NAS för medialagring

Permalänk
Medlem

NAS för medialagring

Hej,
Jag har aldrig haft en NAS tidigare utan lagrat alltid på en extern hårddisk som jag kopplar in. Men nu tänkte jag ta mig till 2016 och skaffa en NAS

Vilken NAS ska man skaffa? Tänker endast använda den till att spara undan bilder och filmer från min kamera.

Tacksam för tips!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Tänkte du ha hotswap-diskar så du kan byta ut dem lätt? Vilken storlek tänker du dig, 1 TB eller 50? Är det bara du som ska spara filmer på den eller kan det vara någon annan, familjemedlem etc?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Har nog inget behov av hotswap diskar nej.

Tror jag klarar mig ett tag på 4TB eller så. Det vore bra om andra familjermedlemmar också kan använda den till att läsa/skriva

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Har själv en Synology DiskStation DS215j, smidig och lätt att använda även för oerfarna och synology har bra appar att kolla på bilder i mobilen osv. Bra med 2 fack för hårddiskar också så man kan köra RAID, så du kan spegla i fall en skulle krascha.

Permalänk

@fainted1: Jag kör en Synology DS214 som funkar kanon. Man kan om man vill köra Plex på den också fast då skall man nog ha en NAS med lite mer kräm i.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en gammal dator laptop som jag har som backup-server. Den kör jag igång via wake ona lan och synkar mina filer sedan stänger jag av den. Föredrar den lösningen istället för den är igång och brummar hela dan när den ändå bara används ibland.

Permalänk

Unraid är en trevlig mjukvara att testa om man vill bygga sig en egen NAS samt mediaserver

Permalänk
Medlem

Hejsan Seimawn,

Gör som jag, köp något "billigt" och bli erfaren!
Jag gick in på Prisjakt, sökte reda på vilka NASar det finns med två diskar som inte kostar en förmögenhet men som folk är nöjda med.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s274727776&o=produkt_be...
Mitt resonemang var: om jag väljer något som andra är nöjda med kan det inte vara urkasst.
Tanken var sedan att börja använda NASen och aktivera fler och fler funktioner i den.

I mitt fall blev det en Zyxxel NSA-325v2, på rabatt någonstans just då.
Jag köpte två stycken 3TB WD RED.
Denna NAS sitter inkopplad i vårt nät och håller alla videos och foton vi tagit.
Klockrent när man känner för att titta på semesterminnen eller "när barnen var små".

Nästa steg blir att börja spara undan backuper på alla datorer i hushållet.

Svärfar köpte en Synology-nånting med plats för två diskar. Misstänker att den var dyrare, men den har Svenskt gränssnitt.

Kort sagt: köp något för att komma igång!

Permalänk
Medlem

DS216j är nog bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3564664

Har själv föregångaren, DS215j som jag är mkt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Synology DS214se har jag med 2st 4 TB WD Red diskar (+ 2st 4 TB Intenso extern diskar för spegling) och är väldigt nöjd med den. Lagrar endast filer på den och kör sedan Plex Server m.m. på en annan dator som läser ifrån NASen.
Brorsan kör DS Photo appen på sin telefon och laddar upp sina bilder till den också. Väldigt enkel att konfigurera.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Seimawn:

Hej,
Jag har aldrig haft en NAS tidigare utan lagrat alltid på en extern hårddisk som jag kopplar in. Men nu tänkte jag ta mig till 2016 och skaffa en NAS

Vilken NAS ska man skaffa? Tänker endast använda den till att spara undan bilder och filmer från min kamera.

Tacksam för tips!

Köp en raspberry pi 2/3 och en 1tb hårddisk och lär dig lite linux så har du en fullt fungerande nas med möjligheter som är oändliga, bl.a ftp, skrivarserver, webbserver osv.

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Köp en raspberry pi 2/3 och en 1tb hårddisk och lär dig lite linux så har du en fullt fungerande nas med möjligheter som är oändliga, bl.a ftp, skrivarserver, webbserver osv.

Kan hålla med ovanstående.
Dock hade jag valt någon SBC med gigabit-NIC. Förslagsvis även med SATA / USB3.0, men det kostar därefter.
100Mbps blir lite tråkigt på en NAS.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNiPER604:

Unraid är en trevlig mjukvara att testa om man vill bygga sig en egen NAS samt mediaserver

Instämmer, gillar att kunna nyttja blandade diskar av olika storlekar.

@Seimawn
Om du inte har jättebråttom och dessutom törs läsa på lite rekommenderar jag en sådan här:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... - den brukar reas med jämna mellanrum för knappt 2000 kr. Läs på lite om uRaid och kör. Ersatte min gamla NAS med en sådan lösning och det är en riktigt trevlig upplevelse imo.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska kolla igenom något enklare! Blir nog något "lätt" till att börja med så man lär sig lite, sen avancera!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Har en hp microserver samt en 4-diskars synology nas.
Om jag var tvungen att välja en av dom så skulle det bli synologyn.

Permalänk
Medlem

@Seimawn: Jag köpte min första NAS förra året och var helt grön då. Jag använder den för att lagra musik, video och bilder som jag sedan tittar på i vardagsrummet med hjälp av en Raspberry Pi. Det finns många som tycker att man ska bygga en egen server och installera allt själv, men ärligt talat är det väldigt mycket jobb att lära sig allt.

Det jag lärde mig var att Synology och QNAP anses vara de två bästa vad gäller medföljande operativsystem och mjukvara. För mig var den punkten viktig eftersom jag ville att det skulle vara lättanvänt. De här två har även ett gott utbud av extra applikationer att installera (t.ex. VPN, VOIP, molntjänster, m.m.). Jag upplever dessutom att Synology har väldigt god dokumentation online om hur man använder alla funktioner - till och med en hel del på svenska! Även operativsystemet finns på svenska, och min något icke-tekniska far på 60+ kan använda det.

När jag ställde Synology och QNAP mot varandra drog jag själv slutsatsen (baserat på bolagens marknadsföring och produktbeskrivningar) att QNAP är mer inriktade på att vara mediaenheter. De bestyckar många av sina enheter med HDMI-utgångar och marknadsför dem mer som något du ställer i TV-bänken för att spela upp och streama media. Synology riktar marknadsföringsmässigt däremot mer in sig mot nätverkslagring så länge man inte tittar på deras Play-modeller.

Så för min del föll valet på en Synology DS-215j, det var förra årets instegsmodell med plats för två diskar. Som redan nämnt i tråden är det rimligt att årets 216j är ett gott val.

Permalänk
Medlem

Ja plockade ihop lite gamla delar o installerade FreeNAS.. Gick lite slött o köra de på T7200 och 3Gb ram dock.. Uppgraderade senare till i7-860 och 16Gb ram.. Gick smärtfritt, Bara ta backup på Freenas, installera om på nya hårdvaran och återställa backup, Allting (Plex, Sickrage, Couchpotato m.m följde med..
De va dock inte smärtfritt o installera o sätta upp alla Jails m.m.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |