htr-4069---black

EDIT: Receiver menar jag såklart, inte splitter.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Hembioreceivrar har ofta multirum/zon funktioner när man passerat instegsmodellerna så de kan vara värda att titta på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.